دسته‌بندی نشده

کارشناس رسمی دادگستری آتش نشانی

[ad_1]

کارشناس رسمی دادگستری آتش نشانی

کارشناس رسمی دادگستری آتش نشانی

در گذشته فعالیت‌های این رشته بسیار محدود بود و کارشناس رسمی دادگستری آتش نشانی و آتش‌سوزی ارجاع امور کارشناسی آنها چه از محاکم یا مراجع خصوصی بسیار کم اتفاق می افتاد ولی اتفاقات اخیر در کشور و آتش‌سوزی عمده‌ای بوجود آمد باعث شد اعتنا و توجه به این رشته بسیار افزایش پیدا کند حتی در محاکم در برخی از مواردی که آتش‌سوزی اتفاق می‌افتاد.

چه در منازل چه در محیط‌های بیرون از منازل یا محیط‌های صنعتی و اداری و حتی جنگل‌ها و مراتع از اطلاعات مامورین آتش‌نشانی بصورت کادری استفاده می‌شد یعنی اظهارنظر آنها مقدم بود و کمتر دیده می‌شد که نظریه کارشناس اتشفشانی اخذ بشود چون آن‌ها در صحنه حضور پیدا می‌کردند و در زمان آتش‌سوزی ماموران آتش‌نشانی در محل حضور پیدا می‌کردند و اطلاعات جامع‌تری نسبت به موضوع آتش‌نشانی داشتند محاکم نیز به آن‌ها رجوع می‌کردند.

ولی آتش‌سوزی‌های اخیر منجر به آن شد که توجه بیشتری به رشته آتش‌نشانی بشود کارشناسان آتش‌سوزی و آتش‌نشانی با توجه به اینکه شناخت کاملی به امور ایمنی و آتش‌نشانی دارند امکان توانایی تحلیل سیستم‌های پیشرفته ایمنی و آتش‌نشانی را نیز دارند با استفاده از این ابزارها و شناختی که دارند می‌توانند خسارت‌های ناشی از حوادث و آتش‌سوزی‌ها را اظهارنظر بکنند چون خیلی مهم است توانایی تحلیل و ارزیابی سیستم‌ها مامورین آتش‌نشانی آنهایی که کارشناس رسمی آتش‌نشانی هستند.

رشد روزافزون جمعیت و نیاز به مسکن و همچنین گسترش اماکن اداری، تجاری و … در کلانشهر تهران، افزایش ساخت وساز را به دنبال داشته است. با استناد به آمار و ارقام حوادث ارجاع شده به سازمان آتش نشانی ، متأسفانه عدم آگاهی از اصول ایمنی ساختمان ها وبعضاً کوتاهی افراد مسئول، هر ساله حوادث و سوانح تلخ بسیاری را موجب شده و خسارات مالی و جانی فراوانی را به شهروندان محترم تحمیل می نماید.

با توجه به نیاز مردم به تغییر کاربری املاک خود ، در ساختمان های زیر 5 طبقه ، دفاتر خدمات الکترونیک شهر به نمایندگی از شهرداری تهران مالکین را ملزم به اخذ تاییدیه آتش نشانی از کارشناس رسمی دادگستری آتش نشانی می نماید . لذا کارشناسان این مجموعه نسبت به بازدید اقدام و با بررسی اماکن و سازه ها و مستند سازی آن ها جهت پیاده سازی استانداردهای سازمان آتش نشانی جهت اخذ تاییدیه و بررسی نوع تجهیزات به کار رفته در مکان هایی که نیاز به دریافت تاییدیه دارند و همچنین بررسی نکات ایمنی و آتش نشانی جهت اخذ تاییدیه و انتخاب نوع سیستم اعلام حریق و اطفا حریق نسبت به تهیه دستورالعمل و نهایتاَ ارائه تاییدیه آتش نشانی اقدام می نمایند.

اخذ تاییدیه آتش نشانی منوط به رعایت نمودن برخی از ضوابط و قوانین مدون سازمان آتش نشانی در پروژه میباشد. کارفرما در ابتدا میبایست با تهیه نمودن دستورالعمل صادره از اتش نشانی (از دفاتر خدمات الکترونیک) موارد عمده و شاخص آن را مطالعه نماید و در گام بعدی با مراجعه به شرکت مشاور آتش نشانی از روند و نحوه چگونگی اجرای جزئیات ضوابط آگاهی یابد تا بدین منظور پروژه وی مطابق با ضوابط آتش نشانی پیشرفت نماید.

خدمات کارشناس رسمی دادگستری آتش نشانی به شرح ذیل می باشد :

اظهارنظر و ارائه تاییدیه کارشناسی جهت اخذ پایان کار ساختمانی در خصوص طرحهاي ايمني و آتش نشانيبررسي و اظهارنظر در خصوص طرحهاي ايمني و آتش نشانيتعيين ميزان خسارات و تعميرات امور ايمني و آتش نشانيبررسي و اظهارنظر در خصوص امور ايمني و آتش نشاني در اماكن و صنايعبرآورد نيازهاي ايمني و آتش نشاني در اماكن وصنايعبرآورد هزينه هاي امكانات و سيستم هاي ايمني و آتش نشانيبررسي كيفي امور ايمني و آتش نشاني ( فني و اجرائي )بررسي كيفي امور سرويس و نگهداري وسايل و سيستمهاي ايمني و آتش نشانيتحليل سيستم هاي ايمني و آتش نشانيارزیابی و تعيين خسارات ناشي از حوادث و آتش سوزيتحليل و ارزيابي طرح ها و برنامه هاي ايمني و آتش نشانيبررسی علت يابي آتش سوزي ها و حوادث

این مجموعه با همکاری تعدادی از کارشناسان رسمی دادگستری ، اعضاء پایه یک سازمان نظام مهندسی ، مهندسین مشاور پایه یک ، مهندسین با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها و همکاران سازمان آتش نشانی شهرداری ها آماده انجام امور کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.

 

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *