تعیین ارزش محصولات صنایع دستی از سوی کارشناس رسمی دادگستری صنایع دستی
کشورهای به اصلاح شرق در مقابل کشورهای غربی قابلیت تولید صنایع دستی بسیار زیادی دارند. فرهنگ غنی در این کشورها و اقتصادهای نیمه سنتی و سنتی باعث شده است تا همچنان این کشورها به دلیل علاقه بخش قابل توجهی از جهان کالاهای دستی تولید کنند که در قالب آثار هنری جهانی مطرح هستند. کارشناس رسمی دادگستری صنایع دستی به تعیین ارزش محصولات صنایع دستی از قبیل، دستبافتها، دست دوزها، و یا مجسمهها و دستسازهای مختلف میپردازد.
این محصولات صنایع دستی شامل؛ قالی، گلیم، زیلو، گبه، جاجیم، پلاس و انواع پارچه در قالب دستبافتهاست که کارشناس رسمی دادگستری رشته فرش نیز در خصوص آن اظهار نظر مینماید. سایر آثار دستی میتوان به نقش دوزی، ملیله دوزی، قلاب دوزی، قلم زنی، ملیله کاری، زرگری، طلا کوبی، نقره کوبی، ریخته گری، مینا کاری، سفال کاری، و سفال سازی، لعاب کاری، شیشه کاری، آینه کاری، خاتم کاری، منبت کاری و هزاران مورد دیگر اشاره نمود.
این صنایع دستی مذکور با زیرگروهها و تنوع محصولات بسیاری زیاد سالانه علاوه بر مصرف داخلی در کشور به صورت عمده نیز به کشورهای خارجی صادر میگردد و در واقع یکی از نمادهای مهم صادرات و حتی فرهنگ در کشور ما به حساب میآید. خریداران داخلی و خارجی با تصور خرید اجناس واقعا دستی و با کیفیت اقدام به خرید این آثار مینمایند و از آن جا که نسبت به محصولات ماشینی اغلب قیمت بالاتر و قابل توجهی دارند، تعیین قیمت صنایع دستی اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند.
برای مثال برای فروش و صادرات این محصول میتوان از کارشناسان ما در این زمینه جهت تعیین کیفیت محصول ارائه گزارش در خصوص محصولات صنایع دستی و نهایتا تعیین قیمت آن استفاده نمود. و یا مورد مهمتر این صنایع همان فرش و قالی و … است که نیاز به به ارزیابی دارد. برای مثال تعیین قیمت فرش دستبافت در مواردی که منجر به اختلاف بین خریداران و فروشندگان شده است نیز برای حل آن اختلاف حائز اهمیت است.
قیمت گذاری محصولات دست ساز و صنایع دستی به روشهای مختلفی صورت میگیرد. در این قیمت گذاری باید به موارد زیر توجه نمود. اول آن که محصول تولید شده به صورت انحصاری در یک کشور تولید میشود و یا محصولی قابل تولید در سایر کشورهاست. برای مثال خاتم کاری در اصفهان شهرت جهانی دارد و به صورت عمده در این شهر تولید میشود همین انحصار بر قیمت محصولات آن تاثیر گذار خواهد بود. دومین معیار میزان زمانی است که برای ساختن یک محصول صرف میشود. بدین صورت که ریزه کاریها در ساخت صنایع دستی چگونه است با صرف زمان کم امکان ساخت آن وجود دارد و یا خیر. سومین مورد مهم را باید در متریال مورد استفاده در ساخت صنایع دستی جست به این شکل که برای مثال در محصولی چون سفال معمولا هزینه زیادی برای متریال صورت نمیگیرد اما طلا کوبی هزینههای بیشتر در نظر گرفته میشود.
بنابراین جهت تعیین ارزش محصولات صنایع دستی باید بر اساس جدولی از معیارها با ضریب مشخص اقدام نمود. این جدول روش قیمت گذاری کمک خواهد نمود تا شاخصهای مختلفی را از کیفیت کالا گرفته تا متریال و حتی انحصار در سازندگی به عنوان معیاری برای ارزش گذاری مادی و معنوی توسط کارشناس لحاظ گردد.
از این رو میتوان با دریافت گزارشات کارشناسان ما در این خصوص به شکل راحتی اقدام به ارزش گذاری بر محصولات و فروش آن در فروشگاههای داخلی و خارجی با قیمت کارشناسی شده نمود که در آن شائبهای نیز برای خریداران در خصوص کیفیت و قیمت به وجود نمیآید و ارزش و اصالت کالا مشخص میگردد.