دسته‌بندی نشده

تیپ شناسی آقای رئیس جمهور !

[ad_1]

طبیعتا پاسخ به این سوال مستلزم بحث و گفتگو و صرف وقت فراوانی است. اما یکی از زوایایی که می تواند انتخاب را برای شما راحت تر کند، شناخت ویژگی های شخصیتی ذاتی یا همان تیپ شخصیتی (Personality Type) هر کاندیداست. ازین رو در این نوشته سعی خواهم کرد تیپ شخصیتی هر کاندیدا را مبتنی بر معتبرترین و پرکاربردترین ابزار شخصیت شناسی دنیا (MBTI) به شما خوانندگان عزیز معرفی کنم و با برشمردن برخی از ویژگی های شخصیتی و ارائه شاهد مثال هایی ازین ویژگی ها، دریچه ای جدید برای انتخاب به روی شما بگشایم.

                                       
 

هر یک از حروف چهارگانه ی معرف تیپ شخصیتی، بیانگر پاره ای از ویژگی های شخصیتی است که ادامه به طور مختصر به آنها اشاره می گردد:

E : برونگرا؛ خوش سر و صحبت، شروع کننده بحث، می خواهند کانون توجه باشند، شناخت ساده تر به دلیل بروز دادن و زیاد صحبت کردن، پهنا را به عمق ترجیح می دهند (مانند روحانی، عارف، قالیباف)

I : درونگرا؛ خوددار و کم صحبت، پاسخ دهنده به بحث، نگه داشتن اشتیاق برای خود، شناخت سخت تر به دلیل بروز ندادن و کم تر صحبت کردن، عمق را به پهنا ترجیح می دهند ( مانند جلیلی، حدادعادل، رضایی، ولایتی)

S : حسی؛ توجه کننده به جزئیات، ریزبینی و دقت، گام به گام و شمرده شمرده (مانند حداد عادل)

N : شمی؛ توجه کننده به کلیات، کلی نگری و توجه به ارتباط بین مسائل، پریدن از روی مسائل با رویکرد آینده (مانند هفت کاندیدا)

T : منطقی؛ دارای قدرت تجزیه و تحلیل، تصمیم گیری با مغز، نقد کننده دیگران (مانند هفت کاندیدا)

F : قلبی؛ دارای قدرت همدلی و همدردی، تصمیم گیری با قلب، شکایت کننده از موقعیت ها (مانند غرضی)

J : داوری کننده؛ انجام کارها مبتنی بر برنامه ریزی، زمان را منبعی تمام شدنی می دانند، قضاوت در برابر رفتارهای دیگران و عکس العمل در برابر قضاوت های آنها، هدف گرا و محصول گرا (مانند هفت کاندیدا)

P : دریافت کننده؛ انجام کارها به شیوه خود، زمان را منبعی تجدید شدنی می دانند، آسان گیر، فرآیند گرا (مانند جلیلی)


در ادامه به برخی از شواهد موید تیپ شخصیتی کاندیداها که در مناظرات اخیر تلویزیونی ظهور و بروز داشت، اشاره می گردد:
 

INTP (متفکر درون گرا) ، آقای جلیلی:

آقای جلیلی از ورود به جزئیات خودداری می کند و صرفا با نگاه کلان، راهکارهای کلی ارائه می کند. توجه به ادبیات خاص ایشان در زمینه شناخت ظرفیت ها، تهدیدها و فرصت ها موید این مطلب است (N).

در آخرین برنامه مناظره، آقای ولایتی خطاب به آقای جلیلی از عملکرد ایشان در طول دادن مذاکرات هسته ای انتقاد کرد. این مساله ناشی از ترجیح ایشان بر انجام کارها در آخرین دقایق ممکن و اصطلاحا Open Ended بودن می باشد (P).

 

ISTJ (حسی درونگرا) ، آقای حداد عادل:

آقای حدادعادل مطالب و سخنان جزئی اشاره شده در صحبت های دیگر نامزدها را به خوبی می گیرد (S) و ضمن ارائه نظر و قضاوت خود، از آنها برای طرح پرسش هایی در نقد عملکرد آنها استفاده می کند (J).

آقای حدادعادل در طول صحبت های خود اشاره ای به چگونگی ارتباط بین مسائل گوناگون اقتصادی و تاثیر آنها بر متغیرهای کلان اقتصادی (نظیر تاثیر متقابل بیکاری و تورم) نداشتند (S)

 

 ENFJ (قلبی برون گرا) ، آقای غرضی:

آقای غرضی در صحبت هایش بسیار سعی می کند با مردم همدلی و همدردی کند، عبارت هایی نظیر “بیچاره مردم” ، “بیچاره کارفرما” و … موید این مساله است. همچنین ایشان بیشتر از اوضاع فعلی به ویژه تورم شکایت می کند تا اینکه راهکار خاصی برای رفع آن ارائه دهد (F).
 

INTJ (شمی درونگرا) ، آقایان رضایی و ولایتی:

آقایان رضایی و ولایتی در بحث های مناظره ابتدا با تمرکز گوش می کنند، در میانه صحبت کسی وارد نمی شوند (I) ، از بالا و از دید کلان به جای توجه به آثار جزئی بر مسائل نگاه می کنند (N) و در آخر نظر و قضاوت خود را ارائه می کنند (J).

 

ENTJ (متفکر برونگرا) ، آقایان روحانی، عارف و قالیباف:

آقایان روحانی، عارف و قالیباف، همانند بسیاری دیگر از مدیران موفق که ENTJ هستند، میل و انگیزه ی بالایی برای دستیابی به موفقیت دارند، و البته گاهی در برابر کسانی که آنها را درک نمی کنند نا شکیبایی و حالت تهاجمی دارند (ENTJ)، خوش سر و صحبت هستند (E)، از مباحث پیچیده و کلان و چالش در مورد آنها استقبال می کنند (NT)، علاقه ای به جزئیات ندارند و تمام گفتگوهای آنها در زمینه های کلان است (N).

در آخر به رسم همه برنامه های شخصیت شناسی لازم به توضیح است که تیپ های شخصیتی صرفا جهت آشنایی با نقاط قوت و نقاط ضعف و استفاده از آن به منظور توسعه فردی و قرار گرفتن در جایگاه ها و مشاغل متناسب با قوت ها و ضعف های هر کس است و تیپ شخصیتی خوب و بد نداریم!!

 
نویسنده : محمد حسین میر مجیدی


 

 منبع http://www.mirmajidi.net


 

سایر مقالات

مقالات مرتبط :
 

نگرش همه چیز است

15 روش برای اینکه روز خود را با انگیزه آغاز کنید

در طول روز انرژی خود را بالا ببرید

 

بهترین شخصیت خود را بیابید

قاطعیت چیست و چگونه آن را در خود تقویت کنیم؟

نابودکنندگان نوآوری

اعتماد به نفس در خود ایجاد کنید

6 کلاه تفکر

   

 

 

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *