دسته‌بندی نشده

مراحل شکایت در کلانتری – اقدامات و شرایط

[ad_1]

مراحل شکایت در کلانتری ، به این صورت است که افراد ، ابتدا به کلانتری مراجعه و شکایت خود را ثبت می کنند ؛ لذا شکایت در کلانتری ، شرایط بخصوصی ندارد . اقدامات پس از شکایت در کلانتری ، شامل مراجعه به دادسرایی که ماموران کلانتری ، گزارش را به آنجا فرستاده اند و نیز ، ثبت نام در سامانه ثنا برای پیگیری شکایت است . کلانتری ها ، حق گرفتن سند از متهم ندارند .

برای مشاوره مراحل شکایت در کلانتری

برای مشاوره مراحل شکایت در کلانتری

 

به موجب قانون اساسی ، همه افراد ، حق دارند به دادگاه های صلاحیت دار ، دسترسی داشته باشند تا بتوانند دعاوی حقوقی و کیفری خود را از طریق مراجعه به این دادگاه ها ، پیگیری نمایند . مراجع کیفری ، مختص رسیدگی به جرایم و مجازات ها هستند و اشخاصی که قصد دارند از طریق این دادگاه ها ، شکایت های خود را پیگیری نمایند ، می بایست با روش های خاصی ، اقدام به طرح شکواییه کیفری نمایند .

در حال حاضر ، شاکیان ، می توانند از سه روش برای ثبت شکایت های خود استفاده نمایند که در روش اول ، می بایست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و شکواییه تنظیم کرد . در روش دوم ، دادسرا ، وظیفه ثبت شکایات شهروندان را دارد و در سومین روش ، افراد برای ثبت شکایت خود ، می توانند به کلانتری ها مراجعه نمایند . هرچند در حال حاضر ، تاکید بر ثبت شکایت از طریق دفتر خدمات قضایی است ، با این حال ، شرایط ثبت شکایت در کلانتری نیز به موجب قانون ، وجود دارد .

به همین مناسبت ، در این مقاله ، قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا شکایت کردن در کلانتری امکان پذیر است یا خیر و در صورتی که پاسخ به این سوال مثبت است ، مراحل آن چیست . در ادامه ، اقدامات پس از شکایت در کلانتری را مورد بررسی قرار داده و به این سوال نیز پاسخ می دهیم که آیا در صورت شکایت کردن ، مامورین حق اخذ تامین یا گرفتن سند را دارند ؟

مراحل شکایت در کلانتری

رسیدگی به جرایم و مجازات ها ، در دادسرا و دادگاه های کیفری صورت می گیرد . به این معنا که در عمده موارد ، پس از شکایت کردن ، رسیدگی مقدماتی به جرم مذکور ، توسط مقامات دادسرا همچون دادیار و بازپرس ، انجام گرفته و در شرایطی که شکایت ثبت شده ، مقرون به ادله و مستندات قانع کننده باشد ، شکواییه ، برای تکمیل رسیدگی و صدور حکم ، به دادگاه کیفری ارجاع می شود تا قاضی ، حکم صادر نماید .

اما گاهی ، برخی از افراد ، برای شکایت کردن از جرایمی که در معرض آن قرار گرفته اند ، اطلاعات لازم را نداشته و این سوال را مطرح می کنند که چگونه می توان از مرتکبان جرایم ، شکایت کرد . در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا شاکیان ، می توانند از سه روش مختلف ، اقدام به طرح شکایت از جرم رخ داده نمایند .

در اولین روش ، شاکی ، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کند و با همراه داشتن مدارک لازم ، همچون شناسنامه و کارت ملی و نیز ، مدارکی که ثابت کننده موضوع شکایت هستند ، مراحل شکایت را انجام داده و پس از طرح شکایت ، اقدام به پیگیری موضوع شکایت خود می نماید .

در دومین روش ، شاکی ، به دادسرا مراجعه کرده و از این طریق ، شکایت می کند . در حال حاضر ، با توجه به فراگیر شدن استفاده از سامانه ثنا برای شکایت کردن ، معمولا شکایت از طریق دادسرا انجام نمی شود ؛ مگر در شهرهایی که کوچک هستند و شهروندان ، به سامانه ثنا دسترسی ندارند .

در سومین روش ، شاکی ، برای طرح شکایت خود ، به کلانتری مراجعه می نماید . در این خصوص ، باید گفت که ماموران کلانتری ، یکی از مهم ترین ضابطان دادگستری هستند که وظیفه حفظ نظم و امنیت جامعه را به عهده دارند . به همین دلیل ، بخشی از مراحل و فرایند رسیدگی به جرایم ، با کمک این ماموران به عمل می آید . لذا می توان گفت که یکی از مراحل شکایت ، از طریق کلانتری می باشد .

اما سوالی که مطرح می شود ، این است که شرایط و مراحل شکایت در کلانتری به چه صورت است ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که مراحل شکایت در کلانتری و اقدامات لازم پس از شکایت در کلانتری ، در ماده 37 قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است . بر اساس این ماده ، ضابطان قضایی ، از جمله ماموران کلانتری ، موظفند که شکایت های کتبی و یا حتی شکایت شفاهی را ، در همه زمان ها ، قبول کنند و این موضوع ، منوط به وجود شرایط خاصی نیست .

بر اساس این ماده ، مراحل شکایت در کلانتری ، به این صورت است که افراد ، با مراجعه به کلانتری ها ، شکایت خود را به صورت کتبی یا شفاهی ، ارائه می نمایند ؛ در شرایطی که شکایت در کلانتری ، به صورت شفاهی انجام شده باشد ، باید بر روی برگه صورتمجلس نوشته شده و شاکی ، ذیل آن را امضا نماید ، اما در شرایطی که شاکی ، نتواند ذیل شکواییه را امضا کرده یا اصلا سواد نداشته باشد ، مراتب در صورتمجلس نوشته شده و انطباق آن با شکایت ، تایید می شود .

حتما بخوانید: شکواییه یا شکایت نامه چیست و نحوه تنظیم آن

اقدامات پس از شکایت در کلانتری

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که شرایط شکایت در کلانتری چیست و برای انجام مراحل شکایت در کلانتری ، چه اقداماتی باید انجام داد . همانطور که گفته شد ، مراحل ثبت شکایت در کلانتری ، به این صورت است که شاکی یا بزه دیده ، با مراجعه به یکی از کلانتری ها ، شکایت خود را به شکل کتبی یا شفاهی ، به ثبت می رساند . هرچند در حال حاضر ، معمولا ثبت شکواییه ، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عمل می آید ، بر اساس قانون ، مقامات کلانتری ، موظف به پذیرش شکایت افراد هستند .

با این حال ، بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری ، ماموران کلانتری ، صرفا وظیفه ثبت شکایت را به عهده داشته و مکلف هستند پس از دریافت شکایت ، پرونده را نزد دادستان که رئیس دادسرا می باشد ، ارسال نمایند ، تا تحقیقات مقدماتی در خصوص جرم صورت گیرد . بنابراین ، لازم است که شاکی ، پس از طرح شکایت خود در کلانتری ، برخی از مراحل و اقدامات را نیز طی نماید که در این قسمت ، به بررسی آن خواهیم پرداخت .

در حال حاضر ، پس از اینکه شاکی به کلانتری ، رجوع و مراحل شکایت در کلانتری را انجام داد ، ماموران کلانتری ، وی را راهنمایی می کنند که به یکی از شعب دادسرا ، مراجعه نموده و شکایت خود را ثبت نماید . در این شرایط ، شاکی ، می تواند به صورتجلسه یا گزارشی که ماموران کلانتری ، در خصوص شکایت وی ثبت کرده اند ، استناد کند و همانطور که می دانیم ، گزارش ضابطان دادگستری ، ارزش و اعتبار بالایی داشته و می تواند در اثبات دعاوی کیفری ، کمک کننده باشد .

یکی دیگر از اقدامات پس از ثبت شکایت در کلانتری ، مربوط به دریافت خسارت های وارده به شاکی می باشد . بر اساس ماده 38 قانون آیین دادرسی کیفری ، ضابطان قضایی ، از جمله ماموران کلانتری ها ، موظف اند که شاکی را از حق درخواست جبران خسارت و یا خدمات مربوط به مشاوره های قضایی و معاضدت های حقوقی ، مطلع نمایند .

بنابراین ، در شرایطی که پس از انجام مراحل شکایت در کلانتری ، شاکی بخواهد ضرر و زیان ناشی از شکایت را مطالبه نماید یا اینکه از معاضدت های قضایی ، برای طی مراحل شکایت استفاده کند ، می بایست اطلاعات لازم را به وی بدهند . البته ، بر اساس ماده 39 قانون مذکور ، ضابطان قضایی ، مکلفند که اظهارات شاکی در مورد ضرر و زیان هایی که وی وارد شده است را ، در گزارش خود به مراجع قضایی ، به ثبت برسانند .

لازم به ذکر است که پس از مطرح شدن شکایت در دادسرا ، لازم است خود شاکی ، برای پیگیری شکایت ، اقدامات دیگری نیز انجام دهد ؛ از جمله اینکه باید به سایت ثنا مراجعه نموده و حساب کاربری شخصی در این سامانه ایجاد کرده و سپس ، مراحل مربوط به احراز هویت خود را انجام دهد .

این اقدام ، از آن جهت پر اهمیت است که ارتباط میان شاکی و مراجع رسیدگی کننده به شکایت ، از طریق همین سامانه انجام می شود و کلیه ابلاغیه های مربوط به زمان تعیین شده برای رسیدگی ، اقدامات و مراحل انجام شده توسط دادسرا و دادگاه کیفری و همچنین ، رای صادره از طرف دادگاه ، از طریق همین سامانه ، به اطلاع شاکی خواهد رسید .

برای شکایت به کجا مراجعه کنم

 

آیا در صورت شکایت در کلانتری مامورین کلانتری حق اخذ تامین (گرفتن سند) را دارند

در قسمت های قبل ، به بررسی مراحل شکایت در کلانتری پرداخته و اقدامات پس از شکایت در کلانتری ، شامل مراجعه به دادسرا و طرح شکواییه و همچنین ، ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا را مورد بررسی قرار دادیم . اما گاهی ، این سوال نیز مطرح می شود که آیا در صورت شکایت در کلانتری ، مامورین کلانتری حق اخذ تامین یا گرفتن سند از شخص متهم را دارند ؟

پاسخ به این سوال ، در ماده 41 قانون آیین دادرسی کیفری ، ذکر گردیده است . بر اساس این ماده ، ضابطان دادگستری یا ماموران کلانتری ها ، پس از طی مراحل شکایت در کلانتری ، حق اخذ تامین یا گرفتن سند از متهم را ندارند و مقامات قضایی نیز ، نمی توانند گرفتن تامین را به ایشان واگذار نمایند . به عبارت دیگر ، از آن رو که مقامات کلانتری ، حق رسیدگی و صدور دادنامه کیفری در مورد شکایات را ندارند ، حق گرفتن سند یا تامین را نیز نخواهند داشت .

بنابراین ، در شرایطی که از شخصی در کلانتری شکایت شده و او ، متهم به جرم ، تشخیص داده شود و به همین دلیل ، گرفتن تامین از وی ضرورت داشته باشد ، تنها در شرایطی می توان از وی سند یا تامین درخواست کرد که مقامات قضایی ، بر اساس مقررات قانونی ، اقدام به این امر نمایند و ماموران کلانتری ، چنین اختیاری نخواهند داشت . با این حال ، در شرایط خاص ، اگر جرم مشهود واقع شده باشد و امارات و قرائن قوی ، در خصوص ارتکاب جرم توسط متهم وجود داشته باشد ، می توانند وی را بازداشت نمایند .

ثبت اینترنتی شکایت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل شکایت در کلانتری در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون مراحل شکایت در کلانتری پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- شرایط شکایت در کلانتری چیست ؟

بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری ضابطان دادگستری مکلف هستند که در همه وقت شکایت های کتبی یا شفاهی شاکیان را قبول نموده و آن را صورتجلسه و به دادسرا تحویل نمایند که شرح این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .

2- مراحل شکایت در کلانتری چیست ؟

افراد می توانند به کلانتری مراجعه و شکایت کتبی یا شفاهی خود را ارائه نمایند و پس از آن گزارش شکایت به دادسرا ارجاع داده می شود که می توان با مراجعه به دادسرا شکایت را پیگیری کرد و جزئیات این موضوع در متن مقاله بررسی شده است .

3- آیا ماموران کلانتری حق گرفتن سند را دارند ؟

خیر بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری ضابطان دادگستری از جمله مقامات کلانتری حق اخذ تامین یا گرفتن سند از متهم را ندارند و صرفا مراجع قضایی می توانند با رعایت قانون این امر را انجام دهند که برای آشنایی با این موضوع می توانید مقاله را ملاحظه نمایید .

برای مشاوره مراحل شکایت در کلانتری

برای مشاوره مراحل شکایت در کلانتری

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *