دسته‌بندی نشده

نحوه صلح عمری مهریه – شرایط تنظیم قرارداد

[ad_1]

صلح عمری مهریه، در مواردی که مهریه، عین معین بوده، با تنظیم قرارداد صلح عمری، به موجب یک صلح نامه دستی یا محضری و با داشتن مدارکی نظیر عقد نامه و مدارک مالکیت مربوط به مال مورد مهریه، امکان پذیر می باشد. هزینه انجام صلح عمری به صورت محضری، بسته به منقول یا غیر منقول بودن مال مورد مهریه و قیمت آن، متفاوت بوده و بر اساس تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، معین می گردد.

صلح عمری مهریه

صلح عمری مهریه

 

مهریه که از حقوق مالی زنان، در شرع اسلام و قانون مدنی می باشد، جزء دارایی های زن محسوب شده و همانند سایر دارایی ها، بعد از فوت او، به وراث شرعی و قانونی وی خواهد رسید و با توجه به قواعد و کسرهای ارث پیش بینی شده در شرع و قانون، میان وراث، تقسیم خواهد شد.

گاهی، اشخاص، به جهت پیشگیری از اختلافات بعد از فوت، در خصوص ارث، تمایل به تقسیم ارث خود، به ویژه تعیین تکلیف مهریه، پیش از فوت خود دارند و با توجه به غیر ممکن بودن تقسیم ارث قبل از مرگ، بدین جهت که تحقق مساله ارث، منوط بر فوت مورث است، می خواهند، از صلح عمری مهریه، استفاده نمایند که این امر، نیازمند این است که مهریه، ویژگی های بخصوصی داشته باشد و مدارک لازم برای این مساله، موجود باشد. در غیر این صورت، صلح عمری مهریه، ممکن نخواهد بود.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، امکان، شرایط و نحوه صلح عمری مهریه را بررسی کرده و سپس، در خصوص مدارک لازم و هزینه های مورد نیاز برای تنظیم قرارداد این امر، توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما، همراه باشید.

آیا صلح عمری مهریه امکان پذیر می باشد

از جمله مواردی که زنان، قصد دارند، به واسطه یکی از عقود معین یا نامعین، آن را قبل از فوت، به دیگری، منتقل کرده و بدین واسطه، آن را از دایره اموال و دارایی هایی که به وراث، به موجب ارث، تعلق می گیرد، خارج سازند، مهریه است. از آنجا که تحقق ارث، منوط بر فوت مورث است و امکان تقسیم ارث، پیش از فوت، وجود نداشته، اغلب افراد، با استفاده از عقودی نظیر هبه و یا صلح و صلح عمری، اقدام به انتقال دارایی خود، قبل از فوت نموده و بدین ترتیب، دارایی های منتقل شده را از دایره ماترک، خارج می نمایند.

سوالی که در این بین، مطرح می شود، این است که آیا، صلح عمری مهریه امکان پذیر می باشد یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ، شرایط و نحوه انجام آن، به چه صورت خواهد بود؟ برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید، صلح عمری را تعریف کرده و بعد از آن، بگوییم که امکان صلح عمری مهریه، وجود دارد یا خیر.

صلح عمری، عبارت است از اینکه مالک یک مال منقول یا غیر منقول، به موجب تنظیم یک صلح نامه عمری یا قرارداد صلح عمری، حق استفاده از منافع مالش را تا زمان فوت، برای خود، محفوظ، نگاه دارد و مالکیت آن را به دیگری، منتقل کند و شرط کند که تا پیش از فوت، کسی که مال، به نفع او، صلح شده، حق تصرف آن را نداشته باشد و این حق، بعد از فوت صلح کننده، برای طرف دیگر صلح عمری، ایجاد گردد. 

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این پرسش که صلح عمری مهریه، امکان پذیر است یا خیر؟ باید گفت، در صورتی که مال مورد مهریه، عین معین، نظیر خودرو، ملک و… باشد، نه مال در ذمه، نظیر سکه و… که پرداخت نشده است، زن می تواند، به موجب یک قرارداد صلح عمری، مالکیت مهریه خود را به دیگری، منتقل کرده و حق استفاده از منافع آن را برای خود، محفوظ، نگاه دارد. چنانچه مهریه، مال در ذمه باشد، نظیر سکه یا پولی که پرداخت نشده، امکان انتقال آن، به دیگری، با عقد صلح، امکان پذیر خواهد بود و نه صلح عمری.

حتما بخوانید: بخشیدن مهریه

شرایط صلح عمری مهریه

تنظیم قرارداد صلح عمری مهریه نیز همانند تنظیم قرارداد صلح عمری ملک، دارای شرایط بخصوصی می باشد که در این بخش از مقاله، قصد داریم، از منظر قانون مدنی، به بررسی آن ها، بپردازیم و توضیح دهیم که چنانچه زن بخواهد، مهریه خود را صلح عمری برای فرزند یا همسر یا هر شخص دیگری نماید، باید، چه شرایطی، وجود داشته باشد. شرایط صلح عمری مهریه و تنظیم قرارداد آن، عبارتند از: 

عین معین بودن مال مورد مهریه: از جمله شرایط صلح عمری مهریه، این است که مال مورد مهریه، عین معین باشد و تفاوتی در منقول یا غیر منقول بودن مال نیست. مال در ذمه، نظیر سکه را می شود صلح نمود، اما امکان صلح عمری آن، وجود ندارد.

اهلیت: در تنظیم قرار داد صلح عمری مهریه، صلح کننده و متصالح، باید، از اهلیت قانونی، برای انجام صلح عمری، برخوردار باشند؛ یعنی، رشید، عاقل و بالغ باشند.

قصد و رضا: صلح کننده و متصالح، هنگام تنظیم قرارداد صلح عمری مهریه، از قصد و رضا برخوردار باشند، یعنی با رضایت، قصد ایجاد و انشا قرارداد صلح عمری مهریه را داشته باشند.

مشروعیت جهت: از جمله شرایط تنظیم قرارداد صلح عمری مهریه، این است که جهت و هدفی که صلح عمری مهریه، برای آن، انجام می شود، مشروع و قانونی باشد.

معین بودن موضوع مورد صلح: یکی دیگر از شرایط تنظیم قرارداد صلح عمری مهریه، این است که موضوع صلح، معین و مشخص باشد و جزئیات دقیق آن، ذکر گردد.

پس از صحبت در خصوص شرایط صلح عمری مهریه و تنظیم قرارداد آن، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره نحوه صلح عمری مهریه، مدارک و هزینه های لازم برای انجام این امر، صحبت کنیم.

حتما بخوانید: شرایط بخشیدن مهریه

 

نحوه صلح عمری مهریه

همان طور که توضیح دادیم، در صورتی که مهریه، عین معین باشد، نظیر خودرو، ملک و مواردی از این دست، امکان صلح عمری مهریه، وجود خواهد داشت و این عمل، باید، بر اساس مراحل و نحوه انجام این امر، صورت گیرد تا اثر حقوقی خود را ایجاد نماید.

از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص نحوه صلح عمری مهریه صحبت کنیم و بگوییم که چطور باید، مهریه را برای فرزند یا همسر خود یا هر شخص دیگری، صلح عمری نمود و بدین ترتیب، حق استفاده از منافع مال مورد مهریه را تا زمانی که زن، زنده است، برای خود او، نگاه داشت و مالکیت آن را، به دیگری، منتقل کرد.

صلح عمری مهریه، باید، با تنظیم یک صلح نامه دستی یا محضری که سندی رسمی محسوب می شود، صورت گیرد و در آن، نام و نام خانوادگی متصالح و مصالح، ویژگی های مورد صلح و تاریخ و شروط آن، درج شده و طرفین، ذیل آن را امضا نمایند.

شایان ذکر است که صلح کننده، می تواند، حق رجوع از صلح را برای خود، محفوظ نگاه دارد. در تنظیم صلح نامه دستی صلح عمری مهریه، طرفین، می توانند، از نمونه قرارداد صلح عمری که در اینترنت، موجود است، استفاده نمایند و پس از درج مشخصات دقیق مصالح و متصالح و مورد صلح، برای رسمیت بیشتر، دو شاهد، ذیل آن را امضا کنند.

در نحوه صلح عمری مهریه با کمک صلح نامه محضری و با مراجعه به محضر، کافی است طرفین، با داشتن مدارک مورد نیاز، نظیر مدارک هویتی، عقد نامه و سایر مواردی که در بخش های بعدی، به تفصیل، توضیح خواهیم داد، به یکی از دفاتر اسناد رسمی، مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک و پرداخت هزینه های لازم، نسبت به انجام این امر، اقدام کنند.

مراحل بخشیدن مهریه

 

مدارک لازم برای صلح عمری مهریه

پس از صحبت در خصوص امکان، شرایط و نحوه صلح عمری مهریه، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص مدارک لازم برای صلح عمری مهریه، توضیح دهیم و بگوییم که متقاضی این امر، باید، از چه مدارکی، برخوردار باشد. مدارک لازم، برای تنظیم صلح نامه دستی صلح عمری مهریه و یا تنظیم آن، در محضر، به صورت یک سند رسمی، به شرح زیر می باشد: 

مدارک هویتی طرفین، از قرار شناسنامه و کارت ملی.

مدارک مالکیت مربوط به مالی که مهریه است.

عقد نامه.

در صورتی که مهریه ملک است، گواهی پایان کار، استعلامات مربوط اداره دارایی و مالیات و سند ملک نیز مورد نیاز است.

یکی از راه هایی که زن ها، با استفاده از آن، ذمه همسر خود را تا حدی از پرداخت مهریه، بری می کنند، بخشیدن بخشی از مهریه است که جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، مطالعه مقاله زیر، پیشنهاد می گردد.

بخشیدن بخشی از مهریه

 

هزینه صلح عمری مهریه

چنانچه زن، قصد داشته باشد، صلح عمری مهریه را از طریق مراجعه به دفاتر اسنادر رسمی، انجام دهد، باید، هزینه این امر را بر اساس تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، بپردازد. از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص هزینه صلح عمری مهریه، توضیح دهیم و بگوییم که متقاضی، برای انجام این امر، باید، چه میزان هزینه، به دفتر اسناد رسمی، پرداخت کند. هزینه صلح عمری مهریه، بسته به قیمت مال مورد مهریه و منقول یا غیر منقول بودن آن، مطابق جداول زیر است: 

 

هزینه صلح عمری مهریه غیر منقول

 









مبلغ سند
تعرفه


تا مبلغ ده میلیون ریال مقطوعا
800 هزار ریال


تا مبلغ صد میلیون ریال نسبت به مازاد ده میلیون ریال
12 در هزار


تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 100 میلیون ریال
8 در هزار


تا مبلغ 500 میلیون ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال
5 در هزار


تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد 500 میلیون ریال
4 در هزار


تا مبلغ سه میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال
2 در هزار


تا مبلغ شش میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال
1در هزار


تا مبلغ 10 میلیارد ریال نسبت به مازاد شش میلیارد ریال
%7 در هزار


تا مبلغ 20 میلیارد ریال نسبت به مازاد 10 میلیارد ریال
%5 در هزار


تا مبلغ 100 میلیارد ریال نسبت به مازاد 20 میلیارد ریال
%2 در هزار


بیش از 100 میلیارد ریال نسبت به مازاد 100 میلیارد ریال
%4 در هزار

 

هزینه صلح عمری مهریه منقول

 









مبلغ سند
تعرفه


تا مبلغ ده میلیون ریال مقطوعا
350 هزار ریال


تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 10 میلیون ریال
6 در هزار


تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال
4 در هزار


بیش از یک میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال
1 در هزار

 

 

یکی از سوالات صلح عمری مهریه، این است که مسئولیت پرداخت هزینه تنظیم صلح نامه محضری آن، با مصالح است یا متصالح؟ که در پاسخ به این پرسش باید گفت، در خصوص پرداخت هزینه تنظیم صلح نامه صلح عمری مهریه، قاعده مشخصی وجود نداشته و طرفین، می توانند، در این خصوص، با یکدیگر، توافق کنند اما، عموما، صلح کننده، هزینه های این امر را می پردازد. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بخشیدن مهریه بدون اذن پدر و اطلاع از این امر که آیا اذن پدر، در بخشش مهریه، ضروری است یا خیر، مطالعه مقاله زیر که در قسمت در ادامه بخوانید، آمده است، پیشنهاد می گردد.

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد صلح عمری مهریه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون صلح عمری مهریه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- آیا صلح عمری مهریه امکان پذیر است یا خیر؟

صلح عمری مهریه در صورتی امکان پذیر است که مهریه مال در ذمه نبوده که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- شرایط تنظیم قرارداد صلح عمری مهریه چیست؟

اهلیت طرفین عقد صلح عمری و معین بودن موضوع صلح از جمله شرایط تنظیم قرارداد صلح عمری مهریه هستند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- مدارک لازم برای صلح عمری مهریه چیست؟

عقد نامه مدارک هویتی طرفین و مدارک مالکیت مال مورد مهریه از جمله مدارک لازم برای صلح عمری مهریه هستند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

صلح عمری مهریه

صلح عمری مهریه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *