نقشه برداری

آموزش پیدا کردن کد شناسایی ملک

[ad_1]

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در هنگام معاملات ملکی، خریدار و فروشنده می توانند با استفاده از روش های مختلفی نسبت به میزان بدهی مالیاتی، عوارض شهرداری، خدمات مدیریت پسماند و… اطلاعات لازم درباره ملک مورد نظر را دریافت نمایند. برای اینکه بتوانید استعلام لازم در این باره را به دست آورید، نیاز به کد شناسایی ملک خواهید داشت.

در این مقاله به صورت کامل آموزش پیدا کردن کد شناسایی ملک را به صورت تصویری، توضیح خواهیم داد با ما تا انتها همراه شوید.

کد شناسایی ملک چیست؟

برای اینکه املاک قابلیت شناسایی داشته باشند نیاز به یک کد یا شماره دارند که در املاک غیر مسکونی کد، عددی 12 رقمی است و در املاک مسکونی کد، عددی 15 رقمی در نظر گرفته می شود؛ البته در شهر تهران این کد اغلب 8 رقمی است.

کد شناسایی ملک علاوه بر استعلام اطلاعات ملک، برای استعلام طرح تفصیلی نیز کاربرد دارد.

در ادامه آموزش پیدا کردن کد شناسایی ملک را توضیح خواهیم داد.

راه های پیدا کردن کد شناسایی ملک چیست؟

برای اینکه بتوانید به راحتی اقدام به پیدا کردن کد شناسایی ملک کنید از 4 طریق می توان کد شناسایی ملک را به دست آورید که عبارتند از:

از طریق سایت شهرداری قسمت سامانه تهران من، به نشانی http://map.tehran.irاز طریق سند ملک مورد نظراز طریق رسید عوارض نوسازی ملک یا خدمات مدیریت پسماند (مسکونی/ غیرمسکونی)از طریق مراجعه حضوری به خدمات الکترونیک شهرداری، و ارائه مدارک ملک مورد نظر

در ادامه برای اینکه با نحوه پیدا کردن کد شناسایی ملک به 4 روش گفته شده، آشنایی کامل پیدا کنید؛ هر یک از این روش ها را با آموزش تصویری توضیح خواهیم داد.

پیدا کردن کد شناسایی ملک از طریق سامانه تهران من

برای پیدا کردن کد شناسایی ملک از طریق سامانه تهران من به دو روش می توان این کار را انجام داد، روش اول از طریق ورود به سایت با استفاده از کامپیوتر یا لپ تاپ؛ روش دوم از طریق گوشی های هوشمند، که در ادامه هر دو روش را به صورت تصویری، توضیح خواهیم داد.

اگر از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ وارد سامانه تهران من شوید. صفحه ذیل برای شما به نمایش در خواهد آمد.

پیدا کردن کد شناسایی ملک از طریق سامانه تهران من

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید باید محلی که ملک در آن واقع شده است را پیدا کنید، و با کلیک راست کردن روی ملک در نقشه یک پنجره برای شما باز خواهد شد، که دارای چندین گزینه خواهد بود. روی گزینه سوم “شماره شناسایی ملک” کلیک کنید تا کد شناسایی ملک برای شما به همراه پلاک، مختصات یو تی ام و طول و عرض جغرافیایی نمایش داده شود.

اگر با استفاده از گوشی های هوشمند وارد سامانه تهران من شوید. پس از پیدا کردن ملک مورد نظر خود، روی نقشه به مدت چند ثانیه انگشت خود را نگه دارید تا پنجره همانند تصویر ذیل برای شما به نمایش در آید.

پیدا کردن کد شناسایی ملک با استفاده از موبایل

پس از اینکه منو برای شما نمایش داده شد گزینه سوم “شماره شناسایی ملک” را کلیک کنید تا کد شناسایی ملک همانند مرحله اول برای شما به نمایش در آید.
حتی الامکان برای استفاده از سامانه از مرورگر کروم، فایرفاکس، اوپرا برای پیدا کردن ملک استفاده نمایید، چرا که برخی قابلیت های این سامانه برای مرورگر سافاری اپل قابلیت اجرایی ندارد و فعال نیست.

پیدا کردن کد شناسایی ملک از طریق سند ملک

یکی از راحت ترین راه های پیدا کردن شماره شناسایی ملک، با استفاده از سند تک برگی ملک است که در بالای سند تک برگی سمت راست درج شده است، به راحتی می توانید علاوه بر کد شناسایی ملک، کد تصدیق را نیز که در قسمت بالا سمت چپ سند تک برگی درج شده است، نیز دسترسی داشته باشید.

پیدا کردن کد شناسایی ملک از طریق قبض عوارض نوسازی ملک

با داشتن قبض عوارض نوسازی ملک به راحتی می توان کد شناسایی ملک را به دست آورید، چرا که در قسمت بالای قبض شماره شناسایی ملک درج گردیده است، که اگر ملک مورد نظر غیر مسکونی باشد؛ شماره شناسایی ملک همانند کادر قرمز رنگ در تصویر ذیل نشان داده می شود.

اگر ملک مورد نظر مسکونی باشد، شماره 15 رقمی کد شناسایی همانند تصویر ذیل در قبض عوارض نوسازی و خدمات مدیریت پسماند مسکونی در اختیار شما قرار می گیرد.

پیدا کردن کد شناسایی ملک از طریق مراجعه حضوری به خدمات الکترونیکی شهرداری

اگر در هر صورت نتوانستید از طریق سه روش فوق، کد شناسایی ملک را به دست آورید، می توانید مدارک ملک مورد نظر را همراه داشته باشید و به دفاتر خدمات الکترونیکی شهرداری به صورت حضوری مراجعه نمایید و با ارائه مدارک ملک، شماره شناسایی ملک توسط پرسنل شهرداری در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

مراحل استفاده از صحت سنجی شماره شناسایی ملک

برای اینکه بتوانید اطلاعات ملک را مشاهده کنید، سامانه‌ی توسط شهرداری تهران طراحی شده است؛ که به وسیله این سامانه می توانید علاوه مشاهده اطلاعات ملک مذبور، قابلیت استعلام و بدهی های ملک را نیز داشته باشید. اما اطلاعاتی را که در سامانه صحت سنجی می توانید مشاهده کنید عبارتند از:
• نام مالک
• شماره واحد
• شماره طبقات
• عرصه ملک
برای مشاهده صفحه صحت سنجی می توانید به آدرس اینترنتی https://my.tehran.ir/melk مراجعه نمایید که مراحل استفاده از آن را در ادامه توضیح خواهیم داد.

پس از وارد کردن آدرس https://my.tehran.ir/melk در مرورگر سیستم، صفحه صحت سنجی بارگذاری می شود و با وارد کردن کد شناسایی ملک در کادر مربوطه روی گزینه ” تایید” کلیک نمایید.

اگر شماره شناسایی ملک را در اختیار ندارید، می توانید از طریق روش های گفته شده یا با استفاده از نقشه تهران من، شماره شناسایی ملک را به دست آورید، و در قسمت مربوطه جای‌گذاری کنید.

پس از آنکه کد را در کادر مربوطه به صورت دقیق وارد کردید و گزینه تایید را کلیک کردید، اطلاعات ملک با توجه به روشی که انتخاب کردید؛ به دو حالت نمایش داده می شود.
2.1 در حالت اول اگر از طریق نقشه تهران من، شماره ملک را دریافت کرده باشید، جدولی برای شما به نمایش در خواهد آمد، که با استفاده از اطلاعات داخل جدول همانند تصویر ذیل، می توانید ملک خود را پیدا کنید.
2.2 در حالت دوم اگر از طریق دیگر روش ها، کد شناسایی ملک را به دست آورده باشید، فقط مشخصات ملک برای شما به نمایش در خواهد آمد.در مرحله سوم، با کلیک روی گزینه “استعلام”در جدول نشان داده شده، صفحه ای با نام استعلام برای شما باز خواهد شد، که در این صفحه از شما، شماره شناسایی ملک، شماره موبایل و کد امنیتی درخواست می شود تا اطلاعات ملک به همراه میزان بدهی و نحوه پرداخت برای شما پیامک شود.(همانند تصویر ذیل)

با کلیک روی گزینه دریافت پیامک تأیید، اطلاعات ملک برای شما پیامک خواهد شد.

در این مرحله اگر می خواهید بدهی ملک را پرداخت کنید، می توانید از طریق روش های مختلف این کار را انجام دهید. این روش ها عبارتند از:

• از طریق سامانه تلفنی شهرداری با شماره 137• از طریق درگاه های پرداخت حضوری و غیر حضوری طرف قرارداد شهرداری• از طریق مراجعه حضوری به دفاتر الکترونیک شهرداری• از طریق سامانه ussd شهرداری با شماره‌گیری کد دستوری #۱۳۷*• از طریق آدرس اینترنتی https://myservices.tehran.ir و انتخاب گزینه «خدمات ملک و شهرسازی»

همانطور که می دانید با توجه به شلوغی سازمان شهرداری ها و برای رفاه حال شهروندان سیستم آنلاین پرداخت مالیات املاک و استعلام میزان بدهی راه اندازی شده است تا در هنگام خرید و فروش یا … بتوان به راحتی از میزان بدهی ملک اطلاع یافت، و از بروز هرگونه کلاهبرداری و… جلوگیری کرد.

همچنین با استفاده از کد شناسایی ملک می توانید استعلام طرح تفصیلی را در همین سایت شهرداری (تهران من) انجام دهید که آموزش آن را در یک مقاله مجزا به صورت کامل و همراه با تصویر، توضیح خواهیم داد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *