صنایع دستی

دیدگاه کارشناس رسمی دادگستری رشته صنایع دستی نسبت به مینا کاری

[ad_1]

دیدگاه کارشناسی رسمی دادگستری به مینا کاری

تعریف میناکاری در فرهنگ دهخدا: کشیدن طرح هایی روی ظروف فلزی یا تزئین آن ها و سپس پختن با حرارت زیاد

کارشناس رسمی دادگستری صنایع دستی اعلام کرده اند: مینا کاری حدود پنج هزار سال قدمت دارد و برای مزین کردن فلزات به کار برده می شد و ترکیب آتش و خاک با نقاشی بوده که باعث خلق نقش های زیبا می شود. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته میناکاری ابتدا در ایران و بعد در کشورهای دیگر پدید آمده است.

دسته بندی مینا کاری

طبق گفته کارشناس دادگستری صنایع دستی این هنر در دو نوع مینای خانه بندی و مینای نقاشی وجود دارد.

نوع اول آن که قدیمی تر بوده و در آن مفتول های ظریفی به کار برده شده، به مینای سیمی هم شناخته می شود. ابتدا مفتول ها را به صورتی که می خواهید حالت داده به وسیله چسب بر روی قطعه ای که کار شده چسبانده و با لعابی از جنس شیشه بپوشانید. با حرارت 1000 درجه درون کوره قرار داده، حالا مفتول ها و قطعه به هم می چسبند. سپس با رنگ هایی که برای مینا کاری تهیه کرده اید روی کار را بپوشانید و دوباره درون کوره با همان دمای قبلی قرار دهید. این نوع مینا کاری در اصفهان و تهران وجود دارد. یکی از انواع مینا خانه بندی مینای سیاه نام دارد که نام دیگر مینای صائبین است و بیشتر در جنوب به خصوص در اهواز وجود دارد.

روش دیگر مینا کاری که امروز بیشتر انجام می شود مینای نقاشی است. در این روش طرح ها روی یک لعاب صاف و براق نقش می بندد. ابتدا مسگر یا دواتگر باید طبق طرحی که به او می دهند شی را بسازد و یک مینا کار با رنگ سفید آن را لعاب دهد. لعاب دادن 3 الی 4 بار صورت می گیرد و هر دفعه هم باید آن را درون کوره با دمای 700 درجه قرار داد چون این کار باعث ثابت شدن رنگ می شود. روی رنگ سفید زمینه طرح مورد نظر نقش بسته بعد درون کوره قرار می گیرد و با دمای 400-500 درجه پخته می شود تا رنگ ها به شکل مد نظرمان تبدیل شوند. الان باید برای رنگ کردن شی از رنگ های شیمیایی کمک بگیرید.

در زمان های قدیم از رنگ های گیاهی و معدنی استفاده می کردند. شفاف بودن مینا کاری به دلیل اکسید قلع می باشد کارشناس رسمی صنایع دستی بیان می کند در میناکاری منقوش که زمان های قدیم وجود داشت ماده لعابین تهیه شده از سیلیس و زنگار فلزات را شبیه گرد تهیه کرده و آن را کدر کرده( با قلع)، حرارت داده تا مینا با فلز جوش بخورد سپس طرح را روی زمینه رسم می کردند. 

رنگ های مورد استفاده در مینا کاری

طبق نظر کارشناس صنایع دستی رنگ های مورد استفاده در مینا کاری شامل:

رنگ گیاهی، این رنگ ها در چیت سازی هم مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ معدنی، این رنگ ها در نقاشی و هم چنین مینا سازی هم استفاده می شوند.

رنگ فلزی، این رنگ ها بر روی اشیا استفاده می شوند.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *