دسته‌بندی نشده

سوالات قاضی در دادگاه طلاق – در دادگاه طلاق چه بگوییم

[ad_1]

مهم ترین سوالات قاضی در دادگاه طلاق، در رابطه با علت طلاق از سوی زن و پرداخت حقوق مالی وی، توسط شوهر می باشد. نحوه دفاع و پاسخ به این سوالات نیز بدین صورت بوده که زوجه باید مستند به مدارک لازم، صحبت کرده و زوج، یا باید حقوق مالی همسر خود را پرداخته و یا برای ارائه دادخواست اعسار، اقدام نماید.

برای مشاوره سوالات قاضی در دادگاه طلاق

برای مشاوره سوالات قاضی در دادگاه طلاق

 

در حقوق کشور ما، راه حل رسمی و قانونی ایجاد زندگی مشترک میان زن و مرد، ازدواج بوده که دارای دو نوع دائم و موقت (صیغه) می باشد. اما، گاهی، دو طرف عقد، بنابر دلایلی مجبور به جدایی می شوند که در این صورت، باید برای طلاق، مطابق تشریفات مقرر در قانون، اقدام نمایند.

پس از ارجاع پرونده طلاق، به دادگاه خانواده و تشکیل جلسه دادرسی، طرفین، باید شخصا یا توسط وکیل خود، در جلسه دادرسی حاضر شده و به سوالات قاضی در دادگاه طلاق، پاسخ دهند. از آنجا که پاسخ به این سوالات قاضی، نقش تعیین کننده ای در نتیجه دعوا و تعیین حقوق طرفین داشته، لازم است تا افرادی که قصد مراجعه به دادگاه طلاق را دارند، با این سوالات و نحوه پاسخگویی صحیح به آن ها آشنا شوند.

لذا، در این مقاله، ابتدا به این پرسش پاسخ داده که سوالات قاضی در دادگاه طلاق شامل چه مواردی است؛ سپس، نحوه دفاع و پاسخ به این سوالات و نکات مربوط به آن ها را در دادگاه طلاق توافقی، طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن، به طور جداگانه، بررسی کرده و به این سوال، پاسخ خواهیم داد که در دادگاه طلاق چه بگوییم.

سوالات قاضی در دادگاه طلاق شامل چه مواردی است

هنگامی که پرونده طلاق، به دادگاه خانواده ارجاع می گردد و جلسه دادرسی تشکیل می شود، طرفین، باید شخصا یا توسط وکیل خود، در جلسه دادرسی حاضر شده و به سوالات قاضی در دادگاه طلاق، پاسخ دهند. از آنجا که پاسخ به این سوالات قاضی، غالبا، نقش تعیین کننده ای در نتیجه دعوا داشته، این پرسش، برای بسیاری از زنان و مردان، مطرح می گردد که در دادگاه طلاق چه بگوییم و نحوه دفاع صحیح در این دادگاه، به چه صورت می باشد؟

لذا، در این بخش، به بیان مهم ترین سوالات قاضی در دادگاه طلاق، پرداخته و در بخش های بعد، با ارائه پاسخ های صحیح این سوالات، به این دو پرسش مهم نیز جواب خواهیم داد که در دادگاه طلاق چه بگوییم و نحوه دفاع صحیح در این دادگاه، به چه صورت می باشد. سوالات قاضی در دادگاه طلاق، شامل موارد زیر می باشد:

به طور معمول، اولین سوال در میان سوالات قاضی در دادگاه طلاق، پرسش در مورد ازدواج طرفین و اطلاعات مربوط به آن، همچون سال ازدواج، تعداد سال هایی که با زوجین با یکدیگر زندگی کرده اند، تعداد فرزند یا فرزندان مشترک و مواردی از این قبیل می باشد.

اما، اگر بخواهیم مهم ترین سوال در میان سوالات قاضی در دادگاه طلاق را مشخص نماییم، این سوال، پرسش مربوط به علت طلاق می باشد. این پرسش، از این جهت، دارای اهمیت بوده که پاسخ و نحوه دفاع صحیح در برابر آن، در دادگاه طلاق از طرف زن، علت طلاق را اثبات کرده و در سایر انواع طلاق، در صورتی که قانع کننده باشد، قاضی را مجاب می کند که هرچه سریعتر، حکم طلاق را صادر نماید.

در طلاق هایی که صدور رای در آن ها مستلزم ارجاع طرفین به داوری بوده، یکی از سوالات قاضی در دادگاه طلاق، این پرسش بوده که آیا طرفین، دارای خویشاوند قابل اطمینان، جهت معرفی به دادگاه، به عنوان داور هستند یا نه.

از دیگر سوالات قاضی در دادگاه طلاق، پرسش در مورد حقوق مالی زوجه و تعیین تکلیف آن می باشد. در این حالت، این سوال از شوهر پرسیده می شود که آیا حقوق مالی همسر خود، شامل مهریه، نفقه زن و اجرت المثل را پرداخت نموده یا قصد پرداخت آن را دارد یا خیر.

شرط تنصیف دارایی و اموال مرد، یکی دیگر از موضوعات سوالات قاضی در دادگاه طلاق خواهد بود. بنابراین، قاضی در این مورد نیز از طرفین، سوال می کند که آیا در سند ازدواج، شرط شده که در موارد طلاق از طرف مرد، شوهر موظف است تا نصف اموال خود را به همسر خود انتقال دهد یا نه.

به طور معمول، در مرحله آخر از مراحل سوالات قاضی در دادگاه طلاق، این سوال از سوی قاضی، مطرح می گردد که آیا طرف درخواست کننده طلاق یا طرفین، برای اقدام به طلاق و درستی تصمیم خود برای جدایی، اطمینان کافی دارند یا خیر.

در دادگاه طلاق چگونه حرف بزنیم

نحوه پاسخ صحیح به سوالات قاضی در دادگاه طلاق

سوالات قاضی در دادگاه طلاق، به طور کلی، بر دو نوع می باشند. سوالاتی که قصد دریافت اطلاعات مربوط به ازدواج طرفین را داشته و سوالاتی که به موجب آن، قاضی، علت یا علل درخواست طلاق از سوی طرفین را جویا می شود. پاسخ به سوالات گروه دوم، در تعیین تکلیف دعوا و مدت دادرسی، نقش تعیین کننده دارد، لذا در رابطه با این گروه از سوالات است که این دو پرسش مهم مطرح می گردد که در دادگاه طلاق چه بگوییم و نحوه دفاع صحیح در این دادگاه به چه صورت می باشد؟

در پاسخ به این سوالات که در دادگاه طلاق چه بگوییم و نحوه دفاع صحیح در این دادگاه به چه صورت می باشد، باید گفت، اصولا اینکه در دادگاه طلاق چه بگوییم، کاملا بستگی به سوال قاضی و وضعیت خاص ازدواج زوجین و نوع طلاق آنها دارد.

با این وجود، از آنجا که سوالات قاضی در دادگاه طلاق، حول موضوعات مشخصی بوده، در این بخش، نحوه پاسخ صحیح به سوالات قاضی در دادگاه طلاق، را به طور کلی توضیح داده و یادآور می شود که در هر پرونده، زوجین باید، با در نظر گرفتن این پاسخ های کلی، با توجه به شرایط اختصاصی خود، به سوالات قاضی، به طور خاص، پاسخ دهند.

در پاسخ به سوالات قاضی در دادگاه طلاق، در مورد ازدواج طرفین و اطلاعات مربوط به آن، همچون سال ازدواج و تعداد فرزند یا فرزندان مشترک، کافی است که هر یک از زوجین یا هر دو آنها، صرفا بر اساس اطلاعات قباله ازدواج و اطلاعات مربوط به زندگی مشترک، به سوالات، پاسخ داده و از توضیحات اضافه، مانند تعریف کردن داستان آشنایی خود و مواردی از این قبیل، خودداری نمایند.

نحوه دفاع و پاسخگویی، در برابر پرسش مربوط به علت طلاق، در انواع طلاق، متفاوت می باشد؛ با این توضیح که در طلاق از طرف مرد و طلاق توافقی، این امر از اهمیت کمی برخوردار بوده اما در دادگاه طلاق از طرف زن، کاملا تعیین کننده می باشد. چراکه جز در فرض داشتن وکالت در طلاق، زنان، برای طلاق، باید عسر و حرج خود را اثبات کرده و دلیل قانع کننده ای برای طلاق داشته باشند.

بنابراین، در دادگاه طلاق از طرف زن، در برابر این پرسش که علت درخواست طلاق زن چیست، نحوه دفاع صحیح به این صورت بوده که زوجه باید تمام ادله اثبات کننده خود، مبنی بر حکم زندان شوهر، اعتیاد وی و یا سوء رفتار شدید او را به دادگاه، ارائه کرده و این موارد را برای قاضی توضیح دهد.

در طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن که صدور رای در آن ها مستلزم ارجاع طرفین به داوری بوده، در پاسخ به این پرسش که آیا طرفین، دارای خویشاوند قابل اطمینان، جهت معرفی به دادگاه، به عنوان داور هستند یا نه، هر یک از زن و شوهر که دارای اقوام قابل اطمینانی باشند، می توانند مشخصات وی را به دادگاه، معرفی کنند.

در برابر این سوال از سوالات قاضی در دادگاه طلاق که آیا حقوق مالی زن، پرداخت شده یا شوهر، قصد پرداخت آن را دارد یا خیر، لازم است تا شوهر، مدارک پرداخت آن حقوق مالی را به دادگاه، ارائه کرده و در صورتی که توانایی مالی برای پرداخت یک جای آن حقوق را نداشته، دادخواست اعسار خود را به دادگاه، ارائه کند. در مورد شرط تنصیف نیز در صورتی که این شرط، مطابق قانون در عقدنامه درج شده باشد، قاضی بر اساس توافق، نسبت به آن، تصمیم گیری خواهد کرد.

همچنین، در پاسخ به این سوال که آیا طرف درخواست کننده طلاق یا طرفین، برای اقدام به طلاق و درستی تصمیم خود برای جدایی، اطمینان کافی دارند یا خیر، بهتر است زوجین، آمادگی و اطمینان خود را با قاطعیت به قاضی اعلام نموده، چرا که این اطمینان، نقش مهمی در جلوگیری از اطاله دادرسی و صدور سریعتر حکم طلاق، خواهد داشت.

دادگاه طلاق کجاست

 

نکات مربوط به پاسخ به سوالات قاضی در دادگاه طلاق

در بخش های قبل، در پاسخ به این سوالات که در دادگاه طلاق چه بگوییم و نحوه دفاع صحیح در این دادگاه چه می باشد، به بیان سوالات قاضی در دادگاه طلاق ، پرداخته و پاسخ این سوالات را نیز بررسی نمودیم. در این بخش، قصد داریم تا به توضیح نکات مربوط به پاسخ به سوالات قاضی در دادگاه طلاق، پرداخته که این نکات، شامل موارد زیر می باشند:

طبق مقررات مربوط به آیین دادرسی و طرح دعوا و نحوه دفاع از آن، وقت جلسات دادگاه، محدود بوده و در نتیجه، وقت هر یک از طرفین دعوا، برای بیان اظهارات خود نیز محدود می باشد. لذا، اکیدا توصیه می شود تا در این وقت محدود، از توضیح موارد غیر ضروری، مانند داستان مربوط به آشنایی زوجین یا مشکلات خانواده های آنها با یکدیگر، خودداری شده تا حق دفاع طرفین، تا حد امکان، زایل نشود.

یکی دیگر از نکات مربوط به پاسخ به سوالات قاضی در دادگاه طلاق، بحث جمع آوری مدارک و اسناد لازم می باشد؛ با این توضیح که قاضی، صرفا به اظهاراتی توجه داشته و به آن ها ترتیب اثر می دهد که مستند به اسناد قانونی باشند. بنابراین، چنانچه، هر یک از زن و شوهر، قصد بیان مطلبی را در دادگاه طلاق داشته، لازم است تا پیش از جلسه، برای تکمیل اسناد و مدارک مربوطه اقدام نمایند.

به عنوان مثال، چنانچه زوجه قصد داشته تا با استناد به سوء رفتار زوج، برای طلاق عسر و حرج، اقدام نماید، لازم است تا مدارک مربوط به سوء رفتار شوهر خود، از جمله نامه های پزشکی قانونی، استشهادیه شهود و حکم کیفری مربوط به ضرب و شتم شوهر را تا حد امکان، به دادگاه، ارائه کند.

نحوه دفاع و پاسخ گویی صحیح به سوالات قاضی در دادگاه طلاق، یک امر کاملا تخصصی بوده که بر سرنوشت دعوا و حقوق طرفین، کاملا تاثیرگذار می باشد. لذا، به عنوان مهم ترین نکته در میان نکات مربوط به پاسخ به سوالات قاضی در دادگاه طلاق، توصیه می شود تا زوجین، تا حد امکان، از حضور شخصی در دادگاه، خودداری کرده و دفاع از حقوق خود را به وکیل بسپارند.

بیشتر بخوانید : سوالات شکایت کیفری ترک انفاق

 

سوالات قاضی در دادگاه طلاق توافقی

طلاق توافقی، نوعی از طلاق بوده که همانگونه که از عنوان آن، مشخص است، طرفین، ابتدا در مورد تمام مسائل مالی و غیر مالی ازدواج خود، برای بعد از جدایی، توافق کرده و سپس دادگاه، بر اساس این توافقات، اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می کند. 

در این دادگاه نیز قاضی، پیش از تصمیم گیری، سوالاتی را از طرفین پرسیده و طرفین، ملزم هستند به این سوالات، پاسخ دهند. با این وجود، از آنجا که در طلاق توافقی، زوجین کاملا با یکدیگر توافق داشته، در پاسخ به این سوال که در دادگاه طلاق چه بگوییم، باید گفت، بحث نحوه دفاع در این دادگاه، بحث جدی نبوده و سوالات قاضی در دادگاه طلاق توافقی، عمدتا حول موضوعات زیر می باشند:

سوال در مورد اطلاعات مربوط به ازدواج طرفین، طول زندگی مشترک، تعداد فرزند یا فرزندان مشترک، چرایی قصد زوجین برای جدایی، تعیین تکلیف حقوق مالی زوجه، از جمله، مهریه و اجرت المثل، تعیین تکلیف حضانت فرزندان و در نهایت، جدی بودن و اطمینان زوجین از طلاق.

بیشتر بخوانید : مراحل طلاق توافقی

 

سوالات قاضی در دادگاه طلاق از طرف مرد

مطابق قوانین کشور ما، طلاق در اختیار مرد بوده و وی هر زمان که بخواهد می تواند همسر خود را طلاق دهد. البته، این آزادی، دو محدودیت داشته: یکی الزام مرد به ارائه دادخواست و طی کردن تشریفات قضایی و دوم، پرداخت حقوق مالی زن، شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل و حقوق مالی مرتبط با شرط تنصیف دارایی.

در میان سوالات قاضی در دادگاه طلاق از طرف مرد، بحث علت طلاق از اهمیت چندانی برخوردار نبوده، چرا که مردان، برای طلاق، ملزم به ارائه دلیلی نمی باشند. بنابراین، نحوه دفاع در این مورد نیز نکته قابل توجهی نخواهد داشت.

اما سوالی که در دادگاه طلاق از طرف مرد، دارای اهمیت بوده، بحث پرسش از حقوق مالی زن می باشد. لذا، در رابطه با حقوق مالی زن، پاسخ به این سوال که در دادگاه طلاق چه بگوییم، دو حالت، بیشتر ندارد: یا زوج، حقوق مالی همسر خود را پرداخته که باید اسناد آن را به دادگاه، ارائه کند؛ و یا اینکه، توانایی مالی پرداخت یکجای این حقوق را نداشته که در این صورت باید برای ارائه دادخواست اعسار، اقدام نماید.

بیشتر بخوانید : راه های طلاق از طرف مرد

 

سوالات قاضی در دادگاه طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن، در میان انواع طلاق، دشوارترین آن ها می باشد. چرا که بر خلاف مردان که هر زمان بخواهند می توانند برای جدایی اقدام نمایند، در طلاق از طرف زن، جز در مورد وکالت در طلاق، در بقیه موارد، صدور حکم طلاق، منوط به آن است که زوجه، عسر و حرج خود را در دادگاه اثبات نماید.

در پاسخ به این سوال که سوالات قاضی در دادگاه طلاق از طرف زن، شامل چه مواردی است و در این مورد باید در دادگاه طلاق چه بگوییم، می توان گفت، مهم ترین سوالات قاضی در این نوع از طلاق، حول محور علت درخواست طلاق از سوی زن می باشد.

نحوه دفاع و پاسخ صحیح به سوالات قاضی در دادگاه طلاق از طرف زن، بدین صورت بوده که زوجه باید پیش از اقدام برای طلاق، ابتدا اسناد و مدارک لازم، مبنی بر عسر و حرج خود را جمع آوری کرده و در دادگاه طلاق، با استناد به این اسناد و مدارک، پاسخ سوالات قاضی را بدهد. نامه پزشکی قانونی، نتیجه مثبت تست اعتیاد، حکم کیفری محکومیت شوهر و استشهادیه، نمونه هایی از این مدارک می باشند.

سوالات قاضی در دادگاه مهریه

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سوالات قاضی در دادگاه طلاق در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون سوالات قاضی در دادگاه طلاق پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- سوالات قاضی در دادگاه طلاق شامل چه مواردی است؟

مهم ترین سوالات قاضی در دادگاه طلاق در رابطه با علت طلاق از سوی زن و پرداخت حقوق مالی وی توسط شوهر می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه دفاع و پاسخ صحیح به این سوال که علت طلاق از سوی زن چیست چه می باشد؟

نحوه دفاع و پاسخ صحیح به این سوال که علت طلاق از سوی زن چیست بدین صورت بوده که زوجه باید مستند به اسناد و مدارک لازم صحبت نماید برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- نحوه دفاع و پاسخ صحیح به سوال پرداخت حقوق مالی زن توسط شوهر چه می باشد؟

نحوه دفاع و پاسخ صحیح به سوال پرداخت حقوق مالی زن توسط شوهر بدین صورت بوده که زوج یا باید حقوق مالی همسر خود را پرداخته و یا برای ارائه دادخواست اعسار اقدام نماید برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره سوالات قاضی در دادگاه طلاق

برای مشاوره سوالات قاضی در دادگاه طلاق

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *