ایران گردی و جهانگردی

کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی و تشریح فعالیت های شورای حل اختلاف گردشگری

کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی و تشریح فعالیت های شورای حل اختلاف گردشگری

 

شورای حل اختلاف برای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری با هدف رسیدگی به مشکلات و شکایات مسافران از دفاتر گردشگری و آژانس های مسافرتی شروع به کار نموده است . شکایت های مسافران به این شورا ارائه می شود ، حکم قضایی صادر شده و مسافران خیالشان از رسیدگی به شکایات شان راحت است .افراد در صورت مشاهده هر گونه تخلف از سوی فروشندگان تور ، بلیط های هواپیمایی و یا پکیج های سفر می توانند  با مشورت  کارشناس رسمی دادگستری رشته  ایرانگردی و جهانگردی مراتب را به اطلاع شورای حل اختلاف گردشگری برسانند و از این طریق از حق خود دفاع نمایند.

آژانس های مسافرتی مبلغ 20 تا 50 میلیون تومان جهت ضمانتنامه اجرایی نزد سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری می گذارند . هنگام بروز تخلف و شکایت از این آژانس ها ، اهمیت وجود این ضمانتنامه مشخص می شود . در صورتی که آژانس مورد نظر قبول مسئولیت نکند خسارات وارده به شاکی توسط  کارشناس رسمی ایرانگردی و جهانگردی بررسی شده و از محل ضمانتنامه موجود و توسط شورای حل اختلاف پرداخت خواهد شد.

شورای حل اختلاف به همراه نهادهای قضایی ، با آژانس های گردشگری که بدون اخذ مجوزات رسمی در این زمینه فعالیت داشته اند برخورد جدی کرده و دفاتر این اژانس ها پلمپ می شود و این بدین معنی ست که فعالیت شورای حل اختلاف فقط رسیدگی به شکایات افراد نیست بلکه بر کار دفاتر نظارت نیز دارد نقش کارشناس رسمی رشته ایرانگردی و جهانگردی نیز در این میان برجسته است ، وی به بررسی شرایط فعالیت دفاتر و تطبیق یا عدم تطبیق فعالیت آنان با قوانین می پردازد.

قبل از تشکیل این شوراها ، شکایات افراد برای بخش گردشگری یک مشکل به حساب می آمد و این به دلیل محدودیت هایی بود که این بخش در رسیدگی به شکایات داشت و هم چنین عدم وجود ضمانت اجرایی برای تصمیمات گرفته شده در برخورد با متخلفین نیز دردسرساز بود.

در حقیقت آژانس ها از مجموعه دولتی ، که مسئول رسیدگی به شکایات مردم بود حساب نمی بردند ، جلسات تنبیهی بیشتر نقش توصیه و راهنمایی داشت تا اجرا و برخورد.

شورای حل اختلاف ، رویکردی کدخدامنشانه دارد به این معنی که در وهله اول سعی بر حل مساله با توافق و روابط دوستانه است اما در مراحل بعدی و در صورتی که مسئله با توافق حل نشود قاضی حاضر در شورای حل اختلاف پس از دریافت نظر کارشناس دادگستری رشته  ایرانگردی و جهانگردی رای قانونی را  صادر نماید که لازم به اجراست . این نکته قوت بسیار مهمی ست ، متخلف مجبور به پرداخت خسارت است در غیر این صورت اموالش توقیف می شود.

با راه اندازی شورای حل اختلاف برای بخش گردشگری همه فعالان این زمینه می دانند که دیگر با یک نهاد بدون ضمانت اجرا طرف نیستند بلکه محکمه قضایی با پشتوانه اجرای قانونی ، فعالیت هایشان را رصد می کند و بدین ترتیب این تخلفات تا حد زیادی کاهش میابد و احقاق حقوق مسافران به درستی انجام می شود.

به نکات زیر  در مورد شورای حل اختلاف توجه فرمایید :

  • شورای حل اختلاف برای هر منطقه ، به صورت جداگانه تعیین می شود و رئیس هر حوزه قضایی محدوده فعالیت شورا را از نظر جغرافیایی تعیین می کند.
  • شورای حل اختلاف از رئیس ، اعضای اصلی ( 2 نفر) و عضو علی ابلدل (1 نفر) تشکیل می شود هم چنین در صورتی که نیاز باشد رئیس حوزه غذایی مربوطه یک نفر را به عنوان مسئول دفتر نیز تعیین می کند.
  • یک قاضی می تواند در چندین شورای حل اختلاف فعالیت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *