دسته‌بندی نشده

نحوه ثبت تغییرات شرکت سهامی عام

[ad_1]

بر اساس قانون تجارت ، برخی از موارد تغییر در شرکت های سهامی عام ، الزاما می بایست در مرمع ثبت شرکت ها به ثبت رسد تا قابل استناد و معتبر باشد . نحوه ثبت تغییرات شرکت سهامی عام ، از طریق مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت ها می باشد که پیگیری ثبت تغییرات نیز ، از طریق همین سامانه ، امکان پذیر است .

برای مشاوره ثبت تغییرات شرکت سهامی عام

برای مشاوره ثبت تغییرات شرکت سهامی عام

 

شرکت های مشمول قانون تجارت ، انواع و اقسام مختلفی دارند که یکی از مصادیق آن ، شرکت های سهامی عام می باشد . پس از ثبت شرکت های سهامی عام ، بنا به دلایل مختلفی ، ممکن است که شرکا ، تغییراتی را در آن شرکت ایجاد نمایند که بر اساس قانون ، این تغییرات می بایست در مرجع ثبت شرکت ها ، به ثبت برسند .

ثبت تغییرات شرکت های سهامی عام ، در حال حاضر ، می بایست از طریق سامانه الکترونیکی ثبت شرکت ها ، به ثبت رسیده و پس از آن ، می توان انجام این تغییرات را پیگیری نیز نمود . به همین دلیل ، متقاضیانی که نماینده شرکت بوده و قصد ثبت تغییرات آن را دارند ، می بایست با نحوه و مراحل آن آشنا شوند و از طریق سامانه مربوطه ، اقدامات لازم را انجام و مدارک را نیز ، به اداره ثبت شرکت ها ارسال کنند .

به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم پس از معرفی سامانه ثبت تغییرات شرکت سهامی عام ، نحوه و مراحل ثبت این تغییرات و پیگیری آن را شرح دهیم . در ادامه نیز ، مدارک لازم و الزامات قانونی مرتبط با ثبت تغییرات شرکت های سهامی عام را توضیح خواهیم داد .

الزامات قانونی ثبت تغییرات شرکت سهامی عام

در قانون تجارت ، احکام مربوط به شرکت های تجاری ، به تفصیل بیان شده است . بر اساس این قانون ، شرکت های سهامی ، به شرکت هایی گفته می شود که سرمایه آنها ، به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام ، محدود به مبلغ اسمی سهام آنها می باشد . انواع شرکت های سهامی را می توان شامل شرکت های سهامی عام و شرکت های سهامی خاص دانست که برای اطلاع از جزئیات مربوط به ثبت شرکت سهامی عام ، می توان به قانون تجارت و قوانین مربوط به ثبت شرکتها مراجعه نمود .

در خصوص الزامات قانونی ثبت تغییرات شرکت های سهامی عام ، باید گفت که این شرکت ها نیز می بایست برخی از تغییرات انجام شده در حوزه امور و فعالیت های شرکت را به ثبت برسانند ؛ با این وجود ، تمامی تغییرات این قبیل شرکت ها ، نیازی به ثبت رسمی نداشته و صرفا برخی از موارد را به موجب قانون ، باید ثبت نمود که از جمله آنها ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

انتخاب مدیران ، بازرس یا بازرسان ؛

تصمیم راجع به انحلال شرکت و نحوه تصفیه آن ؛

تصویب ترازنامه ؛

کاهش یا افزایش سرمایه و هر نوع تغییر در اساسنامه شرکت ؛

 

در صورتی که در هر یک از موارد مذکور ، تغییراتی ایجاد شود ، نماینده شرکت سهامی عام می بایست طبق تشریفات قانونی ، اطلاعات و مدارک لازم را به اداره ثبت شرکت ها ، ارسال نماید که در حال حاضر ، این امر از طریق سامانه انجام می شود و در ادامه به توضیح این سامانه و نحوه کار با آن خواهیم پرداخت .

حتما بخوانید: شرکت سهامی و انواع آن

سامانه ثبت تغییرات شرکت سهامی عام

پس از اینکه شرکت سهامی عام یا خاص ، طبق تشریفات مخصوص ، به ثبت رسید ، ممکن است جلساتی در این شرکت ها ، برگزار شده و تصمیماتی اتخاذ گردد که سبب ایجاد تغییراتی در خصوص شرکت گردد ؛ به عنوان نمونه ، تغییر در اساسنامه شرکت ، تغییر در هیات مدیره شرکت سهامی عام و مواردی از این قبیل . چنین تغییراتی ، طبق قانون ، می بایست در اداره ثبت شرکت ها ، به ثبت رسد تا رسمیت پیدا کند .

در گذشته ، ثبت تغییرات شرکت تضامنی و یا شرکت سهامی عام ، به این صورت بود که متقاضی ثبت تغییرات ، به صورت حضوری ، به اداره ثبت شرکت ها مراجعه و با ارائه مدارک و مستندات لازم ، اقدام به این امر می نمود . لکن در حال حاضر ، سامانه ای جهت ثبت تغییرات شرکت سهامی عام و سایر شرکت های مشمول قانون تجارت ایجاد شده که با مراجعه به این سامانه ، می توان تغییرات شرکت ها را به صورت الکترونیکی ، به ثبت رسانید .

در این قسمت ، قصد داریم به معرفی سامانه ثبت تغییرات شرکت سهامی عام پرداخته و مراحل و نحوه انجام این امر را ، در ادامه توضیح دهیم . در این خصوص ، باید گفت که سامانه جامع ثبت شرکت ها ، همان سامانه ای است که علاوه بر ثبت شرکت ها ، مراحل مربوط به ثبت تغییرات آنها را نیز ، می توان با مراجعه به آن ، انجام داد که آدرس سامانه ثبت تغییرات شرکت سهامی عام ، irsherkat.ssaa.ir می باشد و با مراجعه به این سامانه ، نیازی به مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت ها ، برای ثبت تغییرات شرکت های سهامی عام ، نخواهد بود .

شرکت سهامی عام و تشکیل سرمایه آن

 

مراحل و نحوه ثبت تغییرات شرکت سهامی عام

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد ، سامانه ثبت تغییرات شرکت های سهامی عام ، همان سامانه جامع ثبت شرکت ها می باشد که از طریق آن ، اقدامات مختلفی از قبیل ثبت اینترنتی تاسیس شخصیت حقوقی نیز ، قابل انجام است . در همین ارتباط ، ممکن است مراحل و نحوه ثبت تغییرات شرکت سهامی عام ، محل تامل باشد . به همین دلیل ، در این قسمت ، قصد داریم نحوه و مراحل ثبت شرکت های سهامی عام در این سامانه را شرح داده و راهنمای تصویری آن را ارائه نماییم .

در اولین مرحله ، برای ثبت تغییرات شرکت سهامی عام ، باید به آدرس اینترنتی irsherkat.ssaa.ir وارد شوید که می توانید مستقیما این آدرس را در مرورگر خود وارد نموده و یا اینکه در سایت گوگل ، عبارت « سامانه جامع ثبت شرکت ها » را وارد کرده و مطابق تصویر زیر ، وارد اولین سایت شوید .

 

 

پس از ورود به این سامانه ، از نوار بالای صفحه ، گزینه « صورتجلسه تغییرات شرکت » را انتخاب کرده و شیوه درخواست خود را ، بر روی یکی از گزینه های « با شناسه ملی » یا « بدون شناسه ملی » قرار دهید . در صورتی که شناسه ملی شرکت را در اختیار داشته باشید ، می بایست آن را در کادر مربوطه وارد نموده و پس از ورود تصویر امنیتی ، به مرحله بعد بروید .

 

 

مرحله بعدی ثبت تغییرات شرکت سهامی عام ، وارد کردن اطلاعات مربوط به جلسه ای است که در آن ، تغییرات شرکت سهامی ، به تصویب رسیده است که می بایست ستون های مربوطه که با ستاره قرمز رنگ مشخص شده است را به صورت کامل ، وارد نمایید . شایان ذکر است که طی این مرحله ، برای ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص نیز ضرروی می باشد.

 

 

مرحله بعد ، در ارتباط با تصمیماتی است که در جلسه شرکت سهامی عام ، اتخاذ شده است که از جمله آنها ، می توان به تغییر نام شخصیت حقوقی ، تغییرات تصفیه ، ثبت شعبه و نمایندگی شرکت و مواردی از این قبیل ، اشاره نمود .

 

 

در این مرحله ، نحوه ثبت تغییرات ، به این صورت است که باید نام اشخاص حاضر در جلسه شرکت سهامی عام ، سمت آنها در جلسه و در شخصیت حقوقی ، به صورت دقیق ، ذکر شوند که در تصویر زیر ، می توانید آن را ملاحظه نمایید .

 

 

سپس ، می بایست نام اشخاصی که در گام قبلی وارد شده است ، نوع ارتباط ایشان با شرکت سهامی عام ، به صورت کامل و دقیق ، قید شود که از کادرهای مربوطه ، می توانید اقدام به انتخاب و تعیین آنها نمایید .

 

 

در پایان مراحل مذکور ، می توانید متن صورتجلسه تغییرات شرکت را با همان اطلاعاتی که در گام های قبل وارد نموده اید ، ملاحظه کرده و در صورت صحیح بودن ، آن را تایید نمایید .

 

 

پس از فشردن گزینه ثبت نهایی ، یک کد رهگیری به متقاضی داده می شود که برای پیگیری ثبت تغییرات شرکت سهامی عام ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت که در قسمت بعد ، به بررسی نحوه و مراحل پیگیری ثبت تغییرات شرکت سهامی عام نیز خواهیم پرداخت .

ثبت اینترنتی صورتجلسه تغییرات شرکت    

 

پیگیری ثبت تغییرات شرکت سهامی عام

پس از اینکه تغییرات مورد نظر در خصوص شرکت های سهامی عام ، در این سامانه به ثبت رسیده و کد رهگیری نیز به متقاضی ثبت تغییرات ارائه گردید ، حسب مورد می توان ثبت تغییرات شرکت را از طریق همین سامانه ، مورد پیگیری قرار داد . به همین دلیل ، در این قسمت قصد داریم به بررسی نحوه پیگیری ثبت تغییرات شرکت سهامی عام از طریق سامانه جامع ثبت شرکت ها پرداخته و مراحل آن را شرح دهیم .

پیگیری ثبت شرکت سهامی عام ، به این صورت است که متقاضی یا همان نماینده شرکت ، می تواند با مراجعه به همان سامانه ای که تغییرات شرکت را در آن ثبت نموده ، یعنی irsherkat.ssaa.ir ، تغییرات ثبت شده در خصوص شرکت را استعلام و پیگیری نماید . لذا نیازی به مراجعه حضوری برای استعلام شرکت و مشاهده تغییرات آن ، نیست .

پس از ورود به سایت irsherkat.ssaa.ir ، مطابق تصویر زیر ، باید بر روی گزینه « پیگیری درخواست » کلیک کرده و وارد مرحله بعدی شوید .

 

 

از منوی نوع درخواست ، باید بر روی گزینه « صورتجلسه تغییرات » کلیک کنید ؛ در این مرحله ، پیگیری صورتجلسه تغییرات شرکت سهامی عام ، منوط به این است که قبلا ، این تغییرات در سامانه به ثبت رسیده و کد رهگیری نیز دریافت شده باشد .

 

 

سپس ، می بایست شماره پیگیری که هنگام ثبت تغییرات دریافت نموده را وارد کرده و به مرحله بعد بروید . در صورت فراموش کردن آن ، می توانید بر روی گزینه شماره پیگیری خود را فراموش کرده ام ، کلیک کرده و آن را بازیابی کنید .

 

 

علاوه بر این ، در صورتی که شخصی ، غیر از نماینده شرکت که کد رهگیری را در اختیار دارد ، قصد داشته باشد تغییرات شرکت های سهامی عام را پیگیری نماید ، می تواند با مراجعه به سایت روزنامه رسمی کشور ، این اقدام را انجام دهد که نحوه پیگیری ثبت تغییرات شرکت های سهامی عام برای این اشخاص به این صورت است که ابتدا ، باید به سایت روزنامه رسمی کشور به نشانی www.rrk.ir مراجعه نمود .

 

 

سپس ، مطابق تصویر زیر ، از منوی سمت راست صفحه ، بر روی گزینه آگهی های قانونی کلیک کرده و به مرحله بعدی بروید . لازم به ذکر است که این پیگیری ، مختص شرکت هایی است که فرآیند ثبت شرکت و ثبت تغییرات در مورد آنها ، به صورت کامل انجام شده است .

 

 

در این مرحله ، می بایست اطلاعاتی از قبیل سال ثبت تغییرات ، نام شرکت ، شماره ثبت شرکت ، نوع آگهی تغییرات را وارد نموده و بر روی گزینه جست و جو کلیک کنید . در نهایت ، اگر تغییرات شرکت به ثبت رسیده باشد ، می توانید صورتجلسه تغییرات آن را مشاهده نمایید .

 

 

بر این اساس ، پیگیری تغییرات شرکت ها ، از دو طریق فوق ، امکان پذیر است که پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله زیر را نیز ملاحظه نمایید .

استعلام و پیگیری تغییرات شرکت

 

مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت سهامی عام

در تکمیل مطالب ذکر شده ، قصد داریم در این قسمت ، به بررسی این موضوع نیز بپردازیم که مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت های سهامی عام کدام است و در صورتی که متقاضی ، قصد ثبت تغییرات برای شرکت سهامی عام را داشته باشد ، چه اسناد و مدارکی را باید فراهم نماید ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در صورت انجام تغییر در شرکت سهامی عام ، می بایست متناسب با نوع تغییرات مورد نظر ، مدارک و مستندات مربوطه را تهیه و پس از امضای آنها ، با پرداخت هزینه ها ، به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمود تا کارشناسان اداره ثبت ، با بررسی کلیه تشریفات قانونی در خصوص موضوع ، تغییرات شرکت را به ثبت رسانیده و تاییدیه آن را برای درج در روزنامه رسمی ، ارائه نمایند .

از جمله مهم ترین مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت سهامی عام ، ارائه کپی برابر اصل شده اساسنامه شرکت سهامی عام ، همراه با آخرین اصلاحات و تغییرات مربوطه ، به اداره ثبت شرکت ها است . علاوه بر این ، اسناد و مدارک مربوط به اوراق هویتی مدیران شرکت سهامی عام نیز ، برای ارائه به اداره ثبت ، لازم و ضروی است .

در سایر موارد تغییرات شرکت سهامی عام از قبیل تغییر نام شرکت ، تغییر موضوع فعالیت ، افزایش یا کاهش سرمایه و غیر اینها ، می بایست مدارک و مستندات متناسب با نوع تغییر انجام شده ، تهیه و از طریق پست ، به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود .

ثبت شرکت سهامی عام

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت تغییرات شرکت سهامی عام در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت تغییرات شرکت سهامی عام پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- ثبت تغییرات شرکت سهامی عام در چه مواردی الزامی است ؟

بر اساس قانون برخی موارد از جمله انتخاب مدیران و بازرسان شرکت یا تصویب ترازنامه شرکت و نیز کاهش یا افزایش سرمایه آن به همراه انحلال شرکت و نحوه تصفیه آن باید به صورت رسمی ثبت شود که شرح آن در مقاله آمده است .

2- سامانه ثبت تغییرات شرکت های سهامی عام چیست ؟

برای ثبت تغییرات شرکت های سهامی عام ابتدا باید به سایت سامانه جامع ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir وارد شده و اطلاعات مورد نیاز برای تغییر شرکت را در آن ثبت و کد رهگیری دریافت کرد که جزئیات آن در مقاله ذکر شده است .

3- نحوه پیگیری ثبت تغییرات شرکت های سهامی عام چگونه است ؟

نماینده شرکت سهامی عام با دارا بودن کد رهگیری می تواند به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه و ثبت تغییرات آن را پیگیری کند ولی سایر افراد از طریق سایت روزنامه رسمی می توانند تغییرات شرکت ها را پیگیری نمایند که برای آشنایی با این موضوع می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

برای مشاوره ثبت تغییرات شرکت سهامی عام

برای مشاوره ثبت تغییرات شرکت سهامی عام

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *