دسته‌بندی نشده

دانلود نمونه فرم بخشیدن مهریه

[ad_1]

بخشیدن مهریه، عبارت است از اینکه زوجه، به موجب یک اقرارنامه محضری یا دست نویس، تمام یا بخشی از مهریه خود را به زوج، بذل کند. مشخصات زوج و زوجه و ذکر میزان بذل، از موارد مندرج در فرم بخشیدن مهریه بوده و از آنجا که بذل مهریه، با سند دستی و عادی نیز صحیح می باشد، زوجه می تواند با دانلود نمونه فرم بخشیدن مهریه و تکمیل اطلاعات آن، عمل بذل را انجام دهد.

برای مشاوره فرم بخشیدن مهریه

برای مشاوره فرم بخشیدن مهریه

 

حق مالکیت، امکان تصرف و بهره بردن از مال مورد مالکیت را برای مالک، ایجاد کرده و به موجب آن، مالک می تواند، نسبت به مال، اقدام به اموری همچون، صلح، هبه، فروش و هرگونه تصرفی که به حقوق دیگران، خللی وارد نیاورد و خلاف شرع و قانون نباشد، نماید. مهریه نیز از جمله حقوق مالی زنان بوده که به محض وقوع عقد نکاح دائم یا موقت، مالک آن، خواهند شد و می توانند، در آن، تصرف کنند.

ماده 1082 قانون مدنی، در خصوص مالکیت زن بر مهریه خود و حق تصرف در آن، مقرر می دارد: “به مجرد عقد، زن، مالک مهر می شود و می تواند، هر نوع تصرفی که بخواهد، در آن بنماید.” بر اساس این ماده، زن به محض وقوع عقد دائم یا موقت، می تواند در مهریه خود، تصرف کند. یکی از تصرفات زوجه، نسبت به مهریه، بذل آن، به زوج است که با توجه به حساسیت این امر، حتما باید آن را بر اساس نمونه فرم بخشیدن مهریه انجام داد تا بذل، به درستی صورت گیرد و اثر حقوقی خود را برجای بگذارد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، توضیح دهیم، مقصود از بخشیدن مهریه به موجب سند رسمی یا سند دستی چیست؛ سپس، یک نمونه اقرارنامه بذل مهریه را ارائه کرده و فایل آن را برای علاقه مندان به دانلود نمونه فرم بخشیدن مهریه، قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما، همراه باشید.

منظور از بخشیدن مهریه چیست

برای پاسخ به این پرسش که مقصود از بخشیدن مهریه چیست و آیا امکان انجام این امر، با دانلود نمونه فرم بخشیدن مهریه و پر کردن آن، به صورت دستی نیز صحیح است یا خیر؟ ابتدا باید، اندکی در خصوص حق مالکیت زن بر مهریه خود، امکان تصرف در آن و نحوه بخشیدن آن توضیح داده و سپس، بگوییم که مقصود از بخشیدن مهریه چیست و آیا این عمل، حتما باید به موجب یک اقرارنامه محضری باشد یا انجام آن با سند عادی یا سند دستی نیز صحیح و مورد پذیرش است.

مهریه که انواع مختلفی دارد، از جمله حقوق مالی زنان محسوب می شود و زن، فارغ از نوع عقد نکاح که دائم است یا موقت، به محض وقوع عقد، مالک آن شده و به تصریح قانون گذار در ماده 1082 قانون مدنی، حق هرگونه دخل و تصرف در آن را خواهد داشت. عده ای تصور می کنند، مهریه صرفا، در زمان طلاق، قابل مطالبه است یا در صورتی که زن، خیانت کند یا عمل نامشروعی را انجام دهد، این حق از او سلب خواهد شد.

در خصوص این مساله باید گفت، چنین تفکری، کاملا نادرست است و زن، در طول زندگی مشترک، هر زمان که بخواهد، می تواند، علی رغم وجود رابطه زوجیت، مهریه خود را مطالبه کرده و مواردی، نظیر خیانت یا قتل همسر، مالکیت زن بر مهریه و حق تصرف در آن را از او، ساقط نخواهد کرد، مگر اینکه زوجه، مهریه خود را بخشیده، هبه، صلح یا ابراء کرده باشد.

همانگونه که گفتیم، زن، به محض وقوع عقد نکاح، حق هرگونه تصرف در مهریه خود را خواهد داشت و بخشیدن مهریه، ابراء، صلح و هبه کردن آن نیز از جمله تصرفات زن، نسبت به مهریه اش هستند و می توانند، به موجب یک اقرارنامه محضری یا با کمک یک سند دستی، انجام شوند. رایج ترین نوع تصرف زن در مهریه، به ویژه هنگام طلاق خلع، بذل یا بخشیدن آن است.

بخشیدن مهریه، یعنی، زوجه، به موجب یک اقرارنامه محضری یا سند دستی که آن را با دانلود نمونه فرم بخشیدن مهریه نیز می تواند، تنظیم و پر کند، تمام یا بخشی از مهریه خود را به زوج، بذل کند و بدین ترتیب، مسئولیت مرد را نسبت به پرداخت مهریه بذل شده، ساقط نماید.

از آنجا که مرد، فارغ از وضعیت مالی اش، مسئول پرداخت مهریه زن بوده، پس از بذل زن و قبول مابذل از طرف مرد، زوج، دیگر، مسئولیت پرداخت مهریه را نسبت به میزان مهریه بخشیده شده، نداشته و زوجه نیز حق تصرف در مهریه بذل شده را از دست خواهد داد؛ مگر اینکه زن، حق رجوع داشته باشد و از بذل خود، رجوع کند.

با توجه به اینکه، بخشیدن مهریه، نیازمند طی مراحل و داشتن مدارک بخصوصی است؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت حتما بخوانید، آمده است، به علاقه مندان این موضوع، پیشنهاد می گردد.

حتما بخوانید: بخشیدن مهریه، مدارک و مراحل آن

فرم بخشیدن مهریه

همانگونه که در قسمت قبل اشاره کردیم، هبه، صلح، بخشیدن و یا ابراء مهریه، از جمله تصرفات زن، در مهریه اش هستند و انجام هر یک از این امور، بهتر است، بر اساس نمونه فرم های مخصوص این موارد، صورت گیرد تا اثر حقوقی خود را به درستی، ایجاد کند. 

بنابراین، چنانچه زنی، قصد بخشیدن مهریه خود به همسرش را دارد یا می خواهد مهریه خود را به همسرش، صلح کند و تمایلی به مراجعه به محضر و انجام این امر، با کمک یک اقرارنامه یا سند رسمی، ندارد، بهتر است، این کار را با دانلود نمونه فرم بخشیدن مهریه یا نمونه فرم هبه و صلح مهریه انجام دهد تا عمل و مراحل بخشیدن مهریه یا صلح مهریه، به درستی اتفاق بیفتد و اثر حقوقی خود که در بخشیدن، رفع مسئولیت پرداخت مهریه بذل شده از مرد است، را داشته باشد.

از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص فرم بخشیدن مهریه که به آن، اقرارنامه بذل نیز می گویند، صحبت کنیم و بگوییم، موارد مندرج در فرم بخشیدن مهریه یا همان اقرارنامه بذل مهریه، چیست و شامل چه اطلاعاتی می شود.

موارد مندرج در فرم بخشیدن مهریه، عبارتند از مشخصات هویتی و آدرس زوج و زوجه، مشخصات سند نکاحیه و دفترخانه تنظیم کننده آن، ذکر میزان مهریه تعیین شده در عقد نکاح و ذکر میزان مهریه بخشیده شده، توسط زوجه. تمامی این موارد، باید، در قالب یک متن یا اقرارنامه دست نویس یا محضری آورده شود که در ادامه مقاله، متن فرم بخشیدن مهریه را ارائه خواهیم کرد و فایل دانلود آن را برای علاقه مندان به دانلود نمونه فرم بخشیدن مهریه، قرار خواهیم داد.

شایان ذکر است، در بخشیدن مهریه، الزامی نیست که زن، تمام مهریه خود را بذل کند، بلکه می تواند، صرفا، بخشی از آن را به موجب یک اقرارنامه یا سند دستی، به همسر خود، بذل نماید که جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، مطالعه مقاله زیر، پیشنهاد می شود.

حتما بخوانید: بخشیدن بخشی از مهریه

 

دانلود نمونه فرم بخشیدن مهریه

پس از صحبت و توضیح در خصوص موارد مندرج در فرم بخشیدن مهریه در عقد موقت یا دائم، در این قسمت از مقاله، قصد داریم، متن نمونه فرم بخشیدن مهریه را ارائه کرده و لینک و فایل آن را جهت دانلود، در اختیار علاقه مندان به دانلود نمونه فرم بخشیدن مهریه قرار دهیم. متن فرم بخشیدن مهریه، به شرح زیر است:

 

فرم بخشیدن مهریه 

اینجانب ………. با کدملی ………. به موجب سند نکاحیه شماره ………. تنظیم شده در دفترخانه شماره ………. در مورخ …/…/… با میزان مهریه عند المطالبه ………. به عقد نکاح دائم جناب آقای ………. فرزند ………. به کد ملی ………. در آمدم و اکنون، به موجب این اقرارنامه، با رضایت کامل و با صحت عقل، تمام مهریه خود را به ایشان، بذل می نمایم و حق هر گونه رجوع را از خود، سلب و ساقط می کنم.

اینجانب……. با کد ملی……… به موجب سند نکاحیه شماره ………. تنظیم شده در دفترخانه شماره ………. همسر رسمی و دائمی سرکار خانم ……….. به کد ملی ……….. بوده و نسبت به بذل ایشان، قبول ما بذل می نمایم.

امضای زوج………. امضای زوجه………. امضای شاهد اول………. امضای شاهد دوم……….

 

علاقه مندان به دانلود نمونه فرم بخشیدن مهریه، می توانند، از طریق لینک زیر، اقدام نمایند.

 

نمونه فرم بخشیدن مهریه




نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری


حجم:236KB


منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عواقب بخشیدن مهریه، در عقد نکاح دائم یا موقت، به موجب سند دستی یا رسمی، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید، آمده است، به علاقه مندان این موضوع، پیشنهاد می گردد.

عواقب بخشیدن مهریه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرم بخشیدن مهریه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاور حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاور حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون فرم بخشیدن مهریه پاسخ دهند. 

 

 

سوالات متداول

1- منظور از بخشیدن مهریه چیست؟

منظور از بخشیدن مهریه این است که زوجه به موجب یک سند رسمی یا عادی نظیر اقرارنامه دست نویس اقدام به بذل تمام یا بخشی از مهریه خود کند و بدین ترتیب مسئولیت مرد را در پرداخت تمام یا بخشی از مهریه از بین ببرد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- مطالب مندرج در نمونه فرم بخشیدن مهریه چیست؟

نام و نام خانوادگی زوج و زوجه و مشخصات هویتی آن ها و ذکر میزان بذل از جمله مطالب مندرج در نمونه فرم بخشیدن مهریه هستند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- آیا سند عادی و دست نویس بخشیدن مهریه در دادگاه اعتبار دارد؟

سند عادی و دست نویس مهریه نیز به عنوان مدرکی مبنی بر بذل مهریه در دادگاه و محاکم قانونی معتبر بوده مگر اینکه نسبت به آن ادعای جعل انکار و تردید شود و مدعی بتواند این موارد را اثبات کند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره فرم بخشیدن مهریه

برای مشاوره فرم بخشیدن مهریه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *