دسته‌بندی نشده

حساب مشترک چیست – نحوه افتتاح حساب

[ad_1]

حساب مشترک، حسابی است که افتتاح کننده و دارنده این نوع از حساب های بانکی، دو یا چند شخص می باشند. نحوه افتتاح حساب در این گونه از حساب های بانکی، بدین صورت بوده که تمام شرکا یا نماینده قانونی آنها، باید حضورا به بانک، مراجعه کرده و در مورد میزان سهم و حق برداشت، توافق نمایند.

برای مشاوره نحوه افتتاح و برداشت از حساب مشترک

برای مشاوره نحوه افتتاح و برداشت از حساب مشترک

 

حساب های بانکی که اشخاص، اقدام به افتتاح و استفاده از آن ها می کنند، دارای انواع مختلفی بوده که با توجه به نوع آن ها، کارکردهای متفاوتی نیز دارند. دریافت سود، شرکت در قرعه کشی بانک و امکان انجام امور جاری از طریق واریز و برداشت های منظم با کارت بانکی، از جمله این کارکرد ها می باشند.

یکی از انواع حساب های بانکی، حساب مشترک بوده که کارکرد آن، تجمیع سرمایه نقدی مشترک دو یا چند شخص در یک حساب و مدیریت صحیح استفاده از این سرمایه، با توافق شرکا می باشد. اما، از آنجا که افتتاح، برداشت و بستن این حساب، تابع مقررات خاصی بوده، لازم است تا اشخاصی که قصد گشایش چنین حسابی و استفاده از مزایای آن را داشته، با قوانین مربوط به آن، آشنا شوند.

لذا، در این مقاله، پس از پاسخگویی به این سوال که حساب مشترک چیست، شرایط، مدارک و نحوه افتتاح این گونه از حساب های بانکی را توضیح داده و در ادامه، به بررسی قوانین مرتبط با حق برداشت، بستن حساب مشترک و دریافت دو کارت برای این حساب، می پردازیم.

حساب مشترک چیست

یکی از خدماتی که بانک ها، به مشتریان خود، ارائه کرده، امکان افتتاح انواع حساب بانکی و برخورداری از مزایای این حساب ها، نظیر دریافت سود می باشد. یکی از انواع حساب های بانکی، حساب مشترک بوده که مقررات مربوط به مراحل و نحوه افتتاح حساب و حق برداشت آن، متفاوت از سایر حساب ها می باشد. به همین دلیل، در این بخش، به این سوال پاسخ می دهیم که حساب مشترک چیست و سپس، در بخش های بعد، نحوه افتتاح حساب، در اینگونه از حساب های بانکی و حق برداشت آن ها را توضیح خواهیم داد.

حساب های بانکی، از جهات گوناگونی، مانند تعلق سود یا عدم تعلق سود به حساب، قابل تقسیم می باشند. این حساب ها، از نظر تعداد افتتاح کنندگان و دارندگان آن ها، به دو گروه حساب های بانکی انفرادی و حساب های بانکی مشترک، تقسیم می شوند.

منظور از حساب انفرادی، حساب بانکی است که توسط یک شخص، افتتاح شده و این فرد، تنها دارنده حساب می باشد. مطابق مقررات نحوه افتتاح حساب انفرادی، برای باز کردن این حساب ها، حضور دارنده آتی حساب یا نماینده قانونی وی، کافی بوده و حق برداشت نیز صرفا متعلق به این شخص می باشد.

در نقطه مقابل حساب های انفرادی، حساب مشترک، قرار داشته که افتتاح کننده و دارنده این نوع از حساب های بانکی، دو یا چند شخص، مانند دو همسر یا چند شریک تجاری می باشند. بر اساس قوانین مربوطه، نحوه افتتاح حساب در این گونه از حساب های بانکی، بدین صورت بوده که حضور تمام شرکا یا نماینده قانونی آنها، برای باز کردن حساب، الزامی بوده و حق برداشت نیز با توافق، تعیین می گردد.

در واقع، حساب مشترک بانکی، از مصادیق شرکت اختیاری بوده که در این نوع از شرکت، مالکیت مشاعی شرکا، بر مال مشترک، با توافق آنها حاصل شده و تعیین نحوه حق برداشت از حساب که در واقع، نوعی توافق در مورد نحوه تقسیم مال مشترک بوده، تا حد مبلغ برداشت شده، به اشاعه(مشترک بودن مالکیت)، خاتمه می دهد.

پس از پاسخگویی به این سوال که حساب مشترک چیست، در ادامه، نحوه افتتاح حساب در این نوع از حساب های بانکی را توضیح داده و همچنین، خواهیم گفت که حق برداشت از این گونه از حساب ها، متعلق به کدام شریک یا شرکا می باشد.

توقیف حساب مشترک

شرایط افتتاح حساب مشترک

برای افتتاح حساب مشترک، همانند سایر انواع حساب های بانکی، لازم است تا شرایط قانونی مربوطه، وجود داشته که این شرایط، به دو گروه شرایط عمومی و شرایط اختصاصی، تقسیم می گردد. لذا، ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد که شرایط افتتاح حساب مشترک چیست؟

شرایط عمومی افتتاح حساب مشترک

منظور از شرایط عمومی افتتاح حساب مشترک، شرایطی است که اختصاص به این نوع از حساب ها نداشته و برای باز کردن کلیه حساب های بانکی، در تمامی بانک ها و موسسات مالی اعتباری، لازم است تا این شرایط، وجود داشته باشند. شرایط عمومی افتتاح حساب مشترک، عبارتند از:

در موردی که افتتاح کنندگان حساب مشترک، اشخاص حقیقی بوده، کلیه آنها، باید حداقل 18 سال داشته و در صورتی که کمتر از این سن را داشته باشند، یا باید حکم رشد دادگاه را به بانک، ارائه کرده و یا نماینده قانونی آنها، مانند ولی، قیم یا وصی، جهت افتتاح حساب مشترک و تعیین حق برداشت، اقدام نماید.

در صورتی که افتتاح کننده حساب مشترک، شخص حقوقی (مانند شرکت تجاری) بوده، مطابق مقررات مربوط به نحوه افتتاح حساب، صرفا دارنده امضای مجاز شخص حقوقی که به موجب اساسنامه، تعیین گردیده، حق باز کردن حساب بانکی را خواهد داشت.

تمام افتتاح کنندگان حساب مشترک یا نماینده قانونی آنها، باید حضورا به بانک، مراجعه کرده و مدارک لازم را نیز به بانک، ارائه دهند که در بخش مدارک لازم برای افتتاح حساب مشترک، به تفصیل، در مورد این مدارک، صحبت خواهیم کرد.

شرایط اختصاصی افتتاح حساب مشترک

شرایط اختصاصی افتتاح حساب مشترک، به شرایطی گفته می شود که مختص همین نوع از حساب های بانکی بوده و در رابطه با نحوه افتتاح حساب در سایر حساب های موجود در سیستم بانکی کشور، لازم الرعایه نمی باشند. این شرایط، به شرح زیر می باشند:

در هنگام باز کردن حساب مشترک، لازم است تا سهم هر شریک، مشخص گردد. در صورت عدم تعیین سهام، بنا بر قاعده تساوی سهام که در فقه و حقوق کشور ما، پذیرفته گردیده، اصل بر تساوی سهم شرکا، از موجودی حساب خواهد بود.

در زمان باز کردن حساب، باید حق برداشت از حساب مشترک، مشخص گردد. این حق، ممکن است برای یکی از شرکا، در نظر گرفته شده و ممکن است، به تمام شرکا داده شود و در هر حال، تابع توافق شرکا بوده و قانون خاصی برای آن، وجود ندارد.

مساله دیگری که در هنگام افتتاح حساب مشترک، باید در مورد آن، تعیین تکلیف شود، نحوه بستن حساب و پایان دادن به آن می باشد که ما در بخش بستن حساب مشترک، به توضیح جزئیات آن، پرداخته و خواهیم گفت که مشخص کردن نحوه بستن حساب، به چه صورت می باشد.

بیشتر بخوانید : استعلام تعداد حساب ها

 

مدارک لازم برای افتتاح حساب مشترک

علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی، برای اینکه متقاضیان افتتاح حساب مشترک، بتوانند حساب بانک مورد نظر خود را باز کرده و بسته به نوع حساب باز کرده، از مزایای انواع سپرده بانکی، بهره مند گردند، لازم است تا مدارک خاصی نیز به بانک مربوطه، ارائه شود که در ادامه، به توضیح این مدارک، می پردازیم.

مدارک لازم برای افتتاح حساب مشترک اشخاص حقیقی، شامل کارت ملی و شناسنامه، مدارکی مانند سند منزل یا اجاره نامه یا معرفی نامه شغلی مبنی بر اقامت متقاضیان در حوزه بانک و نداشتن سابقه چک برگشتی و بدهی معوق بانکی می باشد.

مدارک لازم برای افتتاح حساب مشترک اشخاص حقوقی، عبارتند از: شناسنامه و کارت ملی مدیران شرکت، اصل و کپی اساسنامه و آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و آگهی آخرین تغییرات شرکت، آخرین صورت جلسه مجمع عمومی، ارائه اجاره نامه یا سند مالکیت مبنی بر اقامت متقاضیان در حوزه بانک و نداشتن سابقه چک برگشتی و بدهی معوق بانکی.

بیشتر بخوانید : مالیات حساب تجاری

 

مراحل و نحوه افتتاح حساب مشترک

در صورتی که افتتاح کنندگان حساب مشترک، از شرایط قانونی مربوطه که در بخش های قبل توضیح داده شد، برخوردار بوده و مدارک مثبت این شرایط را نیز در اختیار داشته باشند، می توانند مطابق مقررات بانکی مربوط به نحوه افتتاح حساب مشترک، برای باز کردن حساب، اقدام نمایند. به همین دلیل، در این بخش، به این سوال پاسخ خواهیم داد که نحوه افتتاح حساب مشترک، به چه صورت بوده و مراحل باز کردن چنین حسابی چیست؟

نحوه افتتاح حساب مشترک، بدین صورت بوده که دو یا چند شخصی که قصد شریک شدن در یک حساب بانکی را داشته، باید خود یا نماینده قانونی شان، حضورا، به بانک مورد نظر، مراجعه کرده و درخواست خود را به بانک، ارائه دهند.

در این صورت، بانک، فرم افتتاح حساب مشترک را به متقاضیان داده که لازم است، بخش های مختلف این فرم، با دقت، تکمیل گردد. این بخش ها، شامل بخش مشخصات دارندگان حساب، شرایط برداشت از حساب مشترک و بستن آن و میزان سهم الشرکه شرکا در حساب می باشد.

در پایان این بخش، لازم به ذکر است که در حال حاضر، افتتاح حساب مشترک، صرفا با مراجعه حضوری شرکا به بانک، امکان پذیر بوده و بنابراین، فعلا، باز کردن این گونه از حساب های بانکی، به شکل غیر حضوری، امکان پذیر نمی باشد.

نحوه افتتاح حساب غیر حضوری در بانک

 

حق برداشت از حساب مشترک

هنگامی که متقاضیان، جهت افتتاح حساب مشترک، به یکی از بانک ها یا موسسه های مالی اعتباری مجاز، مراجعه می کنند، لازم است تا فرم مخصوص باز کردن این گونه از حساب ها را نیز که از طرف بانک در اختیار آنها قرار گرفته، تکمیل کرده و به بانک ارائه دهند.

یکی از بندهای موجود در این فرم، بند مربوط به مشخص کردن حق برداشت از حساب مشترک می باشد. با این توضیح که در این فرم، باید دقیقا، تعیین شود که کدام شریک یا شرکا، حق برداشت از حساب بانکی را دارند.

 

همچنین، در صورت در نظر گرفتن حق برداشت، برای برخی از شرکا، باید تعیین گردد که برداشت، با امضای چند نفر شریک، امکان پذیر می باشد. به عنوان مثال، در یک حساب مشترک که متعلق به سه شریک بوده، ممکن است چنین توافق گردد که برداشت با امضای دو شریک، معتبر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : برداشت پول از حساب مسدود شده

 

بستن حساب مشترک

در این بخش، قصد داریم تا به بررسی مساله بستن حساب مشترک، پرداخته و توضیح دهیم که بسته شدن این نوع از حساب های بانکی، در حالت اختیاری و اجباری، به چه صورت، انجام گرفته و تابع چه مراحل و تشریفات قانونی می باشد.

در بستن حساب مشترک، به صورت اختیاری، شرکا اقدام به بستن حساب کرده و این بستن و پایان دادن به حساب بانکی، تابع نحوه و شرایط تعیین شده از سوی شرکا، در فرم افتتاح حساب مشترک می باشد. به عنوان مثال، در صورتی که در این فرم، تعیین شود که بستن حساب مشترک، با چهار امضا از شش امضا، امکان پذیر است، در صورت حضور چهار شریک و درخواست آنها، بانک نیز اقدام به بستن حساب، خواهد کرد.

بستن اجباری حساب مشترک، بدین صورت بوده که در مواقعی مانند فوت یا حجر یکی از شرکا، بانک، موظف است تا در صورت دریافت حکم قضایی یا نامه اداره تصفیه امور ورشکستگی، حساب مشترک را بسته و سهم متوفی یا محجور را به مرجع مربوطه یا افراد معرفی شده توسط آن مرجع، پرداخت کرده و سهم سایر شرکا را نیز به آنها بپردازد.

بیشتر بخوانید : رفع مسدودی حساب بانکی

 

حساب مشترک با دو کارت

در بخش های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که حساب مشترک چیست و همچنین، گفتیم که شرایط، مدارک، مراحل و نحوه افتتاح این نوع از حساب های بانکی، به چه صورت بوده و شرکا، به چه نحو می توانند، حق برداشت از حساب مشترک و بستن آن را تعیین نمایند.

اما، یکی دیگر از سوالاتی که پیرامون حساب مشترک وجود داشته، مساله صدور کارت برای این حساب می باشد. به این توضیح که آیا امکان افتتاح حساب مشترک با دو کارت یا بیشتر، به تعداد افتتاح کنندگان و دارندگان حساب، وجود داشته یا خیر؟

 

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، در حال حاضر، تنها یک کارت برای حساب مشترک، صادر شده و این کارت نیز صرفا به دارنده ای تحویل می گردد که طبق توافقات میان شرکا، حق برداشت صد در صدی از حساب بانکی را داشته باشد.

پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه افتتاح و برداشت از حساب مشترک در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه افتتاح و برداشت از حساب مشترک پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- حساب مشترک چیست؟

حساب مشترک حساب بانکی است که افتتاح کننده و دارنده این نوع از حساب های بانکی دو یا چند شخص می باشند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- مراحل و نحوه افتتاح حساب مشترک به چه صورت می باشد؟

مراحل و نحوه افتتاح حساب مشترک بدین صورت بوده که تمام شرکا یا نماینده قانونی آنها باید حضورا به بانک مراجعه کرده و در مورد میزان سهم و حق برداشت توافق نمایند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- شرایط افتتاح حساب مشترک چیست؟

داشتن حداقل 18 سال تمام یا ارائه حکم رشد و مراجعه حضوری تمام شرکا به شعبه بانک از مهم ترین شرایط افتتاح حساب مشترک می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره نحوه افتتاح و برداشت از حساب مشترک

برای مشاوره نحوه افتتاح و برداشت از حساب مشترک

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *