8 قدم تا راه اندازی یک کسب و کار کوچک
کسب و کار کوچک، کسب و کاری به صورت مستقل است و هر شرکتی با کمتر از ۵۰۰ پرسنل در این حیطه قرار میگیرد. این اندازه مرسومترین استاندارد تعریف شده است. به عنوان مثال در آمریکا میلیونها کسب و کار مستقل از کشاورزی و زراعت وجود دارد که ۹۹ درصد آن کسب و کار کوچک (Small Business) به حساب میآیند.
داشتن یک کسب و کار کوچک برای کسانی که به مشاغل اداری و استخدام دولتی علاقه ندارند و از سوی دیگر تمایل دارند با سرمایه ای اندک برای خود کار کنند، گزینه بسیار مناسبی است.
در ایران نیز بسیاری از جوانان در وضعیت فعلی کشور به سمت این گزینه متمایل شده اند و از این رو هر روز شاهد شروع کسب و کارهای کوچک بسیاری هستیم هرچند اغلب آنها به دلیل عدم اطلاع از رمز و رازهای ایجاد کسب و کار و پایداری آن در مدت زمان کوتاهی متوقف و نابود می شوند.
در اینجا با هشت نکته مهم و اساسی که برای ایجاد یک کسب و کار موفق ضروری است، آشنا می شوید.
۱. ذهنتان را برای بازی پیش رو آماده کنید و رشد و توسعهی نگرش کارآفرینانه را در خود آغاز نمایید.
“رهبری به عنوان نیست، به نمونهی عمل است.”( دنیل آدنتوجی)
دلیل موفقیت چشمگیر کارآفرینانی چون بیل گیتس و آلیکو دانگوته (میلیاردر معروف افریقایی) این است که ذهنشان را مثبت تربیت کردهاند. یکی از اولین کارهایی که برای کارآفرین شدن باید انجام دهید ایجاد تفکر و ذهنیتی کارآفرینانه است.
به یاد داشته باشید که برای کسب و کارتان باید سرانجام روزی شغل فعلی را رها کنید. پس باید از نظر روحی و ذهنی آمادگی داشته باشید. باید برای چالشهای پیش رو آماده شوید.
توصیه حرفهای:
کارآفرینی که دیدگاهی کارآفرینانه نداشته باشد هرگز موفق نخواهد شد. باید مهارتهایی چون رهبری، مذاکره و برقرار کردن رابطه و شبکهسازی با آدمها را در خودتان ایجاد کنید. شما همچنین باید برنامههایی برای شرکت در سمینارهای مربوط به کسب و کار تدارک ببینید تا برای کارهای آینده مجهزتر و قویتر باشید.
۲. خودکاری بردارید و طرح کسب و کاری قوی طراحی کنید.
برای ادارهی موفق یک کسب و کار کوچک احتیاج به یک طرح کسب و کار دقیق و قوی دارید. اگر قصد راه اندازی کسب و کار نوپایی را دارید حتماً به آن احتیاج خواهیدداشت.
توصیه حرفهای:
فراموش نکنید که یک طرح کسب و کار خوب، مبلغ تقریبی که برای شروع به آن احتیاج دارید، مبلغی که برای رشد لازم خواهید داشت و مکانی که قرار است در آن کسب و کار برپا شود را شامل میشود.
۳. به دنبال همکار باشید؛ شریک یا شرکایی قابل اعتماد.
در تمامی کسب و کارهای نوپا، “همکاری” نکتهی حائز اهمیتیست. در واقع یکی از رموز موفقیت شرکتهایی چون اپل، میکروسافت، گوگل و اینتل همین همکاری است.
اما پیش از انتخاب شریک کاری مطمئن شوید که آن شخص با شما دیدگاه و چشمانداز مشترکی دارد. بدون همکاری دوطرفه کسب و کار شما رشد نخواهد کرد.
توصیه حرفهای:
یکی از قوانین هوشمندانهی شراکت تجاری، امضای قرارداد انحلال شراکت است. به این دلیل که اگر احیاناً همه چیز بر وفق مراد پیش نرفت راه خروجی منطقی و مناسبی باقی بماند.
۴. از اول تمام وقت شروع نکنید. کسب و کار جدید را نیمه وقت آغاز کنید.
پس از طی برداشتن قدمهای فوق، گام بعد شروع نیمه وقت کسب و کار مورد نظرتان است. من همیشه بر اهمیت این نکته برای کارمندان تأکید میکنم. حقیقت این است که بسیاری از ما برای برپا کردن کسب و کار خود برنامهریزی میکنیم ولی همهی ما آمادگی برخواستن و راه افتادن یکباره را نداریم.
توصیه حرفهای:
منتظر چراغ سبز نمانید.
۵. صبر نکنید تا همه چیز تیره و ناامید کننده یا شیرین و کامل به نظر برسد! هرچه سریعتر “شروع” کنید.
واقعیت این است که برای “شروع” فرآیند راهاندازی کسب و کار نیازی به پول ندارید. به گزارش دریک، در واقع اصلاً به منابع مادی احتیاج ندارید؛ تنها باید مصمم باشید و دارای ذهنی مثبت. کسانی که این دو ویژگی را دارند در کسب و کار خود پیشرفت میکنند.
توصیه حرفهای:
به اینکه اگر کسب و کارتان را شروع کنید چه میشود یا اگر شروع نکنید چه اتفاقی رخ میدهد فکر نکنید!
اگر سرمایهی شما کافی نیست ذهنتان را درگیر نکنید، با آنچه دارید “شروع” کنید.
فراموش نکنید کارآفرینان مطرح دنیای اینترنت مثل برایان کلارک (Brian Clark)، درن روز (DarrenRowse)، بامیدل اونیبالوسی (Bamidele Onibalusi)، مایکل چیبوزور (Michael Chibuzor) و جان چو (John Chow) وقتی کسب و کار آنلاینشان را آغاز کردند سرمایهی کافی و لازم در اختیارشان نبود و با همان مقدار کمی که داشتند شروع کردند.
به یاد داشته باشیم کمپانیهای دِل، فیسبوک، گوگل و آمازون همه از خوابگاه های دانشجویی شروع شدند؛ در واقع شما هیچ بهانهای ندارید!
۶. تقسیم کار کنید.
راهاندازی و پیگیری امور یک کسب و کار نوپا میزان زیادی از وقت و انرژی شما را به خود اختصاص میدهد و نیازمند کار و تلاش بسیار است. لذا قدم بعدی برای شروع کار، تخصیص بهینهی زمان است.
چند ساعت از روز را به کار کردن بر روی کسب و کار شخصی خود اختصاص خواهید داد؟
آیا میخواهید کسب و کارتان را آخر هفتهها بگردانید؟
باید به این سؤالها (و نظایر آن) پاسخ دهید.
توصیه حرفهای:
به یاد داشته باشید اگر میخواهید کسب و کارتان دوام داشته باشد، باید برای ساختنش زمان بگذارید.
اینجا جایی است که شرکای شما وارد قضیه میشوند. اگر شریکی دارید وظایف را تقسیم کنید و دائم به خودتان یادآوری کنید که نسبت به موفقیت یا شکست هر تکلیف مسئولیت آنرا بپذیرید.
نگویید “کار روزانهی من وقتی برای برپاکردن کسب و کار جدیدم نمیگذارد.” هرگز! من کارآفرینانی مثل اوان چیا (Ewen Chia) و اوبازو اوجیگبیس (Obazu Ojeagbase) میشناسم که روزها کار معمولشان را انجام میدادند و شبها کسب و کار شخصیشان را به پیش میبردند.
۷. از کارتان استعفا دهید.
این قسمت، بخش محبوب من است!
تبریک میگویم!
بعد از شروع کسب و کاری کوچک، گام بعدی ترک شغل فعلی است. حقیقت این است که هیچ راهی برای انجام درست و موفق دو کار به طور همزمان وجود ندارد. برای دستیابی به حداکثر موفقیت ممکن باید روی یکی تمرکز کنید.
اگر واقعاً میخواهید کسب و کارتان در مدت زمان کوتاه رشد کند باید تمام تمرکزتان را متوجه آن کنید.
توصیه حرفهای:
زمانبندی استعفایتان را درست تنظیم کنید. در تصمیمگیری عجله نکنید، قبل از استعفا مطمئن شوید که کسب و کارتان حداقل کمی پول روانهی حساب بانکیتان میکند!
۸. افسرده نشوید؛ مقاوم باشید!
راهاندازی کسب و کاری نوپا مثل آب خوردن نیست! واقعاً محتاج کار سخت و سنگین است. اما به یاد داشته باشید که هر چقدر مسیر، پراسترس و دشوار شد تسلیم نشوید.
اصلا تسلیم نشوید و کوتاه نیایید.
اگر احساس کردید که از نظر روحی تحت فشار و دچار اضطراب هستید، شرایط سخت و پراسترسی که کارآفرینانی همچون لری پیج (Larry Page)، دیوید فولی (David Filo) و مایکل دل (Michael Dell) کارشان را در آن آغاز کردند به یاد آورید.
از این آدمها برای خودتان مدل و الگو درست کنید. از اشتباهاتشان درس بگیرید و مطالبشان را بخوانید. این سریعترین راه موفقیت و توسعهی کسب و کار نوپای شماست.
“اینکه کجا هستید مهم نیست، اینکه به “کجا میروید” تعیین کننده است.”
منبع: صدای اقتصاد