دسته‌بندی نشده

متن شکایت نامه دعوا – دانلود pdf نمونه متن شکایت از شخص

[ad_1]

متن شکایت نامه دعوا، متنی است که خواهان یک دعوای حقوقی یا شاکی یک دعوای کیفری، با مراجعه به یک وکیل یا با دانلود فایل pdf نمونه های آماده در اینترنت، تهیه کرده و با استفاده از آن، دادخواست یا شکواییه خود را تنظیم می کند و به دادگاه حقوقی یا کیفری ارائه می نماید. در نحوه تنظیم متن شکایت از شخص، باید به نکاتی، از جمله ذکر دقیق مشخصات خواهان و شاکی، خوانده و مشتکی عنه و قید کردن ادله و منضمات اثبات کننده ادعا توجه نمود.

برای مشاوره نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوا

برای مشاوره نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوا

 

طرح دعوا، اعم از دعوای حقوقی و دعوای کیفری، در مراجع قضایی، تابع اصول و تشریفاتی بوده که در دو قانون آیین دادرسی مدنی و آیین دادرسی کیفری، مشخص شده و باید از سوی اقامه کننده دعوا مورد لحاظ قرار گیرد. 

یکی از تشریفات رسیدگی به دعوا، این مساله است که آغاز رسیدگی به دعوا، مستلزم تقدیم شکایت نامه دعوا بوده که این شکایت نامه، در دعوای حقوقی، دادخواست و در دعوای کیفری، شکواییه نامیده می شود. نکته ای که باید به آن توجه شود، آن است که تنظیم متن این شکایت نامه، دارای اصول خاصی می باشد که در صورت عدم رعایت از سوی دادخواست دهنده یا شاکی، با ضمانت اجراهای قانونی، همچون قرار رد دادخواست و صدور قرار منع تعقیب، مواجه خواهد شد. 

لذا، در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که متن شکایت نامه دعوا چیست و پس از توضیح انواع و نحوه تنظیم آن، pdf دو نمونه متن  شکایت از شخص در دعوای حقوقی و کیفری را جهت دانلود خوانندگان محترم ارائه خواهیم کرد.

متن شکایت نامه دعوا چیست

افرادی که برای طرح دعوا، به یکی از دادگاه های حقوقی یا کیفری مراجعه کرده و مجبور به تنظیم شکایت نامه شده اند، اغلب با این سوال مواجه شده که متن شکایت نامه دعوا چیست و نحوه تنظیم آن به چه صورت می باشد؟ 

پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم که متن شکایت نامه دعوا چیست و به چه صورت باید تنظیم گردد، لازم است تا ابتدا، مفهوم شکایت نامه دعوا را توضیح داده و پس از تعریف آن، در نهایت، به این سوال پاسخ دهیم که منظور از متن شکایت نامه دعوا چیست؟

به طور معمول، در روابط اشخاص با یکدیگر و با دولت، افراد جامعه، به انجام تکالیف قانونی و قراردادی خود و رعایت حقوق طرف مقابل، ملزم بوده و لذا، طرفین رابطه، اعم از قانونی و قراردادی با مشکل خاصی مواجه نمی شوند.

اما گاهی، یک از طرفین رابطه، عمدا یا در اثر اشتباه، از انجام تکالیف خود یا رعایت حقوق طرف مقابل، خودداری کرده و طرف مقابل، مجبور است تا با مراجعه به مرجع قانونی، برای شکایت از شخص ناقض حقوق خود، اقدام نماید.

این مراجعه به مراجع قضایی، در قالب طرح یک دعوا انجام گرفته که به طور کلی و بر حسب موضوع آن، به دو نوع دعوا تقسیم می گردد: دعوای کیفری(جزایی) و دعوای حقوقی. در ادامه، به توضیح این دو نوع از دعوا می پردازیم.

دعوای کیفری(جزایی)

منظور از دعوای کیفری یا جزایی، دعوایی است که در آن، یک یا چند جرم  صورت می گیرد و با شکایت از شخص متهم، رسیدگی به وقوع جرم واقع شده از طرف وی و تعیین مجازات برای او، توسط شاکی پرونده، از دادگاه، درخواست می شود.

دعاوی که مرتبط با یکی از جرایم مطرح شده در قوانین کیفری و جزایی بوده، نظیر دعوای سرقت حدی و تعزیری، کلاهبرداری، قتل، دیه، جرایم رایانه ای، همچون سرقت اینترنتی و کلاهبردرای با دستگاه اسکیمر، دعوای کیفری یا جزایی محسوب می شوند.

دعوای کیفری، در مراجع کیفری، نظیر دادسرا، دادگاه کیفری یک و دو، دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی، مورد رسیدگی قرار می گیرد. به طور معمول، رسیدگی به دعوای کیفری، از دادسرا آغاز شده و پس از تحقیقات مقدماتی و صدور قرار جلب به دادرسی، رسیدگی در دادگاه ادامه یافته و بر حسب مورد، حکم محکومیت یا برائت متهم صادر می گردد.

دعوای حقوقی

در پاسخ به این سوال که دعوای حقوقی چیست و چه تفاوتی با دعوای کیفری دارد، باید گفت، زمانی که یکی از حقوق مدنی افراد نقض شود و این نقض حقوق، جنبه مجرمانه نداشته باشد، شخصی که حق یا حقوق وی نقض شده، می تواند برای  شکایت از شخص مقابل و الزام او به رعایت حقوق خود یا جبران خسارت ناشی از نقض این حقوق، به دادگاه مراجعه کرده و اقدام به طرح دعوای حقوقی نماید.

دعوای حقوقی، دارای انواع و تقسیم بندی وسیعی بوده که دعاوی خانوادگی، نظیر طلاق، مهریه، نفقه و حضانت، دعاوی ملکی، مانند الزام به تنظیم سند رسمی ملک و پرداخت اجرت المثل، دعاوی تجاری، مانند دعاوی مربوط به اسناد تجاری و ورشکستگی، نمونه هایی از این نوع از دعوا می باشند.

رسیدگی به دعوای حقوقی، در مراجع و دادگاه های حقوقی انجام می گیرد. شورای حل اختلاف، دادگاه حقوقی بدوی، دادگاه تجدیدنظر حقوقی و دیوان عالی کشور، نمونه ای از مراجع و محاکمی هستند که به دعاوی حقوقی افراد رسیدگی می نمایند.

بنابراین، در پاسخ به این سوال که شکایت نامه دعوا چیست، می توان گفت، شکایت نامه دعوا، همان  شکایت از شخص و درخواست رسیدگی به دعوای حقوقی یا کیفری بوده که توسط شخصی که حقوق وی نقض شده، به مرجع رسیدگی کننده ارائه می شود.

شکایت نامه دعوا، در دعوای حقوقی، دادخواست نامیده شده و به شخصی که این دادخواست را ثبت کرده و جبران حقوق تضییع شده خود را از دادگاه حقوقی درخواست می نماید، خواهان گفته می شود. در مقابل، به شکایت نامه دعوا در دعاوی کیفری، شکواییه گفته شده که ثبت کننده آن، شاکی نامیده می شود.

برای تنظیم این شکایت نامه، اعم از دادخواست و شکواییه، لازم است تا خواهان یا شاکی، متن مربوط به آن را با کمک گرفتن از یک وکیل پایه یک دادگستری یا با استفاده از دانلود فایل pdf نمونه های آماده در اینترنت، تهیه نموده و با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکایت نامه خود را ثبت نماید.

حال، با توجه به توضیحات فوق، می توانیم به این سوال که متن شکایت نامه دعوا چیست، بدین صورت پاسخ دهیم: متن شکایت نامه دعوا، متنی است که خواهان یک دعوای حقوقی یا شاکی یک دعوای کیفری، با مراجعه به یک وکیل یا با دانلود فایل pdf نمونه های آماده در اینترنت، تهیه کرده و با استفاده از آن، دادخواست یا شکواییه خود را تنظیم می کند و به دادگاه حقوقی یا کیفری ارائه می نماید.

بیشتر بخوانید : شکواییه یا شکایت نامه چیست 

انواع متن شکایت نامه دعوا

در بخش قبل، به این سوال پاسخ دادیم که متن شکایت نامه دعوا چیست و گفتیم متن شکایت نامه، متنی است که خواهان یا شاکی یک دعوای حقوقی یا کیفری، با مراجعه به یک وکیل یا با دانلود فایل pdf نمونه های آماده در اینترنت، تهیه کرده و با استفاده از آن، دادخواست یا شکواییه خود را تنظیم می کند و به دادگاه حقوقی یا کیفری ارائه می نماید. 

در این بخش، قصد داریم تا به این پرسش جواب دهیم که انواع متن شکایت نامه دعوا چیست؟ لذا در ادامه، به معرفی انواع متن  شکایت از شخص و جزئیات مربوط به هر یک، بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی و قانون آیین دادرسی کیفری می پردازیم.

متن شکایت نامه دعوای کیفری(شکواییه)

متن شکایت نامه دعوای کیفری یا شکواییه، به متنی گفته می شود که شاکی در یک دعوای کیفری یا جزایی، باید با استفاده از آن و با در نظر گرفتن مقررات قانون آیین دادرسی کیفری، شکواییه خود را تنظیم نموده تا قابل ارجاع به دادسرا و دادگاه کیفری باشد.

متن  شکایت از شخص، در دعوای کیفری یا شکواییه، با دانلود فایل pdf نمونه های آماده در اینترنت، قابل تهیه می باشد؛ هر چند، در دعاوی پیچیده و تخصصی، پیشنهاد می شود که با کمک گرفتن از یک وکیل یا مشاور حقوقی، برای تنظیم آن اقدام نمود.

متن شکایت نامه دعوای حقوقی(دادخواست)

متن شکایت نامه دعوای حقوقی یا همان دادخواست، متنی است که خواهان یک دعوای حقوقی، باید، مطابق قانون آین دادرسی مدنی، در دادخواست خود نوشته تا این دادخواست، ثبت گردیده و به دادگاه حقوقی، ارجاع شود. از آنجا که نوشتن متن  شکایت از شخص، یک کار تخصصی حقوقی بوده، لازم است تا خواهان، با کمک گرفتن از یک وکیل متخصص، متن دادخواست خود را تنظیم کرده یا با دانلود فایل pdf نمونه های آماده در اینترنت، برای تنظیم متن شکایت نامه خود اقدام نماید.

بیشتر بخوانید : تفاوت دادخواست حقوقی و شکایت کیفری

 

نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوا

هرچند، به طور معمول، با توجه به تخصصی بودن دعوای حقوقی و کیفری، توصیه می شود تا در تنظیم متن شکایت نامه دعوا، از راهنمایی و کمک یک وکیل یا مشاور حقوقی استفاده شود، باز هم افراد زیادی هستند که ترجیح می دهند به دلایلی مختلفی، مانند بحث هزینه ها، با دانلود فایل pdf نمونه های آماده در اینترنت، خودشان برای تنظیم شکایت نامه اقدام کنند.

به هر حال، اشخاصی که قصد داشته تا با دانلود فایل pdf نمونه های آماده، برای ثبت یک دادخواست یا شکواییه، اقدام نمایند، لازم است تا به مقررات و نکات مربوط به نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوا توجه داشته باشند، چرا که عدم رعایت این نکات، بعضا ممکن است منجر به رد دادخواست حقوقی یا صدور قرار منع تعقیب در دعوای کیفری شود. در ادامه، به توضیح این نکات خواهیم پرداخت.

نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوای کیفری(شکواییه)

در نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوای کیفری یا همان شکواییه و در تکمیل قسمت های مختلف آن، لازم است تا شاکی، به یک سری از نکات توجه کرده تا شکواییه او، به طور کامل تنظیم شده و و با مشکلی در ارجاع به شعبه مواجه نشود. این نکات، عبارتند از:

در قسمت شاکی، باید نام و نام خانوادگی شاکی و مشخصات وی، شامل نام پدر، شغل و نشانی وی به طور دقیق نوشته شود.

در قسمت مشتکی عنه، باید مشخصات فردی که شاکی، قصد  شکایت از شخص وی را داشته، تا حدی که شاکی به اطلاعات وی دسترسی دارد، نوشته شود.

در ردیف وکیل، در صورتی که شاکی، دارای وکیل باشد، مشخصات وکیل وی نوشته می شود.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، به دلیل اجباری بودن ثبت نام در سامانه ثنا، قبل از اقدام برای ثبت هرگونه دادخواست یا شکواییه، مشخصات شاکی و وکیل وی، به طور خودکار، از طریق این سامانه دریافت شده و در شکواییه درج می شود.

در بخش موضوع، باید جرم انجام گرفته توضیح داده شود. لازم به ذکر است که شاکی، الزامی برای تعیین دقیق عنوان مجرمانه نداشته و تشخیص عنوان مجرمانه عمل انجام گرفته از سوی مشتکی عنه یا متشاکی، بر عهده مقام تعقیب، یعنی بازپرس یا دادیار می باشد.

در قسمت دلایل و منضمات، باید کلیه ادله ای که شاکی، برای اثبات ادعای خود داشته، قید شود. استشهادیه و شهادت شهود و قسامه در قتل، نمونه ای از این دلایل می باشند.

در بخش زمان و نشانی محل وقوع جرم نیز همانطور که از عنوان آن، مشخص است، لازم است تا اطلاعات مربوط به زمان و مکانی که جرم در آن، اتفاق افتاده، نوشته شود.

در قسمت انتهایی نیز بایید شرح شکواییه نوشته شده که لازم است تا ضمن اجتناب از نوشتن مطالب نامرتبط، کلیه وقایع اتفاق افتاده تا حد امکان، به طور کامل و با ذکر جزئیات، در این بخش، توضیح داده شود.

در انتها نیز لازم است تا متن شکایت نامه دعوای کیفری، توسط شاکی امضا گردد.

نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوای حقوقی (دادخواست)

همانند شکواییه، در نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوای حقوقی که در آیین دادرسی مدنی، دادخواست نامیده شده نیز لازم است تا نکات قانونی تنظیم آن رعایت گردد. چرا که در غیر این صورت، دادخواست دهنده، بسته به مورد نقص دادخواست خواست خود، با ضمانت اجراهای اخطار رفع نقص یا قرار رد دادخواست مواجه خواهد شد. در نحوه تنظیم متن  شکایت از شخص در دعوای حقوقی، لازم است تا به نکات زیر توجه شود:

در بخش خواهان، باید مشخصات دادخواست دهنده، نام پدر، شغل و نشانی دقیق وی درج شود.

در قسمت خوانده، مشخصات طرف مقابل، نام پدر، شغل و محل اقامت وی، تا حدی که دادخواست دهنده از این موارد اطلاع دارد، نوشته می شود.

در بخش وکیل، در صورتی که شکایت نامه دعوای حقوقی، توسط وکیل به دادگاه ارائه می شود، لازم است تا مشخصات وکیل خواهان درج شود.

همچنان که در مورد شکوائیه گفته شد، در تنظیم دادخواست نیز با توجه به اجباری بودن ثبت نام در سامانه ثنا، مشخصات دادخواست دهنده، وکیل وی و خوانده ‌(در صورتی که خواهان، کد ملی وی را ارائه کند) به طور خودکار، از طریق سامانه ثنا، در دادخواست وارد می شود.

در قسمت موضوع خواسته، خواهان باید موضوع شکایت نامه دعوای حقوقی خود و جهاتی که به موجب آن، خود را مستحق درخواست می داند، وارد نماید. به عنوان مثال، موضوع خواسته می تواند، مطالبه 25 میلیون تومان وجه نقد بوده و جهت آن نیز می تواند عقد بیع منعقد شده میان وی و خوانده دعوا و مطالبه ثمن‌ یا همان قیمت موضوع معامله باشد.

لازم به ذکر است که چنانچه، خواسته، مالی باشد، باید میزان یا ارزش آن نیز در این قسمت وارد شود. به عنوان مثال، 5 میلیون تومان وجه نقد یا 5 عدد سکه تمام بهار آزادی، جمعا به ارزش 50 میلیون تومان. اما اگر ارزش خواسته، مشخص نباشد، خواهان می تواند خواسته خود را مقوم، یعنی قیمت گذاری کند. مثلا، یک دستگاه اتومبیل مدل…. مقوم به 21 میلیون تومان.

در بخش دلایل و ضمائم دادخواست، کلیه دلایل و مدارک اثبات کننده دعوای خواهان باید درج شود. اقرارنامه، استشهادیه و شهادت شهود و اسنادی مانند مبایعه نامه، از جمله دلایل اثبات کننده ادعا می باشند.

در قسمت آخر نیز باید شرح خواسته نوشته شده که لازم است با پرهیز از پرداخت به امور فرعی، موارد اصلی مرتبط با دعوای حقوقی خواهان، به طور کامل توضیح داده شود.

در پایان نیز لازم است تا متن شکایت نامه دعوای حقوقی، توسط خواهان یا وکیل وی امضا گردد.

نحوه تنظیم شکایت نامه یا شکواییه، دارای اصول و نکات تخصصی مربوط به خود بوده که باید از سوی افرادی که قصد ثبت شکواییه را داشته، مورد توجه قرار گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

نحوه تنظیم شکایت نامه یا شکواییه

 

دانلود pdf نمونه متن شکایت نامه دعوا

با توجه به اینکه برخی از افرادی که قصد ثبت دادخواست یا شکواییه را داشته، خود برای تنظیم آن اقدام می کنند، در این قسمت، دو نمونه متن شکایت نامه دعوای حقوقی و کیفری را ارائه کرده و در انتها نیز فایل pdf آن ها را جهت دانلود خوانندگان محترم قرار خواهیم داد.

نمونه متن شکایت نامه دعوای کیفری

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ….

با سلام

احتراما به استحضار می رساند، مشتکی عنه در مورخ ….. با حضور در محل کار اینجانب و سپس، ارسال پیامک های متعدد، بنده را متهم به کلاهبرداری و اختلاس از اموال دولتی نموده است که استشهادیه و پرینت پیامک های ضمیمه شده به شکواییه، مثبت این ادعا می باشد.

لذا، با تقدیم این شکواییه، مستندا به ماده 697 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، که به تعریف و بیان شرایط جرم افترا پرداخته، تقاضای رسیدگی و تعیین مجازات برای متهم موصوف، مورد استدعا می باشد.

برای دانلود pdf نمونه متن شکایت نامه دعوای کیفری، بر روی دکمه دانلود فایل در باکس زیر کلیک نمایید.

نمونه متن شکایت نامه دعوای کیفری


نویسنده:کارشناس رسمی دادگستری
حجم:220 KB
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

نمونه متن شکایت نامه دعوای حقوقی

ریاست محترم دادگاه حقوقی مجتمع …..

با سلام

احتراما به استحضار می رساند، خوانده محترم، به موجب قرارداد شماره ….. مورخ ….. یک دستگاه آپارتمان به پلاک ثبتی ….. شهرستان ….. را از اینجانب اجاره نموده است. لیکن، از تاریخ تنظیم سند اجاره و تحویل ملک، تا کنون، از پرداخت اجاره بها خودداری نموده و با وجود ارسال اظهارنامه قضایی نیز حاضر به پرداخت اجاره بهای معوقه نبوده است.

لذا، با تقدیم این دادخواست، صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ 35 میلیون تومان اجاره بهای معوقه، با استناد به ماده 490 قانون مدنی، به علاوه کلیه هزینه ها و خسارات دادرسی، مورد استدعا می باشد.

برای دانلود pdf نمونه متن شکایت نامه دعوای حقوقی، بر روی دکمه دانلود فایل در باکس زیر کلیک نمایید.

نمونه متن شکایت نامه دعوای حقوقی


نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری
حجم: 220 KB
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

شکایت از شخص، می تواند به شکل کیفری ( در مورد جرایم در دادسراها و دادگاه های کیفری ) و حقوقی ( در صورت نقض حقوق دیگران، در دادگاه های حقوقی ) مطرح شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

 برای شکایت به کجا مراجعه کنم

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوا در کانال تلگرام آیین دادرسی مدنی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوا پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- متن شکایت نامه دعوا چیست؟

متن شکایت نامه دعوا متنی است که خواهان یک دعوای حقوقی یا شاکی یک دعوای کیفری با استفاده از آن دادخواست یا شکواییه خود را تنظیم می کند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوا به چه صورت می باشد؟

در نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوا باید به نکاتی از جمله ذکر دقیق مشخصات خواهان و شاکی خوانده و مشتکی عنه و قید کردن ادله و منضمات اثبات کننده ادعا توجه نمود برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- انواع متن شکایت نامه دعوا شامل چه مواردی است؟

انواع متن شکایت نامه دعوا شامل متن شکایت نامه دعوای حقوقی و دعوای کیفری بوده که به ترتیب بر روی دادخواست و شکواییه تنظیم می گردد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوا

برای مشاوره نحوه تنظیم متن شکایت نامه دعوا

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *