دسته‌بندی نشده

نمونه دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس

[ad_1]

نمونه دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس که برای حفظ دلایل و مدارکی که فرد، با کمک آن ها، قصد طرح دعوا یا دفاع را داشته، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به شورای حل اختلاف، فرستاده می شود؛ می تواند، در خصوص صدور قرار تامین دلیل فوری یا تامین دلیل مطالبه خسارت و مواردی از این دست باشد. این دادخواست، در بردارنده اطلاعات خواهان و خوانده و شرح علتی بوده که فرد، به موجب آن، خواهان صدور قرار تامین دلیل است.

برای مشاوره نمونه دادخواست تامین دلیل

برای مشاوره نمونه دادخواست تامین دلیل

 

هنگامی که افراد، اقدام به طرح یک دعوا، در دادگاهای حقوقی و کیفری می نمایند، باید، ادله اثبات خود را به محکمه، ارائه کرده و با کمک ادله اثبات در دعاوی حقوقی یا کیفری، بسته به نوع دعوای خود، ادعای خود را ثابت نمایند. بر اساس قاعده فقهی “البینه المدعی”، بار ارائه ادله اثبات دعوا، همیشه با مدعی است.

گاهی، مدعی، به این علت که دلیل او، در معرض از بین رفتن است و تا روز محکمه، اثری از آن، باقی نمی ماند یا به هر دلیل دیگری، سعی در حفظ دلایل خود دارد. در این موارد، او می تواند از نهاد حقوقی تامین دلیل، استفاده کرده که انجام این امر، صرفا، با ثبت دادخواست تامین دلیل، با استفاده از از نمونه دادخواست تامین دلیل و با جلب نظر کارشناس، ممکن می باشد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، توضیح دهیم که دادخواست تامین دلیل چیست و مقصود از تامین دلیل با جلب نظر کارشناس چه می باشد؛ سپس، نمونه این دادخواست را در خصوص مطالبه خسارت، در مواردی که تامین دلیل، فوری است و در مواردی که فرد، درخواست صدور آن را از شورای حل اختلاف داشته، ارائه کرده و پس از آن، بگوییم که نحوه نوشتن چنین دادخواستی، چگونه می باشد و فایل دانلود متن آن را ارائه دهیم .

دادخواست تامین دلیل چیست

قبل از ارائه نمونه دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس و قرار دادن فایل دانلود متن آن، باید توضیح دهیم، که دادخواست تامین دلیل چیست و چه کاربردی دارد و پس از آن نمونه دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس را ارائه کرده و فایل دانلود متن آن را برای خوانندگان، قرار دهیم. برای تعریف دادخواست تامین دلیل، ابتدا باید، تامین دلیل را از منظر قانون آیین دادرسی مدنی، تعریف کنیم. ماده 149 قانون آیین دادرسی مدنی، در مورد این نهاد حقوقی، مقرر می دارد:

“در مواردی که اشخاص ذی نفع، احتمال دهند که در آینده، استفاده از دلایل و مدارک دعوای آنان، از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است، متعذر یا متعسر خواهد شد، می‌ توانند از شورای حل اختلاف، درخواست تامین آن ها را بنمایند. مقصود از تامین، در این موارد، فقط ملاحظه و صورت برداری از اینگونه دلایل است.” 

بر اساس این ماده، تامین دلیل، یعنی، صورت برداری از دلایل، پس از ملاحظه آن ها، توسط شورای حل اختلاف، در مواردی که ذینفع، بیم از بین رفتن دلایل یا تعذر و تعسر دسترسی به آن ها را دارد که انجام تامین دلیل، توسط شورای حل اختلاف، باید با درخواست تامین دلیل، توسط ذی نفع صورت گیرد.

برای درخواست تامین دلیل، ذینفع باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست تامین دلیل خود را ثبت و به شورای حل اختلاف، ارسال کند. ارسال چنین درخواستی، در حین دادرسی یا قبل از اقامه دعوا، امکان پذیر می باشد و درخواست کننده باید در درخواست خود، اطلاعاتی، شامل مشخصات خود و طرف مقابل، موضوع دعوا و شرایطی که به سبب آن، در خواست تامین دلیل دارد را ذکر کند.

بر اساس تعریفات فوق، دادخواست تامین دلیل، دادخواستی است که به موجب آن، هر ذینفعی که بیم از بین رفتن دلایل یا تحریف و دستکاری آن ها را دارد، از شورای حل اختلاف، تقاضای ملاحظه و صورت برداری از دلایل را می کند تا بتواند، در صورت از بین رفتن دلیل یا تغییر آن، صورتی که توسط شورای حل اختلاف، پس از ملاحظه دلیل، برداشته شده را به محکمه ارائه کند.

شایان ذکر است، متقاضی تامین دلیل، می تواند، درخواست تامین دلیل خود را با کمک نمونه دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس، پس از دانلود فایل آن، تکمیل کرده و به شورای حل اختلاف ارسال کند. در ادامه در خصوص این نمونه دادخواست، توضیح خواهیم داد.

حتما بخوانید: درخواست تامین دلیل چیست

دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس

پس از توضح درباره دادخواست تامین دلیل، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس، صحبت کرده و توضیح دهیم که چگونه و با طی کردن چه مراحلی، می توان، با دانلود نمونه دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس و تکمیل آن، دادخواست خود را به شورایحل اختلاف ارسال کرد.

دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس، یعنی، تقاضا کننده تامین دلیل از شورای حل اختلاف، از قاضی صادر کننده دستور تامین دلیل، می خواهد که ملاحظه و صورت برداری از دلیل، به کارشناس متخصص این امر که بسته به نوع دلیل، باید دارای تخصص ویژه ای باشد، ارجاع شود تا کارشناس، نظر کارشناسانه و تخصصی را ارائه کرده و قاضی، در صدور رای، آن را به عنوان اماره، مد نظر قرار دهد.

متقاضی این دادخواست می تواند، پس از دانلود نمونه دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس و تکمیل آن، به نزدیک ترین شعبه دفاتر خدمات قضایی، مراجعه کرده و پس از پرداخت هزینه های لازم، دادخواست خود را ثبت و به شورای حل اختلاف، ارسال کند.

حتما بخوانید: تامین دلیل و شرایط آن

 

نمونه دادخواست تامین دلیل مطالبه خسارت

دادخواست تامین دلیل مطالبه خسارت، زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که خسارتی به شخص، وارد شده و ممکن است، شواهد و قراین و دلیل اثبات کننده خسارت، از بین برود یا اینکه زیان دیده، به دلیل بر اثر خسارت های وارد شده، به ملک، وسیله نقلیه یا بدن او، دچار محدودیت شده و به همین علت، شخصا، قصد دارد، قبل از تشکیل جلسه رسیدگی، آسیب وارده بر اثر خسارت را تعمیر و بازسازی کند و با صورت برداری حاصله از تامین دلیل، در محکمه، طرح دعوای مطالبه خسارت کند.

به عنوان مثال، به دلیل یک تصادف، به خودروی شخص، خسارتی وارد می شود که خسارت وارده، سبب ممنوعیت تردد خودرو در جاده شده و تا جلسه رسیدگی نیز دو ماه، زمان باقی است و این امر، منع استفاده از وسیله نقلیه را تا دو ماه، برای زیان دیده، ایجاد می کند یا موقع ساختمان سازی، سازنده، با به کار بردن مواد بی کیفیت، سبب ریزش دیوارها و بروز خسارت به خریدار شده و اگر زیان دیده، بخواهد تا تشکیل جلسه و ارائه دلایل در زمان رسیدگی صبر کند، عملا، جایی برای زندگی نخواهد داشت.

در چنین شرایطی، زیان دیده، می تواند، با ثبت دادخواست تامین دلیل مطالبه خسارت، از شورای حل اختلاف، تقاضای صدور قرار تامین دلیل، نماید. با توجه به اهمیت دادخواست تامین دلیل مطالبه خسارت، در این بخش، یک نمونه متن دادخواست تامین دلیل مطالبه خسارت با جلب نظر کارشناس را ارائه خواهیم کرد که به شرح زیر می باشد: 

 

نمونه دادخواست تامین دلیل مطالبه خسارت

مشخصات خواهان: نام- نام خانوادگی- آدرس و شغل

مشخصات خوانده: نام- نام خانوادگی- آدرس و شغل

موضوع خواسته: تامین دلیل مطالبه خسارت با جلب نظر کارشناس

دلایل و منضمات: کروکی پلیس – گزارش نیروی انتظامی

با سلام و احترام

ریاست محترم شورای حل اختلاف، احتراما، به استحضار می رساند، اینجانب…….. فرزند……. به کد ملی ……. مالک ماشین ….. مدل….. به شماره انتظامی…….. بوده که متاسفانه، خوانده محترم، در تصادفی که در جاده …… رخ داد، در مورخ…….، منجر به کنده شدن درب سمت شاگرد آن شده اند.

با توجه به اینکه خسارت وارده، منجر به محدودیت استفاده بنده از ماشینم شده و اینجانب، قصد تعمیر آن را دارم و از آن جا که قصد دارم، از ایشان، مطالبه خسارت نمایم، لذا مستند به ماده 149 قانون آیین دادرسی مدنی، از آن مرجع محترم، در راستای حفظ ادله موجود، تقاضای صدور قرار تامین دلیل با جلب نظر کارشناس، مستدعی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه دادخواست صدور قرار تامین دلیل در مورد تصادف، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت حتما بخوانید مقاله آمده است، به علاقه مندان این موضوع، پیشنهاد می شود.

حتما بخوانید: نمونه دادخواست صدور قرار تامین دلیل در مورد تصادف

 

نحوه نوشتن متن دادخواست تامین دلیل

همانطور که هر دادخواست و شکواییه ای، قواعد نوشتاری مخصوص به خود را داشته، دادخواست تامین دلیل نیز از این امر، مستثنی نیست. از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص نحوه نوشتن دادخواست تامین دلیل، با مراجعه به قانون آیین دادرسی مدنی، صحبت کنیم.

ماده 151 قانون آیین دادرسی مدنی، در خصوص نحوه نوشتن متن دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس، مقرر می دارد: “درخواست تامین دلیل، چه کتبی یا شفاهی، باید حاوی این نکات باشد: 1-مشخصات درخواست کننده و طرف او. 2-موضوع دعوایی که برای اثبات آن، درخواست تامین دلیل می‌ شود. 3- اوضاع و احوالی که موجب درخواست تامین دلیل شده است.”

بر اساس این ماده، می توان گفت، نحوه نوشتن متن تامین دلیل، بدین صورت است که خواهان باید، در ستون خواهان و خوانده، مشخصات هویتی خود و طرف مقابل را ذکر کند و به موضوع دعوا که در راستای آن، قصد اخذ تامین دلیل را دارد، تصریح کند و در متن دادخواست، شرح دهد، به چه علت، خواهان صدور قرار تامین دلیل است و چه اوضاع و احوالی وجود دارد که او بیم از بین رفتن دلیل را دارد. 

حتما بخوانید: نمونه دادخواست تامین دلیل تخلیه و تحویل ملک مورد اجاره به علت انقضای مدت اجاره

 

نمونه دادخواست تامین دلیل فوری

تامین دلیل فوری، یعنی، خواهان، به دلیل فوریت امر و اینکه هر لحظه، بیم از بین رفتن دلیل یا تحریف آن، وجود دارد، در دادخواست تامین دلیل خود، ذکر می کند، اجرا، قبل از ابلاغ، مورد استدعا است، بدین ترتیب، شورای حل اختلاف، ابتدا، پس از بررسی شرایط صدور قرار تامین دلیل، اقدام به تامین دلیل کرده و سپس، آن را به خوانده، ابلاغ می کند. متن نمونه دادخواست تامین دلیل فوری، به شرح زیر است:

 

 نمونه دادخواست تامین دلیل فوری

مشخصات خواهان: نام- نام خانوادگی- آدرس و شغل

مشخصات خوانده: نام- نام خانوادگی- آدرس و شغل

موضوع خواسته: تامین دلیل مطالبه خسارت ناشی از ترکیدگی لوله، ابلاغ قبل از اجرا

دلایل و منضمات: استشهادیه، عکس و سایر دلایل و منضمات

با سلام و احترام

ریاست محترم شورای حل اختلاف، احتراما، به استحضار می رساند، اینجانب…….. فرزند……. به کد ملی ……. مالک ملک مسکونی به آدرس ….. ….. با پلاک اصلی …….. و فرعی……….بوده و خوانده محترم، همسایه طبقه بالای اینجانب که خواهان هستم، می باشند که متاسفانه، به دلیل، ترکیدگی لوله های منزلشان، سقف منزل ما، در حال فروریختن است و ایشان، به هیچ وجه، پرداخت خسارت و تعمیر این امر را تقبل نمی نمایند و متعقدند مساله مربوط به قسمتی دیگر از ساختمان است.

با توجه به اینکه ترکیدگی لوله های داخلی، هر لحظه ممکن است، منجر به ریزش سقف منزل اینجانب گردد و از آنجا که بنده، قصد تعمیر و سپس، مطالبه خسارت از ایشان را دارم، از آن مرجع محترم، در راستای حفظ ادله موجود و جلوگیری از خرابی، تقاضای صدور قرار تامین دلیل فوری و اجرای آن، قبل از ابلاغ، با جلب نظر کارشناس، مستدعی است.

 

در ادامه، در خصوص متن نمونه دادخواست تامین دلیل از شورای حل اختلاف، صحبت خواهیم کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه تامین دلیل، در تصادفات رانندگی، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت حتما بخوانید آمده، پیشنهاد می گردد.

حتما بخوانید: تامین دلیل در تصادفات رانندگی

 

نمونه دادخواست تامین دلیل از شورای حل اختلاف

با توجه به اینکه صدور قرار تامین دلیل، در صلاحیت شورای حل اختلاف است، خواهان تامین دلیل، می تواند، اقدام به ثبت دادخواست تامین دلیل، نموده و از شورای حل اختلاف، تقاضای صدور قرار تامین دلیل، در خصوص خواسته خود را داشته باشد. متن نمونه دادخواست تامین دلیل از شورای حل اختلاف، به شرح زیر می باشد:

 

نمونه دادخواست تامین دلیل از شورای حل اختلاف

مشخصات خواهان: نام- نام خانوادگی- آدرس و شغل

مشخصات خوانده: نام- نام خانوادگی- آدرس و شغل

موضوع خواسته: تامین دلیل تخلیه ملک مورد اجاره، به علت اتمام موعد قرارداد با جلب نظر کارشناس

دلایل و منضمات: اجاره نامه – اظهارنامه

با سلام و احترام

ریاست محترم شورای حل اختلاف، احتراما، به استحضار می رساند، اینجانب…….. فرزند……. به کد ملی ……. مستاجر ملک مسکونی، به آدرس ….. بوده و در مورخ …/…./….. برای مدت یک سال، یعنی تا …./…./….. ملک خوانده محترم را اجاره کردم. اکنون، به موجب قرارداد اجاره، موعد قرارداد بنده، تمام شده، لکن ایشان، از تحویل ملک خود، خودداری می ورزند.

لذا به موجب ثبت این دادخواست، تقاضای تامین دلیل، در خصوص تخلیه ملک و تحویل قفل و کلیدهای مربوط به ساختمان خوانده محترم، از آن مرجع، مستدعی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تامین خواسته و شرایط صدور آن در قانون آیین دادرسی مدنی، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت بیشتر بخوانید مقاله، آمده است، به علاقه مندان این موضوع، پیشنهاد می گردد.

تامین خواسته و شرایط صدور آن

 

دانلود نمونه دادخواست تامین دلیل

پس از صحبت در خصوص اینکه دادخواست تامین دلیل چیست و نحوه نوشتن آن، بر اساس نمونه دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس، در موارد مختلف، نظیر مطالبه خسارت، موارد فوری و… چگونه است، در این قسمت، قصد داریم، فایل دانلود متن نمونه دادخواست تامین دلیل را برای متقاضیان این امر، قر ار دهیم.

علاقه مندان به دانلود فایل متن نمونه دادخواست تامین دلیل، می توانند، از طریق لینک زیر، نسبت به انجام این امر، اقدام نمایند.

دانلود نمونه دادخواست تامین دلیل




نمونه دادخواست تامین دلیل
حجم فایل: 248 KB


 
منبع:کارشناس رسمی دادگستری

 

تامین خواسته نیز همانند تامین دلیل، نیاز به ثبت دادخواست، بر اساس نمونه دادخواست های موجود دارد. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، می توانند، مقاله ای که در ادامه، آمده را مطالعه نمایند.

نمونه دادخواست صدور تامین خواسته

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست تامین دلیل در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست تامین دلیل پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- تامین دلیل چیست؟

تامین دلیل یک نهاد حقوقی در قانون آیین دادرسی مدنی است که در زمان هایی که بیم تحریف یا از بین رفتن ادله ای که بر اساس آن ها قصد طرح دعوا وجود دارد می رود استفاده می شود که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- دادخواست تامین دلیل چیست؟

دادخواست تامین دلیل که از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت می شود دادخواستی است که به موجب آن از مرجع صالح تقاضای صدور قرار تامین دلیل می شود که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- نحوه نوشتن دادخواست تامین دلیل چگونه است؟

نحوه نوشتن دادخواست تامین دلیل با ذکر مشخصات خواهان و خوانده موضوع دعوا و سببی که به واسطه آن تقاضای تامین دلیل وجود دارد و شرح اوضاع و احوال مسبب تقاضای تامین دلیل می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره نمونه دادخواست تامین دلیل

برای مشاوره نمونه دادخواست تامین دلیل

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *