دسته‌بندی نشده

نرخ کمیسیون املاک – نحوه محاسبه حق معاملات مسکن

[ad_1]

مشاورین املاک برای انجام معاملات ملکی، تعرفه ‌ای را به نام “حق کمیسیون املاک” دریافت می ‌کنند. خریداران و فروشندگان املاک، ملزم به پرداخت نیم درصد از ارزش کل معامله، به بنگاه هستند. میزان تعرفه کمیسیون املاک هر ساله توسط اداره صنعت، معدن و تجارت مشخص و به اتاق اصناف ابلاغ می ‌شود. علاوه ‌بر این مبلغ، طرفین معامله ملزم به پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده ‌نیز هستند.

برای مشاوره نحوه محاسبه نرخ کمیسیون املاک

برای مشاوره نحوه محاسبه نرخ کمیسیون املاک

 

مشاورین املاک وظیفه معرفی و واسطه‌ گری بین خریدار و فروشنده های ملک را دارند. این مشاورین پس ‌از انجام هر گونه معامله، نرخ کمیسیونی را دریافت می‌ کند که منبع درآمد آن ‌ها از این شغل است. نرخ کمیسیون املاک هرساله توسط سازمان ‌های مربوطه تنظیم می‌ شود و به مشاورین املاک ابلاغ می شود. بنگاه ‌های ملکی باید بر اساس تعرفه اعلام شده، معاملات خود را انجام دهند.

اما گاهی مشاهده می ‌شود که برخی از مشاورین املاک، میزان کمیسیون بیشتری را از مشتریان دریافت می‌ کنند. در صورت مشاهده این مشکل، مشتری می‌ تواند به نهادهای مربوطه مراجعه کند و شکایت خود را پیگیری کند. در ادامه این مقاله، مطالبی در مورد میزان تعرفه کمیسیون املاک و همچنین تصویب کمیسیون املاک در هر سال گفته شده است.

نرخ کمیسیون املاک چیست

مشاورین املاک در انجام معاملات ملکی، اعم از خرید، فروش، رهن، اجاره و… نقش یک واسطه را ایفا می ‌کنند. شغل مشاور املاک به اینگونه است که فروشنده و خریدار یک ملک را با یکدیگر آشنا می‌ کند و در صورتی ‌که بتواند بین این دو معامله برقرار کند، می‌ تواند از انجام معامله بین آن ها حق الزحمه مشاور املاک را دریافت کند. این پول تعرفه کمیسیون املاک نام دارد که منبع درآمد کسانی است که به این شغل مشغول به کار هستند.

 

مبلغ این تعرفه هرساله توسط سازمان صنعت معدن و تجارت به اتاق اصناف ارائه می ‌شود. تمامی بنگاه های ملکی، موظف هستند که بر اساس نرخ مصوب حق کمیسیون املاک از مشتریان خود حق ‌الزحمه دریافت کنند. معمولا این نرخ درصدی از ارزش کل معامله بین طرفین است.

 

نرخی که هر ساله برای دریافت حق کمیسیون برای بنگاه ‌های معاملاتی مشخص ‌می شود به فاکتور هایی مانند نوع معامله و میزان ارزش آن بستگی دارد که طرفین معامله باید هرکدام پنجاه درصد این مبلغ را پرداخت کنند.

هزینه انتقال سند ملک

نحوه محاسبه کارمزد نرخ کمیسیون املاک به چه صورت می باشد

نحوه نرخ تعرفه کمیسیون املاک، به این صورت است که مبلغ نیم درصد از انجام هر معامله به مشاورین املاک تعلق می ‌گیرد. پرداخت این مبلغ، به این صورت است که هر کدام از طرفین معامله، موظف هستند که 25 صدم درصد از میزان تعرفه کمیسیون املاک را پرداخت کنند.

 

به ‌غیر از میزانی که طرفین موظف به پرداخت آن هستند، باید نه درصد مالیات نیز به هر میزان حق کمیسیون املاک پرداخته شود که این مالیات را نیز باید طرفین معامله پرداخت کنند. البته میزان نیم درصد سود در معاملات ملکی، مربوط به معاملاتی است که ارزش زیر مبلغ پانصد میلیون تومان دارند.

 

در صورتی‌ که ارزش معامله بین طرفین بیشتر از این مبلغ باشد، مشاورین املاک می‌توانند 25 صدم درصد مازاد بر نرخ کمیسیون املاک مصوب، پول دریافت کنند. در ادامه فرمول های محاسبه حق کمیسیون املاک قرار داده شده است.

وام مسکن زوجین

 

محاسبه کمیسیون معامله خرید و فروش مسکن

میزان نرخ کمیسیون املاک در معاملات مربوط به خرید و فروش ملک، با نرخی که در قسمت قبلی مقاله توضیح داده شد تفاوتی ندارد و بر اساس همین فرمول محاسبه می‌ شود. هر کدام از طرفین معامله در خرید و فروش ملک، موظف هستند که نیمی از میزان تعرفه کمیسیون املاک را پرداخت کنند. همچنین مبلغ 9 درصد مالیات نیز بر دوش خریدار و فروشنده ملک است که هر کدام از آن ‌ها موظف به پرداخت نیمی از آن هستند.

 

مبلغ نه درصد از مالیات بر اساس حق کمیسیون معامله مشخص می شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت در صورتی که ارزش معامله بیش تر ‌از پانصد میلیون تومان باشد، مشاورین املاک می ‌توانند 25 صدم درصد حق کمیسیون بیشتری دریافت کند.

 

همانطور که قبلا اشاره شد، در معاملات بالای پونصد میلیون تومان نیز مبلغ اضافه بر تعرفه کمیسیون املاک نیز باید از طریق هر دو طرف معامله پرداخت ‌شود. فروشنده و خریدار هردو موظف به پرداخت نیمی از این مبلغ هستند.

ممنوع المعامله

محاسبه کارمزد معامله اجاره مسکن

اجاره دادن ملک، نوع دیگری از انجام معاملات ملکی است که توسط مشاورین املاک انجام می ‌شود و برای انجام آن نیز حق کمیسیون املاک دریافت می ‌کنند. محاسبه میزان تعرفه کمیسیون املاک که در مبنای اجاره ملک است، به این صورت است که مبلغ کامل اجاره در 25 صدم درصد ضرب می‌ شود تا مبلغ کمیسیون طرفین معامله مشخص شود.

 

در انجام این نوع معاملات نیز، طرفین معامله هر دو موظف به پرداخت میزان تعرفه کمیسیون املاک هستند. همانند سایر معاملات ملکی، اجاره دادن ملک نیز شامل پرداخت نه درصد مالیات بر ارزش‌ افزوده می ‌شود که هر دو طرف معامله موظف به پرداخت آن هستند. در ادامه‌ این قسمت شیوه محاسبه نرخ کمیسیون اجاره قرار داده‌ شده است.

حکم کلاهبرداری در معامله

نحوه محاسبه هزینه کمیسیون معامله رهن مسکن

شکل دیگری از معاملات ملکی که در بنگاه‌ های مختلف انجام می ‌شود، معامله ملک از طریق رهن کامل است. در این نوع معامله، مستاجر مبلغی را به‌ عنوان رهن کامل به صاحب خانه پرداخت می ‌کنند و دیگر لازم نیست که ماهانه مبلغی را به‌ صورت اجاره پرداخت کند.

 

برای مصاحبه نرخ تعرفه کمیسیون املاک در این نوع معاملات، لازم است که مبلغ رهن کامل به اجاره تبدیل شود. پس ‌از این تبدیل، میزان 25 صدم درصد از ارزش کل اجاره مشخص می ‌شود که هر کدام از طرفین موظف به پرداخت این مبلغ به ‌عنوان حق کمیسیون املاک هستند. این معامله نیز مانند سایر معامله ‌های ملکی، شامل 9 درصد بر مالیات بر ارزش ‌افزوده می ‌شود که طرفین معامله ملزم به پرداخت آن هستند.

سرمایه گذاری در مسکن

نحوه محاسبه هزینه کارمزد معامله رهن و اجاره مسکن

دیگر شیوه اجاره کردن املاک، به این صورت است که معامله بر اساس رهن و اجاره شکل می‌ گیرد. این شیوه رایج ترین روش واگذاری املاک به ‌صورت اجاره‌ ای است. در این روش مستاجر مبلغی را به عنوان رهن پرداخت می‌ کند و هر ماه نیز مبلغی را به ‌عنوان اجاره به صاحب‌ خانه خود پرداخت می‌ کند.

 

برای محاسبه تعرفه کمیسیون املاک در این روش، در ابتدا باید مبلغ رهن به اجاره تبدیل شود و در ادامه مبلغ کل اجاره محاسبه شود. سپس باید 25 صدم درصد از کل این مبلغ حساب شود. طرفین معامله ملزم به پرداخت این مبلغ هستند. همچنین مانند سایر معاملات ملکی، فروشنده و خریدار باید مبلغ 9 درصد مالیات بر افزایش افزوده نیز پرداخت کنند.

 

وکیل ملک

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کارمزد معاملات مسکن در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. همچنین، کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوق تجاری تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون کارمزد معاملات مسکن پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- ✔️ در انجام معاملات ملکی چه مبلغی به عنوان تعرفه کمیسیون در نظر گرفته می شود؟

✔️ مبلغ نیم درصد از کل ارزش معامله به عنوان کمیسیون املاک در نظر گرفته می شود که در متن مقاله به این میزان اشاره شده است.

2- ✔️ در انجام معاملات ملکی چه مقدار مالیات باید پرداخت شود؟

✔️ در انجام معاملات ملکی مبلغ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته می شود که توضیحات بیشتر در این باره در این مقاله ارائه شده است.

3- ✔️ کدام یک از طرفین معامله ملزم به پرداخت حق کمیسیون املاک است؟

✔️ هر دو طرف معامله ملزم به پرداخت تعرفه کمیسیون املاک هستند و اصول معامله گری را بدانند. در این مقاله به نحوه مجاسبه و پرداخت حق کمیسیون املاک نوشته شده است.

برای مشاوره نحوه محاسبه نرخ کمیسیون املاک

برای مشاوره نحوه محاسبه نرخ کمیسیون املاک

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *