امور اداری و استخدامی

چگونه مانع ایجاد سیاه چاله رزومه شوید؟

[ad_1]

                                                         

مدیران منابع انسانی و مسئولان استخدامی انبوهی از رزومه ها را دریافت کرده و تعداد زیادی از آنها را یا گم می کنند، یا نگاه مختصری می کنند یا به صورت تصادفی تعدادی از بین آنها انتخاب می کنند. خوشبختانه کارهایی است که شما با انجام آنها می توانید مانع این موارد شوید.

Anita Attridge یک متخصص شغلی می گوید : من فکر می کنم رزومه جویندگان کار در یک سیاه چاله می افتد اگر آنها فقط به یک آگهی استخدام پاسخ دهند و کار دیگری نکنند. امروزه شرکت ها برای هر موقعیت استخدامی صدها رزومه دریافت می کنند و به دلیل حجم بالای آنها، دریافت آنها را به فرستندگان اعلام نمی کنند. شرکت های بزرگ و متوسط دارای سیستم های ردیابی رزومه برای متقاضیان هستند. در شرکت های کوچک افرادی رزومه های دریافتی را مرور کرده و افراد واجد شرایط را انتخاب و بقیه رزومه ها را کنار می گذارند.

Rosemary Haefner معاون منابع انسانی سایت CareerBuilder پیشنهاد می کند که جویندگان کار از آگهی های استخدامی به نفع خود استفاده کنند. او می گوید : از برخی کلمات و عبارات موجود در آگهی استخدام در رزومه خود استفاده کنید. در سیستم های کامپیوتری بررسی رزومه، کامپیوتر این کلمات را شناسایی کرده و رزومه شما را در بین افراد واجد شرایط قرار می دهد. ولی یادتان باشد آگهی استخدام را در رزومه خود عینا کپی نکنید. اگر کامپیوتر هم این را متوجه نشود، مسئولان استخدامی با دیدن رزومه شما به این موضوع پی برده و شانس شما برای شرکت در مصاحبه شغلی کم شده یا از بین می رود.
Ruth Robbins یک مشاور شغلی موافق است که کارجو با استفاده از کلمات کلیدی در رزومه قابلیت کامل خود برای تصدی شغل مورد نظر را به کارفرما نشان داده و توجه او را جلب کند. البته حتی با داشتن یک رزومه کامل، هیچ راهی وجود ندارد که بفهمیم آیا یا چه زمانی رزومه ما بوسیله مدیران استخدامی بررسی خواهد شد.

Attridge می گوید: بهترین راه برای اطمینان یافتن از دیده شدن رزومه، ایجاد ارتباط با شرکت مورد نظر است. یک راه این است که رابطی در آن شرکت پیدا کنید. رابط شما باید بداند که برای چه پستی داوطلب هستید و از او بخواهید رزومه شما را همراه با یک تاییدیه کتبی یا شفاهی (که توسط رابط تهیه شده) به بخش منابع انسانی شرکت تحویل دهد. راه دیگر این است که مدیر و مسئول استخدام را شناسایی و رزومه خود را مستقیما برای او ارسال کنید.

Robbins معتقد است که : مدیران منابع انسانی با انبوهی از رزومه ها روبرو هستند. بنابراین اگر بتوانید فردی را بیابید که رزومه شما را مستقیما به دست آنها برساند و یا در معرض دید آنها قرار دهد، شانس این را دارید که از سیاه چاله بیرون بیایید.

Mary Elizabeth Bradford یک متخصص رزومه نویسی و نویسنده، توصیه های دیگری دارد. او می گوید: با توجه به تجربیات خود، بهترین و موثرترین روش این است که کارجویان در فرآیند جستجوی شغل از یک رویکرد کارآفرینانه خالص استفاده کنند. اینکه با واحد منابع انسانی تماس گرفته شود یا پیغام صوتی برای آن گذاشته شود، راهی بیهوده است. راه بهتر برقراری ارتباط با یک تصمیم گیرنده اصلی از طریق ایمیل و پیگیری آن از طریق تلفن است. به سمت مسئولان واحد منابع انسانی بروید. این راه بسیار موثر است.

Samantha Zupan سخنگوی سایت Glassdoor معتقد است اینکه به دنبال راه های بیشتر برای استخدام باشید، کاری هوشمندانه است. او می گوید : علاوه بر فرستادن رزومه خود از طریق سایت شرکت، برای بررسی بیشتر و شناسایی مدیر و مسئول احتمالی استخدام وقت بگذارید. با فرستادن یک یادداشت شخصی برای مدیر استخدام احتمالی می بینید که یک ایمیل خوب ممکن است رزومه شما را از سیاه چاله بیرون بکشد.

Zupan چند توصیه دیگر نیز پیشنهاد می کند :

فردی را داشته باشید که رزومه شما را ویرایش کند – گاهی یک اشتباه تایپی می تواند نظر کارفرما را منفی کرده و شما را در سیاه چاله بیاندازد. قبل از فرستادن رزومه آن را به فردی مورد اعتماد بدهید تا ویرایش کند. این کار می تواند شانس بیشتری را به شما بدهد تا در معرض دید کارفرما قرار بگیرید.

رزومه ساده تهیه کنید – از گراف ها، لوگوها و سایر چیزهایی که ممکن است در سیستم خواندن رزومه شما اختلال ایجاد کند، دوری کنید.

فرآیند استخدام شرکت مورد نظر را بررسی کنید – شرکت هایی مانند گوگل و فیس بوک دیدگاه های خاصی در فرآیند مصاحبه خود دارند. برای مثال در صفحه مشاغل گوگل به شما اجازه داده شده که یکی از استخدام کنندگان را که برای اولین بار رزومه شما را می خواند بشناسید و اینکه آنها اول به توانمندی ها و تجربیات شما نگاه می کنند. بررسی فرآیند استخدام شرکت مورد نظر به شما کمک می کند برای جلوگیری از افتادن در سیاه چاله رزومه آماده باشید.
 
 
 

 منبع   http://www.forbes.com


 

تحقیق و ترجمه گروه بازارکار و اشتغال کارشناس رسمی دادگستری

 

سایر مقالات

 

مقالات مرتبط :

12 افسانه درباره نوشتن رزومه

چگونه یک رزومه الکترونیکی کامل تهیه کنید؟

رزومه چیست؟

  [ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *