نقشه برداری

نقشه یو تی ام هشتگرد

[ad_1]

یو تی ام (UTM) مخفف Universal Transverse Mercator سیستم تصویری که در آن هر نقطه برروی کره زمین دارای مختصات منحصر به فردی می باشد. این مختصات براساس یک سیستم مختصات جهانی تعیین می گردد.

برای آشنایی با این سیستم مختصات؛ استوانه ای را تصور کنید که در طول نصف النهارهای زمین بر زمین مماس می باشد و مختصات زمین را به ۶۰  قسمت تقسیم کرده و هر قسمت ۶ درجه می باشد. به هر کدام از این قسمت‌ها zone   می گویند. هم چنین هر قسمت با حروف لاتین نام گذاری شده اند. ایران شامل مناطق H,I,J,G می باشد.

از این رو مطابق این سیستم مختصات برای هر ملکی در هشتگرد بر روی کره زمین مختصات و یا به عبارتی پلاک مخصوصی تعلق می‌گیرد که با سایر نقاط هیچ تشابهی ندارد. نقشه UTM نقشه ای می باشد که ابتدا مختصات چهارگوشه ملک تعیین گردد و ابعاد آن در نقشه پایه که عموما در مقیاس های ۱:۵۰۰ ، ۱:۱۰۰۰ ، ۱:۲۰۰۰ هستند؛ جاگذاری می‌شود و در نهایت ملک مورد نظردر هشتگرد پلاک گذاری می گردد. همانطور که اشاره شده است به موجب اختصاص مختصات و پلاک منحصر به فرد به هر نقطه یا ملک، می‌توان از این نقشه برای تهیه نقشه املاک شخصی افراد و تعیین دقیق محدوده ملک هر شخص استفاده کرد. مسلماً طبق نقشه UTM هیچ‌ کس نخواهد توانست حتی یک سانت به ملک سایر افراد تعرض کند.

 

ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ را اکثر افراد می شناسند. با توجه به این دو ماده قانونی، بایستی برای تمامی املاک و اراضی سند رسمی صادر نمود تا از موضوع تداخلات زمین‌ها و یا تصرف غیر قانونی افراد در ملک سایرین خودداری گردد. برخی افراد به واسطه موانع قانونی، موفق به دریافت سند رسمی برای ملک خود در هشتگرد نشده اند. بنابراین، دولت جهت جلوگیری از تصرف املاک آن‌ها، امکان صدور سند رسمی برای املاک به موجب مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ سرعت بخشیده می شود. لازم به ذکر است در حال حاضر سند رسمی املاک به صورت سند تک برگ صادر می گردد و سند های دفترچه ای قدیمی از دور خارج شده و افراد موظف اند نسبت به تعویض آن اقدام کنند. بنابراین تهیه نقشه UTM جهت تعیین محدوده املاک و اراضی مالکان برای صدور سند رسمی از اقدام‌های ضرورری می باشد. این کار اینچنین انجام می شود که نقشه UTM توسط مهندسین نقشه بردار سازمان نظام مهندسی تهیه می گردد و توسط کارشناس رسمی دادگستری مورد تایید قرار می گیرد. در ادامه بعد ازطی یک سری مراحل قانونی، سند تک برگ که نقشه UTM تهیه شده نیز در آن به چاپ رسیده؛ صادر می گردد.

 

روش های تهیه نقشه یو تی ام هشتگرد:

۱. استفاده از دوربین نقشه برداری TOTAL STATION

۲. استفاده از GPS  دوفرکانسه، سه فرکانسه و یا مولتی فرکانس

۳. استفاده از دو روش فوق به طور همزمان

در روش اول موقعیت ملک بررسی و مختصات آن تعیین می‌شود و سپس با استفاده از نرم‌افزار های مربوطه روی نقشه بزرگ مقیاس ( ۱:۲۰۰۰ ) و پایه سازمان نقشه برداری جانمایی می شود.

البته این روش به علت وجود درصد خطای بالا وبه روز نبودن نقشه پایه، در حال منسوخ شدن است.

در روش دوم مختصات چهار گوشه ملک توسط نقشه بردارتعیین شده و سپس با نرم‌افزار های مربوطه مساحت ملک در هشتگرد ، تعیین می شود و بر روی نقشه پایه جاگذاری می‌شود.

استفاده همزمان از هر دو روش نیز به منظور سیر صعودی در دقت اندازه‌گیری می باشد.

نکته مهم اینکه بروز خطا در تهیه نقشه UTM منجر به بروز مشکلات ثبتی و تداخل در املاک دیگران و در نتیجه بروز اختلافات و صرف هزینه‌های زیاد می شود. از این رو استفاده از دستگاه های بروز همانند GPS های مولتی فرکانس درصد خطای احتمالی را کم خواهد کرد.

 

مزایای نقشه یو تی ام در اراضی هشتگرد

دسترسی به مساحت دقیق ملک هشتگرد با دقت سانتی متر مربع

تعیین موقعیت دقیق ملک در هشتگرد

تسهیل در جانمایی و تطبیق ملک در هشتگرد

جلوگیری از تعرض و تصاحب ملک توسط سایر افراد

کاهش اختلافات مربوط به املاک و اراضی هشتگرد

ممانعت از صدور چندین سند برای یک ملک در هشتگرد

نکات مهم و قابل توجه

با توجه به تغییراتی در ساختار شهر ها؛ از جمله طرح های نوسازی، زیباسازی، عقب کشی ساختمان‌ها و … تغییراتی در وضعیت املاک ایجاد گردیده که با اسناد دفترچه ای قدیمی تطبیق ندارد. از این رو تهیه نقشه UTM و تعویض سند به سند تک برگ اقدامی ضروری می باشد.

 

از جمله مشکلات افرادی که املاک آنها در هشتگرد فاقد سند است، عبارتند از:

محدودیت درانجام معاملات ملکی

عدم امکان دریافت تسهیلات با سند ملک

عدم امکان دریافت مجوز ساخت و ساز

توجه داشته باشید که نقشه UTM یا به زبان عامیانه نقشه چهارمیخ که ممهور به مهر کارشناس رسمی دادگستری است، جهت اخذ سند تک برگ الزامی می باشد و نقشه تهیه شده باید در سامانه الکترونیک ثبت اسناد و املاک درج گردد.

 

سفارش تهیه نقشه یو تی ام از ملک شما در هشتگرد

شما می توانید با مراجعه به سات ما از قسمت مقالات، به بخش نقشه یو تی ام رفته و اطلاعات کامل و جامع را در این خصوص کسب کنید و در صورت نیاز اقدام به سفارش نقشه یو تی ام نمایید.

 

در این زیر شاخه از خدمات نقشه برداری، مهندس نقشه بردار وظیفه مهمی را برای تعیین دقیق ابعاد و محل املاک در سیستم مختصات محلی و جهانی به عهده دارد utm سیستم مختصات جهانی در یک قرارداد بین المللی می باشد و در هر جای دنیا که آدرس را بدهید بدون نیاز به دانستن زبان محلی آنجا نقشه بردار میتواند محل دقیق را مشخص کند. کاداستر یعنی آن نوع نقشه‌برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر شود. پس این نوع نقشه برداری نیاز به دقت و مهارت زیاد فرد مهندس نقشه بردار را خواهد داشت.

عملیات نقشه برداری ملکی شامل تهیه نقشه های ملکی از قبیل نقشه UTM و نقشه کاداستر از انواع زمین ها و املاک، برداشت و همچنین پیاده سازی حدود ملک از روی سند مالکیت، تهیه نقشه کاداستر و بررسی و تطبیق ثبتی طبق نقشه های ثبتی و کاداستر اداره ثبت، تهیه نقشه وضع موجود یا ازبیلت زمین ها و املاک و قطعه بندی و تفکیک اراضی می گردد.

 جهت ارائه خدمات تهیه نقشه UTM با ما تماس در تماس باشید.

در قدیم که علم نقشه برداری در این حد پیشرفته نبود و یا اگر بهتر بگوییم تجهیزات و تکنولوژی نقشه برداری مانند امروزه در دسترس نبود مجبور بودند فقط به ذکر حدود اربعه در سندهای رسمی تکیه کنند به طور مثلا شمالا در سه قسمت اول به طول… دیواریست به دیوار پلاک فلان و شرقا به طول فلان دیوار اشتراکی به پلاک فلان… اما دیگر هر نقطه از ملک در سیستم مختصات جهانی ذخیره می گردد و اگر باران و سیل و سایر بلایا هم همه مرزها را از بین ببرد به راحتی میتوان توسط مختصاتی که با تهیه نقشه یو تی ام ذخیره می شود همه مرزها و نقاط را با دقت بسیار بالایی روی زمین پیاده سازی نمود.

 

نقشه برداری ملکی یو تی ام جهت ارائه به انواع ادارات دولتی هشتگرد

پیاده سازی نقاط یو تی ام نقشه شما با دقت میلی متر همراه با مهر و امضای کارشناس رسمی دادگستری نقشه بردرای هشتگرد

تهیه نقشه های ملکی از قبیل نقشه UTM و نقشه کاداستر از انواع زمین ها و املاک جهت ارائه به شهرداری (جهت اخذ دستور نقشه) و ادارات ثبت ( جهت اخذ سند یا تعویض سند) و ماده ۱۴۷

برداشت و همچنین پیاده سازی حدود ملک از روی سند مالکیت هشتگرد

تهیه نقشه کاداستر و بررسی و تطبیق ثبتی طبق نقشه های ثبتی و کاداستر اداره ثبت هشتگرد

تهیه نقشه وضع موجود یا ازبیلت زمین ها و املاک هشتگرد

تهیه نقشه شمیم هشتگرد با استفاده از دستگاه GPS چند فرکانسه

قطعه بندی و تفکیک اراضی هشتگرد

نقشه یو تی ام هشتگرد جهت ارائه با اداره ثبت

انجام نقشه یو تی ام جهت ارائه به شهرداری هشتگرد

تهیه نقشه UTM برای دفاتر پیشخوان دولت هشتگرد

 

سوالات متداول در خصوص تهیه نقشه یو تی ام هشتگرد:

اصطلاح نقشه یو تی ام یا همان UTM چیست؟

در سیستم مختصات جغرافیایی UTM هر نقطه روی زمین دارای یک کد هست که به این کد xyz در اصلاح عامیانه نقشه یو تی ام میگویند.

 

نقشه یو تی ام برای چه ارگان هایی در هشتگرد کاربرد دارد؟

نقشه یو تی ام میتواند برای تعیین موقعیت دقیق ملک روی نقشه و زمین استفاده شود و با این نقشه در ارگان های مختلف اعم از اداره برق برای برقکشی به منطقه ، ثبت اسناد، شهرداری، اداره جهاد کشاورزی برای بررسی وضعیت زراعی بودن و سایر ارگان ها بکار می رود.

 

نقشه UTM با چه دستگاه هایی برداشت و تهیه میشود؟

نقشه های یو تی ام توسط گیرنده های مولتی فرکانسه GNSS که به شبکه های ماهواره ای گلوناس ، جی پی اس و … همزمان متصل می گردد و دقت بسیار مطلوبی دارند برداشت می گردد و این کار در تخصص رشته مهندسی نقشه برداری میباشد.

 

قیمت و تعرفه تهیه نقشه یو تی ام هشتگرد چقدر می باشد؟

البته این هزینه در استان های مختلف و با توجه به هزینه ایاب ذهاب و نیز متراژ ملک در هشتگرد

و تعداد نقاطی که باید برداشت انجام گردد متفاوت است و قیمت ثابتی ندارد که البته با مشاوره با ما میتوانید از قیمت و هزینه تهیه نقشه UTM ملک خود با خبر گردید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *