دسته‌بندی نشده

تاريخچه و اهميت كارشناسي رسمي



تاريخچه و اهميت كارشناس دادگستری

خبره یا کارشناس در ادبیات کهن ایران از کلمه خبره به معنای دانا و آزموده در کار و در دوره های مختلف تاریخ ایران همواره در کشف حقایق از خبرگان استفاده میگردیده . چنانچه در دوره ساسانیان حتی مواقعی که سه فرد معمولی بر موضوعی شهادت میدادند در حالیکه فقط یک خبره موضوع را طور دیگری تعریف میکرد نظر خبره اولویت داشت.

در فرهنگ اسلامی نیز نظرات خبرگان در تمور قضاورت همواره مد نظر قرار می گرفت.

در ایران بعد از مشروطیت طبق قانون جزا مصوب 1390 شمسی قضات محاکم مجاز به کسب نظر اهل خبره در امور تخصصی بوده اند و در قانون اصول محاکمات مصوب 1290 و 1294 شمسی ضمن تصریح بر کسب نظر اهل خبره و نحوه انتخاب و وظایف کارشناسان حتی دستمزد آنها نیز تعیین شده است.

در تعاریف علمی جدید کتب حقوقی به جای نام خبره از نام کارشناس رسمی استفاده گردیده و به تدریج که علم و دانش پیشرفت کرده برای هر کارشناس پسوند انتخاب شده است مانند کارشناس ساختمان – کارشناس امورصنایع و کارشناس حسابداری

ابتدا در سال 1317 قانون خاص کارشناس رسمی دادگستری در 30 ماده به تصویب رسید و در سالهای 1339 اصلاحاتی در آن صورت گرفت.

در مهرماه 1343 هیئتی از کارشناسان اساس نامه اولیه و تشکیلات کانون را تدوین و سرانجام در مهرماه سال 52 اساسنامه کانون در 28 ماده و 6 تبصره در مجمع عمومی هیئت کارشناسان تصویب شد و تحت شماره 1523 مورخ 7/1/57 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسید.

بعد از پیروزی انقلاب اعضای شورای عالی انقلاب استقلال کانون را به رسمیت شناختند و لایحه قانونی در 30 ماده و 9 تبصره را به تصویب رساندند.

قانون فعلی کارشناسان در سال 81 در 41 ماده و 39 تبصره توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و شورای نگهبان نیز قانون مذکور را تصویب نمود و آیین نامه اجرایی آن نیز در سال 82 به تصویب هیئت دولت رسید.

با  پيشرفت علم و تكنولوژي و تخصصي شدن امور و با توجه به لزوم استفاده از تخصص هاي مختلف در رشته ها ي گوناگون كه در كار قضاوت راهنماي و ياري دهنده قضات باشد رشته هاي مختلف كارشناس رسمي دادگستري ايجاد شده است.هر كارشناس بايستي داراي تخصسلات عالي و آگاه به مسايل فني و تخصصي خود و حتي بهره مندي از حداقل دانش حقوقي و قضايي داشته باشد.

هر يك از كارشناسان دادگستري بايد در طي دوره كارشناسي و متناسب با پيشرفت جامعه اطلاعات خود را كاملتر و بروزتر كرده و در مواقعي كه نياز به ورود كارشناس ميباشدبه خوبي و با علم كافي و صداقت نسبت به وظايف خود اقدام نمايد و از طرفي با توجه به اينكه كارشناس به عنوان نماينده فني دستگاه قضايي يا داور متخصص عادل و بي طرف براي دستگاههاي مختلف به مسايل عديده اي ورود مينمايد لذا ميبايستي در كارخود كاملا مسلط باشد.

علي رغم آنكه اعتقاد داريم اغلب همكاران كارشناس در گوره صنعت و فن تا حد زيادي به نكات مهم توجه دارندولي تكرار آنها سفارش مجددي است به همكاراني كه مبادا بي اطلاعي نسبت به مسايل ساده و ظاهرا كم اهميت مشكلات غير قابل جبراني براي آنها فراهم كند.

موضوعات مرتبط: تاريخچه و اهميت كارشناسي رسمي

برچسب‌ها: تاريخچه و اهميت كارشناسي رسمي

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *