نقشه برداری

نحوه اعمال قدمت بنا در ارزیابی ملک چگونه است؟

[ad_1]

سن ساختمانی که می خواهید بخرید و یا در آن زندگی می کنید بسیار حائز اهمیت است. مخصوصا در مواقعی که قصد خرید ساختمان دارید بسیار امر مهمی می شود چرا که یک خانه نوساز نسبت به یک خانه با قدمت 8 سال ساخت از قیمت بالاتری برخوردار خواهد بود، البته قیمت خانه 8 سال ساخت از خانه 25 سال ساخت طبیعتا بالاتر است به همین خاطر در این مقاله می خواهیم به اهمیت سن ساختمان و نحوه اعمال قدمت بنا در ارزیابی ملک بپردازیم چرا که اولین عامل تاثیرگذار بر قیمت ساختمان هنگام خرید، قدمت بنا می باشد با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

همانطور که توضیح دادیم در اولین مرحله سن ساختمان مهم است اما در مرحله ی بعدی در هنگام خرید ساختمان اگر از پولی کافی برخوردار نباشید نیاز به تهیه وام مسکن خواهید داشت و باز هم برای دریافت وام، باید با توجه به ارزش گذاری ملک در هنگام معامله توجه ویژه داشت و یکی از فاکتورهای مهم برای دریافت وام، طول عمر ساختمان است، که در مقاله راه های تشخیص قدمت بنا توضیحات کافی درباره محاسبه سن ساختمان ارائه داده ایم.

اهمیت محاسبه قدمت بنا در هنگام معاملات

با توجه به اینکه قدمت بنا با قیمت گذاری ملک رابطه مستقیم دارد به همین خاطر محاسبه قدمت ساختمان برای خریدارانی که قصد خرید ملک دارند یا فروشندگان، از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که نقش بسیار بنیادین در مشخص کردن قیمت واقعی ملک دارد.

هر چقدر ساختمان قدمت بیشتری داشته باشد نسبت به ساختمان های نوساز قیمت کمتری را دارا می باشد که اغلب ساختمان هایی که کمتر از سه سال از ساخت آنها می گذرد به عنوان ساختمان نوساز تلقی می شوند و به قیمت ساختمان نوساز ارزش گذاری می شوند، اما برای ساختمان های بیش از سه سال از ساخت آنها می گذرد بابت هر سال حداقل یک و نیم درصد از قیمت کل ساختمان های نوساز کمتر قیمت گذاری می شوند که برای درک بیشتر این مبحث به مقاله ارزیابی ملک در سایت کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کنید.

البته خاطر نشان می سازد با توجه مکان جغرافیایی ملک به ویژه در مناطق سنتی که از بافت قدیمی و کهن برخوردار هستند ارزش اجتماعی بیشتری برای مردم آن شهر یا محله دارد و در برخی مواقع قیمت بناهای قدیمی به مراتب برابری می کند با ساختمان های نوساز و یا حتی بیشتر از آن در نزدیکی این مناطق، که برای مثال مردم شهر اصفهان بسیار به این قضیه حساس هستند و برای ساختمان های که قدمتی بیش از پنجاه سال دارا هستند با قیمت های گرانتر از خانه های نوساز معامله می شوند و از ارزش بیشتری برخوردارند.

به همین خاطر بهتر است در هنگام معامله ملک برای پیشگیری از هرگونه سوء استفاده و اختلاف میان فروشنده و خریدار از قدمت بنای مد نظر آگاه شوید تا از بروز ضررهای احتمالی جلوگیری شود. که در این مواقع می توانید از کارشناسان تیم کارشناس رسمی دادگستری بهره بگیرید تا برای شما قیمت گذاری دقیق انجام دهند و با آگاهی کامل اقدام به انعقاد قرارداد نمایید.

اهمیت محاسبه قدمت بنا برای دریافت تسهیلات بانکی

زمانی که قصد خرید ملک دارید یا می خواهید از تسهیلات بانکی برای خرید مسکن برخوردار شوید باید یکسری قوانین و شرایط را به عنوان متقاضی دریافت وام داشته باشید که یکی از این شرایط تعیین قدمت بنا می باشد که بانک مسکن برای ساختمان با سال های ساخت متفاوت سه نوع تسهیلات در نظر گرفته است که در ادامه این شرایط را با هم بررسی خواهیم کرد.

اهمیت قدمت بنا برای دریافت تسهیلات بانکی

رابطه قدمت بنا و وام مسکن

اگر می خواهید وام مسکن از بانک مسکن دریافت کنید به چند روش این امکان وجود دارد تا وام را دریافت نمایید که با توجه به سن ساختمان اعطای تسهیلات هم متفاوت است سه تیپ ساختمان با قدمت ساخت 15 سال، ساختمان با قدمت ساخت 15 تا 20 سال، قدمت ساخت 20 تا 25 سال شامل تسهیلات بانکی می شوند که در ادامه روش های دریافت وام عبارتند از:

اوراق ممتاز استفاده از تسهیلات مسکن با حساب‌ مذکوراوراق ممتازصندوق پس ‌انداز مسکنصندوق پس ‌انداز یکمحساب پس ‌انداز مسکن جوانان

زوجین جوانی که برای بار اول می خواهید خانه دار شوند به همین خاطر باید مبلغ 40 میلیون تومان را به عنوان سپرده یک ساله در بانک مسکن به امانت بگذارند تا تسهیلات بانکی مناسب خرید ساختمان های با عمر ساخت 15 سال را دریافت نمایند که در اینجا باز هم قدمت بنا از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. لازم به ذکر است که برای بانک مسکن سن ساختمان تاریخ دریافت جواز ساخت می باشد و میزان دریافت وام، سن ساختمان است سن سندی و سند قطعی برای دریافت وام مسکن ملاک نمی باشد.

نقش قدمت بنا در ارزیابی ملک

در شرایطی که می خواهید اقدام به خرید یا فروش ملک نمایید اولین کار محاسبه دقیق قیمت ملک است که اغلب برای محاسبه قیمت به بنگاه مشاورین املاک مراجعه کرده و یکی از راههای محاسبه قیمت ملک می باشد اما نباید صرفا این روش مبنای قیمت گذاری ملک شما باشد چرا که روش های دیگری نیز باید در کنار این روش استفاده کنید.

مشاورین املاک می توانند اطلاعات و قیمت های مشابه ملک شما را در اختیار شما قرار دهند اما در برخی موارد مشاورین املاک اطلاعات دقیقی از ملک شما را ندارند و در این صورت در قیمت گذاری ملک شما دچار اشتباه محاسباتی خواهند شد و قیمتی پایین تر از قیمت واقعی ملک را بیان می کنند تا ملک را زودتر به فروش برسانند و به قول معروف معامله را زودتر جوش دهند اما پیشنهاد ما این است چه در هنگام خرید و چه در هنگام فروش از کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملک کمک بگیرید تا قیمت واقعی ملک مشخص شود.

کارشناس رسمی دادگستری با مراجعه به محل ملک، به خوبی شرایط ملک را مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت قیمت واقعی ملک را مشخص می کند و در گزارشی مکتوب آن را با مهر و امضای خود تایید می نماید.

به یاد داشته باشید که ارزیابی و قیمت گذاری ساختمان نوساز با ساختمان های کلنگی و چند سال از عمر ساخت آن می گذرد یا قیمت گذاری ساختمان های ویلایی بسیار متفاوت خواهد بود چرا که در ارزیابی ملک عوامل مختلفی همچون قدمت بنا، موقعیت مکان جغرافیایی، تعداد طبقات و واحدهای آن؛ نوع سند، نوع کاربری، حیاط دار بودن یا نبودن آن، داشتن تسهیلات بانکی، انباری، نما، نقشه معماری، تراس، آسانسور، پارکینگ داشتن یا نداشتن و… تاثیرگذار هستند و در صورتی که هر یک از عوامل را دارا باشد یا خیر، قیمت گذاری متغییر خواهد بود.

نکته ‌بسیار مهم علاوه بر عواملی که در بالا گفته شد برای خانه های ویلایی و کلنگی عوامل دیگری نیز ملاک ارزیابی ملک به حساب می آید همچون چند بر بودن ملک، نحوه دسترسی ملک به معابر اصلی، تغییر نوع کاربری، عقب نشینی، عرض کوچه یا خیابان، میزان عرض بر ملک و… روی قیمت واقعی ملک تاثیرگذار خواهد بود.

با توجه به اینکه ارزیابی ملک و تعیین قدمت بنا یک کار تخصصی است و باید از سابقه و دانش کافی در این زمینه برخوردار بود، توصیه ما این است که از کارشناس رسمی دادگستری خبره استفاده کنید تا بتوانید قیمت واقعی ملک خود را به دست آورید که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره دفتر و شماره همراه با کارشناسان تیم کارشناس رسمی دادگستری تماس بگیرید و کار کارشناسی ملک خود را با خیال راحت به ما بسپارید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *