دسته‌بندی نشده

نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت

[ad_1]

تجدیدنظر خواهی و واخواهی، از جمله روش های اعتراض به رای اجرت المثل ایام زوجیت هستند که باید، بر اساس نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، یعنی، با ثبت دادخواست اعتراض، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ارائه مدارک لازم، از قبیل رای مورد اعتراض و پرداخت هزینه این امر که در تجدید نظر خواهی و واخواهی، 4/5 درصد محکوم به است، انجام شوند.

برای مشاوره اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت

برای مشاوره اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت

 

اجرت المثل ایام زوجیت، همانند مهریه و نفقه، از جمله حقوق مالی زنان، در ازدواج است که صرفا، در شرایطی که زوجه، بدون قصد تبرع و رایگان انجام دادن و به دستور شوهر خود، کارهایی را انجام دهد که این کارها، شرعا بر عهده او نبوده، به وی، تعلق خواهد گرفت. زنان می توانند، هر زمان که بخواهند، حتی بعد از فوت شوهر خود، با ثبت دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت، این حق مالی را مطالبه کنند اما، بحث اجرت المثل، عمدتا، در زمان طلاق مطرح می گردد.

پس از ثبت دادخواست، دادگاه صالح که بسته به مبلغ اجرت المثل، دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف می باشد، به پرونده، رسیدگی کرده و با در نظر گرفتن نظر کارشناس تعیین اجرت المثل، رای مقتضی را صادر خواهد کرد. در چنین شرایطی، ممکن است، هریک از طرفین دعوا، نسبت به رای صادره، اعتراض داشته باشند که باید، اعتراض خود را صرفا، بر اساس مقررات نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت و با کمک نمونه لایحه اعتراض به این امر، انجام دهند تا به نتیجه مطلوب برسند.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، در خصوص راه ها، روش ها و نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، صحبت کرده و پس از بررسی مدارک لازم و هزینه های انجام این امر، نمونه لایحه ای، جهت اعتراض به رای صادره، در خصوص اجرت المثل دوران زندگی مشترک، ارائه دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما، همراه باشید.

راه ها و روش های اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت

اعاده دادرسی حقوقی، واخواهی، فرجام خواهی و تجدیدنظر خواهی، از جمله روش های اعتراض، به آرای صادره از محاکم دادگستری هستند که قانون گذار، آن ها را در راستای تحقق دادرسی منصفانه، برای طرفین دعوا، پیش بینی کرده است و در صورت وجود شرایط قانونی، هر یک از اصحاب دعوا، می توانند، با کمک این روش ها، به رای صادره از دادگاه بدوی یا تجدید نظر، اعتراض نماید.

مساله اجرت المثل ایام زوجیت نیز مستثنی از این امر نیست و چنانچه طرفین دعوا، بخواهند، بر اساس مقررات نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، به رای صادره از دادگاه، در خصوص این موضوع، اعتراض کنند، می توانند، از هریک از این روش ها، استفاده کرده و با کمک نمونه لایحه اعتراض، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اعتراض خود را ثبت کرده و از دادگاه، تقاضای رسیدگی مجدد، به رای مورد اعتراض را داشته باشند. 

تبصره ماده 336، در تعریف اجرت المثل، مقرر می دارد:” چنانچه زوجه، کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار، اجرت‌ المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع، انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه، اجرت‌ المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن، حکم می‌ نماید.” بر اساس این ماده، زن می تواند، با ثبت دادخواست مطالبه اجرت المثل، برای کارهایی که در منزل همسر خود، به دستور او، انجام داده، اجرت دریافت کند، منوط بر اینکه در زمان انجام کارها، قصد تبرع، نداشته باشد.

پس از اینکه دادگاه، با طرح سوالات قاضی در دادگاه اجرت المثل و پاسخ طرفین، به دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت زن، رسیدگی کرد و رای مقتضی را صادر نمود، ممکن است، هریک از اصحاب دعوا، نسبت به رای صادره، به علت هایی نظیر کم یا زیاد بودن مبلغ تعیین شده، اعتراض دادشته باشند که باید، این کار را بر اساس روش ها و نحوه اعتراض به رای اجرت المثل ایام زوجیت، انجام دهند.

 راه و روش ها و نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، مواردی از قرار اعتراض به نظر کارشناس تعیین میزان اجرت المثل، واخواهی، تجدید نظر خواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی، بوده که در قانون آیین دادرسی مدنی، پیش بینی شده اند و توضیح هریک از این روش ها، به شرح زیر می باشد:

اعتراض به نظر کارشناس تعیین میزان اجرت المثل: در این روش و نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، هریک از طرفین دعوا، می توانند، پس از آنکه کارشناس دادگستری، مبلغ اجرت المثل ایام زوجیت را برای زن، مشخص کرد، در مهلت اعتراض و بعد از ابلاغ نظر کارشناس، اعتراض خود را نسبت به مبلغ اجرت المثل ایام زوجیت که توسط کارشناس، اعلام شده، اظهار دارند تا مساله، مجددا، بررسی شود.

اعتراض از طریق روش واخواهی رای صادره در خصوص اجرت المثل: در این روش و نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، چنانچه زوج، در جلسه رسیدگی، غایب باشد و رای دادگاه بدوی، نسبت به او، به صورت غیابی صادر گردد، می تواند، با استفاده از روش واخواهی، نسبت به رای صادره در خصوص اجرت المثل، اعتراض کرده و از دادگاه بدوی، تقاضای رسیدگی مجدد را داشته باشد. شایان ذکر است، رای نسبت به خواهان، حضوری محسوب می گردد.

اعتراض از طریق روش تجدید نظر خواهی رای صادره در خصوص اجرت المثل: در این روش و نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، هریک از اصحاب دعوا که حق تجدید نظر خواهی دارد، پس از گذشت مهلت واخواهی، می تواند با استناد به جهات تجدیدنظر خواهی حقوقی، نظیر ادعای نبود شرایط قانونی شهادت، برای شهودی که رای، بر اساس شهادت آن ها صادر شده، نسبت به رای دادگاه بدوی، در خصوص اجرت المثل، اعتراض کند. پس از اعتراض، پرونده، جهت رسیدگی، به دادگاه تجدیدنظر، ارسال خواهد شد.

اعتراض از طریق روش فرجام خواهی در خصوص اجرت المثل: در این روش و نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، خواهان یا خوانده دعوا که رای، به ضرر او صادر شده، می تواند، در صورت وجود جهات فرجام خواهی، نظیر مواردی که رای، به علت عدم تجدید نظر خواهی، قطعی شده و خواسته آن نیز بالای دو میلیون تومان بوده یا رای بر خلاف شرع و قانون، است، نسبت به رای قطعی اجرت المثل ایام زوجیت، اعتراض کند. 

اعتراض از طریق روش اعاده دادرسی رای صادره در خصوص اجرت المثل: در این روش و نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، خواهان یا خوانده دعوا که رای، به ضرر او صادر شده، می تواند، در صورت وجود جهات اعاده دادرسی، نظیر مواردی که رای به بیشتر از میزان خواسته داده شده یا رای بر خلاف شرع و قانون، است، نسبت به رای قطعی اجرت المثل ایام زوجیت، اعتراض کند. نکته مهم، در خصوص اعاده دادرسی، این است که این شیوه، از روش های اعتراض به رای قطعی بوده و صرفا، در خصوص آرای قطعیت یافته، مصداق خواهد داشت.

حتما بخوانید: اجرت المثل ایام زوجیت

نحوه و مراحل اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت

همانطور که ثبت دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت، مراحل و نحوه مخصوص به خود را دارد، اعتراض به رای صادره در خصوص اجرت المثل ایام زوجیت نیز نحوه و مراحل مخصوص خود را داشته که بدون رعایت آن ها، امکان اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، ممکن و میسر نخواهد بود.

لذا، با توجه به اهمیت رعایت مراحل و نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت و تاثیری که در رسیدگی دادگاه به اعتراض وارده دارد، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص مراحل و نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، صحبت کنیم که این نحوه و مراحل، عبارتند از: 

تنظیم متن اعتراض، بر اساس نمونه لایحه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت که این متن می تواند، در خصوص تجدید نظر خواهی، واخواهی، فرجام خواهی، اعاده دادرسی یا اعتراض به نظر کارشناس تعیین میزان اجرت المثل باشد.

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، جهت ثبت دادخواست اعتراض تنظیم شده، بر اساس نمونه لایحه این امر.

پرداخت هزینه های مربوط به ثبت دادخواست اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که لایحه یا دادخواست را ثبت و به دادگاه صالح، ارسال می نمایند.

در ادامه مقاله، قصد داریم، در خصوص مدارک لازم برای اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت و هزینه های مربوط به این امر، بر اساس تعرفه های سال 1401 دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، صحبت کنیم و بگوییم که اعتراض به رای اجرت المثل، نیازمند داشتن چه مدارکی و پرداخت چه میزان هزینه می باشد.

حتما بخوانید: اعتراض به احکام قطعی دادگاه

 

مدارک لازم برای اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت

در اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت به موجب دادخواست تجدیدنظر خواهی، واخواهی یا اعاده دادرسی، فرد باید، از مدارک لازم برای اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، برخوردار بوده و آن ها را ضمیمه فایل دادخواست اعتراض خود کند یا به دادگاه صالح رسیدگی کننده به اعتراض، ارائه دهد. 

بدون ارائه مدارک لازم برای اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، قابلیت رسیدگی به اعتراض فرد، وجود، نخواهد داشت. لذا، با توجه به اهمیت این موضوع، در این قسمت از مقاله، خواهیم گفت، مدارک لازم برای اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، چه مواردی هستند. 

داشتن رای مورد اعتراض و در غیر این صورت، شماره پرونده و شماره رای، مدارک هویتی و مدارک مربوط به ثبت نام سامانه ثنا که شامل کارت ملی، کد ملی و رمز عبور ثنا می باشد، همچنین، مدارک مثبت پرداخت هزینه های دادرسی، از جمله مدارک لازم، برای اعتراض به رای اجرت المثل ایام زوجیت هستند.

همچنین، داشتن هر ادله ای که به موجب آن، فرد، نسبت به رای صادره از دادگاه بدوی یا تجدید نظر، اعتراض دارد نیز ضروری است و در صورت امکان، باید، به فایل دادخواست اعتراض، ضمیمه شده یا به دادگاه، ارائه گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های اعتراض به رای دادگاه، مطالعه مقاله زیر، پیشنهاد می گردد.

روش های اعتراض به رای دادگاه

 

هزینه های اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت

زمانی که دادگاه، به موجب ثبت دادخواست بدوی، مبلغ اجرت المثل زن در ایام زوجیت را مشخص کرد، هر یک از اصحاب دعوا که نسبت به این مبلغ، اعتراض داشته باشد، می تواند، با پرداخت هزینه ثبت دادخواست اعتراض به رای اجرت المثل ایام زوجیت، اعتراض خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ثبت کرده و به دادگاه صالح، ارسال نماید.

هزینه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، شامل هزینه های دادرسی و هزینه های خدمات دفاتر الکترونیک قضایی، جهت ثبت دادخواست اعتراض می باشد و مبلغ آن، بر اساس نرخ و تعرفه سال 1401 دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تعیین خواهد شد.

بر اساس نرخ تعرفه های دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، هزینه دادرسی، در روش واخواهی و تجدید نظر خواهی اجرت المثل ایام زوجیت، 4/5 درصد محکوم به بوده و هزینه دادرسی فرجام خواهی و اعاده دادرسی اجرت المثل ایام زوجیت، 5/5 درصد ارزش خواسته، می باشد و باید، هنگام ثبت دادخواست اعتراض، پرداخت گردد.

حتما بخوانید: هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال 1401

 

نمونه لایحه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت

در قسمت های قبل، در خصوص روش ها و نحوه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، توضیح دادیم و گفتیم که چنانچه هریک از اصحاب دعوا، نسبت به محاسبه اجرت المثل زن، توسط دادگاه و مبلغ تعیین شده آن، در رای صادره، اعتراض داشته باشد، می تواند، اعتراض خود را با تنظیم و ارسال دادخواست اعتراض تجدیدنظر خواهی، واخواهی، فرجام خواهی یا اعاده دادرسی، به دادگاه، اعلام کرده و تقاضای رسیدگی مجدد به موضوع را داشته باشد.

از آنجا که داشتن نمونه لایحه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، در تنظیم دادخواست اعتراض، بسیار کمک کننده است، در این بخش از مقاله، قصد داریم، یک نمونه لایحه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت را جهت فرجام خواهی یا تجدید نظر خواهی یا اعاده دادرسی یا واخواهی، ارائه کرده و فایل آن را برای دانلود، در اختیار متقاضیان دانلود آن، قرار دهیم. متن نمونه لایحه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، به شرح زیر است:

 

نمونه لایحه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت

ریاست محترم دادگاه ……

باسلام

احتراما، اینجانب ……… فرزند ……. به کد ملی ……. خوانده پرونده شماره ……. مطروحه در شعبه ……….. بوده و به موجب حق تجدید نظر خواهی، اعتراض خود به دادنامه شماره …….. را با توجه به دلایل و مستندات ابرازی زیر، اعلام می دارم:

 

خواهان محترم پرونده، اظهار داشته اند که از مورخ …/…./…. تا کنون، یعنی به مدت 30 سال است که به عقد نکاح دائم بنده درآمده اند و در این ایام، به دستور بنده، کارهای منزل را بدون قصد تبرع، انجام داده اند که این ادعا، امری کذب و نادرست است چرا که؛

اولا، اینجانب و خوانده محترم، به استناد سند نکاحیه شماره …… تنظیمی در دفتر خانه …… در مورخ …./…./…. یعنی، 5 سال بعد از تاریخ مورد ادعای ایشان، ازدواج نموده ایم.

ثانیا، 2 سال بعد از این تاریخ، یعنی، …./…./….، به موجب طلاق نامه شماره …..که به پیوست، ضمیمه می گردد، به مدت ده سال، از یکدیگر، متارکه نمودیم و سپس، مجداد، در تاریخ …./…./….. با یکدیگر، ازدواج کردیم و تا کنون نیز در زوجیت یکدیگر می باشیم.

بنابراین، ایشان، جمعا، 15 سال در منزل بنده، حضور داشته اند و در این ایام نیز به تبع شغل شان که مهماندار هواپیما می باشد، اکثر اوقات، در منزل، حضور نداشته و به تبع، کارهای منزل را نیز انجام، نمی دادند.

 

لذا با توجه به دلایل ابرازی، اینجانب، نسبت به مبلغ تعیین شده جهت اجرت المثل ایام زوجیت ایشان، اعتراض داشته و به موجب این دادخواست تجدیدنظر خواهی و با ارائه دلایل و مستندات ابرازی، مراتب اعتراض خود را به آن مقام محترم، اعلام می دارد و از آن مرجع، تقاضای رسیدگی مجدد و صدور حکم شایسته را استدعا دارم.

با تشکر و تجدید احترام

 

علاقه مندان به دانلود نمونه لایحه اجرت المثل ایام زوجیت، می توانند، از طریق لینک زیر، اقدام نمایند.

 

دانلود نمونه لایحه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت


نمونه لایحه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت


حجم فایل: 172KB
منبع:کارشناس رسمی دادگستری

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید، با همین عنوان، آمده است، به علاقه مندان این موضوع، پیشنهاد می گردد.

شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- روش های اعتراض به رای اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟

تجدید نظر خواهی و واخواهی از جمله روش های اعتراض به رای اجرت المثل ایام زوجیت بوده که جزئیات آن ها در متن مقاله ارئه شده است.

2- نحوه و مراحل اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت چگونه است؟

نحوه و مراحل اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت با ثبت دادخواست اعتراض از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- هزینه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت چقدر است؟

هزینه اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت در خصوص تجدید نظر خواهی و واخواهی 4/5 درصد محکوم به و در خصوص اعاده دادرسی 5/5 درصد ارزش خواسته می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت

برای مشاوره اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *