دسته‌بندی نشده

موصی به | تعریف موصی به یعنی چه

[ad_1]

در این مقاله به توضیح وصیت ، ارکان وصیت ، موصی به و شرایط موصی به خواهیم پرداخت .

برای مشاوره موصی به

برای مشاوره موصی به

 

به موجب شرع و قانون مدنی ، هر شخصی می تواند با تنظیم یک وصیت نامه ، تکلیف اموال و دارایی هایش را برای بعد از فوت خود مشخص کند . وصیت نامه معمولا برای بخشیدن مالی به دیگری به طور رایگان استفاده می شود ، که به آن وصیت تملیکی گفته می شود . یکی از مهمترین ارکان وصیت ، موصی به یعنی مالی است که مورد وصیت قرار می گیرد . به همین دلیل ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که موصی به چیست و چه شرایطی باید داشته باشد . بنابراین به توضیح وصیت ، ارکان وصیت ، موصی به و شرایط موصی به خواهیم پرداخت .

” یکی از ارکان وصیت ، موصی به است “

وصیت چیست

بر اساس قانون ، هر شخصی در طول مدت زندگی خود می تواند  تکلیف اموال و دارایی های خود را برای بعد از فوتش مشخص و معلوم نماید . چنین عملی در قالب وصیت کردن انجام می پذیرد که یکی از مهمترین موضوعات حقوقی می باشد . البته ، در قانون شرایط صحت وصیت هم پیش بینی شده است . به طور مثال ، هر فرد تنها به میزان یک سوم از اموال و دارایی خود ار می تواند وصیت کند . بنابراین ، مقدار بیشتر از یک سوم ، نیازمند اجازه ورثه است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه وصیت چیست و وصیت مازاد بر ثلث کلیک کنید .

ارکان وصیت

برای کسب اطلاعات دقیق از وصیت ، بهتر است که با برخی از ارکان وصیت آشنا شویم . به طور کلی ، هر وصیت 4 رکن اصلی دارد که عبارتند از :

موصی ؛ یعنی کسی که مالی را وصیت می کند .

موصی له ؛ یعنی کسی که مالی به نفع او وصیت می شود .

موصی به ؛ یعنی مالی که مورد وصیت قرار می گیرد .

وصی ؛ یعنی کسی که مأمور به انجام عملی در راستای وصیت می شود که غالبا به موجب وصیت عهدی ، شخص وصی تعیین می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارکان وصیت و انواع وصیت کلیک کنید .

” موصی به عبارت است از مالی که به نفع دیگری وصیت می شود “

 

موصی به چیست

همانگونه که اشاره شد ، یکی از مهمترین ارکان وصیت ، موصی به است . به طور کلی ، موصی به عبارت است از مالی که به نفع دیگری وصیت می شود . به عنوان مثال ، اگر شخص (الف) به موجب وصیت خود ؛ زمین یا باغ یا خانه ای را برای شخص (ب) وصیت کند ، زمین ، باغ یا خانه موصی به می باشد . شخص الف وصی است و شخص ب هم موصی له این وصیت . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موصی له و وصی کلیک کنید .

 

شرایط موصی به

بر اساس قانون مدنی مالی که مورد وصیت قرار می گیرد ممکن است عین مالی باشد ، یا منفعت مالی باشد . علاوه بر این موصی به باید شرایطی هم داشته باشد تا آن وصیت صحیح باشد . از جمله شرایط موصی به آن است که منفعت عقلانی و مشروع داشته باشد ، قابلیت نقل و انتقال داشته باشد و ملک خود وصیت کننده باشد . بنابراین ، نمی توان از مالی که متعلق به شخص دیگری است وصیتی کرد ، یا وصیت کردن مواد مخدر یا مشروبات الکلی باطل است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موصی به چیست به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون موصی به چیست پاسخ دهند . 

 

 

برای مشاوره موصی به

برای مشاوره موصی به

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *