دسته‌بندی نشده

حضانت دختر بعد از طلاق

[ad_1]

مطابق قانون مدنی حضانت فرزند در صورت جدایی یا طلاق زوجین تا هفت سالگی با مادر است چه فرزند دختر باشد چه پسر تفاوتی در اصل حضانت ایجاد نمی کند . بعد از هفت سالگی دختر ، حضانت و نگهداری او تا 9 سالگی با پدر است . بعد از این که دختر به سن 9 سال تمام رسید حضانت او بر اساس مصلحت و خواست فرزند مشخص خواهد شد .

برای مشاوره حضانت دختر بعد از طلاق

برای مشاوره حضانت دختر بعد از طلاق

حضانت به معنی نگهداری و تربیت فرزند یا فرزندان است و با قیمومت و ولایت متفاوت است . زمانی بحث از حضانت فرزند مشترک بوجود می آید که ، پدر و مادر از یکدیگر طلاق گرفته باشند یا به صورت جداگانه زندگی کنند . بنابرین ارائه دادخواست حضانت و تعیین تکلیف در مورد نگهداری و حضانت فرزند چه دختر یا پسر منحصر به زمان طلاق زوجین نیست و آن ها می توانند قبل از طلاق هم چنین دادخواستی را  به دادگاه ارائه دهند .

با توجه به توضیحات گفته شده در مورد معنای حضانت ممکن است این سوال در ذهن زوجینی که فرزند دختری دارند و طلاق گرفته اند یا خواهان طلاق هستند مطرح شود که نگهداری و حضانت طفل با کدام یک از از آن ها خواهد بود . در این مقاله ضمن تعریف این که منظور از حضانت دختر چیست به این موضع می پردازیم که حضانت فرزند دختر بعد از طلاق با چه کسی است .

حضانت دختر چیست

 مطابق ماده 1168 قانون مدنی نگهداری از فرزند چه دختر چه پسر حق و هم تکلیف هم پدر و هم مادر است و هیچ کدام از زوجین نمی توانند از این تکلیف نگهداری فرزند خودداری کنند مگر این که طور دیگری با یکدیگر در مورد حضانت فرزند یا فرزندان مشترکشان توافق کرده باشند .

در مورد این سوال که منظور از حضانت دختر چیست ؟ بایستی این گونه جواب بدهیم که حضانت به معنای نگهداری و تربیت کردن فرزند دختری است که پدر و مادر او یا از هم جدا زندگی می کنند یا از هم طلاق گرفته اند .

 اگر حضانت مشخصا و مطابق قانون با هریک از والدین باشد ، پدر یا مادری که حضانت طفل را بر عهده دارد نمی تواند از ملاقات طفل با طرفی که حضانت بر عهده او نیست جلوگیری کند . اگر بر مطابق مواد قانونی حضانت طفل در سن خاصی که قانون تعیین کرده است بر عهده پدر یا مادر باشد او نمی تواند از نگهداری طفل خودداری کند زیرا این تکلیف به نگهداری را قانون بر عهده او گذاشته است .

 مگر این که زوجین در مورد حضانت فرزند دختر یا پسر با یکدیگر توافق کرده باشند که کلا و یا برای مدت خاصی حضانت طفل بر عهده یکی از آن ها باشد . اما هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به حضانت و نگهداری دختر یا پسر  بر خلاف مصلحت اوست ، می تواند در مورد واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین ناظر با پیش بینی حدود نظارت یا رعایت مصلحت طفل بر خلاف توافق زوجین عمل کند .

 اگر امتاع از حضانت از طرف یکی از والدین صورت بگیرد مطابق ماده 1172 قانون مدنی در صورت امتناع یکی از ابوین از حضانت ، حاکم باید به تقاضای دیگری یا تقاضای قیم یا یکی از اقربا و یا به تقاضای مدعی ‌العموم ، نگهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده‌ی اوست الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا مؤثر نباشد حضانت را به خرج پدر و هر گاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تأمین کند .

 مطابق ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی در صورت فوت یکی از ابوین حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده باشد . زیرا توضیح دادیم که بحث حضانت از بحث قیمومت و ولایت فرزند جدا است و پدر بزرگ یا قیم نمی تواند بدون دلیل حضانت فرزند ، چه دختر یا پسر را از مادرش در صورت فوت پدرش بگیرد .

 در صورتی که قانونا حضانت دختری که پدر و مادرش از هم جدا شده اند بر عهده مادر یا پدر باشد اما این موضوع به مصلحت طفل نباشد یا دادگاه به دلیل عدم صلاحیت اخلاقی چنین چیزی را ممکن نداند می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضاییه تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند ، اتخاذ کند .

 

حتما بخوانید: پایان مدت حضانت فرزند دختر و پسر

حضانت دختر بعد از طلاق با چه کسی است

گفته شد که منظور از حضانت طفل صرفا نگهداری و تربیت فرزند است چه دختر باشد چه پسر . بعد از این که والدین طفل از یکدیگر طلاق گرفتند در صورتی که فرزند مشترکشان دختر باشد مطابق با قانون مدنی حضانت فرزند دختر توسط مادر با اصلاح ماده 1169 قانون مدنی توسط مجلس شورای اسلامی (که با همت و تلاش خانم های نماینده صورت گرفت) و تأیید نهایی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام حضانت فرزندان چه پسر و چه دختر تا 7 سالگی به عهده مادر گذاشته شده است .

  پس از هفت سالگی دختر حضانت او باید به پدر واگذار شود تا سن 9 سالگی ، اما در اصلاح ماده قانونی آمده است که بعد 7 سالگی دختر حضانت  با صلاح دید دادگاه با رعایت مصلحت طفل به پدر واگذار خواهد شد . ممکن است دادگاه پس از آن نیز فرزند را به پدر واگذار ننماید .

 بنابراین حضانت دختر تا هفت سالگی بعد از طلاق با مادر است و پس از هفت سالگی تا سن 9 سالگی با پدر خواهد بود مگر این که دادگاه صلاح نداند دختر تحت حضانت پدر قرار بگیرد . در این صورت یا حضانت بعد از هفت سال هم با مادر خواهد بود یا این که دادگاه با توجه به مصلحت دختر تکلیف نگهداری و حضانت رو را روشن خواهد کرد .

 زمانی که دختر تحت حضانت و سرپرستی پدر باشد و به سن نه سال تمام برسد از آن به بعد حضانت و نگهداری به انتخاب فرزند و رعایت مصلحت او به پدر ، مادر یا شخص دیگری که دادگاه خانواده صلاح بداند به خرج پدر واگذار خواهد شد . حال اگر زوجین از یکدیگر طلاق گرفته باشند و دختر در زمان طلاق آن ها 8 سال داشت باشد و قانونا نگهداری وحضانت او با پدر باشد اما مادر نخواهد که به دلیل انحطات اخلاقی ، پدر از او مراقبت کند باید این موضوع را در زمان تعیین تکلیف حضانت فرزند در طلاق به دادگاه ثابت کند ، بر عکس این موضوع در مورد حضانت مادر و مخالفت پدر با این امر هم امکان پذیر است .

 موارد انحطات عبارت است از :

 اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار .

 اشتهار به فساد اخلاق و فحش .

 ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی .

 سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا ، تکدی‌گری و قاچاق .

 تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف .

 

حضانت فرزندان بعد از طلاق

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت دختر بعد از طلاق در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت دختر بعد از طلاق پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- ✔️ حضانت فرزند دختر بعد از طلاق با چه کسی است ؟

✔️ بستگی به سن دختر و مصلحت او دارد که حضانت با چه کسی باشد مطابق قانون حضانت تا 7 سالگی با مادر و بعد از آن با پدر خواهد بود که در متن مقاله توضیح داده شده است .

2- ✔️ حضانت دختر تا چند سالگی با پدر است ؟

✔️ حضانت دختر از 7 سالگی تا 9 سالگی با پدر است که در متن مقاله توضیح داده شده است .

3- ✔️ آیا حضانت مادر برای دختر فقط تا سن 7 سالگی است ؟

✔️ خیر با توجه به اصلاح قانون مدنی حضانت مادر نسبت به فرزند چه دختر یا پسر تا سن 7 سالگی با مادر است .

برای مشاوره حضانت دختر بعد از طلاق

برای مشاوره حضانت دختر بعد از طلاق

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *