دسته‌بندی نشده

هزینه تعمیرات مورد اجاره با مستاجر است یا مالک؟

[ad_1]

هر ساختمانی ممکن است نیاز به تعمیر پیدا کند ولی اگر مستاجر باشید همیشه این سوال برایتان پیش می‌آید که هزینه این تعمیرات با چه کسی است؟ به عبارت دیگر هزینه تعمیرات مورد اجاره با کیست؟

واضح است که در این مورد نیز با توجه به موارد جدیدی که در جامعه امروزی ما پیش آمده و پیشرفته شدن ساختمان ها و پیچیده شدن جامعه، اختلاف نظر بین وکلا و کارشناسان حقوقی وجود دارد.

در این زمینه به برخی نظرات اشاره می کنیم و در صورت وجود اختلاف در هزینه تعمیرات خانه اجاره ای باید به یک وکیل پایه دو یا پایه یک برای پیگیری کار و مشاوره رجوع کنید و نمی توانید با مطالعه مقالات حقوقی یک متخصص حقوقی یا وکیل شوید و شخصا کارهایتان را انجام دهید.

كدام هزينه‌ ها را مستأجر و كداميك را مالک (موجر) بايد بپردازد؟

اینکه كدام هزينه‌ ها را مستأجر و كداميك را موجر بايد بپردازد مسئله و پرسش مهمی است که بسیاری از مستاجرین و صاحبخانه ها درگیر آن هستند و در بسیاری از موارد دچار اختلاف های اساسی می شوند.

قدیم‌ها به اجاره‌نشین می‌گفتند خوش‌نشین. البته در روزگار ما تنها نام خوش‌نشین برای اجاره‌نشین باقی مانده و آسایش و آرامش چندانی برایش باقی نمانده است.

آمارهاي رسمي‌ كه از سوي وزارت راه و شهرسازي ارائه مي‌شود نشان مي‌دهد كه تقريبا يك چهارم جمعيت كشور ما در خانه‌هاي استيجاري زندگي مي‌كنند.
اين وزارتخانه اعلام كرده كه حدود ۵ ميليون و ۳۰۰هزار خانوار ايراني مستأجر هستند كه تقريبا نيمي از آنها را هم اقشار كم‌درآمد تشكيل مي‌دهند.
با توجه به افزایش اجاره نشینی، آشنایی با قوانین اجاره نشینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

هزینه تعمیرات مورد اجاره

هزینه های جاری ساختمان

مطابق قانون پرداخت هزينه‌هاي آب، برق، گاز و تلفن مربوط به همان واحد به‌عهده مستأجر است.
همچنين پرداخت هزينه تعمير و سرويس آسانسور به‌صورت جزئي و هزينه شارژ ساختمان نيز با مستأجر خواهد بود.

جبران هر نوع خرابي‌اي كه مسبب آن مستأجر باشد، (مثلا يك لامپ بسوزد يا يك شيشه بشكند)، رفع مشكل فاضلاب پس از چند‌ماه اقامت مستأجر در محل و همينطور پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداري به‌عهده مستأجر است.

تعمیرات عمده آسانسور

در مقابل، هزينه تعميرات عمده آسانسور يا ديگر نقاط خانه، هزينه رفع مشكل فاضلاب در بدو ورود مستأجر به محل و هزينه عوارض نوسازي شهرداري نيز به‌عهده صاحبخانه خواهد بود.
همچنين نظر عموم بر اینست که  تعميرات تركيدگي لوله يا مشكلاتي از اين دست نيز را صاحبخانه بايد بپردازد و مسئوليتي به‌عهده مستأجر نيست.

🔺 به موجب ماده ۴۸۶ قانون مدنی، «تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستأجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستأجره لازم می‌باشد».

🔺 همچنین مطابق قانون موجر و مستاجر: «در صورتی که در ملک اجاره داده شده عیبی به وجود آید قانون مدنی پرداخت هزینه‌های تعمیرات را به دو قسمت تقسیم کرده است که شامل تعمیرات جزیی یا فرعی و تعمیرات کلی یا اساسی می‌شود.

🔺 هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده مستاجر است و هزینه تعمیرات کلی و اساسی به عهده موجر است. تشخیص هزینه‌های جزیی یا فرعی از هزینه‌های کلی و اساسی، تابع عرف است؛ بنابراین با در نظر گرفتن مکان و زمان قابل تشخیص است.

🔹 به عنوان مثال هزینه‌های مرتبط با سرویس سالیانه شوفاژ و تعمیرات جزیی آن به عهده مستاجر است و هزینه‌های مرتبط با مشکلات جدی در موتورخانه قطعا بر عهده مالک قرار دارد.»

اجاره از موجر برای تعمیرات

🔺 همچنین توجه داشته باشید که مستأجر در صورتی می‌تواند هزینه تعمیرات و تغییرات انجام شده در مورد اجاره را از موجر مطالبه کند که این تعمیرات با اجازه موجر انجام شده باشد.

بنابراین قبل از هر اقدامی برای تعمیر باید با صاحبخانه تماس بگیرید. صاحب خانه موظف است که در زمان مشخص به شما پاسخ دهد.

با مالک درباره فوریت تعمیرات صحبت کنید و سعی کنید برای زودتر تعمیر شدن خرابی‌ها با او همکاری کنید. امّا اگر مالک در زمان مناسب پاسخگو نبود و به نظر شما این کار غیر منطقی است، می‌توانید با نظر یک وکیل رسمی و حتی نظر دادگاه، برای تعمیرات با هزینه شخصی اقدام کنید اما زمان تماس با صاحب‌خانه و پاسخی که دریافت کرده‌اید و دلیل اینکه چرا زمان پاسخگویی طولانی شده را مستند کنید. همچنین تمام فاکتورهای مخارج را نگه‌داری کنید تا مدرک مستدلی برای ارایه داشته باشید.

به یاد داشته باشید که هیچ کاری را بدون مشورت با وکیل یا استخدام یک وکیل انجام ندهید و مقالات حقوقی تنها برای آشنایی شما با مفاهیم حقوقی هستند و از شما یک وکیل نمی سازند.

منبع: کانال آقای

کارشناسی اجاره بها

تعیین اجاره ماهانه یا سالانه ساختمان مسکونی، اداری، مغازه تجاری، کارخانه صنعتی توسط کارشناس رسمی دادگستری در رشته های مختلف مانند راه و ساختمان و کارشناس کشاورزی و کارشناس برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات از گروه کارشناسی ساتیا (کارشناس آنلاین)

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *