نفقه

نحوه گرفتن حکم جلب ندادن نفقه

[ad_1]

نحوه گرفتن حکم جلب ندادن نفقه، در خصوص نفقه معوقه، با مراجعه به شعبه اجرای احکام صادر کننده رای و ارائه مدارکی نظیر اجرائیه می باشد و نیاز به پرداختن هیچ هزینه ای در این خصوص نیست و نحوه گرفتن حکم جلب ندادن نفقه، در خصوص نفقه جاری، پس از شکایت کیفری ترک انفاق، با صدور دستور قاضی یا پس از عدم حضور مرد، در صورت ابلاغ احضاریه به وی، می باشد.

برای مشاوره حکم جلب برای ندادن نفقه

برای مشاوره حکم جلب برای ندادن نفقه

 

هنگامی که مردی، تصمیم بر تشکیل خانواده، به موجب عقد ازدواج دائم یا موقت می گیرد، باید، از این موضوع، آگاه باشد که قانون گذار، تکالیفی را برای او، پیش بینی کرده که در صورت عدم اجرای آن ها، با ضمانت اجراهای قانونی مورد نظر قانون گذار، مواجه خواهد شد. از جمله این تکالیف، وظیفه و الزام مرد، بر پرداخت نفقه، به همسر و فرزندان خود می باشد.

نپرداختن نفقه زن و فرزند، جز در موارد مورد نظر قانون گذار، مجاز نبوده و می تواند، مرد را با ضمانت اجراهایی همچون حبس، توقیف اموال و مواردی از این دست، مواجه کند. حکم جلب نیز، یکی از ضمانت اجراهایی است که ممکن است برای ندادن نفقه زن و فرزند، صادر گردد که البته، با توجه به ویژه بودن قواعد و تشریفات نحوه گرفتن حکم جلب ندادن نفقه، زن یا فرزند، صرفا، در صورت رعایت مراحل این امر و اثبات وجود برخی شرایط، موفق خواهند شد، حکم جلب شوهر یا پدر خود را بابت ترک انفاق، حسب مورد، از دادگاه حقوقی و یا کیفری، اخذ کنند.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، امکان، شرایط و نحوه گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه را بررسی کرده و در خصوص مدارک و هزینه های آن، توضیح دهیم. سپس، به طور اختصاصی، درباره حکم جلب ندادن نفقه معوقه و نپرداختن نفقه فرزند صحبت کرده و بگوییم که نسبت به صدور این حکم، در ایام کرونا، چه رویه قضایی اتخاذ می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما، همراه باشید.

آیا برای ندادن نفقه می توان حکم جلب گرفت

نفقه زن و فرزند، یک نهاد حقوقی، در قانون مدنی است که به موجب آن، شوهر، در خصوص نفقه زن و پدر و یا مسئول پرداخت نفقه اقارب، در خصوص نفقه فرزند، باید، نسبت تامین آن، اقدام نمایند، در غیر این صورت، با ضمانت اجراهای قانونی مورد نظر قانون گذار، روبرو خواهد شد.

حکم جلب، یکی از ضمانت اجراهای مورد پیش بینی قانون گذار است که حسب مورد، در برخی دعاوی حقوقی و کیفری، صادر می گردد و قانون گذار، قواعد و تشریفات و نحوه اجرای آن را پیش بینی کرده است. یکی از سوالات رایجی که در مساله ندادن نفقه زن و فرزند، مطرح می گردد، این است که آیا برای ندادن نفقه جاریه و نفقه معوقه زوجه و فرزند، می توان حکم جلب گرفت و در صورت امکان این امر، شرایط آن چیست و نحوه گرفتن آن، به چه شکل می باشد؟

 

در پاسخ به پرسش فوق باید گفت، امکان گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه زن و فرزند، در قانون، پیش بینی شده است و گرفتن این حکم، هم در خصوص نفقه معوقه یا ایام گذشته، پس از صدور حکم دادگاه عمومی حقوقی امکان پذیر بوده و هم در خصوص نفقه جاری و پس از شکایت جرم ترک انفاق، منوط بر اینکه، شرایط مورد نظر قانون گذار که در قسمت بعد، به توضیح آن، خواهیم پرداخت، وجود داشته باشد و اثبات و احراز گردد.

حتما بخوانید: حکم جلب چیست

شرایط گرفتن حکم جلب ندادن نفقه

همانطور که توضیح دادیم، قانون گذار، امکان گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه فرزند یا زن را پیش بینی کرده است و گفتیم که گرفتن این حکم، تنها در صورت وجود شرایط آن، امکان پذیر، خواهد بود. لذا در این بخش از مقاله، توضیح خواهیم داد که شرایط گرفتن حکم جلب ندادن نفقه، به چه صورت می باشد.

با توجه به اینکه، شرایط گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه، در خصوص نفقه معوقه و نفقه جاری، همچنین، در خصوص نفقه فرزند و نفقه زن، متفاوت می باشد، در زیر، به تفکیک، این شرایط را بررسی خواهیم کرد و موارد مهم هریک را از منظر قانون مدنی و قانون مجازات، توضیح خواهیم داد.

شرایط گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه معوقه زن 

حکم دادگاه، در این خصوص، قطعی شده باشد و 21 روز از آن، گذشته باشد.

 زن، اجراییه حکم را از دادگاه صادر کننده رای، گرفته باشد.

مرد، علی رغم ابلاغ اجراییه به وی و با گذشت 30 روز از ابلاغ، از دادن نفقه معوقه زن، خودداری کند.

مرد، اموالی، به غیر از مستثنیات دین، برای توقیف، نداشته باشد.

شرایط گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه معوقه فرزند

فرزند، نفقه معوقه ندارد و تنها، نفقه جاریه در خصوص او، مصداق، خواهد داشت، اما، در صورتی که فرزند، نفقه جاریه خود را مطالبه نماید و پدر یا مسئول پرداخت نفقه، از دادن نفقه جاریه، پس از صدور حکم دادگاه، خودداری ورزد، فرزند می تواند، بابت نفقه ای که پس از صدور حکم دادگاه، پرداخت نشده، اقدام کرده و الزام محکوم علیه را به پرداخت بخواهد و در غیر این صورت، تقاضای توقیف اموال و پس از آن، در صورت عدم وجود مال، تقاضای صدور حکم جلب او را داشته باشد.

شرایط گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه جاری فرزند و یا زن

زن یا فرزند، اقدام به شکایت کیفری ترک انفاق نموده باشند.

منفق، از توان و استطاعت مالی کافی، برای انفاق، برخوردار باشد و بر عکس، فرزند، مالی نداشته و توانایی مالی تامین نیازهای خود را نیز نداشته باشد.

منفق، با وجود استطاعت مالی، از پرداخت نفقه جاری زن یا فرزند، خودداری کند.

توان مالی، توسط شاکی، به محکمه ثابت شده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اعتراض به حکم نفقه، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت بیشتر بخوانید مقاله، با همین عنوان، آمده است، به علاقمندان این موضوع، پیشنهاد می گردد.

اعتراض به حکم نفقه

 

نحوه و مراحل حکم جلب ندادن نفقه

در صورتی که شرایط گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه، وجود داشته باشد، انجام این امر، باید، بر اساس مراحل و نحوه مخصوص آن، صورت گیرد؛ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص مراحل و نحوه گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه صحبت کنیم که مطابق مراحل زیر است:

نحوه و مراحل گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه، در مواردی که دادگاه عمومی حقوقی، در خصوص پرداخت نفقه معوقه یا جاریه، رای صادر نموده، بدین صورت است که پس از قطعی شدن رای و گذشت 21 روز از آن، محکوم له، باید، از دادگاه بدوی صادر کننده رای، تقاضای صدور اجرائیه را نماید، چنانچه پس از 30 روز از ابلاغ اجرائیه، محکوم علیه، اقدام به پرداخت محکوم به نکرد، محکوم له با مراجعه به دفتر دادگاه، تقاضای ارسال پرونده به اجرای احکام و تشکیل پرونده اجرا را خواهد نمود.

پس از این امر، پرونده در اجرای احکام، تشکیل می گردد و در صورتی که محکوم علیه، مالی برای توقیف نداشته باشد، محکوم له، پس از اخذ نوبت از سایت نوبت دهی اجرای احکام، در وقت مقرر، به شعبه، مراجعه کرده و با تسلیم تقاضای کتبی صدور درخواست حکم جلب، می تواند، حکم جلب را بگیرد. 

نحوه و مراحل حکم جلب ندادن نفقه، در شکایت کیفری ترک انفاق، بدین صورت است که قاضی، متهم را برای رسیدگی، احضار می نماید و در صورت عدم حضور متهم ، حکم جلب وی را صادر خواهد نمود. در صدور حکم جلب، به موجب شکایت کیفری ترک انفاق، درخواست شاکی، نیاز نیست و قاضی، تصمیم گیرنده است.

نحوه اجرای حکم جلب

 

مدارک لازم برای حکم جلب ندادن نفقه

در قسمت های قبل، در خصوص مراحل و نحوه گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه، صحبت کردیم و شرایط گرفتن آن را گفتیم. در این بخش، قصد داریم، در خصوص مدارک لازم برای گرفتن حکم جلب ندادن نفقه، صحبت کنیم و بگوییم که خواستار صدور حکم جلب ندادن نفقه باید، از چه مدارکی برخوردار باشد تا موفق به اخذ این حکم گردد. این مدارک عبارتند از: 

 

مدارک هویتی

رای صادره قطعی از سوی دادگاه

اجرائیه صادر شده در خصوص رای قطعی

 

نپرداختن نفقه جاری و حال حاضر زن، جرم بوده و می تواند، مجازات حبس را برای مرتکب، در پی داشته باشد، علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، تحت عنوان جزم ندادن نفقه زن چیست، اقدام کنند.

حتما بخوانید: جرم ندادن نفقه زن چیست

 

هزینه حکم جلب ندادن نفقه

یکی از رایج ترین پرسش ها در حوزه گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه، این است که هزینه گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه، چقدر است و آیا محکوم له، هنگامی که برای گرفتن این حکم، اقدام می کند، باید، همانند هزینه دادرسی دعاوی حقوقی و کیفری، مبلغی را بپردازد، یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش، باید گفت، برای گرفتن حکم جلب در ندادن نفقه فرزند یا زن، پرداخت هیچ هزینه ای لازم نیست و متقاضی، صرفا باید، به اجرای احکام، مراجعه کرده و تقاضای صدور دستور جلب محکوم علیه را به علت عدم پرداخت نفقه، پس از صدور اجرائیه، داشته باشد.

راه های مطالبه نفقه

 

حکم جلب نفقه معوقه

نفقه معوقه، تنها به زن، تعلق می گیرد و اقارب و سایر افراد مستحق دریافت نفقه، از نفقه معوقه، برخوردار نیستند. بنابراین، گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه ایام گذشته، تنها، توسط زن و یا وکیل قانونی او، امکان پذیر می باشد. 

نحوه گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه معوقه زن، بدین صورت بوده که زوجه، باید، پس از صدور رای قطعی و بعد از درخواست اجرائیه، در صورتی که مرد، ظرف 30 روز پس از ابلاغ اجرائیه به وی، در خصوص پرداخت محکوم به، اقدامی ننمود، جهت ارسال پرونده به اجرای احکام، به دفتر دادگاه، مراجعه کرده و پس از ارسال پرونده به اجرای احکام، از این مرجع، تقاضای صدور حکم جلب مرد را داشته باشد.

شایان ذکر است، پیش از صدور حکم جلب، زن می تواند، اگر مالی را از مرد می شناسد و در شرایطی که آن مال، جزو مستثنیات دین نیست، آن مال را بابت توقیف و وصول نفقه معوقه، به اجرای احکام، معرفی کرده و تقاضای صدور دستور توقیف آن مال را داشته باشد.

 

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه توسط مرد

 

حکم جلب ندادن نفقه فرزند

فرزند، یکی از اقاربی است که پرداخت نفقه او، در درجه اول، بر عهده پدرش بوده و در صورت عدم استطاعت مالی پدر یا فوت او، پرداخت آن، بر عهده جد و اجداد پدری و سپس، مادر و اجداد مادری می باشد. البته، چنانچه شرایط فرزند، به نحوی بوده که توان تهیه وسایل معیشتی خود را با کار کردن، داشته باشد، مستحق دریافت نفقه فرزند نخواهد بود.

گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه فرزند، در دو حالت، متصور است، حالت اول، زمانی است که فرزند، بابت دریافت نفقه جاری خود، شکایت حقوقی مطالبه نفقه را ثبت نموده و دادگاه، رای مقتضی را در این خصوص، صادر کرده و حکم به پرداخت مبلغی مشخص، بابت نفقه جاری، در هر ماه، داده است؛ در این شرایط، اگر پدر، پس از صدور اجرائیه، از پرداخت نفقه فرزند، خودداری کند، فرزند می تواند، به اجرای احکام، مراجعه کرده و تقاضای صدور حکم جلب پدر خود را داشته باشد.

در حالت دوم گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه فرزند، فرزند باید، اقدام به شکایت کیفری ترک انفاق کرده و توان مالی منفق و ترک انفاق او را ثابت کند و قاضی را متقاعد نماید که با کار کردن، قادر به تامین معیشت خود نیست. در این شرایط، قاضی، متهم را احضار کرده و در صورت عدم حضور او، دستور جلب وی را صادر خواهد کرد.

حتما بخوانید: مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند

 

حکم جلب نفقه در کرونا

در خصوص حکم جلب نفقه، در ایام بیماری کرونا، این پرسش، مطرح می گرد که وضعیت گرفتن حکم جلب نفقه، پس از صدور حکم در خصوص مطالبه نفقه زوجه یا فرزند و عدم پرداخت او توسط مرد یا پدر یا پس از شکایت کیفری ترک انفاق و عدم حضور منفق، به موجب احضاریه، چگونه است؟ 

در پاسخ به این پرسش، باید گفت، با شیوع کرونا، جهت پیشگیری از گسترش آن و با هدف کاهش حضور در مکان عمومی ای نظیر بازداشتگاه، به تمامی دادگاه ها و دادسراها، دستور داده شده که از “صدور قرارهای تامین منجر به بازداشت، جز در موارد ضروری اجتناب کنند”. 

بر این اساس، با توجه به اینکه مساله نفقه، مساله ضروری محسوب نمی شود، اغلب شعب، در خصوص صدور دستور جلب، بسیار، سخت گیرانه عمل کرده و حکم جلب را برای ندادن نفقه، صادر نمی نمایند و در اغلب موارد، حکم جلب، در خصوص جرایم مهم، صادر می گردد.

سوالات قاضی در دادگاه نفقه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم جلب برای ندادن نفقه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم جلب برای ندادن نفقه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- آیا برای ندادن نفقه می توان حکم جلب گرفت یا خیر؟

امکان گرفتن حکم جلب برای ندان نفقه معوقه زن و فرزند در صورت استنکاف مرد از پرداخت آن بعد از صدور حکم دادگاه و در خصوص نفقه جاری در شرایطی که مرد با وجود استطاعت مالی از پرداخت استنکاف می ورزد امکان پذیر خواهد بود که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- مدارک لازم برای گرفتن حکم جلب نفقه معوقه چیست؟

مدارک لازم برای گرفتن حکم جلب نفقه معوقه یا نفقه ایام گذشته حکم صادره از سوی دادگاه مبنی بر محکومیت به پرداخت نفقه همچنین اجراییه و درخواست صدور حکم جلب از اجرای احکام می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- نحوه گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه چگونه است؟

نحوه گرفتن حکم جلب برای ندادن نفقه با مراجعه به اجرای احکام دادگاه صادر کننده حکم به پرداخت نفقه معوقه یا ثبت شکواییه کیفری جرم ترک انفاق و اثبات آن به قاضی و پس از صدور دستور از جانب دادگاه می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره حکم جلب برای ندادن نفقه

برای مشاوره حکم جلب برای ندادن نفقه

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *