امور اداری و استخدامی

شرایط آزمون سردفتری 1401- شرایط اختصاصی/ شرط سنی برای خانم ها- کارشناس رسمی دادگستری

[ad_1]

شرایط آزمون سردفتری 1401- شرایط اختصاصی/ شرط سنی برای خانم ها

 


شرایط آزمون سردفتری 1401 چیست؟ شرایط اختصاصی این آزمون چه هستند؟ شرایط آزمون سردفتری برای خانم ها چه است؟ و … این موارد از رایج ترین سوالات متقاضیان این آزمون است. آزمون سردفتری یکی از آزمون های پرطرفدار فارغ التحصیلان رشته حقوق می باشد. این آزمون معمولا هر چند سال یکبار برگزار می شود و متقاضیان زیادی خواستار شرکت در آزمون سردفتری هستند. همانند سایر آزمون های حقوقی، شرکت کنندگان در آزمون سردفتری باید دارای شرایط خاصی باشند تا بتوانند در این آزمون شرکت کنند.

شرایطی که معمولا از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان مرجع اصلی آزمون سردفتری اعلام می شود. مطابق با آزمون سردفتری سال 97  و دفترجه ثبت نام آزمون سردفتری ۱۴۰۱، شرایط آزمون سردفتری 1401 شامل دو بخش شرایط عمومی و شرایط اختصاصی می باشد. متقاضیان باید حائز همه  شرایط آزمون سردفتری باشند تا بتوانند در آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401 شرکت کنند. در ادامه به طور کامل شرایط عمومی و اختصاصی آزمون سردفتری 1401 توضیح داده شده است.

 

 

شرایط عمومی ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401

 

شرایط عمومی آزمون سردفتری 1401 از جمله موارد اولیه ای است که متقاضیان این آزمون باید داشته باشند.شرایط عمومی معمولا مانند سایر آزمونها به ویژه آزمون های حقوقی از جمله قضاوت و وکالت است. معمولا شرایط عمومی آزمون سردفتری برگزار شده در سال های مختلف، تغییر خاصی نمی کند . همچنین با توجه به اینکه هنوز دفترچه ثبت نام آزمون سردفتری 1401 منتشر نشده، لذا شرایط عمومی آزمون سردفتری 1401 که در ادامه آمده، براساس شرایط آزمون سردفتری 97 استخراج و ارائه شده است.

 

 شرایط عمومی شرکت در آزمون سردفتری 1401 عبارتند از:

 

۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

۲- اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .

۳- داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان برگزاری آزمون (برای آقایان).

۴- نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.

۵-  نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و انتظامی.

۶- متقاضیان در زمان انتصاب به سردفتری اسناد رسمی باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانائیهای جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر و روان گردان اعتیاد نداشته باشند .

۷- مطابق ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتری به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها، عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکتهای تجاری و بانکها یا مؤسسات بیمه و همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اشتغال داشته باشند.

۸- مطابق ماده ۹ قانون دفاتر اسناد رسمی حدنصاب سنی متقاضیان باید حداقل ۲۴ سال (متولدین ۲۵/۹/۱۳۷۷) حداکثر ۵۰ سال (متولدین ۲۵/۹/۱۳۵۱) باشند. ایثارگران مشمول بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف می باشند.

 

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401

 

علاوه بر شرایط عمومی آزمون سردفتری، متقاضیان برای شرکت در آزمون سردفتری 1401 باید شرایط اختصاصی آن را نیز دارا باشند. با توجه به اطلاعیه دفترجه ثبت نام آزمون سردفتری ۱۴۰۱، شرایط اختصاصی ثبت نام این آزمون عبارتند از:

 

 مدرک کارشناسی و بالاتر حقوق قضائی، علوم ثبتی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق سردفتراسناد رسمی، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

تذکرمهّّم: افراد دارای مدرک تحصیلی معادل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نمی باشند.

 وفق بند (۳) ماده (۶) قانون دفاتر اسناد رسمی داشتن مدرک کارشناسی کلیه رشته ها با سه سال تمام سابقه دفتریاری.

 وفق بند (۶) ماده (۶ ) قانون دفاتر اسناد رسمی، دفتریاران اول با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه بشرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.

داشتن مدرک تحصیلی حوزوی حداقل سطح دو و بالاتر با تایید شورای عالی حوزه های علمیه (برای طلاب شیعه) و یا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و شورای عالی برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت (برای اهل تسنن)

 دارا بودن مدرک اجتهاد یا افتاء از مراجع مسلم که صحت صدور آن باید به تایید رئیس قوه قضائیه یا مرجع مورد تایید ایشان برسد.

 


سایر شرایط شرکت در آزمون سردفتری


چه افرادی نمی توانند در آزمون سردفتری شرکت کنند 

این یک سوال رایج داوطلبان آزمون سردفتری است که چه افرادی ممنوعیت شرکت در آزمون سردفتری دارند. با توجه به ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، وکلای دادگستری و قضات نمی توانند در آزمون سردفتری شرکت کنند. 

به موجب ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سر دفتران و دفتریاران، متقاضیان نباید به مشاغل قضاوت، وکالت، عضویت در موسسات دولتی یا وابسته به دولت و شهرداری ها، عضویت در هیات مدیره و مدیر عاملی شرکت های تجاری و بانک ها یا موسسات بیمه ای و موسسات دولتی و یا وابسته به دولت مبادرت ورزیده و اشتغال داشته باشند


شرایط سنی آزمون سردفتری 1401

 

در خصوص شرایط سنی آزمون سردفتری 1401 سن متقاضیان شرکت در آزمون سردفتری طبق ماده 9 قانون دفاتر اسناد رسمی، در زمان ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی، باید حداقل 24 و حداکثر 50 سال باشد. یعنی حداکثر سن برای سردفتری و شرکت در این آزمون 50 سال می باشد. 

 

 

شرایط آزمون سردفتری 1401 برای خانم ها (شرایط سردفتری اسناد رسمی برای خانم ها)

 

شرایط آزمون سردفتری که در بالا تحت عنوان شرایط عمومی و اختصاصی مطرح شد، برای همه متقاضیان اعم از آقایان و خانم ها یکسان است. یعنی محدودیت جنسیتی وجود ندارد و هر متقاضی خانم که شرایط بالا را داشته باشد، می تواند در آزمون سردفتری شرکت کند.

 

 

سهمیه ها در آزمون سردفتری 1401

 

آزمون سردفتری 1401 همانند بسیاری از آزمون های دیگر دارای سهمیه های خاص است که افراد واجد شرایط می توانند از آنها استفاده کنند. سهمیه های آزمون سردفتری 1401 عبارتند از:

افراد ایثارگر و جانبازان با حداقل 10% جانبازی

آزادگان دارای حداقل 3 ماه سابقه اسارت

رزمندگان دارای حداقل 6 ماه سابقه جنگیدن در جبهه

فرزندان و همسران شهدا

فرزندان و همسران جانبازان دارای حداقل 25% جانبازی

فرزندان و همسران آزادگان

فرزندان و همسران رزمندگان دارای حداقل 1 سال سابقه مبارزه داوطلبانه در جبهه

مشمولین ضروری است. گواهی مربوطه و کارت ایثارگری را از مراجع ذیصلاح حسب مورد (بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی استان ،ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد شهید انقلاب اسلامی) تا قبل از برگزاری آزمون اخذ نمایند. همچنین در زمان ثبت نام آزمون گزینه سهمیه ایثارگری خود را در بند مربوط درج نمایند. در غیر اینصورت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هیچگونه مسئولیتی جهت اعمال سهمیه ایشان ندارد.

اصلاحیه: وفق بند (چ) ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ایثارگران مشمول بند فوق از شرط حداقل و حداکثر سن معاف می باشند.

قبولی در آزمون سردفتری 1401

 

برای قبولی در آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401 باید همه مواد امتحانی عمومی و اختصاصی به دقت مطالعه شود. این مواد امتحانی عبارتند از:

ادبیات فارسی (ضریب ۲)

عربی ( ضریب ۱)

اطلاعات عمومی و هوش ( ضریب ۱)

احکام شرعی ( ضریب ۲)

حقوق ثبت ( ضریب ۳)

حقوق مدنی ( ضریب ۳)

حقوق جزا ( ضریب ۲)

حقوق تجارت ( ضریب ۲)

قانون و آئین نامه های دفاتر اسناد رسمی ( ضریب ۳)

توجه: آزمون نمره منفی دارد.

لازم به توضیح  است براساس مفاد ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (%۷۰) امتیاز میانگین  نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند  به عنوان پذیرفته  شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می شوند.

منابع آزمون سردفتری 1401 به صورت رسمی اعلام نمی شود و داوطلبان باید از منابع پیشنهادی موجود برای مطالعه استفاده کنند. از جمله منابع بسیار مفید سوالات آزمون سردفتری سالهای گذشته است. در لینک های زیر می توانید مجموعه کامل آنها را دانلود کنید :


 

دانلود سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی به همراه کلید (13 دوره)  

نمونه سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی سالهای قبل به همراه پاسخنامه 

اولین ارائه دهنده مجموعه کامل سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی به همراه کلید

(کلیک کنید)

 

 

 

 جزوه طلایی سردفتری اسناد رسمی 

نکات طلایی برای آمادگی آزمون سردفتری اسناد رسمی 

به همراه قوانین و بخشنامه های مهم ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی

(برای کسب اطلاعات بیشترکلیک کنید)

 

 

 

  جزوه نکات کلیدی عربی ویژه آزمون سردفتری 1401 

 

نکات کلیدی عربی برای آمادگی آزمون سردفتری 1401 به همراه
مجموعه سوالات عربی آزمونهای سردفتری سالهای گذشته 

(برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده همه محصولات مرتبط کلیک کنید)

 

همچنین می توانید ضمیمه کاربردی آمادگی آزمون سردفتری را رایگان دانلود کنید

 

 

 

سردفتری بدون آزمون

یکی از راه های ورود به شغل سردفتری یا به قولی سردفتر شدن، قبولی در آزمون سردفتری است. طبق قوانین موجود راه های دیگری غیر از آزمون هم وجود دارد. 

برای مثال مطابق با ماده 69 قانون دفتر اسناد رسمی، سردفتری که در حال بازنشسته شدن است می تواند فردی را به عنوان جانشین خود در نظر گرفته و معرفی کند. 
 


 

سوالات رایج متقاضیان آزمون سردفتری

شاید سوال شما هم باشد…
 

شرط سنی آزمون سردفتری چیست؟

طبق آخرین آگهی آزمون سردفتری، سن متقاضی باید بین بیست و چهار تا پنجاه سال باشد
 

شرایط آزمون سردفتری برای خانم ها چیست؟

شرایط عمومی و اختصاصی آزمون برای خانم ها و آقایان یکسان است. توضیحات کامل در متن مقاله آمدده است.
 

شرایط عمومی و اختصاصی آزمون سردفتری 1401 چه هستند؟

همه شرایط عمومی و اختصاصی آزمون که متقاضیان باید دارا باشند در همین مقاله کامل توضیح داده شده است.

 

آزمون سردفتری چند سال یکبار برگزارمی شود؟

آزمون سردفتری هر چند سال یکبار برگزار می شود و روند برگزاری منظمی ندارد. به عنوان مثال آزمون قبلی در سال 97 برگزار شده است.

 

 

سایر مقالات مرتبط با آزمون سردفتری

 

سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی1401 – منابع و دانلود رایگان با پاسخنامه 

ثبت نام آزمون سردفتری 1401 – لینک ثبت نام / شرایط آزمون

بهترین منابع آزمون سردفتری 1401 کدامند؟- مواد امتحانی- منابع عمومی و تخصصی

آزمون سردفتری 1401 – زمان ثبت نام زمان برگزاری

همه چیز درباره آزمون سردفتری اسناد رسمی

درآمد سردفتر اسناد رسمی

آزمون سردفتری 97 ، تاریخ برگزاری ، منابع و نمونه سوالات

بررسی آزمون سردفتری اسناد رسمی سال 86

 

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *