دسته‌بندی نشده

نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف – دانلود pdf

[ad_1]

تنظیم شکواییه یا دادخواست شکایت از تصادف، باید با توجه به نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف، انجام گیرد. چنانچه، شاکی یا خواهان، قصد داشته تا شخصا برای تنظیم شکایت خود اقدام کنند، لازم است تا به نکات مربوطه در تنظیم این شکایت که مواردی از قرار درج مشخصات شاکی، خواهان، مشتکی عنه و خوانده و ذکر دلایل و منضمات، از جمله گزارش کروکی پلیس، در شکایت خود است، توجه داشته باشند.

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف

 

در یک تصادف، دو نوع خسارت جانی و مالی، امکان وقوع داشته که بر حسب این دو نوع خسارت، تصادفات، به دو گروه تصادفات جرحی و خسارتی، تقسیم می گردند. شکایت از تصادفات جرحی، با ثبت شکواییه و شکایت از تصادفات خسارتی، با ثبت دادخواست، قابل رسیدگی و پیگیری، حسب مورد، در دادسرا، شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی می باشند.

اما برای اینکه، دادسرا، شورا یا دادگاه حقوقی، به دعوای شاکی یا خواهان رسیدگی نمایند، لازم است تا متن شکواییه یا داخواست، به ترتیب مقرر در قانون و با توجه به نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف تنظیم شود.

لذا، در این مقاله، ابتدا، نحوه تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف، توضیح داده شده و پس از ارائه نمونه متن این شکایت و بیان نکات مربوط به نحوه تنظیم آن، فایل pdf شکواییه و دادخواست شکایت از تصادف نیز جهت دانلود، برای خوانندگان محترم ارائه شده است. 

نحوه تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف

پیش از آنکه در مورد نحوه تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف، صحبت کرده و فایل pdf نمونه متن این شکایت را جهت دانلود، برای خوانندگان محترم ارائه کنیم، لازم است تا در مورد انواع شکایت از راننده مقصر در تصادف، توضیح داده و با توجه به این انواع شکایت، نحوه تنظیم متن این شکایت را بررسی نماییم.

به طور کلی، هنگامی که تصادفی اتفاق می افتد، دو نوع خسارت، امکان وقوع دارد: خسارت به جسم اشخاص که شامل ضرب و جرح و فوت آنها بوده و خسارت به اتومبیل و سایر اموال افراد درگیر در حادثه.

تصادفاتی که با وقوع آنها، خساراتی به جسم و جان افراد درگیر در تصادف وارد شده و فرد، در اثر آنها یا دچار ضرب و جرح گشته یا فوت می کند، تصادفات جرحی نامیده شده و برای شکایت از آنها، بسته به مورد، فرد آسیب دیده(در ضرب و جرح) یا اولیای دم وی(در فوت) باید به دادسرای محل وقوع حادثه مراجعه نمایند.

به گروه دوم از تصادفات که صرفا اتومبیل و سایر اموال افراد درگیر در حادثه، آسیب دیده، تصادفات خسارتی گفته می شود که در این نوع از تصادفات، چنانچه، تمام خسارت توسط بیمه راننده مقصر در تصادف پرداخت نشود، طرف خسارت دیده، برای دریافت بقیه خسارت خود باید به مرجع قضایی صلاحیت دار مراجعه کند.

مرجع قضایی صلاحیت دار، در تصادفات خسارتی، چنانچه خسارت وارده تا 20 میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف بوده و در صورتی که خسارت، بیش از 20 میلیون تومان باشد، دادگاه حقوقی می باشد.

بنابراین، با توجه به توضیحات فوق، شکایت از راننده مقصر در تصادف که باید بر اساس نمونه متن آن، تنظیم گردد، به دو نوع تقسیم می شود: شکایت کیفری و شکایت حقوقی. لذا، با توجه به این دو مورد، نحوه تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف نیز متفاوت می باشد که در ادامه، به توضیح نکات انواع آن خواهیم پرداخت.

نحوه تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف جرحی

در تصادف جرحی، برای شکایت کیفری، بسته به مورد، فرد آسیب دیده یا اولیایی دم وی، باید برای ثبت شکوائیه، مطابق مقررات قانون آیین دادرسی کیفری اقدام نماید. رسیدگی به تصادف منجر به جرح یا تلفات بدنی و تعیین مجازات آن، در دادسرای محل وقوع تصادف انجام خواهد شد. نحوه تنظیم نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف جرحی، به شرح زیر می باشد:

در ردیف شاکی، لازم است تا اطلاعات مربوط به نام و نام خانوادگی شاکی و مشخصات وی، شامل نام پدر، شغل و نشانی او به طور دقیق درج شود.

در ردیف مشتکی عنه، لازم است تا اطلاعات مربوط به راننده مقصر تا حدی که شاکی به اطلاعات وی دسترسی دارد، درج گردد.

در ردیف وکیل، چنانچه شاکی، دارای وکیل باشد، مشخصات وکیل وی قید خواهد شد.

نکته ای باید به آن توجه شود، این مساله است که در حال حاضر، به دلیل اجباری بودن ثبت نام در سامانه ثنا برای کلیه افرادی که قصد ثبت شکوائیه را داشته، مشخصات شاکی و وکیل وی، از طریق سامانه مذکور، استعلام شده و در شکواییه وارد می شود.

در بخش موضوع، در نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف، باید نوع تصادف واقع شده، نوشته شود.

در قسمت دلایل و منضمات، باید ادله ای که شاکی، برای اثبات ادعای خود داشته، از جمله، کروکی تصادف، نظریه پزشکی قانونی و استشهادیه، ذکر گردد.

در بخش زمان و نشانی محل وقوع جرم نیز باید زمان و مکان وقوع تصادف نوشته شود.

در بخش پایانی نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف نیز باید شرح تصادف نوشته شده و بی آنکه به مطالب نامرتبط، پرداخته شود، تصادف واقع شده، به طور کامل و با کلیه جزئیات، شرح داده شود.

در انتها نیز شاکی یا وکیل وی، باید شکوائیه را امضا نمایند.

نحوه تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف خسارتی

در تصادف خسارتی، طرف خسارت دیده، مطابق مقررات قانون آیین دادرسی مدنی، برای شکایت حقوقی، باید اقدام به ثبت دادخواست نموده که این دادخواست، بسته به میزان خسارت وارده، در شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی، مورد رسیدگی قرار می گیرد. در نحوه تنظیم نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف خسارتی، لازم است تا نکات زیر، مورد توجه قرار گیرد:

در ردیف خواهان، لازم است تا اطلاعات مربوط به نام و نام خانوادگی دادخواست دهنده، نام پدر، شغل و نشانی دقیق وی نوشته شود.

در ردیف خوانده، در نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف، اطلاعات راننده مقصر، شامل نام پدر، شغل و محل اقامت وی، تا حدی که خواهان از این موارد اطلاع دارد، درج می گردد.

در ردیف وکیل، چنانچه وکیل خواهان، اقدام به ثبت دادخواست نموده، مشخصات وکیل خواهان نوشته می شود.

همانند شکواییه، با توجه به اجباری بودن ثبت نام در سامانه ثنا، در ثبت دادخواست نیز مشخصات دادخواست دهنده، وکیل وی و خوانده ‌(در صورت ارائه کد ملی وی) از طریق سامانه ثنا، استعلام و وارد دادخواست می گردد.

در بخش موضوع خواسته، لازم است تا خسارت هایی که خواهان، قصد مطالبه آن ها را دارد، با ذکر مبالغ آن نوشته شود.

در قسمت دلایل و منضمات، در نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف، باید ادله ای که خواهان، برای اثبات ادعای خود داشته، از جمله، کروکی تصادف، نظریه پزشکی قانونی و استشهادیه، ذکر گردد.

در بخش انتهایی نیز باید شرح تصادف نوشته شده و بدون اشاره به مطالب نامرتبط، جزئیات تصادف صورت گرفته، به طور کامل توضیح داده شود.

در پایان نیز خواهان یا وکیل وی باید متن دادخواست را امضا نمایند.

پس از توضیح نحوه نوشتن شکواییه در تصادفات جرحی و خسارتی، در بخش های بعد، نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف را ارائه کرده و فایل pdf این شکایت را جهت دانلود، برای خونندگان محترم قرار خواهیم داد.

شکایت از راننده مقصر و پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف

دانلود pdf نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف

با توجه به اینکه شکایت از تصادفات، به دو نوع کیفری و حقوقی تقسیم می گردد، در این بخش نیز نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف، در دو نوع کیفری( شکواییه ) و حقوقی( دادخواست ) ارائه شده و در انتهای هر قسمت نیز، فایل pdf شکایت، جهت دانلود، برای متقاضیان قرارداده شده است.

 

نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف جرحی

دادستان محترم شهرستان …..

با سلام احتراما به استحضار می رساند، در تاریخ ….. در اثر بی احتیاطی مشتکی عنه، تصادفی میان ایشان و اینجانب اتفاق افتاده که در نتیجه این تصادف، بینایی چشم چپ خود را از دست داده و از ناحیه استخوان ترقوه نیز مصدوم و مجروح شده ام که گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی و کروکی تنظیم شده از محل تصادف نیز مشتکی عنه را مقصر حادثه اعلام نموده است.

لذا با تقدیم این شکوائیه، با استناد به ماده 715 قانون مجازات اسلامی، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مجازات مشتکی عنه و پرداخت دیه به میزان مقرر در قانون را استدعا دارم.

 

برای دانلود pdf نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف جرحی، بر روی دکمه دانلود فایل در باکس زیر کلیک نمایید.

 

نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف جرحی


نویسنده:کارشناس رسمی دادگستری
حجم:200 KB
منبع:کارشناس رسمی دادگستری

 

نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف خسارتی

ریاست محترم دادگاه حقوقی شهرستان …..

با سلام

احتراما به استحضار می رساند، اتومبیل اينجانب، خواهان پرونده، به شماره پلاك ….. در اثر تصادف اتفاق افتاده، در تاریخ ….. که حسب گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی، مقصر آن، خوانده محترم بوده، آسیب دیده که بر اساس گزارش کارشناس رسمی دادگستری، مبلغ خسارت، 55 میلیون تومان تعیین شده است.

لذا، با تقدیم این دادخواست، با استناد به مود 1 و 2 قانون مسئوليت مدنی و مواد 328 قانون مدنی و 198 و 515 قانون آيين دادرسی مدنی، تقاضای رسيدگی و صدور حكم به پرداخت مبلغ 55 میلیون تومان، بابت خسارات وارده به خودروی اینجانب و افت قیمت خودرو و خسارت و هزینه های دادرسی، من جمله هزینه دستمزد کارشناس رسمی دادگستری، مورد استدعا می باشد.

 

برای دانلود pdf نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف خسارتی، بر روی دکمه دانلود فایل در باکس زیر کلیک نمایید.

 

نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف خسارتی


نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری
حجم:200 KB
منبع:کارشناس رسمی دادگستری

 

نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی، ابتدا از طریق مراجعه به بیمه و در مرحله بعد، بسته به میزان خسارات وارده، شورای حل اختلاف و دادگاه حقوقی می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی

 

نکات مربوط به تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف

هرچند، پیشنهاد می شود که در تنظیم شکواییه یا دادخواست شکایت از تصادف، از مشاوره یک وکیل یا مشاور حقوقی با تجربه استفاده شود، اما باز هم برخی از افراد ترجیح می دهند تا با دانلود فایل pdf نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف، برای تنظیم دادخواست یا شکواییه مورد نظر خود اقدام نمایند. لذا، در این بخش، جهت راهنمایی این گروه از افراد، به توضیح نکات مربوط به تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف، می پردازیم.

ثبت دادخواست یا شکواییه شکایت از تصادف و ارجاع آن به مرجع قضایی مربوطه، باید از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام گیرد.

پیش از تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف و اقدام برای ثبت آن، شاکی یا خواهان، باید برای ثبت نام در سامانه ثنا اقدام نماید. ثبت نام در این سامانه، از طریق مراجعه به یک از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی یا در منزل و با ورود به سامانه ثنا به آدرس sana.adliran.ir برای متقاضیان، امکان پذیر می باشد.

برای شکایت از راننده مقصر در تصادف، در شورای حل اختلاف یا داگاه حقوقی، اکیدا توصیه می شود تا متقاضی، طبق مقررات تامین دلیل در تصادفات رانندگی، در اسرع وقت، برای تامین دلیل و حفظ اطلاعات خسارت های وارده به خودرو اقدام نماید.

شکایت از راننده مقصر در تصادف، در شورای حل اختلاف یا داگاه حقوقی، دارای مهلت نبوده، اما در شکایت کیفری، شکایت و اعمال مجازات تعزیری حبس راننده مقصر، دارای مرور زمان 7 ساله از تاریخ وقوع تصادف می باشد. لازم به ذکر است که درخواست دیه، مشمول مرور زمان نمی گردد.

مهلت شکایت بعد از تصادف

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف در کانال تلگرام آیین دادرسی مدنی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- نحوه تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف جرحی به چه صورت می باشد؟

در تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف جرحی باید موارد الزامی نظیر مشخصات شاکی مشتکی عنه و دلایل و منضمات از جمله نظریه پزشکی قانونی ذکر گردد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف خسارتی به چه صورت می باشد؟

در تنظیم متن شکایت از راننده مقصر در تصادف خسارتی باید موارد الزامی نظیر مشخصات خواهان و خوانده و دلایل و منضمات از جمله کروکی تصادف ذکر گردد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- آیا شکایت از راننده مقصر در تصادف خسارتی دارای مهلت و مرور زمان می باشد؟

خیر شکایت از راننده مقصر در تصادف خسارتی دارای مهلت و مرور زمان نمی باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.​

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *