دسته‌بندی نشده

دریافت آنلاین کروکی تصادف – نحوه پیگیری

[ad_1]

دریافت آنلاین کروکی تصادف رانندگی، در حال حاضر، به هیچ نحوه ای، امکان پذیر نبوده و سامانه ای نیز جهت صدور، دریافت و پیگیری کروکی، فعلا، تاسیس و راه اندازی نشده است. با این وجود، متقاضیان، می توانند با مراجعه به سامانه پلیس راهور 120، برای پیگیری اینترنتی تصادفات خود، اقدام نمایند.

برای مشاوره دریافت آنلاین کروکی تصادف

برای مشاوره دریافت آنلاین کروکی تصادف

 

یکی از مهم ترین اقداماتی که در صورت وقوع تصادف، باید انجام گیرد، درخواست حضور مامور راهنمایی و رانندگی و ترسیم کروکی بوده تا علت وقوع حادثه تصادف و همچنین، مقصر آن، مشخص گردیده و مانع از مشکلات آتی، برای طرف زیان دیده گردد.

از آنجا که اخیرا بحث راه اندازی سیستم جدیدی، تحت عنوان صدور اینترنتی کروکی تصادف، از سوی رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور فراجا، مطرح گردیده و با توجه به اینکه اقدام به دریافت و پیگیری کروکی، به صورت آنلاین، به جای مراجعات حضوری، می تواند باعث صرفه جویی قابل توجه در هزینه و وقت اشخاص گردد، لازم است تا نحوه صدور، دریافت و پیگیری آنلاین کروکی اینترنتی، مورد بررسی قرار گیرد.

لذا، در این مقاله، نحوه دریافت اینترنتی کروکی تصادف، نحوه صدور و سامانه آنلاین دریافت آن را توضیح خواهیم داد و در بخش انتهایی نیز مراحل پیگیری کروکی تصادف را ضمن یک راهنمای تصویری، بررسی خواهیم کرد.

نحوه صدور اینترنتی کروکی تصادف

به طور معمول، جهت مطالبه خسارت ناشی از تصادف، از طرف مقابل یا شرکت بیمه، لازم است تا کروکی تصادف، توسط مامور صلاحیت دار، ترسیم گردد. از آنجا که چند وقتی است بحث صدور اینترنتی کروکی تصادف، مطرح گردیده، در این بخش، به بررسی نحوه صدور این کروکی، پرداخته و در قسمت های بعد، پس از معرفی سامانه آنلاین کروکی، نحوه دریافت اینترنتی کروکی تصادف و پیگری آن را توضیح خواهیم داد.

کروکی تصادف که شرح مامور پلیس راهنمایی و رانندگی از علت تصادف و مقصر آن بوده، نحوه دریافت ویژه ای دارد؛ بدین صورت که در شکل سنتی، توسط مامور دارای صلاحیت و به صورت کاغذی، تهیه شده و زیان دیده از تصادف، با اخذ این برگه، می تواند از طریق مراجعه به بیمه یا مراجع قضایی، برای دریافت خسارات خود اقدام نماید. 

اما، از مهر ماه 1401، رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور فراجا، خبر از سیستم جدیدی، برای ایجاد و صدور کروکی تصادف داد که در این سیستم، صدور کروکی تصادف، به روش اینترنتی، انجام می گیرد. نحوه صدور اینترنتی کروکی تصادف، بدین صورت بوده که مامور پلیس راهور، پس از حضور در صحنه تصادف، ابتدا، عکس و فیلم لازم را از صحنه تصادف، تهیه کرده و سپس، با استفاده از نرم افزار موجود در تبلت خود، کروکی را به شکل آنلاین، ترسیم می کند.

در صورت افت قیمت خودرو در تصادف، راننده مسبب حادثه، باید برای پرداخت خسارت، اقدام نماید و به طور معمول، شرکت های بیمه، این خسارت را بر عهده نمی گیرند.

در مرحله بعد، از مراحل نحوه صدور آنلاین کروکی تصادف، کروکی ترسیم شده، به صورت آنلاین، در اختیار واحدهای رسیدگی به تصادفات، قرار گرفته و همزمان، یک کد پیگیری نیز برای طرفین تصادف، ارسال شده که با استفاده از این کد، می توانند از طریق سامانه پیگیری، برای دریافت اینترنتی کروکی تصادف و پیگیری آن، اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که نحوه صدور آنلاین کروکی تصادف که در بالا توضیح داده شد، هنوز به شکل رسمی، در سراسر کشور، اجرایی نشده و مطابق اعلام رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور فراجا، از دی ماه، اجرایی و عملی می گردد. پس از توضیح نحوه صدور آنلاین کروکی تصادف، در این بخش، در بخش های بعد، سامانه دریافت اینترنتی کروکی را معرفی کرده و سپس، در مورد نحوه دریافت و پیگیری آن، صحبت خواهیم کرد.

تامین دلیل در تصادفات رانندگی

سامانه دریافت اینترنتی کروکی

از آنجا که در سال های اخیر، بسیاری از خدمات دولتی، از قالب حضوری، خارج شده و به شکل اینترنتی، به افراد متقاضی، ارائه شده است، یکی از سوالاتی که در رابطه با اخذ کروکی نیز قابل طرح است، این مساله می باشد که آیا سامانه ای به عنوان سامانه آنلاین دریافت اینترنتی کروکی، وجود داشته که از طریق آن، بتوان برای دریافت اینترنتی کروکی تصادف و پیگیری آن، اقدام نمود یا خیر؟ و در صورت وجود، آدرس این سامانه چیست؟

در پاسخ به سوالات فوق، باید گفت که در حال حاضر، سامانه ای تحت عنوان سامانه آنلاین دریافت اینترنتی کروکی، از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، تاسیس و راه اندازی نشده و در نتیجه، متقاضیان دریافت کروکی، همانند گذشته، برای دریافت کروکی تصادف، باید با پلیس راهنمایی و رانندگی، تماس گرفته یا در صورتی که بعد از وقوع تصادف، نیاز به دریافت آن داشته باشند، با تقدیم دادخواست به شورای حل اختلاف و سپس، مراجعه حضوری به این مرجع، برای اخذ کروکی تصادف و پیگیری آن، اقدام نمایند.

البته، افرادی که قصد پیگیری تصادف را داشته، می توانند با مراجعه به سایت پلیس راهور 120 که آدرس اینترنتی آن، rahvar120.ir بوده و از طریق بخش استعلام تصادفات رانندگی، برای دریافت اطلاعات تصادف و پیگیری آن، اقدام نموده که در بخش بعد، به توضیح مراحل آن، خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که در فرضی که در صحنه تصادف و در لحظه وقوع آن، کروکی ترسیم نشده و طرف آسیب دیده از تصادف، برای اخذ کروکی، اقدام به ثبت دادخواست دریافت کروکی می کند، این امکان برای وی وجود داشته تا با مراجعه به سامانه عدل ایران، به آدرس adliran.ir، برای پیگیری کروکی و در واقع، پیگیری روند پرونده خود، اقدام نماید.

بیشتر بخوانید : شکایت از راننده مقصر تصادف در شورای حل اختلاف

 

نحوه دریافت اینترنتی کروکی

همانطور که پیش از این توضیح دادیم، به دلیل نبود یک سامانه آنلاین برای صدور کروکی، در پاسخ به این سوال که نحوه دریافت اینترنتی کروکی تصادف، به چه صورت می باشد، باید گفت، در حال حاضر، دریافت اینترنتی کروکی و پیگیری آن، برای متقاضیان، امکان پذیر نبوده و لذا، این افراد، تنها از طریق تماس با پلیس راهنمایی و رانندگی یا ثبت دادخواست صدور کروکی، می توانند برای دریافت آن، اقدام نمایند.

اما، از آنجا که استعلام و پیگیری تصادف، به صورت آنلاین و اینترنتی و از طریق سامانه پلیس راهور 120 امکان پذیر بوده، در ادامه، ضمن یک راهنمای تصویری، به توضیح مراحل انجام آن، خواهیم پرداخت. 

مهلت شکایت بعد از تصادف، در ثبت دادخواست مطالبه خسارت، بدون محدودیت بوده؛ اما، در ثبت شکواییه مطالبه دیه تصادف فوتی یا جرحی، مهلت شکایت، صرفا، تا هفت سال بعد از بروز حادثه می باشد. 

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه پلیس راهور 120، یعنی rahvar120.ir را در آن، جست و جو نمایید تا وارد صفحه اصلی سایت شوید.

 

 

در صفحه اصلی سامانه پلیس راهور 120، صفحه را به پایین کشیده و بر روی گزینه استعلام تصادفات رانندگی، کلیک کنید.

 

 

در این مرحله، به صورت خودکار، به سامانه سخا، هدایت می شوید. مراحل ثبت نام و احراز هویت را در این سامانه، انجام داده و مجددا، به سامانه پلیس راهور 120، بازگردید. اکنون، از طریق گزینه استعلام تصادفات رانندگی، وارد صفحه زیر می شوید که به منظور دریافت و پیگیری اطلاعات تصادف، باید شماره VIN خودرو خود را در کادر مربوطه، وارد کرده و بر روی دکمه جستجو، کلیک نمایید.

 

 

استعلام تصادفات رانندگی، از طریق دو سامانه، امکان پذیر می باشد: سامانه پلیس راهور 120 و سایت اطلاعات سوانح و حوادث حمل و نقل کشور. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

استعلام تصادفات رانندگی

 

پیگیری آنلاین کروکی تصادف

در بخش های قبل، نحوه صدور آنلاین کروکی تصادف را توضیح داده و گفتیم که این روش، یک روش جدید برای ترسیم کروکی بوده و هنوز به شکل رسمی، در سراسر کشور، اجرایی نشده است. همچنین، توضیح دادیم که دریافت اینترنتی کروکی تصادف نیز امکان پذیر نبوده و هنوز سامانه ای در این رابطه، تاسیس و راه اندازی نشده است.

در این بخش، قصد داریم تا به یکی دیگر از سوالات پیرامون کروکی، پاسخ داده و آن، مساله نحوه پیگیری کروکی تصادف، می باشد. همانند آنچه در مورد دریافت اینترنتی کروکی، گفته شد، به دلیل اجرایی نشدن طرح صدور آنلاین کروکی تصادف، پیگیری آن نیز در صورت ترسیم در لحظه تصادف، فعلا به صورت اینترنتی، امکان پذیر نمی باشد.

لذا، در حال حاضر، اگر مامور راهنمایی و رانندگی، در لحظه تصادف، حاضر شود، کروکی، در همان لحظه، تنظیم می گردد. اما، در صورت عدم حضور مامور و ثبت دادخواست کروکی، پیگیری کروکی تصادف، که در واقع، همان پیگیری روند پرونده بوده، مطابق مراحل زیر می باشد:

در مرورگر دستگاه خود، آدرس سایت عدل ایران، یعنی adliran.ir را جست و جو کرده و از منوی سمت راست، گزینه ( اطلاع رسانی برای اشخاص ) را انتخاب نمایید.

 

 

در این مرحله از مراحل پیگیری آنلاین کروکی تصادف، شماره ملی و رمز شخصی(کد ثنا) که در هنگام ثبت نام و احراز هویت ثنا، دریافت نموده اید را وارد کرده و بر روی دکمه مرحله بعد، کلیک نمایید.

 

 

حال، یک رمز موقت، به تلفن همراه شخص شما پیامک می شود. این رمز را در کادر مشخص شده، وارد کرده و دکمه ورود را بزنید.

 

 

در آخرین مرحله از مراحل پیگیری کروکی تصادف، کد ملی و شماره پرونده خود را وارد کرده و بر روی دکمه بازیابی اطلاعات، کلیک نمایید.

 

 

خسارت ناشی از تصادفات رانندگی، به طور کلی، از دو روش، قابل دریافت می باشد: مراجعه به شرکت بیمه و طرح دعوا در مرجع قضایی، اعم از شورای حل اختلاف و دادگاه. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دریافت آنلاین کروکی تصادف در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون دریافت آنلاین کروکی تصادف پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- نحوه صدور اینترنتی کروکی تصادف به چه صورت می باشد؟

نحوه صدور اینترنتی کروکی تصادف بدین صورت بوده که مامور پلیس راهور پس از حضور در صحنه تصادف با استفاده از نرم افزار موجود در تبلت خود کروکی را به شکل آنلاین ترسیم می کند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- آیا دریافت اینترنتی کروکی تصادف امکان پذیر می باشد؟

خیر به دلیل نبود یک سامانه آنلاین برای صدور کروکی در حال حاضر دریافت اینترنتی کروکی تصادف برای متقاضیان امکان پذیر نمی باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- پیگیری آنلاین کروکی تصادف به چه صورت می باشد؟

به دلیل اجرایی نشدن طرح صدور آنلاین کروکی تصادف پیگیری آن نیز در صورت ترسیم در لحظه تصادف فعلا به صورت اینترنتی امکان پذیر نمی باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره دریافت آنلاین کروکی تصادف

برای مشاوره دریافت آنلاین کروکی تصادف

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *