امنیت عمومی

دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل ۱۴۰۱

[ad_1]

دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل سال ۱۴۰۱ در قانون مجازات اسلامی، تعیین شده که به موجب آن، از بین بردن قدرت تولید مثل مرد، انزال وی، توانایی بارداری زن و حس لذت مقاربت در آنها، ارش داشته و به از بین بردن کامل قدرت مقاربت، دیه ای معادل نرخ دیه کامل، تعلق می گیرد. 

برای مشاوره دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل

برای مشاوره دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل

 

توانایی برقراری رابطه جنسی یا قدرت مقاربت و تولید مثل، از جمله قابلیت های ذاتی انسان ها بوده که در کنار رفع نیازهای جنسی آنها، از طریق به دنیا آوردن فرزند، موجب حفظ نسل بشر، در طول تاریخ نیز شده است. 

به دلیل اهمیت این توانایی ها برای انسان و جامعه، قانون گذار نیز توجه ویژه ای به آنها داشته و در قانون مجازات اسلامی، برای آسیب های وارده به این قابلیت های انسانی، تعیین دیه و ارش نموده که مبلغ دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل، در انواع آسیب های مربوط به آن، متفاوت بوده و گاه حتی، به حد دیه کامل انسان نیز می رسد.

لذا، در این مقاله، به این سوالات پاسخ خواهیم داد که از بین بردن قدرت انزال مرد و تولید مثل وی و بارداری زن، دیه مقدر داشته یا ارش؟ و سپس در ادامه، میزان دیه از بین بردن لذت مقاربت و از بین بردن کامل توانایی آن را در سال 1401 توضیح خواهیم داد. 

دیه از بین بردن قدرت انزال مرد

یکی از توانایی های ذاتی انسان ها، توانایی مقاربت و تولید مثل بوده که علاوه بر نقش مهمی که در رفع نیازهای جنسی اشخاص داشته، از طریق تولد فرزندان، به حفظ نسل انسان ها در طول تاریخ نیز کمک کرده است. به دلیل اهمیت این ویژگی ها، قانون گذار نیز در قانون مجازات اسلامی، در تعیین دیه اعضای بدن، به آن ها توجه داشته و برای آسیب های وارده بر این قابلیت ها، دیه و ارش تعیین کرده است.

به همین دلیل، این سوال مطرح می گردد که دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل و موارد مرتبط با آن، همچون، قدرت انزال و لذت مقاربت، در سال ۱۴۰۱، چه میزان می باشد؟ و اینکه آیا، به این آسیب ها ارش نیز تعلق می گیرد یا خیر؟

در این بخش، قصد داریم تا به بررسی میزان دیه از بین بردن قدرت انزال مرد، در سال 1401 پرداخته و سپس، در بخش های بعد، دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل را در زنان و مردان، توضیح خواهیم داد. اما پیش از آن، بهتر است تا کمی در مورد مفهوم انواع مجازات های مرتبط با آسیب های جسمانی صحبت کرده و پس از آن، به توضیح دیه از بین بردن قدرت انزال مرد بپردازیم.

قانون گذار، در ماده 14 قانون مجازات اسلامی، مجازات ها را به چهار نوع تقسیم نموده است: حد، قصاص، دیه و تعزیر. در میان این چهار نوع، قصاص و دیه، اختصاص به آسیب ها و جنایات وارده بر جسم انسان ها داشته که موضوع کتاب سوم و کتاب چهارم قانون مجازات می باشند.

منظور از قصاص، مجازاتی است که در آن، همانند عملی که جانی(جنایتکار) با مجنی علیه(آسیب دیده از جنایت) انجام داده، بر جسم جانی، انجام می گیرد. به عنوان مثال ،چنانچه جانی، انگشت پای مجنی علیه را قطع کرده باشد، به تقاضای مجنی علیه، انگشت پای جانی قطع می گردد. مجازات قصاص، اختصاص به جنایت ها و آسیب های عمدی داشته و در سایر انواع جنایت، قابل اعمال نمی باشد.

دیه نیز به مالی گفته می شود که بعد از انجام جنایت، جانی به مجنی علیه می پردازد. مقدار این دیه، ممکن است در قانون مجازات، مشخص شده باشد که در این صورت، به آن، دیه مقدر گفته می شود و ممکن است مقدار آن، در قانون، تعیین نشده باشد که در این حالت، دیه غیر مقدر یا ارش نامیده می شود.

دادگاه، زمانی حکم به پرداخت دیه صادر می کند که یکی از این شرایط وجود داشته باشد: جنایت وارده، عمدی نبوده؛ جنایت، عمدی بوده اما به دلیلی، امکان اجرای قصاص وجود ندارد و همچنین، در شرایطی که مجنی علیه یا وارث وی، خواهان دریافت دیه به جای قصاص بوده و این امر، مورد قبول جانی نیز می باشد.

البته، در کنار قصاص و دیه، مجازات دیگری نیز برای برخی از جنایات وارده بر جسم اشخاص، تعیین شده که مجازات تعزیری نام داشته و عمدتا، به شکل حبس تعزیری اجرا می شود. البته، مجازات تعزیری، برخلاف قصاص و دیه، اختصاص به آسیب ها و جنایات نداشته و در بسیاری از جرایم دیگر، نظیر سرقت نیز اجرا می شود.

برای از بین بردن قدرت انزال مرد، از آنجا که قصاص، امکان پذیر نبوده، قانون گذار، مجازات دیه را تعیین کرده و در ماده 706 قانون مجازات، به تعیین میزان آن پرداخته است. مطابق این ماده: « از بین بردن قدرت انزال … مرد … موجب ارش است»

بنابراین، دیه از بین بردن قدرت انزال مرد، در سال ۱۴۰۱، دیه نامقدر یا همان ارش بوده که میزان آن، با توجه به ماده 449 قانون مجازات، تعیین می گردد. مطابق این ماده، در تعیین میزان ارش، دادگاه، چند عامل را لحاظ می کند: نوع و کیفیت جنایت، اثری که بر سلامت مجنی علیه داشته و میزان خسارت وارده. سپس، با توجه به این عوامل و با در نظر گرفتن مبلغ دیه کامل و با جلب نظر کارشناس پزشکی قانونی، میزان ارش را تعیین می نماید.

دیه اندام تناسلی

دیه از بین بردن قدرت بارداری زن و تولید مثل مرد

علاوه بر از بین بردن قدرت انزال مرد، قانون گذار، برای موارد دیگر مرتبط با توانایی ها و اعمال جنسی زن و مرد نیز تعیین دیه نموده است که یکی از این موارد، توانایی و قدرت بارداری زن و تولید مثل مرد می باشد. بنابراین، در این بخش، به این سوال، پاسخ خواهیم داد که دیه از بین بردن قدرت بارداری زن و تولید مثل مرد، در سال ۱۴۰۱، چه میزان می باشد؟

قانون گذار، در قانون مجازات اسلامی، در ماده 706 به سوال فوق، پاسخ داده و در مورد میزان دیه از بین بردن قدرت تولید مثل مرد و بارداری زن، مقرر داشته :« از بین بردن قدرت تولید مثل مرد یا بارداری زن … موجب ارش است»

بنابراین، همانطور که ملاحظه می شود، به از بین بردن قدرت تولید مثل مرد و بارداری زن، ارش تعلق می گرد که میزان آن را قاضی، با توجه به نظر پزشکی قانونی و با در نظر گرفتن نرخ دیه کامل انسان، در سال 1401، تعیین خواهد کرد.

پس از بررسی دیه از بین بردن قدرت تولید مثل مرد و بارداری زن، در این بخش، در بخش بعد، در مورد از بین بردن لذت مقاربت زن و مرد و میزان دیه آن، صحبت کرده و در بخش پایانی نیز توضیح خواهیم داد که دیه از بین بردن قدرت مقاربت، به طور کامل، در سال ۱۴۰۱، چه میزان می باشد؟

بیشتر بخوانید : دیه ریزش و عدم ضبط ادرار و مدفوع

 

دیه از بین بردن لذت مقاربت زن و مرد

دیه از بین بردن قدرت مقاربت، بسته به اینکه قدرت و توانایی فرد برای نزدیکی کردن، به طور کامل، از بین رفته یا فقط لذت مقاربت وی از بین برود، متفاوت می باشد. لذا، در این بخش، به بررسی از بین بردن لذت مقاربت زن و مرد و میزان دیه تعلق گرفته به آن، در سال ۱۴۰۱، پرداخته و در بخش بعد، در مورد دیه از بین بردن قدرت مقاربت، به طور کامل، صحبت خواهیم کرد.

دیه از بین بردن لذت مقاربت زن و مرد، در ماده 706 قانون مجازات اسلامی، مورد توجه قانون گذار قرار گرفته و به تعیین حکم، برای آن پرداخته است. به موجب این ماده:« از بین بردن… لذت مقاربت زن یا مرد، موجب ارش است.»

بنابراین، همانند دیه از بین بردن قدرت تولید مثل زن و مرد، از بین بردن لذت مقاربت آنها نیز دیه نامقدر داشته و میزان این دیه در سال 1401، همانند سایر موارد ارش، توسط قاضی و با در نظر گرفتن کارشناس، که همان پزشکی قانونی می باشد، تعیین می گردد.

بیشتر بخوانید : نحوه واریز دیه

 

دیه از بین بردن کامل قدرت مقاربت

در بخش های قبل، در مورد میزان دیه از بین بردن قدرت تولید مثل زن و مرد و همچنین، دیه از بین لذت مقاربت آنها، در سال ۱۴۰۱ صحبت کرده و گفتیم که در هر دو مورد، قانون گذار، ارش را برای آسیب های وارده، تعیین کرده است. در این قسمت، قصد داریم تا به این سوال، پاسخ دهیم که دیه از بین بردن قدرت مقاربت یا همان توانایی برقراری رابطه جنسی، به طور کامل، به چه میزان می باشد؟ 

دیه از بین بردن قدرت مقاربت، به طوری که کاملا از بین برود، در ماده 707 قانون مجازات اسلامی، تعیین شده است. مطابق این ماده: «از بین بردن کامل قدرت مقاربت، موجب دیه کامل است.» لذا، با توجه به اینکه نرخ دیه سال 1401، مبلغ 600 میلیون تومان بوده، چناچه فردی، با آسیب وارد کردن به شخص دیگری، قدرت مقاربت وی را به‌ طور کامل ازبین ببرد، موظف است تا مبلغ 600 میلیون تومان را به عنوان دیه بپردازد.

مطابق قانون مجازات اسلامی، دیه ازاله بکارت، مهر المثل بوده و دیه افضا، بسته به اینکه، مجنی علیه، همسر فرد باشد یا شخص دیگری، متفاوت می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

دیه ازاله بکارت و افضا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- دیه از بین بردن قدرت بارداری زن و تولید مثل مرد چه میزان است؟

به از بین بردن قدرت بارداری زن و تولید مثل مرد ارش تعلق گرفته که مبلغ آن را قاضی تعیین می کند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- دیه از بین بردن کامل قدرت مقاربت در سال 1401 چه میزان است؟

دیه از بین بردن کامل قدرت مقاربت در سال 1401 به اندازه دیه کامل یعنی 600 میلیون تومان می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- دیه از بین بردن لذت مقاربت زن و مرد در سال 1401 چه میزان می باشد؟

به از بین بردن لذت مقاربت زن و مرد ارش 1401 تعلق می گیرد که میزان آن را قاضی مشخص می کند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل

برای مشاوره دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *