دسته‌بندی نشده

معرفی شغل پلیس نیروی انتظامی

[ad_1]

 

معرفی شغل پلیس نیروی انتظامی


اگر از چالش لذت می برید، هیجان را دوست دارید و کمک کردن به داشتن جامعه ای ایمن را می پسندید، این شغل مناسب شماست. برای اینکه پلیس شوید باید سوء پیشینه نداشته و از نظر جسمانی نیز توان خوبی داشته باشید.

 افسران خوب پلیس، افرادی مهربان، صادق و قابل اعتمادند. همچنین افرادی اجتماعی و مسئول بوده و در شرایط خطرناک هم می توانند آرامش خود را حفظ کنند. برای ورود به این شغل باید دوره های آموزشی لازم را بگذرانید.
 
تاریخچه 

ایران در بیش از دو هزار سال قبل و در دوران سلسله هخامنشیان اولین بنیانگذار سیستم حکومتی گسترده امپراطوری می باشد. از آنجا که هر حکومتی نیازمند به نظم و امنیت می‌باشد در نتیجه کشور ما انواع سیستمهای ایجاد نظم و امنیت را در طی تاریخ مورد آزمایش قرار داده است.

اما پلیس نوین در ایران حدود ۱۰۰ سال پیش توسط ناصرالدین شاه که در سفر خود به اروپا کرده بود آموخت و با استخدام کردن یک مستشار بلژیکی این سیستم نوین پاسبانی را پایه‌گذاری کرد. پلیس ایران در زمان شاه به دو قسمت ژاندارمری و پلیس شهری تقسیم می‌شد.

پلیس امروز 

اما اکنون نیروی انتظامی (پلیس) در ایران وظایف متعددی دارد و به بخش های مختلفی تقسیم می شود. بیشتر بخش‌های نیروی انتظامی وظیفه امنیتی و نظامی  دارند و دارای نیروهای مسلح هستند. اما برخی بخش‌ها نیز بیشتر جنبه خدمات اجتماعی و دولتی دارد مانند صدور گذرنامه .
 
بخش های مختلف ناجا عبارتند از  :

پلیس امنیت : یک واحد تخصصی پلیس ایران است که وظیفه آن کنترل نظم و امنیت در کشور می باشد.

پلیس مبارزه با مواد مخدر: وظیفه آن مبارزه با مواد مخدر در کشور و خرید و فروش آن و کشف باندهای بزرگ تا خرده فروشان مواد مخدر است.

پلیس پیشگیری:  این پلیس مسئول ایجاد امنیت در فرودگاه ها ، راه آهن ، صدا و سیما و جنگلبانی است.

پلیس راهور:  همان پلیس راهنمایی و رانندگی است.

معاونت نظام وظیفه:  کار تقسیم نیروهای وظیفه بین نیروهای مسلح ایران را بر عهده دارد.

معاونت صدور گذرنامه

پلیس بزرگراه ها

پلیس آگاهی

پلیس حفاظت از شخصیت ها

اینتر پل (پلیس بین الملل که با پلیس سایر کشورها در جستجو و دستگیری متهمان بین المللی همکاری دارد)

یگان حفاظت برای حفاظت از اماکن مثل بانکها و موسسات آثار تاریخی

جنگلبانی

هنگ مرزی

پلیس ساحلی

یگان ضربت

یگان رهاسازی گروگان

یگان ضد شورش

گارد ویژه

یگان واکنش سریع


در هر حال ساعت کاری شما به عنوان یک پلیس معمولا به صورت شیفتی بوده و گاهی در شب ها و تعطیلات می باشد. در برخی مواقع نیز به اضافه کاری نیروی پلیس نیاز است.
 
یک مأمور پلیس ساعات زیادی از کار خود را در خیابان و یا روی موتور یا ماشین می گذراند. در برخی مشاغل این حوزه، محل کار در ادارات پلیس می باشد.
  
در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت های شغلی و میزان درآمد پلیس نیروی انتظامی ارائه می شود.
 


وظایف پلیس نیروی انتظامی

مهمترین وظایف نیروی انتظامی به شرح زیر است. اما شما بر اساس اینکه در کدام یک از بخش های این سازمان بزرگ حکومتی استخدام می شوید، بخشی از این وظایف بر عهده شما قرار می گیرد :
 

استقرار نظم و امنيت و تامين آسايش عمومي و فردي.

مقابله و مبارزه قاطع و مستمر با هر گونه خرابكاري، تروريسم، شورش و عوامل و حركتهايي كه مخل امنيت كشور باشد، با همكاري وزارت اطلاعات.

تامين امنيت براي برگزاري اجتماعات ، تشكلها، راهپيماييها، و فعاليتهاي قانوني و مجاز و ممانعت و جلوگيري از هر گونه تشكل و راهپيمايي و اجتماع غير مجاز و مقابله با اغتشاش، بي نظمي و فعاليتهاي غير مجاز.

اقدام لازم در زمينه كسب اخبار و اطلاعات در محدوده وظايف محوله و همكاري با ساير سازمانها و يگانهاي اطلاعاتي كشور در حدود وظايف آنها.

حراست از اماكن ، تاسيسات ، تجهيزات و تسهيلات طبقه بندي شده غير نظامي و حفظ حريم آنها به استثنا موارد حساس و حياتي به تشخيص شوراي عالي امنيت ملي ، كه به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خواهد بود.

حفاظت از مسئولين و شخصيتهاي داخلي و خارجي در سراسر كشور به استثنا داخل پادگانها و تاسيسات نظامي، مگر در مواردي كه بنا به تشخيص شوراي عالي امنيت ملي اصل انقلاب و يا دستاوردهاي آن در معرض خطر باشد كه به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خواهد بود.

جمع آوري سلاح و مهمات و تجهيزات غير مجاز و صدور پروانه نگهداري و حمل سلاح شخصي و نظارت بر نگهداري و مصرف مجاز مواد ناريه با هماهنگي وزارت اطلاعات برابر طرح هاي مصوب شوراي امنيت كشور   .

انجام امور مربوط به تشخيص هويت و كشف علمي جرايم.

مراقبت و كنترل از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران ، اجراي معاهدات و پروتكلهاي مصوبه مرزي و استيفاي حقوق دولت و اتباع مرزنشين جمهوري اسلامي ايران در مرزها و محدوده انحصاري اقتصادي درياها.

اجراي قوانين و مقررات مربوط به گذرنامه (بجز گذرنامه سياسي و خدمت) و ورود و اقامت اتباع خارجي (با هماهنگي وزارت امور خارجه در مورد اتباع خارجي تحت پوشش ديپلماتيك) با هماهنگي وزارت اطلاعات (در مورد ورود و خروج و اقامت اتباع خارجي و صدور گذرنامه.

اجراي قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي و امور توزيع و حفظ حريم راههاي كشور.

اجراي قوانين و مقررات وظيفه عمومي.

نظارت بر اماكن عمومي و انجام ساير امور مربوط به اماكن مذكور برابر مقررات مصوب.

همكاري با ساير نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در مواقع لزوم و بنا به دستور.

همكاري با دبيرخانه پليس بين الملل

انجام امور امدادي و مردم ياري در مواقع ضروري ضمن هماهنگي با مراجع ذيربط.

تامين و حفاظت تاسيسات ، سربازخانه ها و قرارگاه هاي مربوط.

تامين دفاع هوايي تاسيسات و نقاط حساس مربوط، در حد برد سلاح ضد هوايي سازماني، با هماهنگي و كنترل عملياتي نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران.

تلاش مداوم و مستمر در جهت حفظ و صيانت سازمان در زمينه هاي امنيتي.

 
 

مهارت و دانش مورد نیاز

صداقت، قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و آگاهی اجتماعی

رسیدن به موقع به موقعیت، عکس العمل سریع و انجام درست عملیات

پشتکار و استمرار در وظایف سازمانی به عنوان یک پلیس و مأمور قانون

توانایی حفظ آرامش در شرایط خطرناک

توانایی کار فردی و تیمی

مهارت های ارتباطی قوی

شجاعت و ابتکار

توان جسمانی خوب

مهارت های کلامی خوب

رویکرد مودبانه ولی قاطع

رعایت بردباری و تواضع در برابر مردم

خود انضباطی

توانایی دستور دادن و پذیرش دستور

اطلاع از قوانین موجود و مربوطه

 

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل

پلیس نیروی انتظامی از بین افراد دارای دیپلم، مدرک تحصیلی علوم انتظامی و سایر مدارک تحصیلی غیر مرتبط استخدام می کند.

 

بازارکار و آینده شغلی پلیس نیروی انتظامی

شما در سازمان ها و بخش های مختلف نیروی انتظامی می توانید مشغول به کار شوید.

وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام مأمورین پلیس بین سال های 2010 تا 2020، رشد 7 درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای کل مشاغل 14 درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی 5 سال گذشته میزان استخدام  پلیس ها رشد منفی 8.6 درصدی داشته ولی  رشد زیاد در آینده برای آن پیش بینی شده است.
 

میزان درآمد پلیس نیروی انتظامی

آمار و اطلاعات دقیق و مشخصی از میزان درآمد نیروی پلیس نیروی انتظامی در کشور در دسترس نمی باشد.


درآمد این شغل در برخی کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل  55.010 دلار (برای متوسط مشاغل 33.840 دلار) در سال 2010 و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، 54.200 دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه این شغل 66.000 دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – درآمد پلیس ها با توجه به نوع کار و درجه آنها متفاوت است. متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار معمولا حدود 35.500 دلار ، با چند سال سابقه حدود 55.500 دلار و برای گروهبان بین 55.000 تا 62.500 دلار  و بازرس تا 76.000 دلار می باشد.
کل

 

شخصیت های مناسب این شغل

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

شخصیت های مناسب این شغل بر اساس شخصیت شناسی MBTI :(برای مشاهده کامل هر تیپ شخصیتی روی آن کلیک کنید)

این تیپ شخصیتی از مدیریت کردن، تصمیم گیری و نظارت بر کار دیگران لذت می برد. او دوست دارد در شرایط اقتدار و اختیار باشد.

  این تیپ شخصیتی از کارهایی که به حفظ و حراست از مردم مربوط باشد، لذت می برد. او حافظه خوبی دارد و به خوبی از اطلاعات گذشته برای حل مسایل جاری استفاده می کند. همچنین کار در محیط های سازمان یافته و با ساختار را دوست دارد.

این تیپ شخصیتی در بخش خدمات شهری بسیار عالی است. زیرا او کارهای پویا و متنوع را دوست داشته و می خواهد با دیگران در ارتباط باشد. توانایی اقدام سریع و به موقع یکی از ویژگی های او می باشد که در این شغل بسیار مفید است.

این تیپ شخصیتی از کارهای پویا و چالشی لذت می برذ. او دوست دارد به دیگران کمک کرده و از انعظاف پذیری و ریسک پذیری کافی در کار خود برخوردار است.

این تیپ شخصیتی از ارائه خدمت به دیگران و رفع نیازهای آنها لذت می برد. او محیط کاری چالشی و پر هیجان را دوست دارد.
 


برخی از افراد معروف در پلیس نیروی انتظامی

محمد باقر قالیباف : فرمانده سابق نیروی انتظامی و شهردار فعلی تهران

   
 تحقیق، ترجمه و گردآوری     گروه شغل و بازار کار کارشناس رسمی دادگستری  

 

سایر مشاغل حوزه دولت و بخشهای حقوقی  و نظامی مشاغل سایر حوزه ها

 

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *