دسته‌بندی نشده

مجوز صرافی | شرایط تاسیس صرافی

[ad_1]

تاسیس صرافی، چنانچه برای اشخاص حقیقی باشد، با ثبت شرکت تضامنی و در صورتی که برای بانک ها یا موسسات اعتباری غیر بانکی باشد، با ثبت شرکت سهامی خاص خواهد بود. نحوه تاسیس صرافی، با مراجعه به سامانه ثبت تقاضای مخصوص این امر و انتخاب گزینه تاسیس شخصیت حقوقی و بارگذاری مدارک لازم، نظیر مدارک مربوط به اساسنامه شرکت می باشد. 

برای مشاوره تاسیس و ثبت صرافی

برای مشاوره تاسیس و ثبت صرافی

 

صرافی ها، از جمله مراکزی هستند که به واسطه آن ها، اموری همچون، خرید و فروش ارز، تبدیل ارز و مواردی از این دست، انجام می شود و به دلیل سودآوری بالا، افراد بسیاری، این امر را شغل و حرفه خود، قرار داده و از این راه، به ارائه خدمات و کسب درآمد می پردازند.

با توجه به حساسیت این حرفه و جرم پولشویی که ممکن است، از این طریق، صورت گیرد، مديريت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی، اقدام به وضع قوانین سخت گیرانه ای در خصوص تاسیس و ثبت صرافی ها نموده که بدون طی کردن مراحل ثبت تاسیس صرافی و گرفتن مجوزهای لازم برای این امر، فعالیت در این حرفه، غیر ممکن خواهد بود.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، در خصوص شرایط و نحوه تاسیس صرافی، بر اساس شرایط قانونی آن، صحبت کنیم و پس از معرفی سامانه ثبت تقاضای تاسیس این امر، نحوه و مراحل انجام آن را در سامانه توضیح دهیم؛ سپس، بگوییم که مدارک لازم و هزینه های آن، به چه شکل است. 

شرایط تاسیس و ثبت صرافی

اشخاصی حقیقی و برخی از اشخاص حقوقی، از قبیل بانک‌ ها و موسسات اعتباری غیر بانکی، می توانند، اقدام به راه اندازی یک صرافی نموده و در زمینه مبادله ارز، تبدیل ارز و خرید و فروش آن، اقدام به کسب درآمد نمایند. 

چنانچه فردی، قصد داشته باشد، با تاسیس صرافی، بر اساس شرایط قانونی آن، اقدام به کسب درآمد و ارائه خدمات در این زمینه نماید، باید از شرایط تاسیس و ثبت صرافی، برخوردار باشد و با طی کردن مراحل و نحوه تاسیس صرافی که شامل ثبت یک شرکت تجاری، اعم از تضامنی یا سهامی خاص است، در این زمینه مشغول به فعالیت شود.

شرایط، مراحل و نحوه تاسیس صرافی، در دستور العمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ ها (مصوب جلسه مورخ 1400/02/28 شورای پول و اعتبار) پیش بینی شده است. در این بخش از مقاله، قصد داریم، با مراجعه به این بخشنامه، شرایط تاسیس و ثبت صرافی را توضیح دهیم. شرایط ثبت و تاسیس صرافی، عبارت است از: 

تاسیس و ثبت شرکت تضامنی، بر اساس شرایط قانونی آن، در صورتی که شخص حقیقی، قصد تاسیس یک صرافی را داشته باشد.

تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص، بر اساس شرایط قانونی آن، در صورتی که بانک‌ ها و موسسات اعتباری غیر بانکی، قصد تاسیس یک صرافی را داشته باشد.

داشتن حداقل سرمایه 250 میلیارد ریال، برای تاسیس صرافی، در تهران و شهرهای بزرگ، نظیر اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرج، مشهد، قم و ارومیه و حداقل، 130 میلیارد ریال، برای تاسیس صرافی، در سایر شهرها و تودیع این سرمایه، نزد یکی از بانک ها و یا موسسات اعتباری غیر بانکی، قبل از تاسیس صرافی و دریافت رسید مسدود شدن وجه در حساب از بانک.

نحوه دریافت جواز طلافروشی، از طریق ثبت نام در درگاه ملی مجوزهای کشور و سپس، ثبت درخواست در سایت ایرانیان اصناف بوده و در مرحله پایانی، متقاضی باید پس از نصب تجهیزات امنیتی، برای اخذ تاییدیه از اداره اماکن، اقدام نماید.

شفاف بودن منشا سرمایه تاسیس صرافی که توسط بانک مرکزی، بررسی های لازم در این خصوص، صورت خواهد گرفت.

داشتن محل فعالیت دائم و ثبت شده به نام صرافی.

تایید مکان فعالیت صرافی، از حیث حافظتی و امنیتی، توسط مراجع ذی صلاح و پلیس اماکن.

ایرانی بودن موسسین، سکونت آن ها در ایران و داشتن حداقل 25 سال سن.

عدم وجود چک برگشتی رفع سوء اثر نشده برای موسسین، همچنین، نداشتن بدهی غیر جاری، به موسسات اعتباری.

نداشتن بدهی مالیاتی، برای موسسین یا تعیین تکلیف در خصوص بدهی مالیاتی موجود.

نداشتن سهم، در یک صرافی فعال یا صرافی که دو سال قبل از تقاضای، مجوز آن، ابطال شده؛ همچنین، مدیر عامل نبودن و عدم عضویت، در هیئت مدیره صرافی های فعال یا صرافی های که دو سال قبل از تاریخ تقاضای تاسیس صرافی، مجوز صرافی، توسط بانک مرکزی، ابطال شده است.

مدیر عامل نبودن و عدم عضویت در هیئت مدیره موسسه های اعتباری.

داشتن حداقل 30 سال و حداکثر 70 سال برای مدیر عامل صرافی.

داشتن حداقل مدرک کارشناسی، در رشته هایی از قبیل حقوق، حسابداری یا اقتصاد و مدیریت و 5 سال سابقه کار با سابقه بیمه تامین اجتماعی، در موسسـات اعتباری و سایر موسسات تحت نظارت بانک مرکزی و یـا نهادهـای مـالی و گذراندن دوره های آموزشی، توسط مدیر عامل صرافی. 

 

حتما بخوانید: صرافی چیست

سامانه تاسیس و ثبت صرافی

از آنجا که تاسیس صرافی، بر اساس شرایط قانونی آن، با ثبت شرکت تضامنی، برای اشخاص حقیقی و ثبت شرکت سهامی خاص، برای اشخاص حقوقی، انجام می گیرد، دولت، اقدام به راه اندازی درگاه ملی مجوز های کشور سام g4b.ir و سامانه ثبت تقاضای تاسیس صرافی نموده تا متقاضیان، بتوانند، با مراجعه به آن ها، به صورت الکترونیکی، اقدام به اخذ مجوز نموده و شرکت تضامنی یا سهامی خاص را ثبت کنند.

سامانه جامع ثبت شرکت ها، به آدرس irdherkat.ssaa.ir یا سامانه ثبت تقاضای تاسیس صرافی، سامانه ای است که متقاضیان ثبت شرکت تضامنی و ثبت شرکت سهامی خاص، می توانند، با مراجعه به آن، و انتخاب گزینه تاسیس شخصیت حقوقی، شرکت مورد نظر خود را برای تاسیس صرافی، ثبت نمایند. از دیگر امکانات این سامانه، امکان در خواست اینترنتی کد فراگیر، ثبت اینترنتی اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی و سایر موارد مربوط به شرکت ها می باشد.

همچنین، با توجه به رواج جرایمی، نظیر پولشویی که در بسیاری از موارد، از طریق صرافی ها، اتفاق می افتد، دولت و مديريت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی، سامانه ای برای اخذ مجوز صرافی از بانک مرکزی را پیش بینی نموده که موسسین صرافی، بعد از تاسیس صرافی، باید با مراجعه به آدرس سامانه پنجره واحد مجوز های بانکی nbfi.cbi.ir و وارد نمودن اطلاعات شرکت ثبت شده، اقدام به اخذ مجوز صرافی نمایند.

 

حتما بخوانید: سامانه جامع ثبت شرکت ها

 

نحوه و مراحل تاسیس و ثبت صرافی

مراحل و نحوه تاسیس صرافی، در ابتدا، با مراجعه به آدرس سامانه جامع ثبت شرکت ها، یعنی، irsherkat.ssaa.ir و ثبت شرکت تضامنی یا شرکت سهامی خاص بوده و پس از آن، متقاضی، باید، با مراجعه به آدرس سامانه پنجره واحد مجوز های بانکی nbfi.cbi.ir، از بانک مرکزی، برای صرافی ثبت شده، اخذ مجوز نماید که در زیر، این مراحل را با استفاده از یک راهنمای تصویری، توضیح خواهیم داد.

۱در مرورگر دستگاه خود آدرس سامانه ثبت تقاضای تاسیس صرافی یعنی irsherkat.ssaa.ir را جستجو کرده تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شوید و سپس، با انتخاب گزینه تاسیس شخصیت حقوقی و مشخص کردن نوع شخصیت حقوقی، اعم از شرکت تضامنی یا سهامی خاص به مرحله بعد بروید.

 

 

۲در این مرحله از مراحل و نحوه تاسیس صرافی، باید، اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی را که شامل استان واحد ثبتی، شهرستان واحد ثبتی، تلفن و سایر موارد می باشد را در کادرهای مربوطه، وارد نموده و به مرحله بعد بروید.

 

 

۳در این قسمت، باید، مشخصات متقاضی تاسیس صرافی، نظیر تابعیت، شماره ملی و سایر موارد را وارد کرده و به مرحله بعد بروید.

 

 

۴در این مرحله از مراحل نحوه تاسیس صرافی و ثبت تقاضای آن، حداقل 5 نام، برای شرکت خود، پیشنهاد دهید.

 

 

۵در این گام، از بین گروه های فعالیتی، گروه فعالیتی که مربوط به موضوع شرکت است را انتخاب کنید. 

 

 

۶در این مرحله از مراحل نحوه تاسیس صرافی و ثبت تقاضای آن، نوع سرمایه شرکت را از جهت میزان، نقدی و غیر نقدی بودن، معین کنید و با مشخص کردن تعداد و نوع سهام، به مرحله بعد بروید.

 

 

۷ در این مرحله، اطلاعات مربوط به تعداد اعضای هیات مدیره، تاریخ و ساعت جلسه مجمع عمومی موسس و سایر موارد را در کادرهای مربوطه وارد کنید.

 

 

۸در این مرحله باید، اطلاعات هویتی، آدرس و اطلاعات تماس مربوط به بازرسان و اعضای هیئت مدیره را در کادرهای مربوطه وارد کنید.

 

 

۹در این مرحله، اقدام به تعیین روزنامه کثیر الانتشاری که آگهی های شرکت، در آن ثبت خواهد شد، نمایید.

 

 

۱۰در این مرحله، اساسنامه ای پیشنهادی، بر اساس اطلاعاتی که در مراحل قبل، ثبت نموده اید، برای شما، نشان داده خواهد شد که در صورت موافقت با آن، به مرحله بعدی بروید.

 

 

۱۱پس از تایید متن صورت جلسه مجمع عمومی موسس و هیات مدیره که در این مرحله، برای شما، نمایش داده می شود، به مرحله بعد بروید.

 

 

۱۲در این گام، اظهارنامه شخصیت حقوقی، به شما نشان داده می شود که در صورت موافقت با آن، به مرحله بعدی بروید.

 

 

۱۳در این مرحله رسید پذیرش تاسیس اینترنتی صرافی،به شما نمایش داده می شود که باید، پس از تایید نام شرکت، رسید را به همراه سایر مدارک بارگذاری شده در سایت، به اداره ثبت شرکت ها، پست کنید. 

 

 

۱۴پس از ثبت شرکت تضامنی یا سهامی خاص، برای تاسیس صرافی، نوبت به اخذ مجوز صرافی، از بانک می رسد که برای این منظور باید، آدرس سامانه پنجره واحد مجوز های بانکی nbfi.cbi.ir را جست و جو نموده تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شوید و پس از انتخاب گزینه صرافی ها و تاسیس صرافی و بعد از مطالعه قوانین دریافت مجوز صرافی، گزینه ادامه را انتخاب کنید.

 

 

۱۵در این مرحله، اطلاعات شرکت و موسسین را وارد کرده و به مرحله بعد بروید.

 

 

۱۶در این قسمت، رسید ثبت نام شما، برای اخذ مجوز صرافی از بانک، به شما، نمایش داده خواهد شد که در صورت تمایل، می توانید، اقدام به پرینت آن، نمایید.

 

 

در ادامه مقاله، قصد داریم، در خصوص مدارک لازم برای تاسیس صرافی و هزینه هایی که برای آن، لازم است، صحبت کنیم و توضیح دهیم، این هزینه ها، شامل چه مواردی می گردند.

 

حتما بخوانید: ثبت اینترنتی تاسیس شخصیت حقوقی

 

مدارک لازم برای تاسیس و ثبت صرافی

همانطور که ثبت شرکت، نیارمند داشتن مدارک لازم، برای انجام این امر می باشد، تاسیس و ثبت صرافی نیز نیازمند داشتن مدارک لازم برای انجام این امر بوده و بدون تکمیل آن ها، ثبت و تاسیس صرافی، امکان پذیر نخواهد بود. مدارک لازم برای تاسیس و ثبت صرافی عبارتند از: 

برگه درخواست تقاضای تاسیس صرافی که حاوی اطلاعات شرکا باشد.

ارائه تصویر مدارک تحصیلی مدیر عامل و مدارک مربوط به سوابق کاری او و مدارک مثبت گذارندن دوره های آموزشی.

مدارک لازم مربوط به گواهی عدم سوء پیشینه موسسین.

تائیدیه مربوط به کد پستی محل صرافی.

اساسنامه شرکت که مورد تایید بانک قرار گرفته.

صورت جلسه مربوط به مجمع عمومی موسسین.

مدارک لازم مربوط به تعهد نامه رسمی.

تاییدیه مربوط به صلاحیت فردی موسسین، از حراست سازمان.

گواهی ارائه شده بانک، مبنی بر مسدودی سرمایه و همچنین، گواهی مرکز مبارزه با پولشویی، در خصوص تایید منبع سرمایه اولیه.

گواهی مربوط به تایید محل صرافی، صادره از پلیس اماکن.

گواهی تایید نداشتن بدهی غیر جاری، به موسسات اعتباری.

مفاصا حساب مالیاتی .

همانطور که تاسیس صرافی، نیازمند اخذ مجوز است، تاسیس شرکت نیز نیازمند اخذ مجوزهای مربوط به این حوزه بوده که جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، مطالعه مقاله ای که در زیر آمده، پیشنهاد می گردد.

 

حتما بخوانید: تاسیس شرکت

 

هزینه تاسیس و ثبت صرافی

همانگونه که گفتیم، تاسیس صرافی، شرایط ویژه ای داشته و نیازمند طی کرده مراحل و نحوه تاسیس صرافی می باشد. از جمله مراحلی که در نحوه تاسیس صرافی، باید، به آن، توجه داشت، پرداخت هزینه تاسیس صرافی است. اخذ مجوز برای صرافی، هزینه ای نداشته و رایگان بوده، اما تاسیس صرافی، به موجب ثبت شرکت تضامنی یا سهامی خاص، نیازمند پرداخت هزینه ثبت شرکت می باشد که هزینه ثبت شرکت، شامل موارد زیر است: 

هزینه های مربوط به سرمایه اولیه مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص و شرکت تضامنی که سرمایه اولیه شرکت سهامی خاص نباید از 100 هزار تومان کمتر باشد و در خصوص شرکت تضامنی، قانون تجارت، ساکت است.

داشتن حداقل 130 میلیارد ریال، سرمایه نقدی، جهت تاسیس صرافی، برای شهرهای کوچک و 250 میلیارد ریال، برای شهرهای بزرگ.

هزینه 10 هزار تومان، بابت حق الثبت شرکت.

هزینه ای معادل نیم در هزار سرمایه شرکت، بابت ابطال تمبر سرمایه شرکت.

هزینه ای در حدود 260 هزار تومان، بابت چاپ آگهی تاسیس شرکت، در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار که بسته به تعداد آگهی، متغیر است.

هزینه ای در حدود 50 هزار تومان، بابت تعیین نام شرکت.

هزینه ای در حدود 110 هزار تومان، بابت گواهی عدم سوء پیشینه که در صورت در خواست اینترنتی، این مبلغ، کاهش خواهد یافت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت شرکت تضامنی برای تاسیس یک صرافی، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید آمده است، به علاقمندان این موضوع، پیشنهاد می گردد.

ثبت شرکت تضامنی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تاسیس و ثبت صرافی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون تاسیس و ثبت صرافی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- شرایط تاسیس صرافی چیست؟

داشتن حداقل 25 سال سن برای موسسین و داشتن تابعیت ایرانی از جمله شرایط تاسیس صرافی بوده که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه تاسیس صرافی چگونه است؟

نحوه تاسیس صرافی با ثبت شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت ها به آدرس irsherkat.ir و اخذ مجوز از سامانه پنجره واحد مجوز های بانکی nbfi.cbi.ir می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- مدارک لازم برای تاسیس صرافی چیست؟

داشتن گواهی پلیس اماکن جهت تایید امنیت محل صرافی و داشتن گواهی سوء پیشینه موسسان از جمله مدارک لازم برای تاسیس صرافی هستند که جزئیات این موضوع در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره تاسیس و ثبت صرافی

برای مشاوره تاسیس و ثبت صرافی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *