دسته‌بندی نشده

نحوه ثبت شرکت نسبی – شرایط

[ad_1]

نحوه ثبت شرکت نسبی، بدین صورت بوده که موسسین باید پس از اطمینان از دارا بودن شرایط قانونی، مانند تادیه تمام سرمایه نقدی شرکت و تقویم (قیمت گذاری) و تادیه سرمایه غیر نقدی و دارا بودن حداقل دو شریک، با مراجعه به سایت جامع ثبت شرکت ها و از طریق گزینه تاسیس شخصیت حقوقی، برای ثبت شرکت تجاری مورد نظر خود اقدام نمایند. 

برای مشاوره ثبت شرکت نسبی

برای مشاوره ثبت شرکت نسبی

 

شرکت ها، به طور کلی، به دو گروه شرکت های مدنی و تجاری، تقسیم شده که شرکت های تجاری نیز به نوبه خود، دارای انواع مختلفی، مانند شرکت های سهامی عام و خاص، شرکت تعاونی تولید و مصرف و شرکت با مسئولیت محدود می باشند.

یکی از انواع دیگر شرکت های تجاری، شرکت نسبی است که برای اینکه فعالیت این شرکت، قانونی بوده و از حمایت ها و مزایای بخش دولتی و خصوصی، بهره مند شود، لازم است موسسین، پس از فراهم کردن شرایط و مدارک لازم، مطابق نحوه مقرر شده در قانون، برای ثبت آن اقدام نمایند.

 با توجه به اهمیت ثبت این گروه از شرکت ها، برای موسسین و شرکای آن، در این مقاله، پس از معرفی سایت ثبت شرکت نسبی، شرایط، مراحل  و نحوه و مدارک لازم برای ثبت این گروه از شرکت های تجاری را توضیح خواهیم داد.

سایت ثبت شرکت نسبی

علاقمندان به تاسیس شرکت نسبی، به منظور آغاز فعالیت قانونی و بهره مندی از مزایای دولتی و بخش خصوصی، لازم است تا در صورت دارا بودن شرایط لازم، مطابق مقررات نحوه ثبت شرکت نسبی، برای ثبت کردن شرکت تجاری مورد نظر خود اقدام نموده و از آنجا که طی کردن این روند، از طریق سایت اختصاص یافته به آن می باشد، در این بخش، به معرفی این سایت خواهیم پرداخت.

هم زمان با راه اندازی سامانه های دولتی، در نهادها و سازمان های مختلف زیرمجموعه دولت و اینترنتی شدن خدمات این بخش ها، مرجع ثبت شرکت ها، به عنوان یکی از زیرمجموعه های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سایتی را تاسیس و راه اندازی نمود که با نام سامانه جامع ثبت شرکت ها، شناخته می گردد.

این سایت که آدرس اینترنتی آن، irsherkat.ssaa.ir بوده، خدمات مرتبط با ثبت اشخاص حقوقی، اعم از شرکت های تجاری و موسسه های غیر تجاری را ارائه کرده که برخی از مهم ترین این خدمات، عبارتند از: ثبت اینترنتی تاسیس شخصیت حقوقی، ثبت صورت جلسه تغییرات، ثبت اظهارنامه دفتر ثبت تجاری و درخواست کد فراگیر برای خارجیان.

در بخش ثبت اینترنتی تاسیس شخصیت حقوقی سایت جامع ثبت شرکت ها، این امکان برای متقاضیان تاسیس شرکت نسبی، به عنوان یکی از شرکت های تجاری مذکور در قانون تجارت، فراهم شده تا  در صورت دارا بودن، شرایط لازم و مطابق مقررات نحوه ثبت شرکت نسبی، شخص حقوقی مورد نظر خود را ثبت نمایند.

لذا، سایت ثبت شرکت نسبی، در واقع، یکی از بخش های سامانه جامع ثبت شرکت ها بوده که در آدرس اینترنتی irsherkat.ssaa.ir ، امکان ثبت شرکت نسبی را برای متقاضیان تاسیس این نوع از شرکت، فراهم کرده و به علاوه، ثبت سایر شرکت های تجاری و موسسه های غیر تجاری نیز از طریق همین سامانه، امکان پذیر می باشد.

سامانه جامع ثبت شرکت ها

شرایط ثبت شرکت نسبی

مطابق مقررات نحوه ثبت شرکت نسبی، تاسیس و ثبت این گروه از شرکت های تجاری، همچون سایر انواع شرکت های معرفی شده در قانون تجارت، نیازمند دارا بودن شرایط لازم می باشد. لذا، در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد که شرایط ثبت شرکت نسبی چیست؟

با توجه به ماده 183 قانون تجارت، شرکت نسبی، به نوع خاصی از شرکت های تجاری گفته شده که با نام مخصوص و به منظور انجام امور تجاری، تشکیل گردیده و مسئولیت هر یک ازشرکا در مقابل دیون و بدهی های شرکت، به نسبت سرمایه ای است که به شرکت آورده اند.

به عنوان مثال، اگر 4 شریک، یک شرکت نسبی تاسیس کرده و پس از انحلال شرکت، معلوم شود که مبلغ 200 میلیون تومان از بدهی شرکت، از دارایی آن، قابل پرداخت نیست، هر یک از شرکا، به نسبت آورده، یعنی یک چهارم، باید 25 درصد بدهی، یعنی 50 میلیون تومان آن را بپردازد.

ثبت شرکت نسبی، در سایت جامع ثبت شرکت ها، همانند ثبت شرکت سهامی خاص و شرکت تعاونی، نیازمند دارا بودن شرایطی است است که این شرایط، در قانون تجارت، مشخص گردیده است. مطابق این قانون، شرایط ثبت شرکت نسبی، عبارتند از:

در نام این نوع از شرکت های تجاری، باید عبارت شرکت نسبی قید شده و اگر اسم شرکت، دربردارنده نام تمام شرکا نباشد، لازم است که اسم حداقل یکی از شرکا در نام شرکت آمده و بعد از آن، عبارتی مانند و شرکا نیز به دنبال آن بیاید؛ مانند شرکت نسبی خادم و شرکا.

به موجب مقررات نحوه ثبت شرکت نسبی، برای تشکیل و ثبت این نوع شرکت، باید حداقل دو نفر شریک حضور داشته باشند.

ثبت شرکت نسبی، مستلزم آن است که تمام سرمایه نقدی شرکت، تادیه شده و سرمایه غیر نقدی آن نیز تقویم (یعنی قیمت گذاری) گردیده و تسلیم شده باشد.

برخلاف شرکت های سهامی عام و خاص و شرکت تعاونی، ثبت شرکت نسبی، نیازمند فراهم کردن حداقل سرمایه نبوده و مطابق مقررات نحوه ثبت این گروه از شرکت های تجاری، آغاز فعالیت آن ها، با هر میزان سرمایه، امکان پذیر می باشد.

بیشتر بخوانید : ثبت شرکت سهامی خاص

 

مراحل و نحوه ثبت شرکت نسبی

پس از اطمینان از دارا بودن شرایط لازم برای ثبت شرکت نسبی و فراهم کردن مدارک لازم، موسسین این گروه از شرکت های تجاری، می توانند برای ثبت شرکت مورد نظر خود اقدام نموده که انجام فرآیند ثبت، دارای مراحل و نحوه مشخص شده در سایت جامع ثبت شرکت ها می باشد. بنابراین، در این قسمت، به توضیح مراحل و نحوه ثبت شرکت نسبی پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

پس از وارد شدن به سایت ثبت شرکت نسبی، به آدرس irsherkat.ssaa.ir، در سربرگ تاسیس شخصیت حقوقی، دایره کنار عبارت ( پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی) را فعال کرده و سپس، گزینه شرکت نسبی را انتخاب نمایید.

 

 

در صفحه جدید، لازم است تا همانند ثبت شرکت تعاونی، اطلاعات اقامتی و تماس شرکت و اطلاعات عمومی، مانند سال مالی شرکت را تعیین نمایید. در رابطه با تعیین آدرس شرکت نسبی، به این نکته توجه کنید که شما صرفا می توانید کد پستی شرکت را وارد کرده و آدرس آن، به طور خودکار، توسط سامانه نمایش داده می شود.

 

 

در این مرحله از مراحل نحوه ثبت شرکت نسبی، اطلاعات مربوط به متقاضی ثبت شرکت را وارد کرده و دکمه گام بعدی را بزنید.

 

 

در این صفحه، کد پیگیری درخواست شما صادر می گردد. این کد را در جای مطمئنی یادداشت کرده و در ادامه، 5 نام را به عنوان نام های پیشنهادی شرکت خود، در قسمت مشخص شده، وارد نمایید.

 

 

در صفحه جدید، گروه و زیر گروه فعالیت شرکت نسبی را انتخاب کرده تا موضوع شرکت شما مشخص گردد.

 

 

در این مرحله از مراحل نحوه ثبت شرکت نسبی، لازم است تا نوع سرمایه شرکت( نقدی و غیر نقدی) و میزان آن و همچنین، نوع سهام(با نام و بی نام) را مشخص نمایید.

 

 

اکنون، اطلاعاتی را که مرتبط با تعداد اعضای هیات مدیره، تاریخ و ساعت جلسه مجمع عمومی موسس و جلسه هیات مدیره بوده را وارد سامانه کنید.

 

 

در این صفحه، اطلاعات هویتی اعضای هیات مدیره و بازرسان و اطلاعات تماس آنها و سمت هر یک را در کادرهای مربوطه، وارد نمایید.

 

 

در این مرحله از مراحل نحوه ثبت شرکت نسبی، روزنامه کثیرالانتشار شرکت را مشخص نمایید.

 

 

حال، می توانید بر روی دکمه( دریافت اساسنامه پیشنهادی) کلیک کرده تا اساسنامه پیشنهادی سایت را دریافت نمایید که اصلاح اطلاعات این اساسنامه، جز موارد غیر قابل تغییر، امکان پذیر می باشد.

 

 

در صفحه جدید نیز متن صورت جلسه مجمع عمومی موسس و هیات مدیره را ملاحظه می کنید. اگر اطلاعات، صحیح می باشد، دکمه گام بعدی را کلیک نمایید.

 

 

در این مرحله از مراحل نحوه ثبت شرکت نسبی، اظهارنامه شرکت مورد نظر خود را بر اساس اطلاعات وارد شده در مراحل قبل، ملاحظه کرده که برای اصلاح آن، باید با کلیک بر روی دکمه گام قبلی، به مراحل قبل بازگشته و در صورتی که اطلاعات، مورد تایید شما می باشد، دکمه گام بعدی را بزنید.

 

 

در آخرین مرحله، رسید زیر را مشاهده کرده نشان دهنده پایان موفقیت آمیز روند ثبت شرکت نسبی می باشد.

 

 

حال، کافی است تا درخواست خود را از بخش پیگیری درخواست، پیگیری کرده و چنانچه، پیغام کارشناس ثبت شرکت ها را دریافت نمودید، پرینت اوراق ثبت شده در سایت را، به همراه سایر مدارک، از طریق پست سفارشی، برای مرجع ثبت شرکت ها ارسال نمایید.

ثبت شرکت

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت نسبی

در بخش های قبل، به بررسی شرایط ثبت شرکت نسبی پرداخته و مراحل و نحوه ثبت این گروه از شرکت های تجاری را نیز توضیح دادیم. در این بخش، قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که مدارک لازم برای ثبت شرکت نسبی چیست؟

بر اساس اعلام سایت ثبت شرکت نسبی یا همان سامانه جامع ثبت شرکت ها، شرکای متقاضی ثبت این گروه از شرکت های تجاری، باید مدارک خاصی را جهت ثبت شرکت مورد نظر خود، فراهم کرده که این مدارک، عبارتند از:

دو نسخه شرکت نامه و اساسنامه، دو نسخه تقاضانامه، دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسس و هیات مدیره، اصل مجوز از مراجع مربوطه ( در صورتی که تاسیس شرکت نیازمند اخذ مجوز از مراجع خاصی باشد)، کپی برابر اصل شده مدارک هویتی تمام شرکاء، مديران و هيات نظار(در صورتی که تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشد) و گواهی عدم سوء پیشینه مدیران.

بیشتر بخوانید : مدارک لازم برای ثبت شرکت های غیر سهامی

 

هزینه ثبت شرکت نسبی

بحث مهم دیگری که علاوه بر مدارک و نحوه ثبت شرکت نسبی، باید مورد توجه موسسین آن قرار گیرد، مساله هزینه ثبت این گروه از شرکت های تجاری بوده که در حال حاضر، بر اساس مقررات و رویه جاری مرجع ثبت شرکت ها، شامل موارد زیر می باشد:

هزینه حق الثبت شرکت، 10 هزار تومان؛ هزینه تعیین نام شرکت، 50 هزار تومان؛ هزینه ابطال تمبر سرمایه شرکت، نیم در هزار سرمایه که مهم ترین هزینه ثبت شرکت نسبی است؛ هزینه گواهی عدم سوء پیشینه، که به ترتیب، در روش حضوری و اینترنتی سامانه ثنا، 110 هزار تومان و 20 هزار تومان است؛ هزینه چاپ آگهی تاسیس شرکت، در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار که از 260 هزار تومان شروع می گردد. 

لازم به ذکر است که از آنجا که در قانون تجارت، حداقل سرمایه تاسیس و ثبت شرکت نسبی، توسط قانون گذار مشخص نشده، لذا، در بحث هزینه ثبت این گروه از شرکت های تجاری، مساله هزینه حداقل سرمایه، مطرح نبوده و شرکا با هر میزان سرمایه می توانند شرکت مورد نظر خود را ثبت و فعالیت تجاری خود را آغاز نمایند.

قوانین ثبت شرکت

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت نسبی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت شرکت نسبی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- سایت ثبت شرکت نسبی چه سایتی است؟

سایت ثبت شرکت نسبی یکی از بخش های سامانه جامع ثبت شرکت ها بوده که در آدرس اینترنتی irsherkat.ssaa.ir امکان ثبت شرکت نسبی را برای متقاضیان تاسیس این نوع از شرکت فراهم کرده است برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه ثبت شرکت نسبی به چه صورت می باشد؟

نحوه ثبت شرکت نسبی بدین صورت بوده که موسسین باید با مراجعه به سایت جامع ثبت شرکت ها و از طریق گزینه تاسیس شخصیت حقوقی برای ثبت شرکت تجاری مورد نظر خود اقدام نمایند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- شرایط ثبت شرکت نسبی چیست؟

شرایط ثبت شرکت نسبی شامل مواردی مانند تادیه تمام سرمایه نقدی شرکت و تقویم و تادیه سرمایه غیر نقدی و دارا بودن حداقل دو شریک می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره ثبت شرکت نسبی

برای مشاوره ثبت شرکت نسبی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *