دسته‌بندی نشده

استعلام چک برگشتی صیاد و قدیمی

[ad_1]

استعلام سوابق چک برگشتی صیاد و قدیمی، با استفاده از روش های مختلفی، برای متقاضیان، امکان پذیر می باشد. بدین ترتیب که برای استعلام چک برگشتی صیادی، متقاضی می تواند با مراجعه به سایت بانک مرکزی یا نصب برنامه ساد 24 و یا ارسال کد صیادی چک به سرشماره 701701 اقدام کرده و برای استعلام چک برگشتی قدیمی، نیز به سامانه رده مراجعه و با استفاده از کد ملی، وضعیت چک را استعلام نماید.

برای مشاوره استعلام چک برگشتی

برای مشاوره استعلام چک برگشتی

 

هرچند، افرادی که در مبادلات خود، از چک به جای پول نقد استفاده می کنند، از برخی از خطرات مانند حمل پول نقد، در امان هستند، اما، خطرات و معایب استفاده از چک، متوجه این اشخاص می باشد که از جمله این معایب، می توان به برگشت خوردن این سند تجاری، اشاره نمود. 

به همین دلیل، دولت و بخش خصوصی، سعی کرده اند تا با طراحی سامانه ها و برنامه های کاربردی، امکان استعلام چک برگشتی و سوابق صادرکنندگان این گونه از چک ها را برای متقاضیان، فراهم کنند. لذا، افرادی که دغدغه دریافت چک برگشتی را داشته، با آشنایی با نحوه کار این سایت ها و برنامه ها، می توانند برای استعلام چک برگشتی و اطمینان از خوش حسابی صادرکننده اقدام نمایند.

با توجه به توضیحات فوق، در این مقاله، ابتدا، به معرفی روش های استعلام سوابق چک برگشتی پرداخته و پس از معرفی سامانه استعلام این گونه از چک ها، استعلام سوابق چک برگشتی صیاد و قدیمی، با کد ملی و کد صیاد را از طریق سایت بانک مرکزی، سایت رده، پیامک و برنامه ساد 24 توضیح خواهیم داد. 

روش های استعلام سوابق چک برگشتی

هرچند، امروزه، چک به عنوان یکی از ابزارهای پرداخت، رواج بسیاری پیدا کرده و مقررات مختلفی نیز جهت جلوگیری از سوء استفاده از این سند تجاری، تصویب و اجرا شده، اما، با این وجود، هنوز هم استعلام چک برگشتی و اطمینان از خوش حسابی صادرکننده چک، دغدغه مهم دریافت کنندگان آن می باشد.

خوشبختانه، در سال های اخیر، علاوه بر استعلام محچک، روش ها وابزارهای مختلفی نیز جهت استعلام سوابق چک صیاد و قدیمی، ایجاد گردیده و این امکان را برای دریافت کنندگان چک، فراهم کرده تا با کد ملی و کد صیاد، برای استعلام چک برگشتی و سوابق صادرکننده آن، اقدام نمایند. لذا، در این بخش، به معرفی این روش ها پرداخته و در بخش های بعد، جزئیات هر یک را توضیح خواهیم داد.

استعلام سوابق چک برگشتی از طریق سایت بانک مرکزی

در این روش، استعلام کننده، این امکان را داشته تا با مراجعه به سایت بانک مرکزی ایران و قسمت درگاه خدمات الکترونیکی این بانک، در آدرس اینترنتی my.cbi.ir ، برای استعلام چک های برگشتی صیادی اقدام نماید.

استعلام سوابق چک برگشتی از طریق برنامه ساد 24

در روش استعلام سوابق چک برگشتی از طریق برنامه ساد 24، متقاضی می تواند با دانلود و نصب این برنامه، با استفاده از اطلاعات مربوط به کد صیاد چک، از وضعیت چک های برگشتی صیاد صادرکننده و میزان خوش حسابی وی مطلع شود.

استعلام سوابق چک برگشتی از طریق سایت رده

بنابر ادعای این سایت که توضیحات آن در بخش راهنمای سامانه، ارائه گردیده، کاربران می توانند با ثبت نام و ورود به سامانه این سایت، علاوه بر استعلام چک صیاد، برای استعلام چک برگشتی قدیمی، با کد ملی و شماره همراه نیز اقدام نمایند.

استعلام سوابق چک برگشتی از طریق پیامک

استعلام سوابق چک برگشتی از طریق پیامک که توسط بانک مرکزی، ارائه گردیده، این امکان را برای متقاضیان استعلام سوابق چک برگشتی صیاد فراهم کرده تا با ارسال پیامک به سرشماره 701701 از وضعیت خوش حسابی صادرکننده چک، اطلاع حاصل کنند.

استعلام چک صیاد

سامانه استعلام چک برگشتی

یکی از سوالات مهمی که برای بسیاری از افراد، در رابطه با استعلام سوابق چک برگشتی صیاد و قدیمی، با استفاده از اطلاعات مربوط به کد ملی و کد صیاد، مطرح گردیده، این مساله بوده که سامانه استعلام این گروه از چک ها، چه سایتی بوده و از طریق کدام آدرس اینترنتی، می توان برای استعلام چک برگشتی اقدام نمود؟

در پاسخ به سوال فوق باید گفت، در حال حاضر، چند سامانه دولتی و خصوصی، جهت استعلام سوابق چک برگشتی صیاد و قدیمی، با کد ملی و کد صیاد، مشغول به فعالیت بوده که در ادامه، به معرفی این سامانه ها می پردازیم.

سامانه استعلام چک برگشتی بانک مرکزی

سامانه استعلام سوابق چک برگشتی بانک مرکزی، که در واقع، همان درگاه خدمات الکترونیکی این بانک، در آدرس اینترنتی my.cbi.ir بوده، در کنار سامانه صیاد، به متقاضیان، ارائه خدمات کرده و استعلام کنندگان، می توانند با مراجعه به این سامانه، برای استعلام چک برگشتی اقدام نمایند.

سامانه استعلام چک برگشتی ساد 24

یکی دیگر از سامانه های مرتبط با استعلام سوابق چک برگشتی، سامانه ساد 24، به آدرس sad24.ir می باشد. البته، در حال حاضر، سایت این سامانه، صرفا اختصاص به ثبت چک سرقتی و مفقودی و استعلام این چک ها داشته و متقاضیان استعلام چک برگشتی، باید برنامه این سامانه را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنند.

سامانه استعلام چک برگشتی سایت رده

سایت رده که در مقایسه با دو سامانه فوق، سایت جدیدی بوده، در آدرس www.rade.ir، به متقاضیان، ارائه خدمات نموده و این امکان را برای آنها فراهم کرده تا برای استعلام سوابق چک برگشتی صیاد با کد صیاد و برای استعلام سوابق چک برگشتی قدیمی با کد ملی اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید : نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی

 

استعلام چک برگشتی صیاد و قدیمی

اشخاصی که قصد داشته تا سوابق چک برگشتی را استعلام بگیرند، می توانند از روش های متعددی، برای انجام این امر، اقدام نمایند. البته، از آنجا که استعلام چک برگشتی صیاد و قدیمی، دارای روش های متفاوتی بوده، ما نیز در ادامه، روش استعلام این دو نوع چک را در دو قسمت جداگانه، توضیح خواهیم داد.

استعلام چک برگشتی صیاد

استعلام چک برگشتی صیاد، از طریق دو روش سایت بانک مرکزی و سامانه ساد 24، برای متقاضیان، امکان پذیر می باشد. لذا، در ادامه، ضمن ارائه دو راهنمای تصویری، به توضیح استعلام سوابق چک برگشتی، از طریق هر یک از این روش ها می پردازیم.

استعلام چک برگشتی صیاد از سایت بانک مرکزی

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه استعلام سوابق چک برگشتی بانک مرکزی، یعنی my.cbi.ir را جست و جو کرده و بر روی گزینه (ورود کاربر حقیقی) کلیک کنید.

 

 

در این مرحله، لازم است تا از طریق سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، برای احراز هویت اقدام نمایید.

 

 

در این صفحه، یک کد فعالسازی را بر روی شماره همراه خود، دریافت کرده که پس از وارد کردن این کد، مجددا وارد سامانه استعلام سوابق چک برگشتی بانک مرکزی، می شوید حال، از منوی سمت راست، بر روی گزینه استعلام چک های برگشتی کلیک نمایید. به این ترتیب، سامانه استعلام سوابق چک برگشتی بانک مرکزی، لیستی از چک صیاد یا چک های صیاد برگشت خورده شما را نشان می دهد.

 

 

استعلام چک برگشتی صیاد از سامانه ساد 24

برنامه ساد 24 را دانلود کرده و بر روی موبایل خود نصب نمایید. سپس، برنامه را اجرا کرده و بر روی دکمه استعلام صیاد، کلیک نموده و پس از وارد کردن کد صیاد، دکمه استعلام را بزنید.

 

 

حال، در صفحه جدید، وضعیت خوش حسابی صادرکننده و چک های برگشتی وی را ملاحظه می نمایید.

 

 

استعلام چک برگشتی قدیمی

در حال حاضر، یکی از معدود سایت هایی که با استفاده از اطلاعات مربوط به کد ملی و شماره همراه، امکان استعلام چک برگشتی قدیمی را برای کاربران خود فراهم کرده، سایت رده بوده که در ادامه، نحوه استعلام چک برگشتی از طریق این سایت را توضیح می دهیم.

در مرورگر دستگاه خود، آدرس سایت رده، یعنی www.rade.ir را جست و جو کرده و پس از ورود به سایت، از طریق گزینه حساب کاربری، که در بالا، سمت چپ صفحه قرار داشته، برای ورود به حساب کاربری خود اقدام نمایید. لازم به ذکر است که در صورت نداشتن حساب، ابتدا باید ثبت نام کنید.

 

 

پس از ورود به حساب کاربری، از منوی سمت راست، گزینه استعلام چک برگشتی را انتخاب کرده و پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به کد ملی و شماره همراه فرد مورد نظر، دکمه استعلام را بزنید.

 

 

ثبت چک در سامانه صیاد، فقط از طریق اپلیکیشن های پرداخت موبایل و اینترنت بانک و همراه بانک، امکان پذیر بوده و از طریق سامانه صیاد بانک مرکزی قابل انجام نمی باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

 

استعلام چک برگشتی با کد ملی و کد صیاد

استعلام سوابق چک برگشتی، برای تمامی چک ها، به یک شیوه و از طریق یک سامانه یا برنامه، قابل انجام نبوده و استعلام کننده، باید با توجه به نوع چک مدنظر خود، برای استعلام چک برگشتی، با کد ملی و کد صیاد، اقدام نماید.

استعلام چک برگشتی با کد ملی، صرفا، برای چک های قدیمی و از طریق سایت رده، به آدرس www.rade.ir امکان پذیر بوده و لذا، برای استعلام گرفتن از چک های برگشتی صیادی، نمی توان با استفاده از اطلاعات کد ملی، اقدام نمود.

 

استعلام چک برگشتی با کد صیاد، که همان شناسه صیادی 16 رقمی این نوع از چک ها بوده، هم از طریق سایت بانک مرکزی و هم از طریق برنامه ساد 24، قابل انجام بوده و نیازی به وارد کردن اطلاعات کد ملی یا سایر اطلاعات صادرکننده چک نمی باشد.

بیشتر بخوانید : مسدودی حساب چک برگشتی

 

استعلام چک برگشتی بانک مرکزی

در کنار تمام سامانه ها و برنامه های بخش خصوصی، سایت بانک مرکزی نیز امکان استعلام سوابق چک برگشتی را برای متقاضیان فراهم کرده است که این روش استعلام، صرفا در مورد چک صیاد، برای متقاضی، امکان پذیر می باشد.

بدین منظور، متقاضی باید در مرورگر دستگاه خود، آدرس سامانه استعلام سوابق چک برگشتی بانک مرکزی، یعنی my.cbi.ir را جست و جو کرده و بر روی گزینه (ورود کاربر حقیقی) کلیک کنید.

 

در مراحل بعد، استعلام کننده باید از طریق سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، برای احراز هویت اقدام نماید. پس از دریافت کد فعالسازی ، متقاضی، مجددا وارد سامانه استعلام سوابق چک برگشتی بانک مرکزی شده و می تواند، از منوی سمت راست، بر روی گزینه استعلام چک های برگشتی کلیک کرده و سوابق چک های برگشتی خود را مشاهده کند.

بیشتر بخوانید : سامانه پیچک بانک مرکزی

 

استعلام وضعیت چک های برگشتی صادرکننده از طریق پیامک

با وجود پیشرفت تکنولوژی و گسترش تلفن های هوشمند، بازهم هستند افرادی که تلفن هوشمند نداشته و لذا، امکان استعلام از طریق سایت بانک مرکزی، برنامه ساد 24 و سامانه رده را ندارند. بنابراین، این سوال مطرح می گردد که این گروه از اشخاص، به چه صورت می توانند برای استعلام سوابق چک برگشتی و اطلاع از اعتبار و خوش حسابی صادرکننده اقدام نمایند؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، به منظور حل مشکل این گروه از متقاضیان، بانک مرکزی، یک سامانه پیامکی را راه اندای نموده تا افرادی که به اینترنت و تلفن هوشمند دسترسی نداشته نیز بتوانند برای استعلام چک برگشتی، اقدام کنند. برای استعلام چک برگشتی از طریق این روش، متقاضی باید کد صیادی 16 رقمی چک را به سرشماره 701701 ارسال کرده تا وضعیت خوش حسابی و اعتبار صادرکننده و چک های برگشتی وی، به استعلام کننده نشان داده شده که نتیجه، در قالب یکی از موارد زیر خواهد بود:

وضعیت سفید: یعنی، صادرکننده چک، هیچ گونه سابقه چک برگشتی نداشته و در صورتی که سابقه داشته، به یکی از روش های قانونی، از چک یا چک های برگشتی خود، رفع سوء اثر چک کرده است. وضعیت زرد: صادرکننده چک، یک فقره چک برگشتی داشته یا مجموع تعهدات برگشتی وی، حداکثر 50 میلیون ریال است.

وضعیت نارنجی:‌ صادرکننده چک، 2 تا 4 فقره چک برگشتی داشته یا مجموع تعهدات برگشتی او، حداکثر 200 میلیون ریال می باشد.وضعیت قهوه ای: صادرکننده چک، 5 تا 10 فقره چک برگشتی داشته یا مجموع تعهدات برگشتی او، حداکثر 500 میلیون ریال است. وضعیت قرمز: : صادرکننده چک، بیشتر از 10 فقره چک برگشتی داشته یا مجموع تعهدات برگشتی او، بیش از 500 میلیون ریال می باشد.

استعلام چک صیاد از طریق پیامک

 

برنامه استعلام چک برگشتی

در بخش های قبل، به معرفی روش های استعلام سوابق چک برگشتی، پرداخته و توضیح دادیم که این روش ها برای چک صیاد و چک قدیمی، متفاوت بوده و متقاضی می تواند، بسته به مورد، با کد ملی و کد صیاد 16 رقمی چک، برای استعلام اقدام نماید.

اما، یکی از روش های استعلام چک برگشتی، که مخصوص چک صیاد بوده، استفاده از برنامه موبایلی ساد 24 می باشد. در این روش، متقاضی، ابتدا باید این برنامه را دانلود کرده و آن را بر روی موبایل خود نصب نماید.

 

در مرحله بعد، درخواست کننده استعلام می تواند با کلیک بر روی دکمه استعلام صیاد و سپس، با وارد کردن کد صیاد چک برگشتی و کلیک بر روی دکمه استعلام، از وضعیت خوش حسابی صادرکننده و چک های برگشتی او، اطلاع حاصل کند.

اپلیکیشن استعلام چک

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استعلام چک برگشتی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام چک برگشتی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- روش های استعلام سوابق چک برگشتی چیست؟

سایت بانک مرکزی برنامه ساد 24 و سامانه پیامکی 701701 و سامانه رده از مهم ترین روش های استعلام سوابق چک برگشتی می باشند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- استعلام چک برگشتی صیاد به چه صورت می باشد؟

استعلام چک برگشتی صیاد از طریق سایت بانک مرکزی و برنامه ساد 24 و ارسال کد صیادی چک به سرشماره 701701 امکان پذیر می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- استعلام وضعیت چک های برگشتی صادرکننده از طریق پیامک به چه صورت می باشد؟

برای استعلام وضعیت چک های برگشتی صادرکننده از طریق پیامک متقاضی باید کد صیادی 16 رقمی چک را به سرشماره 701701 ارسال نماید برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره استعلام چک برگشتی

برای مشاوره استعلام چک برگشتی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *