دسته‌بندی نشده

ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست

[ad_1]

ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی، حدود اختیارات وکیل را پیش بینی می کند و بر اساس این ماده، حدود اختیارات وکیل، در تمام امور راجع به امر دادرسی بوده، مگر در مواردی که موکل، در وکالت نامه، به آن، تصریح نکرده یا قانون گذار، آن ها را قابل توکیل نمی داند. عدم اختیار وکیل بر شهادت، ایلاء و سوگند، از جمله نکات ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی هستند.

ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی

ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی

 

قانون آیین دادرسی مدنی، همچون قانون آیین دادرسی کیفری، ناظر بر تشریفات رسیدگی به دعاوی، در محاکم دادگستری است. با این تفاوت که قانون آیین دادرسی مدنی، در خصوص تشریفات رسیدگی به امور و دعاوی حقوقی بوده و نه کیفری و حقوق خواهان را در طرح یک دعوای حقوقی، همچنین، حقوق خوانده را هنگام دفاع از یک دعوای حقوقی، پیش بینی کرده و نحوه تنظیم یک دادخواست و رسیدگی به آن، پس از ارسال به دادگاه را توضیح می دهد.

یکی از مهم ترین مواد قانون آیین دادرسی مدنی، ماده 35 این قانون است و هر یک از طرفین دعوا، یعنی خواهان و خوانده که قصد دارد از یک وکیل قضایی، در دعوای حقوقی، استفاده کند، باید نسبت به آن، آگاهی داشته تا بدین ترتیب، از سوء استفاده های احتمالی و تضییع حق خود، هنگام اعطای وکالت به یک وکیل دادگستری، جلوگیری نماید.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، بررسی کنیم که ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست و حدود اختیارات وکیل بر اساس آن، چه می باشد؛ سپس، نکاتی را در خصوص این ماده، توضیح دهیم. چنانچه قصد کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص را دارید، با ما، همراه باشید.

ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست

داشتن وکیل دادگستری، از جمله حقوق متهم، شاکی، خواهان و خوانده بوده که هریک از قانون های آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی، این امر را پیش بینی کرده و قواعد و تشریفات مربوط به آن را ذکر نموده اند.

وکیل، شخصی است که به موجب عقد وکالت، نایب یا نماینده دیگری، برای انجام امر مورد نظر موکل می شود. عقد وکالت، از جمله عقود جایز بوده که با فوت و جنون و سفاهت افراد، منفسخ می شود و می تواند به صورت شفاهی یا کتبی و به موجب یک سند رسمی یا عادی، منعقد گردد.

چنانچه اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری، به صورت کتبی و به موجب سند عادی یا رسمی باشد، به آن، وکالت نامه می گویند و شخص وکیل، تنها در خصوص موارد مندرج در وکالت نامه یا مواردی که به صورت شفاهی، به او، نمایندگی انجام آن ها داده شده، اختیار دارد و حتی در صورت تصریح موکل، در مواردی که قانون گذار، توکیل به آن ها را ممنوع کرده، اختیار نخواهد داشت.

با توجه به اینکه اغلب افراد، هنگام اعطای وکالت به یک وکیل پایه یک دادگستری که دارای پروانه وکالت است، از حدود اختیارات وکیل، آگاه نبوده و نمی دانند، وکیل، تنها در موارد مندرج در وکالت نامه و مواردی که قانون گذار، اجازه وکالت داده، اختیار دارد، اطلاع از ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی، ضروری به نظر می رسد.

 ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی، یکی از مواد مهم این قانون بوده و ناظر بر حدود اختیارات وکیل دادگستری می باشد و تمامی موارد غیر قابل توکیل یا مواردی که وکیل، در خصوص آن ها، اختیار داشته یا نداشته را پیش بینی کرده است.

بنابراین، در پاسخ به این پرسش که ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست و چه نکاتی را در بر دارد؟ می توان گفت، اختیارت قانونی وکیل، به موجب این ماده، پیش بینی شده است و از این رو، هر شخصی، قبل از اعطای وکالت به وکیل، جهت جلوگیری از سوء استفاده ها و ضررهای احتمالی، باید از این ماده و حدود و اختیارات ذکر شده برای وکیل، به موجب آن، آگاهی داشته باشد.

پس از پاسخ به این پرسش که ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست؟ در ادامه مقاله، قصد داریم، به بررسی این مساله بپردازیم که نکات و حدود اختیارات وکیل در ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست و در چه مواردی، حتی به موجب تصریح موکل، وکیل به موجب ممنوعیت قانون، اختیار نخواهد داشت.

 

حتما بخوانید: قانون آیین دادرسی مدنی چیست

حدود اختیارات وکیل در ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی

هر شخصی که به موجب وکالت نامه وکیل دادگستری یا به موجب وکالت کاری، نظیر وکالت نامه خرید و فروش خودرو یا تعویض پلاک و مواردی از این دست، وکیل شخص دیگری می شود و نایب و نماینده او، برای انجام برخی کار ها می گردد، حدود و اختیاراتی داشته که نباید از آن ها، تجاوز نماید.

در صورتی که وکیل، از حدود و اختیارات مندرج در وکالت نامه، تجاوز کند یا مصلحت موکل را در انجام مورد وکالت، در نظر نداشته باشد و تعدی و تفریط نماید، مسئول خواهد بود و می توان، تجاوز او از حدود اختیاراتش را به طور قانونی، پیگیری کرد و جبران خسارت ناشی از تعدی و تفریط وی را خواستار شد. از این رو، بسیار ضروری است که از حدود اختیارات وکیل، آگاه بود.

همانطور که در قسمت قبل، در پاسخ به این پرسش که ماده 35 قانون قانون آیین دادرسی مدنی چیست؟ گفتیم، حدود اختیارات وکیل دادگستری، در این ماده، مشخص شده است. لذا در این قسمت از مقاله، قصد داریم در خصوص حدود اختیارات وکیل در ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی صحبت کنیم و بگوییم که حدود اختیارات وکیل، بر اساس ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست؟ 

ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی، در این باره که حدود اختیارات وکیل چیست، مقرر می دارد: “وکالت در دادگاه ها، شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی است، جز آنچه را که موکل استثناء کرده باشد، یا توکیل در آن، خلاف شرع باشد” همچنین، این ماده، اختیار وکیل، در انجام برخی امور را صرفا، منحصر به تصریح آن ها، توسط موکل، در وکالت نامه می داند.

بر اساس این ماده، در پاسخ به این پرسش که حدود اختیارات وکیل، بر اساس ماده 35 قانون مدنی چیست؟ باید گفت، وکیل، در خصوص تمام امور راجع به دادرسی، دارای اختیار بوده، مگر مواردی که به موجب این قانون، صراحتا، نیازمند اجازه موکل و تصریح و روشن کردن آن ها، در وکالت نامه باشد یا اموری که به موجب قانون ممنوع، اعلام شده و قابل توکیل به غیر نباشند.

پس از توضیح در این باره که حدود اختیارات وکیل، بر اساس ماده 35 قانون مدنی چیست، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره نکات این ماده صحبت کرده و بگوییم که نکات و محدودیت های حدود اختیارات وکیل، بر اساس ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست؟

 

حتما بخوانید: حدود اختیارات وکیل

 

نکات مربوط به ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی

در قمست های قبل، اشاره کردیم که همانطور که قانون گذار، در قانون آیین دادرسی مدنی، نحوه اثبات وکالت وکیل در دادگاه را پیش بینی کرده است، در ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی نیز حدود اختیارات وکیل را مشخص کرده و توضیح دادیم که حدود اختیارات وکیل، بر اساس ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست. در این بخش از مقاله، قصد داریم، در این باره صحبت کنیم که نکات ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست.

نکات ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی، درباره دو دسته از مواردی است که وکیل، در خصوص آن ها، اختیار ندارد. دسته اول، ممنوعیت های اختیارات وکیل، به موجب قانون که در ماده 35، از آن ها، تحت عنوان موارد غیر قابل توکیل به غیر، نام برده شده و دسته دوم، ممنوعیت های اختیارات وکیل، در خصوص مواردی است که اختیار داشتن وکیل در آن ها، نیاز به تصریح موکل، در وکالت نامه داشته که در ادامه، به توضیح هریک از آن ها می پردازیم.

نکات مربوط به عدم اختیار وکیل، که قانون گذار، آن ها را غیر قابل توکیل به غیر می داند، بر اساس ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی، در تبصره 2 این ماده، آمده است. تبصره دو ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی، مقرر می دارد: “سوگند، شهادت، اقرار، لعان و ایلاء، قابل توکیل نمی‌ باشند.” 

بنابراین، بر اساس این ماده، حتی اگر موکل، به وکیل، اختیار داده باشد که به جای او، اقدام به اقرار، شهادت، لعان و ایلاء نماید، از آنجا که این موارد، به صراحت، در ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی، غیر قابل توکیل به غیر دانسته شده، یعنی، امکان وکالت دادن به دیگری، در خصوص آن ها، ممنوع دانسته شده، وکیل، برای انجام آن ها، فاقد هر گونه اختیاری است و به علت ممنوعیت قانون، در دادگاه، از او، پذیرفته نخواهد شد.

نکات مربوط به عدم اختیار وکیل، که قانون گذار، اختیار داشتن در آن ها را نیازمند تصریح موکل در وکالت نامه می داند، در بند های یک تا چهارده ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی، آورده شده است و شایان ذکر است، در صورت اقدام وکیل، در خصوص آن ها، بدون اینکه موکل، به موجب تصریح در وکالت نامه، آن موارد را اجازه کرد باشد، می توان، بر اساس نحوه شکایت از وکیل، اقدام به شکایت، از او نمود.

ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی، در مواردی که اختیار وکیل، در خصوص آن ها، نیامند تصریح موکل در وکالت نامه است، ، مقرر می دارد: “وکالت در دادگاه ها، شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی است، جز آنچه را که موکل، استثناء کرده باشد، یا توکیل در آن، خلاف شرع باشد. لیکن، در امور زیر، باید اختیارات وکیل در وکالتنامه تصریح شود:

 وکالت راجع به اعتراض به رای، تجدیدنظر، فرجام خواهی و اعاده دادرسی، وکالت در مصالحه و سازش، وکالت در ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، وکالت در تعیین جاعل، وکالت در ارجاع دعوا به داوری و تعیین داور، وکالت در توکیل و وکالت در تعیین مصدق و کارشناس.

 وکالت در دعوای خسارت، وکالت در استرداد دادخواست یا دعوا، وکالت در جلب شخص ثالث و دفاع از دعوای ثالث، وکالت در ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث، وکالت در دعوای متقابل و دفاع درقبال آن، وکالت در ادعای اعسار، وکالت در قبول یا رد سوگند.

بر اساس این ماده، با وجود اینکه وکیل، در تمام امور مربوط به دادرسی، دارای اختیار بوده، اما، اگر موکل، صراحتا، با ذکر موضوع، در وکالت نامه، مواردی مانند اختیار وکیل، در اموری مانند استرداد دادخواست یا دعوا، اعتراض به رای، تجدیدنظر، فرجام خواهی و اعاده دادرسی و سایر موارد مندرج در ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی ر  تصریح نکرده باشد، وکیل در خصوص انجام آن ها، فاقد اختیار خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، در خصوص عذر موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه که یکی دیگر از مواردی بوده که در قانون آیین دادرسی مدنی، پیش بینی شده، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید آمده است، پیشنهاد می گردد.

 

عذر موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست؟

ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص حدود اختیارات وکیل در دادگاه می باشد که جزئیات آن بر اساس متن این قانون در مقاله ارائه شده است.

2- حدود اختیارات وکیل بر اساس ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست؟

حدود اختیارات وکیل بر اساس ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی وکالت در دادگاه ها و تمام اختیارات مربوط به امر دادرسی جز در موارد مورد استثنا قانون گذار یا موارد تصریح نشده در وکالت نامه بوده که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- نکات ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی چیست؟

عدم اختیار وکیل بر لعان ایلاء سوگند و شهادت حتی در صورت تصریح در وکالت نامه از جمله نکات ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی بوده که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی

ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *