دسته‌بندی نشده

کارت راهنمای گردشگری – نحوه دریافت کارت تور لیدری

[ad_1]

کارت راهنمای گردشگری یا کارت تور لیدری، مجوز فعالیت همراهی با مسافران، در قالب تورهای گردشگری بوده که از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، صادر می گردد و نحوه دریافت و تمدید آن نیز از طریق سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت(سادرا) می باشد. 

برای مشاوره دریافت و تمدید کارت راهنمای گردشگری

برای مشاوره دریافت و تمدید کارت راهنمای گردشگری

 

مطابق قوانین جاری کشور، اشتغال به مشاغل صنفی، نیازمند دریافت مجوز از نهاد ناظر بر آن صنف می باشد. افرادی که قصد انتخاب شغل راهنمای گردشگری یا تورلیدری را داشته نیز مستثنی ازاین قاعده نبوده و باید مجوز شغلی خود را دریافت نمایند.

مجوز این گروه از مشاغل صنفی، کارت راهنمای گردشگری یا کارت تور لیدری، نام داشته که طبق اعلام انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران ttga، در حال حاضر، برخلاف گذشته، به روش اینترنتی، صادر و تمدید گردیده و دریافت یا تمدید آن، نیازمند آشنایی با نحوه اخذ و تمدید کردن آنلاین کارت می باشد.

بنابراین، در مقاله حاضر، پس از پاسخگویی به این سوال که کارت راهنمای گردشگری چیست و معرفی سامانه اخذ آن، نحوه دریافت، تمدید و مدارک لازم برای اخذ کارت تور لیدری را توضیح داده و در انتها، یک نمونه فرم تقاضای صدور این کارت صنفی را ارائه خواهیم کرد.

کارت راهنمای گردشگری چیست

یکی از مشاغلی که در کشور ما، طرفداران خاص خود را داشته، شغل راهنمای گردشگری یا تور لیدری بوده که همانند سایر مشاغل، امروزه، برای انجام آن، اعم از اینکه متقاضی، قصد ثبت شرکت گردشگری و آژانس مسافرتی را نیز داشته یا نداشته باشد، لازم است تا کارتی اخذ گردد که کارت راهنمای گردشگری، نام داشته که دارای نحوه دریافت و تمدید مخصوصی بوده و انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران ttga نیز مشاوره های تخصصی مرتبط با آن را ارائه می کند. 

به همین دلیل، در این مقاله، پس از معرفی سامانه دریافت کارت راهنمای گردشگری، به بررسی مراحل و نحوه دریافت و تمدید این کارت، می پردازیم. بدین منظور، ابتدا، به توضیح مفهوم کارت تور لیدری، پرداخته و بقیه مباحث را نیز در بخش های بعد، طرح خواهیم کرد.

در پاسخ به این سوال که کارت راهنمای گردشگری چیست، باید گفت، کارت راهنمای گردشگری یا کارت تور لیدری، مجوز فعالیت همراهی با مسافران ایرانی و خارجی در داخل و خارج از ایران و در قالب تورهای گردشگری و طبیعت گردی بوده که از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، صادر می گردد.

افرادی که شرایط دریافت این کارت را داشته، لازم است تا مطابق مقررات مربوط به نحوه دریافت کارت تور لیدری، برای ثبت نام و اخذ کارت، اقدام نموده و در مواعد 1 یا 3 ساله نیز کارت خود را تمدید کنند. انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران ttga نیز در کنار سایر ارگان های قانونی، به ارائه مشاوره به متقاضیان دریافت کارت راهنمای گردشگری، پرداخته و افراد متقاضی می توانند با مراجعه به دفتر این انجمن، در تهران، از مشاوره های تخصصی، بهره مند گردند.

دریافت مجوز تور گردشگری

سامانه دریافت کارت راهنمای گردشگری

از آنجا که در سال های اخیر، سامانه ها و سایت های دولتی متعددی، مانند سامانه جامع ثبت شرکت ها، تاسیس و راه اندازی شده و زمان صدور مجوزهای دولتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، ممکن است این سوال، در رابطه با نحوه دریافت کارت تور لیدری نیز مطرح گردد که سامانه دریافت کارت راهنمای گردشگری، چه سایتی است؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، علی رغم ایجاد سامانه انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان، به آدرس اینترنتی ttga.ir، این سایت، صرفا پیگیر حقوق راهنمایان گردشگری و تورلیدری بوده و خدماتی در زمینه دریافت و تمدید کارت تور لیدری، ارائه نمی کند.

لذا، متقاضیان دریافت این کارت، جهت اخذ آن، باید به سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت(سادرا) مراجعه کرده و درخواست خود را برای اخذ و تمدید کارت، ثبت نمایند. آدرس سادرا یا همان سامانه دریافت کارت راهنمای گردشگری، ta.mcth.ir بوده و ورود به آن، مستلزم ثبت نام در سامانه می باشد.

بیشتر بخوانید : درگاه ملی مجوزهای کشور

 

مراحل و نحوه دریافت کارت راهنمای گردشگری

افراد واجد شرایطی که قصد دریافت کارت تور لیدری را داشته، لازم است تا طبق مراحل نحوه دریافت این کارت که از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، اعلام گردیده، اقدام نمایند تا کارت آنها، در کوتاه ترین زمان ممکن، صادر گردد. به همین دلیل، در این بخش، به توضیح نحوه دریافت کارت راهنمای گردشگری، پرداخته که مطابق مراحل زیر می باشد:

در اولین مرحله، متقاضی باید در دوره آموزشی راهنمای گردشگری و تورلیدری، شرکت کرده و گواهی نامه پایان دوره آموزشی یا لوح مربوطه را دریافت نماید.

سپس، فرد متقاضی، باید به صورت حضوری، به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خود، مراجعه نموده و مدارک لازم، از جمله گواهی نامه پایان دوره آموزشی و فرم سوگند نامه را تحویل اداره مربوطه دهد. در بخش بعد، به تفصیل، در مورد این مدارک، صحبت خواهیم کرد.

در گام بعدی از مراحل نحوه دریافت کارت راهنمای گردشگری، متقاضی باید، در کمیسیون فنی مربوطه، حضور یافته و همچنین، برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه و گواهی عدم اعتیاد، اقدام نماید.

سپس، فرد متقاضی، باید به سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت(سادرا) یا همان سامانه دریافت کارت راهنمای گردشگری، به آدرس ta.mcth.ir، مراجعه نموده و مراحل ثبت نام و تکمیل اطلاعات در سامانه را انجام دهد. بدین منظور، در صفحه اصلی سامانه، بر روی گزینه ثبت نام در سایت، کلیک نمایید.

 

 

سپس، اطلاعات فرم ثبت نام را تکمیل کرده و مجددا، دکمه ثبت نام در سامانه را بزنید.

 

 

از منوی سمت راست، بر روی گزینه ورود به پنل کاربری کلیک کنید.

 

 

در این مرحله از مراحل دریافت کارت راهنمای گردشگری، در سمت راست صفحه، از منوی کارتابل، زیر منوی درخواست جدید را انتخاب نمایید.

 

 

در این صفحه، بر روی گزینه راهنمایان گشت، کلیک نمایید.

 

 

حال، گزینه صدور کارت راهنمایان گردشگری را انتخاب کرده و اطلاعات مربوطه را وارد نمایید.

 

 

حال، لازم است تا کارشناس مربوطه، در صورت کامل بودن مدارک، درخواست را تایید کرده و درخواست، جهت صدور کارت، به دفتر هماهنگی استان، ارسال گردد.

پس از دریافت تاییدیه نهایی از سامانه دریافت کارت راهنمای گردشگری، متقاضی، می تواند، با مراجعه به دفتر هماهنگی استان، برای دریافت کارت تور لیدری، اقدام نماید. لازم به ذکر است که انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران ttga نیز در راستای وظایف قانونی خود، پیگیر حقوق راهنمایان گردشگری بوده و این افراد، می توانند برای دریافت مشاوره های تخصصی، به انجمن مراجعه نمایند.

بیشتر بخوانید : دریافت مجوز هتل و مهمان پذیر

 

مدارک لازم برای دریافت کارت راهنمای گردشگری

برای اینکه یک فرد، موفق به دریافت کارت راهنمای گردشگری شده و بتواند به صورت قانونی، به شغل تورلیدری، مشغول گردد، لازم است تا شرایط قانونی دریافت این کارت را دارا باشد. اثبات این شرایط، برای متقاضی، صرفا با ارائه مدارک لازم، امکان پذیر می باشد. لذا، در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد که مدارک لازم برای دریافت کارت راهنمای گردشگری چیست؟

مدارک لازم برای دریافت کارت تور لیدری، عبارتند از: گواهی نامه، مبنی بر اتمام دوره آموزشی یا همان لوحی که در پایان دوره، به متقاضی، اعطا می گردد؛ چهار قطعه عکس؛ کپی برابر اصل شده از کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه؛ کپی برابر اصل شده از مدرک دانشگاهی که باید حداقل کارشناسی باشد؛ کارت پایان خدمت یا کارت معافیت سربازی و یا نامه اشتغال به تحصیل برای دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد یا بالاتر، اشتغال به تحصیل دارند، صرفا برای آقایان؛

تکمیل فرم سوگند نامه که این فرم، از سایت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران، به آدرس ttga.ir، قابل دریافت می باشد؛ تکمیل فرم درخواست که این فرم، برای دانلود، در بخش پایانی، ارائه شده و از سایت انجمن نیز قابل دانلود است.

بیشتر بخوانید : گرفتن مجوز اسلحه شکاری

 

تمدید کارت راهنمای گردشگری

کارت راهنمای گردشگری، مانند سایر مجوزهای شغلی و صنفی، یک مجوز موقت بوده و لذا، افراد متقاضی که اقدام به دریافت این کارت نموده اند، بر اساس مقررات نحوه دریافت و تمدید کارت، پس از پایان اعتبار آن، باید برای تمدید کارت خود، اقدام نمایند. با توجه به اهمیت این مساله، در این بخش، نحوه تمدید کارت تور لیدری و مراحل انجام آن را توضیح خواهیم داد.

پیش از آنکه به توضیح مراحل نحوه تمدید کارت راهنمای گردشگری بپردازیم، لازم است تا به این نکته مهم اشاره شود که مدت اعتبار این کارت، به زبان فارسی، 3 سال بوده و برای کارت تور لیدری سایر زبان ها، 1 سال می باشد.

همچنین، از آنجا که مطابق اعلام انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران ttga، مراحل تمدید کارت راهنمای گردشگری، برای افرادی که پیش از این، در سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت(سادرا) ثبت نام کرده، متفاوت از افرادی است که تا به حال در این سامانه ثبت نام نکرده اند، لذا، ما نیز در ادامه، در دو قسمت جداگانه، نحوه تمدید کارت تور لیدری را توضیح خواهیم داد.

 

تمدید کارت راهنمای گردشگری متقاضیانی که در سامانه سادرا ثبت نام نکرده اند

 

در سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت(سادرا)، به آدرس ta.mcth.ir، وارد شده و همانند آنچه در مطالب قبل و در تیتر نحوه دریافت کارت، گفته شد، ثبت نام کرده و برای تکمیل اطلاعات خود، اقدام نمایید. 

درخواست خوداظهاری راهنما را در سامانه، ثبت کنید. برای ثبت این درخواست، بر روی دکمه خوداظهاری راهنما، کلیک نمایید.

 

 

در این مرحله، لازم است تا درخواست شما، توسط کارشناس، تایید شده که پس از تایید درخواست و تکمیل بودن مدارک، درخواست شما جهت صدور کارت، به دفتر هماهنگی استان ارسال می گردد.

در مرحله آخر از مراحل تمدید کارت تور لیدری، زمانی که تاییدیه مربوطه از سامانه، برای شما ارسال گردید، می توانید به دفتر هماهنگی استان، مراجعه کرده و کارت خود را دریافت نمایید. لازم به ذکر است که با ثبت درخواست خوداظهاری در سامانه و پس از تایید آن، توسط دفتر هماهنگی استان، تمدید کارت، انجام گرفته و بنابراین، در این حالت، نیازی نیست تا متقاضی، درخواست تمدید کارت راهنما را انتخاب نماید.

 

تمدید کارت راهنمای گردشگری متقاضیانی که در سامانه سادرا ثبت نام کرده اند

 

وارد سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت(سادرا)، به آدرس ta.mcth.ir، شده و از منوی کارتابل، زیرمنوی درخواست جدید و در پوشه راهنمایان گشت، گزینه تمدید کارت را انتخاب نمایید.

 

 

در این مرحله، درخواست شما، پس از تایید درخواست و تکمیل بودن مدارک، توسط کارشناس مربوطه، به دفتر هماهنگی استان ارسال می گردد. پس از اینکه تاییدیه مربوطه را از سامانه دریافت کردید، می توانید به دفتر هماهنگی استان، مراجعه کرده و برای دریافت کارت خود ، اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید : دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

 

فرم تقاضای صدور کارت راهنمای گردشگری

در بخش های قبل، سامانه دریافت کارت راهنمای گردشگری را معرفی کرده و پس از توضیح نحوه دریافت کارت تور لیدری، مدارک دریافت این کارت را نیز بررسی کرده و سپس، در مورد تمدید آن، صحبت کردیم. اما، از آنجا که یکی از مدارک لازم برای دریافت کارت تور لیدری، تکمیل فرم تقاضای صدور کارت راهنمای گردشگری می باشد، در این بخش، قصد داریم تا یک نمونه فرم درخواست این کارت را ارائه کرده و فایل دانلود آن را در اختیار خوانندگان محترم، قرار دهیم تا با قسمت های مختلف این فرم، آشنا شوند.

 

 

جهت دانلود فرم تقاضای صدور کارت راهنمای گردشگری، بر روی دکمه دانلود فایل، در باکس زیر، کلیک نمایید.

 

فرم تقاضای صدور کارت راهنمای گردشگری


فرم تقاضای صدور کارت راهنمای گردشگری
حجم: 385 KB

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دریافت و تمدید کارت راهنمای گردشگری در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون دریافت و تمدید کارت راهنمای گردشگری پاسخ دهند.

نحوه دریافت مجوز آژانس مسافرتی

سوالات متداول

1- کارت راهنمای گردشگری چیست؟

کارت راهنمای گردشگری یا کارت تور لیدری مجوز فعالیت همراهی با مسافران در قالب تورهای گردشگری می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- سامانه دریافت کارت راهنمای گردشگری چه سایت است؟

سامانه دریافت کارت راهنمای گردشگری سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گشت یا سادرا به آدرس ta.mcth.ir می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- مراحل و نحوه دریافت کارت راهنمای گردشگری به چه صورت می باشد؟

مراحل و نحوه دریافت کارت راهنمای گردشگری بدین صورت بوده که متقاضی باید پس از حضور در کلاس های آموزشی و دریافت گواهی نامه پایان دوره آموزشی از طریق سامانه سادرا اقدام نماید برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.​

برای مشاوره دریافت و تمدید کارت راهنمای گردشگری

برای مشاوره دریافت و تمدید کارت راهنمای گردشگری

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *