دسته‌بندی نشده

نحوه اعتراض به حکم مهریه

[ad_1]

نحوه اعتراض به حکم مهریه، بدین صورت بوده که در صورت وجود شرایط یکی از روش های اعتراض، شامل واخواهی، تجدیدنظر، فرجام و اعاده دادرسی، معترض باید با پرداخت هزینه و ارائه مدارک لازم، از جمله تصویر برابر اصل شده رای صادره، برای ثبت دادخواست خود، به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید. 

برای مشاوره اعتراض به حکم مهریه

برای مشاوره اعتراض به حکم مهریه

 

از جمله حقوق مالی زن، پس از ازدواج، مهریه بوده که به مجرد عقد نکاح، زن، مالک آن شده و می تواند آن را از شوهر خود مطالبه نماید. البته، به طور معمول، شوهر، به صورت مسالمت آمیز، حاضر به پرداخت مهریه نشده و در نتیجه، زن باید برای دریافت این حق مالی خود، اقدام به طرح دعوای مطالبه مهر، در دادگاه خانواده نماید. 

رای دادگاه مهریه، چه مبنی بر پرداخت مهر و چه مبنی بر عدم پرداخت آن باشد، توسط شخصی که از حکم، متضرر شده، قابل اعتراض می باشد. اما، این اعتراض، دارای روش های متفاوتی بوده و هر روش نیز دارای نحوه و هزینه مخصوص به خود می باشد.

لذا، در این مقاله، نحوه اعتراض به حکم مهریه و روش های مختلف آن را بررسی نموده و پس از توضیح مدارک و هزینه های هر یک از این روش ها، نمونه متن اعتراض به رای مهریه را ارائه می کنیم. همچنین، در پایان به این سوال پاسخ خواهیم داد که اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه، به چه صورت امکان پذیر باشد.

روش های اعتراض به حکم مهریه

یکی از حقوق مالی زن، پس از ازدواج و مهم ترین این حقوق، حق مهریه می باشد. به مجرد عقد نکاح، زن، مالک مهر شده و می تواند آن را از شوهر خود مطالبه نماید. البته، در صورتی که مهر، از نوع مهریه عندالاستطاعه باشد، زن برای مطالبه آن، باید استطاعت و توانایی مالی شوهر را اثبات نماید.

در بیشتر مواقع، در زمان مطالبه مهریه توسط زوجه، شوهر، حاضر به پرداخت مهریه نشده و در نتیجه، زن باید برای دریافت مهریه خود، اقدام به طرح دعوای مطالبه مهریه، در دادگاه خانواده نماید. رای دادگاه مهریه، چه مبنی بر پرداخت مهر و چه مبنی بر عدم پرداخت آن باشد، توسط شخصی که از حکم، متضرر شده، قابل اعتراض می باشد.

نحوه اعتراض به حکم مهریه، شامل چهار روش قانونی بوده که بسته به میزان مهریه ای که مطالبه گشته و رایی که صادر شده، متضرر از حکم دادگاه، می تواند، با تنظیم درخواست خود براساس نمونه متن اعتراض، برای شکایت از رای اقدام نماید. روش های اعتراض به حکم مهریه، عبارتند از:

 

 

در این نحوه اعتراض به حکم مهریه، رای صادر شده، نسبت به شوهر، به عنوان خوانده دعوا، غیابی بوده و لذا، زوج حق دارد، در صورتی که رای مهریه، به ضرر وی باشد، برای ثبت درخواست واخواهی و رسیدگی مجدد به دعوای مهر اقدام نماید.

لازم به ذکر است که حکم مهریه، در صورتی نسبت به شوهر، غیابی محسوب می گردد که ابلاغیه وقت دادرسی به زوج یا وکیل وی، ابلاغ واقعی نشده، زوج یا وکیل او، در جلسات دادرسی حاضر نشده و لایحه نیز نفرستاده اند و رای صادره هم به هیچ کدام از این اشخاص، ابلاغ واقعی نشده است.

 

تجدیدنظرخواهی

 

یکی از دیگر از روش های اعتراض به حکم مهریه، تجدیدنظرخواهی بوده که هم از جانب زن و هم از جانب شوهر، در صورتی که رای صادره در دعوای مطالبه مهر، به ضرر آنها باشد، امکان پذیر است.

برای استفاده از این نحوه اعتراض به حکم مهریه، لازم است تا یکی از جهات مندرج در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی، وجود داشته باشد. این جهات، عبارتند از: « ‌الف – ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه . ب – ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود. ج – ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی. ‌د – ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رای ه- ادعای مخالف بودن رای با موازین شرعی و یا مقررات قانونی.»

لازم به ذکر است که چنانچه در نمونه متن اعتراضی به حکم مهریه، صرفا به یکی از این جهات اشاره شده باشد، در صورتی که جهات دیگر نیز وجود داشته باشد، دادگاه تجدیدنظر، به آن جهات نیز رسیدگی خواهد کرد.

 

 

در صورتی که مهریه، به صورت وجه نقد است و خواسته دعوا، بیش از 20 میلیون ریال(معادل 2 میلیون تومان) بوده و همچنین، رای مهریه، از دادگاه بدوی خانواده(و نه دادگاه تجدیدنظر) صادر گردد، نحوه اعتراض به حکم مهریه، به روش فرجام خواهی حقوقی می باشد.

در این روش که یکی از روش های اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه یا اعتراض زوجه به این حکم بوده، لازم است تا حکم مهریه که از سوی دادگاه خانواده بدوی صادر گردیده، به علت عدم درخواست تجدیدنظر، قطعی شده باشد؛ چرا که در غیر این صورت و در حالتی که رای، قطعی نباشد، محکوم علیه، حق خواهد داشت تا با تنظیم و تقدیم نمونه متن دادخواست تجدیدنظرخواهی، برای اعتراض به حکم مهریه اقدام نماید.

 

 

این نحوه اعتراض به حکم مهریه نیز به منظور امکان اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه یا اعتراض زوجه به این حکم، توسط قانون گذار، پیش بینی شده و در صورتی امکان پذیر می باشد که یکی از جهات اعاده دارسی مذکور در ماده 426 قانون آیین داردسی مدنی، نظیر اینکه موضوع حکم، توسط خواهان درخواست نشده یا اینکه حکم به بیشتر از مبلغ خواسته صادر گشته، وجود داشته باشد.

همچنین، به منظور اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه یا اعتراض زوجه به این حکم، لازم است تا حکم صادر شده در دعوای مطالبه مهر، به علت انقضای مهلت واخواهی و تجدیدنظرخواهی، قطعی شده باشد.

حتما بخوانید: روش های اعتراض به رای دادگاه

نحوه و مراحل اعتراض به حکم مهریه

نحوه اعتراض به حکم مهریه، در تمام روش های اعتراضی، شامل واخواهی، تجدیدنظرخواهی، فرجام خواهی و درخواست اعاده دادرسی، دارای ترتیب مشخصی می باشد. لذا، در ادامه، به توضیح مراحل و نحوه اعتراض به رای دعوای مطالبه مهر می پردازیم.

در اولین مرحله از مراحل نحوه اعتراض به حکم مهریه، هر یک از طرفین که به عنوان معترض، قصد شکایت از حکم مهریه را داشته، در صورتی که تا زمان اعتراض، فاقد حساب در سامانه ثنا بوده، باید برای ایجاد حساب در این سامانه اقدام نماید.

در مرحله بعد، همانند اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، متقاضی باید فایل ورد دادخواست اعتراضی خود را بر اساس نمونه متن مربوط به آن، تنظیم کرده و سپس، این فایل ورد را بر روی یک فلش مموری یا سی دی ذخیره کند.

مطابق مقررات نحوه اعتراض به حکم مهریه، دادخواست اعتراضی، برای اینکه مورد رسیدگی قرار گیرد، الزاما باید از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ثبت شده و به مرجع مربوطه، ارسال گردد. لذا، در تمام روش های اعتراضی، حتی اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه یا اعتراض زوجه به این حکم، معترض باید برای ثبت دادخواست خود، به یکی از این دفاتر مراجعه نماید.

لازم به ذکر است که در تمام روش های اعتراض به حکم مهریه، مهلت اعتراض، برای اشخاص مقیم ایران، 20 روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور، 2 ماه، بسته به مورد، از تاریخ ابلاغ رای مهریه یا انقضای مهلت واخواهی و تجدیدنظرخواهی می باشد.

بیشتر بخوانید : اعتراض به حکم نفقه

 

مدارک لازم برای اعتراض به حکم مهریه

هنگامی که شخصی، برای اعتراض به رای صادر شده در یک دعوا، نظیر اعتراض به حکم طلاق غیابی، اقدام می کند، علاوه بر اینکه باید دادخواست اعتراضی خود را بر اساس نمونه متن مربوطه و به روش درست، تنظیم کرده و این اعتراضیه را در مهلت قانونی، ثبت نماید، لازم است تا مدارک لازم را نیز به دادخواست خود ضمیمه کند.

اعتراض به حکم مهریه نیز مستثنی از این قاعده نبوده و لذا، در این دعوا نیز شخصی که قصد اعتراض به رای دادگاه مهریه را داشته، لازم است تا مدارک لازم را ضمیمه دادخواست خود نماید. این مدارک، شامل موارد زیر می باشد:

رسید ثبت نام در سامانه ثنا یا همراه داشتن نام کاربری و کلمه عبور(کد ثنا)

کارت ملی و شناسنامه شخص اعتراض کننده به رای

سند نکاحیه یا همان قباله ازدواج

تصویر برابر اصل شده حکم دعوای مهریه و شماره پرونده

سایر مدارکی که معترض، جهت اثبات ادعای خود، ملزم به ارائه آن ها می باشد. به عنوان مثال، چنانچه، شوهر، مدعی باشد که زن، برای بذل و بخشیدن مهریه خود اقدام نموده، لازم تا سند این ادعا نیز ضمیمه دادخواست گردد.

بیشتر بخوانید : دادخواست مطالبه مهریه

 

هزینه اعتراض به حکم مهریه

خدمات ارائه شده از سوی قوه قضاییه به اشخاص، غالبا رایگان نبوده و افراد متقاضی باید هزینه این خدمات را به دستگاه قضایی بپردازند. در مورد اعتراض به رای مهریه نیز این قاعده، حکم فرما بوده و لذا، برای ثبت دادخواست اعتراض، لازم است تا هزینه قانونی آن پرداخت گردد.

هزینه اعتراض به حکم مهریه، یک مبلغ و نرخ ثابت نبوده و بسته به نحوه اعترض و روش انتخابی، متفاوت می باشد. بنابراین، در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد که در هر یک از روش های اعتراض به رای مهریه، هزینه اعتراض، به چه میزان می باشد؟

هزینه واخواهی، برای اعتراض به حکم مهریه، 4.5 درصد محکوم به می باشد.

هزینه تجدید نظر خواهی، برای اعتراض به رای مهریه، 4.5 درصد محکوم به است.

هزینه فرجام خواهی، برای اعتراض به حکم قطعی مهریه، 5.5 درصد محکوم به می باشد.

هزینه اعاده دادرسی، برای اعتراض به حکم قطعی مهریه، 5.5 درصد محکوم به است.

مطالبه مهریه، دارای راه ها و روش های متفاوتی، شامل مطالبه از طریق ثبت و مطالبه از دادگاه خانواده می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد راه های مطالبه مهریه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : راه های مطالبه مهریه

 

نمونه متن اعتراض به حکم مهریه

در بخش های قبل، در مورد نحوه اعتراض به حکم مهریه و روش های انجام آن و مدارک و هزینه های قانونی این روش ها صحبت کردیم. از آنجا که تنظیم دادخواست اعتراضی، باید طبق نمونه متن مربوطه و با رعایت شرایط قانونی آن، انجام گیرد، در این بخش، یک نمونه متن اعتراض به حکم مهریه را ارائه کرده و فایل پی دی اف آن را نیز در انتهای همین بخش، جهت دانلود، برای خوانندگان محترم قرار خواهیم داد.

نمونه متن اعتراض به حکم مهریه

ریاست محترم دادگاه ……………….

با سلام

احتراما اینجانب ……………….، خوانده پرونده کلاسه ………………. که منجر به صدور دادنامه پرداخت مهریه به نرخ روز، به شماره ……………….، مورخ ………………. گشته است، در اعتراض به دادنامه غیابی مزبور، به استحضار می رساند: با توجه به اینکه همسر اینجانب، خانم ………………. که خواهان دعای مهریه بوده، در تاریخ ………………. با حضور در دفتر اسناد رسمی شماره ……………….، تمام مهریه خود را بذل نموده، حقی برای مطالبه مهریه نداشته است.

لذا، با تقدیم این دادخواست، درخواست نقض حکم صادره، با استناد به سند رسمی بذل مهریه که تصویر آن، ضمیمه دادخواست گردیده، به علاوه کلیه هزینه ها و خسارات دادرسی، مستندا به ماده 305 قانون آیین دادرسی مدنی، مورد استدعا می باشد.

برای دانلود نمونه متن اعتراض به حکم مهریه، بر روی دکمه دانلود فایل، در باکس زیر کلیک نمایید.

نمونه متن اعتراض به حکم مهریه


نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری
حجم:200 KB
منبع:کارشناس رسمی دادگستری

علاوه بر امکان اعتراض به رای مهریه، شوهر می تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط آن را نیز به دادگاه صالح ارائه دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه یا تقسیط آن

 

اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه

یکی از مسائلی که به خصوص برای مردان، در رابطه با دعوای مهریه مطرح بوده، بحث اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه می باشد که موضوع صحبت ما در این بخش خواهد بود. مطابق مقررات، قانون آیین دادرسی مدنی، این اعتراض، به دو روش، امکان پذیر است:

فرجام خواهی: برای اینکه امکان اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه، از طریق فرجام خواهی و مطابق مقررات اعتراض به احکام قطعی دادگاه، وجود داشته باشد، لازم است تا مهریه، به صورت وجه نقد و خواسته دعوا، بیش از 20 میلیون ریال بوده و همچنین، رای مهریه، از دادگاه بدوی خانواده(و نه دادگاه تجدیدنظر) صادر شده باشد همچنین، رای صادره، به علت عدم درخواست تجدیدنظر، باید قطعی شده تا شکایت از رای مهریه امکان پذیر باشد.

اعاده دادرسی: در این نحوه اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه، باید یکی از جهات اعاده دارسی مذکور در ماده 426 قانون آیین داردسی مدنی، وجود داشته و همچنین، حکم صادر شده در دعوای مطالبه مهر، به علت انقضای مهلت واخواهی و تجدیدنظرخواهی، قطعی شده باشد.

واخواهی مهریه

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اعتراض به حکم مهریه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتراض به حکم مهریه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- روش های اعتراض به حکم مهریه چیست؟

روش های اعتراض به حکم مهریه شامل واخواهی تجدیدنظر فرجام و اعاده دادرسی می باشند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه و مراحل اعتراض به حکم مهریه به چه صورت می باشد؟

نحوه اعتراض به حکم مهریه بدین صورت بوده که معترض باید برای ثبت دادخواست خود به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- مدارک لازم برای اعتراض به حکم مهریه چیست؟

کارت ملی و شناسنامه شخص اعتراض کننده به رای و تصویر برابر اصل شده حکم دعوای مهریه از مهم ترین مدارک لازم برای اعتراض به حکم مهریه می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره اعتراض به حکم مهریه

برای مشاوره اعتراض به حکم مهریه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *