دسته‌بندی نشده

ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی – نحوه تکمیل فرم

[ad_1]

ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، از طریق سامانه ثبت نام فرزند خواندگی، پس از انجام مراحل مربوطه و تکمیل فرم های لازم، مطابق روند نحوه تکمیل فرم مقرر در سایت، انجام گرفته و پیگیری این درخواست، نیز از طریق سامانه مزبور، بخش پیگیری پرونده، امکان پذیر می باشد.

برای مشاوره ثبت نام فرزند خواندگی

برای مشاوره ثبت نام فرزند خواندگی

 

سازمان بهزیستی، در کشور ما، وظایف متعددی را بر عهده داشته که یکی از وظایف این سازمان، فراهم کردن امکان ثبت نام فرزند خواندگی، برای داوطلبان این امر و واگذاری سرپرستی اطفال بی سرپرست، به اشخاص متقاضی بوده که در سال های اخیر، به واگذاری سرپرستی تعداد قابل توجهی از کودکان بی سرپرست و فرزند دار شدن بسیاری از خانواده ها، از طریق سیستم فرزندخواندگی، منتهی شده است.

نکته ای که لازم است در رابطه با ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، مورد توجه متقاضیان، قرار گیرد، این مساله بوده که ثبت درخواست برای قبول سرپرستی فرزند، از طریق سامانه ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، به آدرس adoption.behzisti.net و پس از تکمیل فرم های مربوطه، امکان پذیر می باشد.

لذا در ادامه مقاله، ابتدا، به معرفی سامانه ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، پرداخته؛ سپس، نحوه، شرایط، مدارک و هزینه ثبت نام سرپرستی اطفال بی سرپرست را توضیح داده و در پایان، راهنمای پیگیری درخواست را ارائه خواهیم کرد.

سامانه ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی

در سال های اخیر و با مطرح شدن مفهوم دولت الکترونیک در کشور ما، کلیه سازمان ها و نهاد های دولتی و زیرمجموعه های آن ها تلاش کرده اند، تا با اینترنتی کردن خدمات خود، تحقق بخش مفهوم دولت الکترونیکی باشند.

یکی از این نهادهای دولتی، سازمان بهزیستی کشور بوده که به عنوان زیر مجموعه وزارت رفاه و تامین اجتماعی ایران، وظیفه حمایت از برخی از اقشار ناتوان و کم توان جامعه، همچون معلولان و کودکان در معرض خشونت را بر عهده دارد.

یکی از وظایف سازمان بهزیستی کشور، فراهم کردن امکان ثبت نام فرزند خواندگی، برای داوطلبان این امر و واگذاری سرپرستی اطفال بی سرپرست، به اشخاص متقاضی بوده که در سال های اخیر و تحت شمول مقررات قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست، به واگذاری سرپرستی تعداد قابل توجهی از کودکان بی سرپرست و فرزند دار شدن بسیاری از خانواده ها، از طریق سیستم فرزندخواندگی، منتهی شده است.

در راستای تسهیل و تسریع این وظیفه، سازمان بهزیستی کشور، سامانه ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی را تاسیس و راه اندازی نموده که در آدرس اینترنتی adoption.behzisti.net به متقاضیان ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، ارائه خدمات می کند.

متقاضیان ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی می توانند با  مراجعه به سامانه ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی adoption.behzisti.net و پس از پر کردن فرم های مربوطه، مطابق نحوه تکمیل فرم توضیح داده شده در سایت، برای ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی و پیگیری درخواست خود اقدام نمایند.

فرزندخواندگی و حقوق مالی آن

نحوه و مراحل ثبت نام فرزند خواندگی

مقاضیان ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی  که دارای شرایط لازم برای این ثبت این درخواست بوده و مدارک مورد نیاز را نیز دارا می باشند، لازم است تا با مراجعه به سامانه ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، به آدرس adoption.behzisti.net و پس از پر کردن فرم های مربوطه، مطابق نحوه تکمیل فرم توضیح داده شده در سایت، برای ثبت نام فرزند خواندگی و پیگسری درخواست خود اقدام نمایند.

با توجه به اینکه ثبت نام فرزند خواندگی، تابع از طریق سامانه ثبت نام فرزند خواندگی، دارای ترتیب و مراحل خاصی و تابع شرایط سرپرستی کودکان بی سرپرست بوده و لازم است تا مطابق روند نحوه تکمیل فرم اعلام شده در سایت، انجام گیرد، در این بخش، به توضیح نحوه و مراحل ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

به منظور ثبت نام فرزند خواندگی به صورت اینترنتی، ابتدا در مروگر دستگاه خود، آدرس سامانه ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، یعنی adoption.behzisti.net را جست وجو نمایید تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت شوید. پس از ورود به سامانه، بر روی گزینه ثبت نام کلیک نمایید.

 

 

در صفحه جدید، قوانین و مقررات فرزندخواندگی را مطالعه نموده و در پایان، بر روی دکمه (مطالعه و با اطلاع از محتوا قبول کردم)، کلیک نمایید.

 

 

در این مرحله از مراحل ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی و پیش از اقدام برای تکمیل فرم، لازم است تا کشور محل زندگی خود را انتخاب نمایید.

 

 

در این گام، نوع خانواده خود را تعیین کنید. لازم به ذکر است که ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، برای سه گروه، شامل زن و شوهر بدون فرزند، دختران و زنان بدون شوهر و زن و شوهر دارای فرزند، با شرایطی، امکان پذیر می باشد.

 

 

در مرحله بعد، به منظور دریافت کلمه شناسایی و رمز، شماره همراه و رمز انتخابی خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده و دکمه مرحله بعد را بزنید.

 

 

اکنون یک کد 4 رقمی به شماره همراه شما ارسال شده، این کد را در کادر مربوطه، وارد کرده و دکمه مرحله بعد را کلیک نمایید.

 

 

در این مرحله از مراحل ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، طبق مقررات نحوه تکمیل فرم سایت، استان و شهرستان محل زندگی خود را انتخاب کرده و دکمه مرحله بعد را مجددا بزنید.

 

 

در صفحه جدید، باید اطلاعات هویتی و درآمدی، از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی، دین و میزان درآمد را در کادر های مربوطه وارد کرده و در پایان، بر روی دکمه مرحله بعد، کلیک کنید.

 

 

در آخرین مرحله از ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، لازم است تا اطلاعات اقامتی خود، مطابق دستورالعمل نحوه تکمیل فرم که شامل آدرس و کد پستی بوده را وارد سامانه کرده و در پایان، دکمه مرحله بعد را بزنید تا کد پیگیری، برای شما صدر شده و از این به بعد، جهت پیگیری ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، از طریق این کد پیگیری، اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید : حکم سرپرستی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست و نحوه صدور آن

 

شرایط ثبت نام فرزند خواندگی در سال 1401

متقاضیان ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، برای قبولی جهت فرزندخواندگی، لازم است تا دارای شرایط مقرر قانونی باشند. برای اطلاع از شرایط ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی در سال 1401، باید به یک سری از قوانین و مقررات مراجعه نمود که این قوانین و مقررات، عبارتند از:

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌ سرپرست و بدسرپرست مصوب 1392، آئین‌نامه اجرایی ماده 22 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌ سرپرست و بدسرپرست مصوب 1394 و آئین‌نامه اجرایی ماده 36 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌ سرپرست و بدسرپرست مصوب 1394. بر اساس این قوانین،  شرایط ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی در سال 1401، شامل موارد زیر می باشد:

شرایط پایه و اصلی ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی

ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، تنها برای سه گروه از افراد، امکان پذیر می باشد: زوجینی که 5 سال، از زمان ازدواج آنها گذشته و صاحب فرزند نشده و سن یکی از آنها، بیش از سی می باشد. زن و شوهر دارای فرزند که حداقل سن یکی از آنها بیش از سی باشد و دختران و زنان بدون شوهر، با حداقل سن سی سال که تنها حق اقدام برای فرزندخواندگی فرزندان دختر را خواهند داشت.

شرایط عمومی ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی

شرایط عمومی ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، در سال 1401، که در مورد هر سه گروه فوق، باید وجود داشته، عبارتند از:

دارا بودن تابعیت ایرانی

اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی

تقید به انجام واجبات و ترک

دارا بودن صلاحیت اخلاقی

عدم سابقه محکومیت کیفری

دارا بودن سلامت جسم و روان لازم و توانایی عملی نگهداری از کودک

عدم ابتلا به سفاهت و جنون و دارا بودن اهلیت

عدم اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان و الکل

عدم ابتلا به بیماری واگیر و یا صعب‌العلاج

دارا بودن تمکن مالی

دارا بودن بیمه پایه، به منظور ثبت نام طفل، برای بیمه تکمیلی

تملیک یا تعهد به تملیک بخشی از اموال، به نفع کودک

شرایط اختصاصی خانم مجرد و فاقد شوهر

شرایط اختصاصی خانم مجرد و فاقد شوهر، به منظور ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی در سال 1401، عبارت است از :

دارا نبودن فرزند، مگر در مورد اقدام برای فرزندخواندگی خواهران و برادران یا برادرزاده‌ ها یا خواهرزاده‌ ها یا نوه‌ ها

ارائه اجازه صرفا برای فرزندخواندگی کودک دختر، مگر در مورد سرپرستی برادر یا پسر برادر یا پسر خواهر یا نوه خود

منزل مسکونی مستقل، اعم از ملکی یا استیجاری؛ در صورت زندگی متقاضی با اعضای خانواده و نداشتن منزل مستقل، قبول درخواست فرزندخواندگی، منوط به وجود امکانات رفاهی و بررسی وضعیت خانواده متقاضی می باشد.

شرایط اختصاصی زوجین فاقد فرزند

شرایط اختصاصی زوجین فاقد فرزند، به منظور ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی در سال 1401، عبارت است از :

دائمی بودن عقد ازدواج زوجین

گذشت پنج سال از تاریخ ازدواج و فرزنددار نشدن یا ارائه گواهی پزشکی قانونی، مبنی بر عدم توانایی زوجین، برای فرزند دار شدن

شرایط اختصاصی زوجین دارای فرزند

شرایط اختصاصی زوجین دارای فرزند، به منظور ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی در سال 1401، عبارت است از :

دائمی بودن عقد ازدواج زوجین

رعایت تناسب سن کودکی که به فرزندخواندگی، گرفته شده و کودک یا کودکان بیولوژیکی متقاضیان

در صورت دارا بودن سه کودک زیستی که با متقاضیان زندگی کرده، صرفا درخواست فرزندخواندگی یک کودک، پدیرفته شده، مگر در حالتی که کودکان مورد درخواست، خواهر و برادر باشند.

پس از بیان شرایط ثبت نام فرزند خواندگی در سال 1401، در این بخش، در بخش های بعد، در مورد مدارک لازم برای ثبت نام فرزند خواندگی صحبت کرده و سپس، هزینه و نحوه پیگیری درخواست فرزند خواندگی را توضیح خواهیم داد.

شرایط قانونی فرزندخواندگی

 

مدارک لازم برای ثبت نام فرزند خواندگی 

متقاضیانی که برای ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، اقدام می نمایند، علاوه بر پر کردن فرم های لازم، مطابق روند نحوه تکمیل فرم، در سامانه فرزندخواندگی بهزیستی، لازم است مدارکی را نیز ارائه کرد تا بدین وسیله، صلاحیت و شرایط خود را برای ثبت نام فرزند خواندگی، اثبات نمایند. مدارک لازم برای ثبت نام فرزند خواندگی ،عبارتند از:

کارت ملی و شناسنامه متقاضیان

کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت ( صرفا برای آقایان )

سند یا قباله ازدواج زوجین

گواهی اشتغال به کار یا مدرک مثبت درآمد متقاضی، مانند حکم کارگزینی

گواهی پزشک متخصص زنان و زایمان و گواهی پزشکی قانونی، برای زوجین فاقد فرزند

تصویر برابر اصل شده کلیه مدارک فوق 

نحوه صدور قرار دادگاه در خصوص تقاضانامه سرپرستی کودک، بدین صورت است که با تسلیم تقاضانامه سرپرستی کودک، دادگاه به بررسی شرایط زوجین می پردازد و در صورتی که شرایط فوق را در خصوص زن و شوهر یا سرپرستان احراز کند، قرار دوره آزمایشی را صادر می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : شرایط درخواست سرپرستی کودکان بی سرپرست و نحوه صدور تقاضانامه

 

هزینه ثبت نام فرزند خواندگی 

افرادی که برای ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، اقدام کرده و پس از پر کردن فرم های موجود در سامانه، مطابق روند نحوه تکمیل فرم، مدارک لازم را نیز فراهم کرده، ممکن است با این سوال، موجه شوند که برای ثبت درخواست فرزند خواندگی، باید چه مقدار هزینه بپردازند؟ و به طور کلی، هزینه ثبت نام فرزند خواندگی در سال 1401 چه میزان می باشد؟در پاسخ

در پاسخ به این سوال که هزینه ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، به چه صورت می باشد، باید گفت، در حال حاضر، ثبت نام فرزند خواندگی، از طریق سامانه مربوطه، رایگان بوده و نیاز به پرداخت هیچ هزینه های برای ثبت نام نمی باشد.

با این وجود، به دلیل اینکه متقاضیان ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، باید برخی از امور مالی، همچون تملیک مال، خرید بیمه تکمیلی و تامین هزینه های کودک را در رابطه با فرزند، انجام دهند، لازم است تا در هنگام ثبت نام فرزند خواندگی، به هزینه تقریبی این موارد، توجه نمایند.

بیشتر بخوانید : وظایف سرپرست کودک

 

فرم ثبت نام فرزند خواندگی 

در بخش قبل، در مورد هزینه ثبت نام فرزند خواندگی توضیح داده و گفتیم که در حال حاضر، ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، از طریق سامانه مربوطه، رایگان بوده و نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای برای ثبت نام نمی باشد.

یکی از مسائل دیگری که در رابطه با ثبت نام فرزند خواندگی، وجود داشته، بحث فرم ثبت نام فرزند خواندگی بوده و لذا این سوال، قابل طرح است که فرم ثبت نام فرزند خواندگی، از طریق چه مرجعی، قابل تهیه می باشد.

در پاسخ به این سوال که فرم ثبت نام فرزند خواندگی، از طریق چه مرجعی، قابل تهیه می باشد، باید گفت، فرم ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، در سامانه ثبت نام فرزند خواندگی، به آدرس adoption.behzisti.net موجود بوده و در مراحل نحوه تکمیل فرم، برای علاقه مندان، در دسترس می باشد. لذا، نیاز به تهیه فرم جداگانه، برای ثبت تقاضا در سامانه نمی باشد.

بیشتر بخوانید : فرزندخواندگی و شرایط زوجین و داوطلبان سرپرستی

 

پیگیری ثبت نام فرزند خواندگی 

اشخاصی که برای ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، اقدام کرده و فرم های مربوطه را مطابق روند نحوه تکمیل فرم، تکمیل نموده، می توانند از طریق سامانه ثبت نام فرزند خواندگی، درخواست خود را به روش اینترنتی پیگیری نمایند. لذا، در این بخش، به توضیح نحوه پیگیری ثبت نام فرزند خواندگی، پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

به منظور پیگیری ثبت نام فرزند خواندگی، به صورت اینترنتی، ابتدا در مروگر دستگاه خود، آدرس سامانه ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، یعنی adoption.behzisti.net را جست وجو نمایید تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت شوید. پس از ورود به سامانه، بر روی گزینه پیگیری پرونده کلیک نمایید.

 

 

در صفحه جدید، شماره موبایل خود را در کادر اول وارد کرده و پس از وارد کردن رمز عبوری که در هنگام ثبت نام دریافت کرده اید، بر روی دکمه ورود، کلیک نمایید.

 

 

پس از ورود به حساب کاربری خود، می توانید برای پیگیری ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی، در سامانه ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی adoption.behzisti.net و ادامه مراحل ثبت نام، اقدام نمایید.

فسخ حکم سرپرستی کودک

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام فرزند خواندگی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام فرزند خواندگی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- سامانه ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی چه سایتی است؟

متقاضیان ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی می توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی adoption.behzisti.net برای ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی و پیگیری درخواست خود اقدام نمایند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه و مراحل ثبت نام فرزند خواندگی به چه صورت می باشد؟

ثبت نام فرزند خواندگی بهزیستی از طریق سامانه ثبت نام فرزند خواندگی adoption.behzisti.net و پس از انجام مراحل مربوطه و تکمیل فرم های لازم انجام گرفته برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- شرایط ثبت نام فرزند خواندگی در سال 1401 چیست؟

تابعیت ایرانی و اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی و عدم سابقه محکومیت کیفری از جمله شرایط ثبت نام فرزند خواندگی در سال 1401 می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره ثبت نام فرزند خواندگی

برای مشاوره ثبت نام فرزند خواندگی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *