دسته‌بندی نشده

خیانت در امانت کارت بانکی

[ad_1]

زمانی جرم خیانت در امانت کارت بانکی محقق می شود که شخص دارنده کارت به دلایل مختلفی که خودش قادر به استفاده نیست ، کارت را با تمام اطلاعات برای استفاده مشخص به امین می سپارد، اما امین از مبلغ موجود در کارت استفاده ناروا می کند و موجب ورود ضرر به دارنده کارت می شود ، در غیر این صورت مصداق خیانت در امانت نخواهد بود و می تواند تحت عناوین مجرمانه سرقت یا کلاهبرداری مورد تعقیب قرار بگیرد .

برای مشاوره جرم خیانت در امانت از طریق کارت بانکی 

برای مشاوره جرم خیانت در امانت از طریق کارت بانکی 

واژه امانت گذاشتن یا این که فردی امین و مورد اطمینان است به وفور در زندگی روزمره افراد به کار می‌ رود و همه افراد جامعه تقریبا آشنایی کاملی با این معنا و مفهوم دارند . امانت دار کسی است که شخصی مالش را برای نگهداری یا خرج کردن یا اجاره دادن یا هر چیز دیگری به جز استفاده نا به جا و غیر از آن چه مورد نظر خودش است به او می سپارد . اگر بعد از سپردن مال ، مالک از امین درخواست کند که آن چه را به وی سپرده به او برگرداند و او از انجام این کار خودداری کرده و در مقابل به مالک مال ضرری هم از این خیانت در امانت واقع شود، می توان گفت جرم خیانت در امانت محقق شده است .

با توجه به تعریفی که شد دیگر هر اتفاقی و هر سپردن مالی و عدم برگرداندن آن خیانت در امانت محسوب نمی شود . مسئولیت امین در مقابل مالک مال از زمان سپردن مال به او شروع می ‌شود و عرف و قانون حکم می‌ کند تا امین تلاش کند مال امانی در راهی که مورد نظر مالک است ، مصرف شود و همچنین در حفظ و نگهداری آن تمام تلاش خودش را انجام بدهد .

 گاهی امین با هر انگیزه‌ای مرتکب برخی کارها می شود که ممکن است نه ‌تنها امین را مسئول جبران خسارات ناشی از عدم حفظ مناسب مال کند، بلکه بنا به وجود شرایطی که در قانون مجازات اسلامی به عنوان ارکان تحقق جرم خیانت در امانت آمده است، منجر به مجرم شناخته شدن امین و مجازات او شود و اینجا است که از جرم خیانت در امانت صحبت به میان خواهد آمد .

حال ممکن است با توجه به تعاریفی که از جرم خیانت در امانت شده است و لزوم اجتماع شرایطی برای تحقق آن ، در قانون مجازات اسلامی ، این سوال برای برخی افراد به وجود بیاید که استفاده از کارت بانکی هم از مصادیق جرم خیانت در امانت محسوب می شود یا خیر ؟

در این مقاله ضمن تعریف مختصری که از جرم خیانت در امانت کردیم، به بیان این موضوع نیز خواهیم پرداخت که خیانت در امانت کارت بانکی چیست و چگونه اتفاق می افتد و نحوه تنظیم شکواییه خیانت در امانت کارت بانکی به چه صورت است. همچنین نمونه فرم شکواییه خیانت در امانت را برای دانلود قرار خواهیم داد .

خیانت در امانت کارت بانکی

 مطابق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی : «هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته‌ هایی از قبیل ‌سفته، چک، قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌ اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیای مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی‌ برسد و شخصی که آن اشیا نزد او بوده، آن ها را به ضرر مالکان یا متصرفان آن ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند ، به حبس ‌از 6 ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. »

 در توضیح این ماده می توان گفت 4 عامل اگر وجود داشته باشد می توان گفت جرم خیانت در امانت محقق شده است، در غیر این صورت هر عملی جرم نخواهد بود . این 4 مورد عبارت اند از: تصاحب ،‌استعمال ، ‌گم کردن و تلف کردن که یک به یک  به تعاریف این ها در مورد تحقق جرم خیانت در امانت کارت بانکی می پردازیم .

 تصاحب 

 تصاحب کردن یعنی امینی که مال به او سپرده شده است با مال امانی رفتاری کند که انگار در مالکیت خودش است .‌ مثلا آن را بفروشد و یا هدیه دهد و یا اینکه مالک اصلی مال وقتی مال را مطالبه می ‌کند ، آن را بر نگرداند . حتما باید کسی که خیانت در امانت می‌ کند، قصد به تصرف در آوردن مال به ملکیت خودش را داشته باشد و این قصد را در عمل با انجام کار هایی که بیان کردیم نشان دهد .

زمانی که امین مال امانی را به تصرف خودش در می آورد لازم نیست که حتما این تصاحب ‌کردن مدت زمانی طول بکشد تا بگوییم این عنصر اتفاق افتاده است، بلکه در همان لحظه اول خیانت در امانت واقع می ‌شود. عدم پس دادن مال امانی به مالک اصلی آن بعد از ابلاغ اظهارنامه رسمی، نشان‌ دهنده تصاحب ‌کردن مال توسط امین است .

 لازم است که کسی که مالش را نزد امین به امانت گذاشته است، آن را مطالبه کند و امین مالش را به او پس ندهد تا بگوییم خیانت در امانت است . امین باید قصد تصاحب کردن آن را داشته باشد که همان سوء‌نیت است . با پشیمانی امین پس از تصاحب کردن مال امانی، جرم خیانت در امانت منتفی نمی ‌شود.

 استعمال یا مصرف کردن مال امانی

 منظور از استعمال یا استفاده کردن از مال امانی همان استفاده ای است که مورد نظر مالک مال نیست که در عالم حقوق استفاده ناروا نامیده می شود . مثلا شخصی ماشینش را به دیگری قرض می دهد تا به دکتر برود اما او برای منزل در حال ساختش با ماشین مصالح حمل می کند . باید دانست که لازم نیست هر استفاده نا روایی مال را از بین ببرد ، ممکن است مال باقی بماند، اما خیانت در امانت هم محقق باشد .

 

حتما بخوانید: مجازات خیانت در امانت

 اتلاف یا تلف کردن مال امانی

‌ یعنی امین از روی عمد و سوء نیت مالی که به او سپرده شده را تلف کند و رد مال را به صاحبش انجام ندهد ، نه این که مال امانی در اثر سیل و زلزله و یا حوادث قهری تلف شده باشد . تلف کردن عمدی امین چه نسبت به کل مال باشد و یا قسمتی از آن، خیانت در امانت محسوب می شود .

 در تلف کردن مال امانی فرقی ندارد که خیانت در امانت توسط امین شخصا انجام شود و یا غیر ‌مستقیم باشد مثلا امین ماشین امانی را آتش بزند و یا شرایطی را ایجاد کند که ماشین آتش بگیرد . ممکن است امین، ترک فعل شرط شده را بکند مثلا گلدانی را که به او سپرده اند را عمدا آب ندهد و گل پژمرده شود و از بین برود .

مفقود کردن یا گم کردن

 در چنین حالتی امین بدون اینکه مال را تلف کند ، ‌باعث می شود که مالک نتواند به مالی که به او سپرده است دسترسی پیدا کند . مثلا اینکه انگشتر امانی را در دره ای بیندازد . امین باید در این اقدام قصد خارج کردن مال از دسترس مالکش را داشته باشد، اما اگر در اثر کوتاهی و سهل انگاری کردن امین ، مال مورد امانت گم شود ، امین فقط باید خسارت مالک را جبران کند، اما مرتکب جرم خیانت در امانت نشده است .

  با تمام این تفاسیری که گفته شد یک مورد به عنوان عنصر اصلی تحقق جرم خیانت در امانت در تمامی این ها وجود داشت که سپردن مال از طریق خود مالک به امین بود در غیر این صورت اگر وصف سپردن نباشد، اصلا خیانت در امانت محقق نیست . با این توضیحات به این نتیجه می رسیم که تنها زمانی می توان استفاده از کارت بانکی را مصداق جرم خیانت در امانت دانست که :

 صاحب کارت بانکی در جایی مانند بیمارستان یا زندان یا به هر دلیلی مانند مریضی و ناتوانی جسمی و حرکتی یا بلد نبودن استفاده از آن به دلیل سن زیاد کارتش را به شخصی به عنوان امین سپرده باشد . تا امین فقط از طریق آن هزینه های مورد نظر صاحب کارت را بپردازد اما امین از این کارت بانکی استفاده هایی غیر از آنچه مورد نظر مالک بوده است را انجام می دهد و در صورت درخواست مالک آن را پس نمی دهد .

 بعد از درخواست مالک و پس ندادن امین خیانت کننده ، دارنده کارت بانکی می تواند از طریق بانک صادر کننده کارت آن را بسوزاند و بعدا با عنوان خیانت در امانت از امین شکایت کند، چون استفاده ناروا کرده یا همان استعمال غیر مورد نظر مالک . اگر وصف سپردن از جانب خود مالک به امین نباشد، خیانت در امانت محقق نشده است .

 اگر دارنده کارت بانکی ، کارت را به امین نسپرده باشد تا از آن بابت مخارجی که مورد نظرش بوده استفاده کند ، خیانت در امانت محقق نخواهد بود ولی شاید بتوان عنوان سرقت یا کلاهبرداری و دیگر جرایم را بر آن بار کرد . مثلا شخصی از شما می خواهد کارت بانکی خالی تان را برای جا به جایی پول در اختیارش بگذارید اما او از طریق آن اقدام به کار هایی دیگر می کند .

این جا خیانت در امانت محقق نیست چون علاوه بر این که وصف سپردن از جانب مالک وجود نداشته است هیچ یک از چهار موردی که نام بردیم مانند تصاحب ، مفقود ، تلف کردن و استعمال با توجه به این که می توان کارت بانکی را سوزاند و دوباره گرفت در مورد آن اتفاق نیفتاده است .

 باید توجه داشته باشید که خیانت در امانت حتما باید در قالب یکی از این چهار عمل صورت بگیرد . بنابراین اگر کارت بانکی تان را نزد دیگری به امانت گذاشته باشید و به امین مراجعه کنید و بگوید کارت را بده،‌ ولی او در جواب بگوید که بعدا آن را به تو می ‌دهم و یا این که یک جای امنی گذاشته ام که الان در خاطرم نیست ،‌ این خیانت در امانت نیست و مشمول هیچ کدام از اعمال فوق نمی ‌باشد .

 

نمونه فرم شکواییه

نحوه تنظیم شکایت نامه خیانت در امانت کارت بانکی

 بعد از توضیحاتی که در مورد جرم خیانت در امانت گفته شد، یک نمونه شکواییه خیانت در امانت کارت بانکی در این جا آورده ایم تا با مطالعه آن، اشخاص بتوانند به راحتی چنین شکایتی را تنظیم کنند .

 

شاکی: خانم/ آقای: …/ کد ملی: …/ آدرس: …

مشتکی عنه: خانم/ آقای: …/ کد ملی: …/ آدرس: …

وکیل: خانم/ آقای: …/ کد ملی: …/ به نشانی: …

محل وقوع جرم: تهران، …

موضوع جرم: خیانت در امانت

تاریخ وقوع جرم: ../../../../../..

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

با سلام و عرض ادب

احتراماً به استحضار می رسانم که اینجانب شکایت خود را تحت عنوان مجرمانه خیانت در امانت تقدیم می دارم :

در تاریخ……. بنده برای خرج بیمارستان و به علت ناتوانی جسمی کارت بانکی خود را با تمام اطلاعات در اختیار خانم یا اقای … قرار دادم تا هزینه های مربوط به بیمارستان من را تامین کند ، اما ایشان با استفاده ناروا و بر خلاف آن چه ما بین خودمان تعهد کرده بودیم، از مبلغ داخل کارت استفاده های دیگری کرده است .

متاسفانه مشتکی عنه محترم بدون رعایت آنچه مد نظر من بوده و بدون پرداخت مخارج بیمارستان بنده ، اقدام به خرج پول های بنده کرده است و ضرر هنگفتی را متوجه بنده نموده اند؛ فلذا مطابق با توضیحات داده شده، تقاضای رسیدگی و صدور دستور مقتضی من باب احقاق حق اینجانب مورد استدعاست . مدارک بستری بیمارستان و پرینت حساب بانکی در زمانی که این جانت قادر به فعالت نبوده و بستری بوده ام نیز ضمیمه شکایت نامه است .

 

دانلود نمونه شکواییه خیانت در امانت

برای دانلود نمونه فرم شکایت نامه خیانت در امانت برای مال امانی می توانید روی گزینه زیر کلیک کنید .

 

برای دانلود نمونه فرم شکایت نامه خیانت در امانت کلیک کنید

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحقق جرم خیانت در امانت از طریق کارت بانکی در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون تحقق جرم خیانت در امانت از طریق کارت بانکی پاسخ دهند .

 

نحوه تنظیم شکواییه مزاحمت تلفنی

 

 

سوالات متداول

1- ✔️ آیا ممکن است جرم خیانت در امانت از طریق کارت بانکی محقق شود ؟

✔️ بله اگر عنصر سپرده شدن از جانب مالک کارت بانکی و ایجاد ضرر به او وجود اشته باشد که در متن مقاله توضیح داده شده است .

2- ✔️ در چه صورت استفاده امین از کارت بانکی مصداق جرم خیانت در امانت محسوب می شود ؟

✔️ در صورتی که مالک کارت را به امین برای استفاده مشخصی سپرده باشد اما امین استفده ای غیر از آن بکند و موجب ضرر مالک شود که در متن مقاله توضیح داده شده است .

3- ✔️ وجود چه مواردی موجب تحقق جرم خیانت در امانت خواهد شد ؟

✔️ وجود یکی از ارکان استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود از طرف امین پس از سپردن مال از جانب مالک به او که در متن مقاله توضیح داده شده است .

برای مشاوره جرم خیانت در امانت از طریق کارت بانکی 

برای مشاوره جرم خیانت در امانت از طریق کارت بانکی 

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *