امور ورزشی

معرفی شغل فوتبالیست

[ad_1]

 

معرفی شغل فوتبالیست


اگر شما استعداد خوبی در فوتبال داشته و توانایی انجام تمرین و کار سخت برای ارتقاء و پیشرفت خود را دارید، پس این شغل مناسب شماست.
 
به عنوان یک فوتبالیست حرفه ای شما عضو یکی از تیم های داخلی و یا خارجی می شوید. بسته به سطحی که بازی می کنید، ممکن است شما کارهای دیگری از جمله مصاحبه با مطبوعات و یا آموزش به نوجوانان را انجام دهید. شما باید انسان رقابت پذیری بوده و بتوانید در یک تیم به خوبی کار کنید. همچنین باید خودتان را از نظر بدنی آماده و پرانرژی نگه دارید.
 
 اغلب فوتبالیست های حرفه ای یادگیری مهارت های فوتبالی خود را از سن نه، ده سالگی آغاز کرده و در تیم های نوپا، محلی و مدرسه ای بازی می کردند. به مرور با پیشرفت در بازی شان، در تیم های بزرگتر و حرفه ای تر وارد شدند.

مسابقات فوتبال معمولا در بعد از ظهرها و روزهای تعطیل برگزار می شود. در بسیاری موارد همراه تیم تان به شهرهای دیگر و گاهی به خارج از کشور سفر کرده و مدت زیادی را از خانه دور خواهید بود. در اغلب روز ها نیز تمرین دارید به خصوص در صبح های زود.
 
در فوتبال، بازیکن فردی است که بر پایهٔ قوانین فوتبال٫ فوتبال بازی می‌کند. در یک بازی فوتبال هر تیم ۱۱ بازیکن دارد که یکی از آن‌ها دروازه‌بان است و بقیه یا پدافندگر یا بازیکن میانه و یا مهاجم هستند.

دروازه‌بان : در بازی فوتبال به کسی که برای نگهداری و محافظت از دروازه می‌کوشد و مانع ورود توپ به داخل آن می‌شود دروازه‌بان می‌گویند. دروازه‌بان تنها بازیکنی است که می‌تواند از دستانش برای گرفتن توپ استفاده کند.

 مدافع/پدافندگر : مدافع یا پدافندگر بازیکنی است که در پشت هافبک‌ها قرار دارد و پیشترین و اولین هدفش پشتیبانی از دروازه‌بان است. وظیفهٔ اولیه او جلوگیری از حریف است برای گل زدن.

 هافبک/بازیکن میانه : هافبک یا بازیکن میانه بازیکنی است که جایگاهش بین پدافندگر(مدافع) و مهاجم است. وظیفهٔ اصلی آن‌ها بی بهره کردن تیم حریف از توپ است(که معمولاً با تکل انجام می‌شود)٫ تا توپ را به تصرف خود درآورند و برای مهاجمان خودی بفرستند

  فوروارد/مهاجم : فورواردها یا مهاجمان بازیکنانی هستند که در نزدیک‌ترین ردیف به دروازهٔ حریف بازی می‌کنند که مسئولیت گل زدن را دارند.

در ادامه با وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، بازارکار و فرصت شغلی، میزان درآمد فوتبالیست و برخی از فوتبالیست های معروف ایرانی آشنا می شوید.

 
 

وظایف فوتبالیست

فعالیت های روزانه شما به سطح تیم تان بستگی دارد ولی در همه سطوح شما فعالیت های زیر را انجام می دهید:

بازی در مسابقات لیگ

شرکت در جلسات تمرین به طور منظم برای بهبود مهارت های حرفه ای و حفظ و تقویت آمادگی جسمانی

کار کردن روی تاکتیک ها، اغلب همراه با تماشای مسابقات مختلف برای تحلیل نقاط ضعف و قوت خود

کار کردن با متخصصانی از جمله فیزیوتراپها، روانشناسان ورزشی و مربیان

حفظ رژیم های غذایی بر اساس توصیه های متخصصان تغذیه و پزشکان

همچنین گاهی شما در برنامه های تبلیغاتی محصولات مختلف شرکت کرده و گاهی نیز به مربیان فوتبال کودکان و نوجوانان کمک می کنید.
 

 

مهارت و دانش مورد نیاز

استعداد عالی در فوتبال – زیرا خیلی از نوجوانان و جوانان دوست دارند فوتبالیست شوند ولی واقعیت این است که اگر بخواهید به صورت حرفه ای فوتبال بازی کنید و درآمد خوبی داشته باشید باید در ابتدا و قبل از همه چیز استعداد بالایی در بازی فوتبال از خود نشان دهید

روحیه رقابتی – در فوتبال هم هماهنند سایر ورزش ها از ابتدا تا انتهای مسابقه هر فرد یا هر تیم به دنبال برد است و در طول مدت مسابقه حفظ روحیه رقابتی و اعتماد به نفس از الزامات پیشرفت می باشد

نظم و انضباط – مخصوصا در مسابقات تیمی که هر بازیکن نقش خاص و منحصر به فردی را بر عهده دارد بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر در یک بازی فوتبال یک بازیکن که در پست دفاع بازی می کند به درستی به توصیه ها و دستورات مربی خود عمل نکند و بی انظباطی کند بدون شک در آن بخش از زمین تیمشان مورد حمله تیم مقابل قرار خواهد گرفت و آسیب پذیر می شود

تعهد برای بهبود عملکرد – به این معنی که هر مربی یا مدیر تیم به دنبال بهبود مستمر تیم تحت سرپرستی اش است و برای بهبود عملکرد تیم باید علمکرد تک تک بازیکنان بهبود یابد و این موضوع یک فرایند مستمر و بدون توقف است و در غیر این صورت عاقبت آن تیم را نمی توان پیش بینی کرد

مهارت های کار تیمی – بدون کار تیمی در فوتبال هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد.

تناسب اندام و استقامت در سطح خوب – همچون سایر ورزش ها شما به عنوان یک فوتبالیست برای اینکه 90 دقیقه در زمین فوتبال توانایی دویدن داشته باشید نیاز است که از آمادگی جسمانی خوبی برخورداد باشید

توانایی تحمل استرس بازی ها مخصوصا اگر در سطح حرفه ای و جهانی بازی می کنید

پشتکار و عزم راسخ – زیرا صحنه فوتبال بسیار رقابتی و گاهی اوقات بی رحم است و بدون پشتکار و اراده راسخ خیلی از اوقات ممکن است ناامید شده و دست از ادامه راه بردارید 

کلید واژه : فوتبال – فوتبالیست – فوتباليست – بازیکن فوتبال – بازيکن فوتبال – درآمد فوتبالیست ها – آینده فوتبالیست

 بازار کار و آینده شغلی فوتبالیست

در کشور ما چندین لیگ فوتبال در سطوح مختلف وجود دارد. شما بر حسب سطح بازی و در روند پیشرفت خود می توانید در هر کدام از تیم های این لیگ ها بازی کنید. شاید اغلب مردم فوتبالیست ها را افرادی با زندگی مرفه و ثروتمند بدانند، ولی این در خصوص برخی از آنها درست است. بسیاری از آنها زندگی معمولی دارند. در برخی از کشورها زنان نیز فوتبال حرفه ای دارند ولی در کشور ما به دلیل وجود محدودیت ها، زنان بیشتر از سطح معینی نمی توانند پیشرفت کنند. اگر بخواهید در این حوزه کاری بمانید، پس از پایان یافتن دوره بازی کنی، می توانید به عنوان مربی، داور، مدیر تیم، روزنامه نگار ورزشی و مدیر مراکز ورزشی کار کنید.
 
معمولا برای اینکه شما فوتبالیست شوید به مدرک تحصیلی خاصی نیاز ندارد اما مانند سایر مشاغل دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط و بالاتر به پیشرفت و فهم شما از کاری که انجام می دهید کمک می کند.
 
در ایران به دلیل اینکه مردم با فوتبال رابطه بسیار خوبی دارند و این ورزش طرفداران بسیار زیادی در همه جای کشور دارد لذا فرصت های شغلی آن زیاد است اما در عین حال رقابت بسیار زیادی هم در آن وجود دارد (البته رابطه هم زیاد وجود دارد) بنابراین اگر شما استعداد کافی برای فوتبالیست شدن دارید باید برای رسیدن به سطح لیگ برتر و حرفه ای تلاش مستمر کرده و سعی کنید خود را به تیم های حرفه ای تر نزدیک نمایید. البته آشنایی با مربیان بانفوذ در فوتبال و افراد تأثیر گذار در این حوزه به شما در ادامه راه کمک زیادی خواهد کرد.
 
 

میزان درآمد فوتبالیست

درآمد فوتبالیست ها به میزان زیادی به میزان تبحر و شهرت آنها و باشگاهی که در آن بازی می کنند ارتباط دارد. درآمد فوتبالیست ها می تواند علاوه بر توافقات و قراردادها، شامل پاداش عملکرد، حمایت های مالی از طرف سازمانها و افراد و… باشد.
 
نکته مهم اینکه درآمدهای چندصد میلیون و یا میلیاردی تنها به تعداد معدودی از بازیکنان فوتبال اختصاص دارد و سایر بازیکنان که در سطوح پایین تر بازی می کنند درآمدشان معمولی است و البته بسیاری از بازیکنان در تیم های معمولی تر هم درآمد پایینی نسبت به میانگین درآمد مشاغل دارند.
 
 

شخصیت های مناسب این شغل

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

شخصیت های مناسب این شغل بر اساس شخصیت شناسی MBTI : (برای مشاهده کامل تیپ شخصیتی روی آن کلیک کنید)

این تیپ شخصیتی عاشق هیجان، تفریح و کارهای نشاط آور است. او به اکنون بها می دهد و می خواهد با دیگران سروکار داشته باشد.

 برخی از فوتبالیست های معروف ایرانی

ناصر حجازی : دروازه بان و مربی فوتبال ایران

علی پروین : بازیکن، کاپیتان و مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران

علی دایی : بازیکن سابق تیم ملی ایران و تعدادی از تیم های داخلی و خارجی، بهترین گلزن بازی های ملی در فوتبال جهان با 109 گل ملی، سرمربی، سفیر یونیسف و دارنده نشان بین المللی صلح

علی کریمی : بازیکن تعدادی از تیم های فوتبال داخلی و خارجی و سومین گلزن برتر تاریخ فوتبال ایران

فرهاد مجیدی : بازیکن تیم استقلال و تعدادی از تیم های فوتبال خارجی

 تحقیق، ترجمه و گردآوری     گروه شغل و بازار کار کارشناس رسمی دادگستری  

 

سایر مشاغل حوزه ورزش و سرگرمی مشاغل سایر حوزه ها

 

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *