دسته‌بندی نشده

مدت زمان استرداد جهیزیه – استرداد جهیزیه چقدر طول میکشد

[ad_1]

در خصوص این مساله که استرداد جهیزیه چقدر طول میکشد ، باید گفت که نمی توان مدت زمان دقیقی برای مسترد نمودن جهیزیه در شورا و دادگاه تعیین کرد . با این حال ، پس از صدور حکم ، مدت زمان استرداد جهیزیه ، ممکن است به دلیل اجرا نکردن رای توسط مرد ، طولانی شود ؛ چرا که باید برای شوهر ، اجراییه فرستاده و نهایتا از طریق کلانتری ، حکم را اجرا کرد .

برای مشاوره مدت زمان استرداد جهیزیه

برای مشاوره مدت زمان استرداد جهیزیه

 

در عرف ، مرسوم است که زوجه ، زمانی که به منزل شوهر می رود ، وسایلی را تحت عنوان جهیزیه با خود می برد ؛ در حالی که از لحاظ قانونی ، چنین تکلیفی را ندارد . به همین دلیل ، جهیزیه ، حتی پس از ازدواج ، همچنان به زوجه تعلق داشته و می تواند اقدام به استرداد جهیزیه نماید .

اما زمانی که زوجه ، به دلیل اختلافات زناشویی و یا طلاق ، قصد استرداد جهیزیه خود را دارد و مرد از این امر ممانعت می کند ، زن می تواند با گرفتن حکم از دادگاه یا شورای حل اختلاف ، اقدام به استرداد جهیزیه نماید . اما خانم هایی که قصد انجام این کار را دارند ، ممکن است از مراحل و روال انجام این کار ، اطلاع نداشته باشند . به همین دلیل ، اطلاع از مدت زمان استرداد جهیزیه و اینکه استرداد جهیزیه چقدر طول میکشد ، برای ایشان ضروری است .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم مدت زمان استرداد جهیزیه در شورای حل اختلاف و در دادگاه خانواده را مورد بررسی قرار داده و به این سوال پاسخ دهیم که استرداد جهیزیه چقدر طول میکشد ؟

مدت زمان استرداد جهیزیه در شورای حل اختلاف

قانون استرداد جهیزیه این است که زن حتی پس از ازدواج ، مالک جهیزیه ای است که با خود به منزل شوهر می برد ؛ چرا که از لحاظ قانونی مکلف به آوردن جهیزیه نبوده و این شوهر است که می بایست اسباب و اثاث مورد نیاز زندگی مشترک را تهیه نماید . به همین دلیل ، زوجه  هر زمان که بخواهد ، می تواند اقدام به بازگرداندن جهیزیه نموده و آن را پس بگیرد که اصطلاحا به این فرآیند ، استرداد جهیزیه گفته می شود .

در هر حال ، زوجه باید دادخواست استرداد جهیزیه دهد تا بتواند جهیزیه خود را پس بگیرد . در این صورت ، دادگاه یا شورای حل اختلاف می تواند پس از رسیدگی به موضوع و اثبات مالکیت زن بر جهیزیه ، حکم به استرداد آن را صادر نماید . اما سوالی که بعضا از سوی خانم ها مطرح می شود ، این است که مدت زمان استرداد جهیزیه چقدر است ؟ به ویژه اینکه گاهی شوهر ، جهیزیه زوجه را مورد تعدی و تفریط قرار داده و یا اینکه جرم فروش جهیزیه توسط مرد انجام می شود .

برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که دعوی استرداد جهیزیه ، می تواند هم در شورای حل اختلاف اقامه شده و هم در دادگاه خانواده و در واقع ، بسته به اینکه ارزش خواسته کمتر یا بیشتر از بیست میلیون تومان باشد ، به ترتیب ، شورا و یا دادگاه ، صلاحیت رسیدگی دارد . در این قسمت ، قصد داریم مدت زمان استرداد جهیزیه در شورای حل اختلاف را مورد بررسی قرار دهیم .

در صورتی که ارزش جهیزیه ، کمتر از بیست میلیون تومان باشد ، شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دعوی را دارد . اما در خصوص مدت زمان استرداد جهیزیه از طریق شورا ، نمی توان مدت زمان خاصی را تعیین نمود ؛ چرا که روند رسیدگی در شورا ، بسته به آمار پرونده های موجود ، ممکن است متفاوت باشد . با این حال ، باید توجه داشت که شورای حل اختلاف نسبت به دادگاه خانواده ، با سرعت بیشتری به پرونده رسیدگی می کند و مدتی حداقل در حدود 3 ماه طول می کشد تا جهیزیه به زوجه ، مسترد گردد .

حتما بخوانید: استرداد جهیزیه و روش های آن

مدت زمان استرداد جهیزیه در دادگاه خانواده

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که مدت زمان استرداد جهیزیه در شورای حل اختلاف به چه صورت است و همانطور که اشاره شد ، دادخواست استرداد جهیزیه قبل از طلاق یا بعد از آن ، در شورا  نسبت به دادگاه خانواده ، سریع تر مورد رسیدگی قرار می گیرد . اما در این قسمت قصد داریم به بررسی این موضوع نیز بپردازیم که مدت زمان استرداد جهیزیه در دادگاه خانواده چقدر است ؟

برای پاسخ دادن به این سوال نیز نمی توان مدت زمان خاصی را تعیین کرد ، هرچند حداقل یک مدت 6 ماهه ، برای استرداد از طریق دادگاه ، باید در نظر گرفته شود . اما باید اشاره کرد که دادگاه خانواده ، صلاحیت رسیدگی به دعاوی استرداد جهیزیه به مبلغ بیش از بیست میلیون تومان را دارد . البته ، معمولا دادگاه ها ، با توجه به تراکم پرونده ها ، مدت زمان بیشتری نسبت به شورا ، برای رسیدگی و صدور حکم نیاز دارند که با توجه به شهر و شعبه ، ممکن است این مدت ، متفاوت باشد .

لذا در خصوص مدت زمان استرداد جهیزیه ، باید روند رسیدگی به این دعوا را به این صورت مورد نظر قرار داد : اولا خواهان می بایست اقدام به طرح دادخواست استرداد جهیزیه نماید که این امر از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی است و همچنین ، خواهان می بایست کلیه اسناد و مدارکی که دال بر اثبات مالکیت وی بر جهیزیه می باشد را ضمیمه دادخواست نماید که شرح این موضوع را در مقاله استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن ، ارائه نموده ایم .

پس از اینکه دادخواست به ثبت رسید ، به شعبه دادگاه خانواده ارجاع شده و دادگاه با توجه به تراکم کاری خود ، تعیین وقت می کند . پس از آن ، خواهان می بایست طبق ابلاغیه دادگاه ، در دادگاه حاضر شده و اصل اسناد و مدارک خود را ارائه و در صورت نیاز به توضیح ، توضیحات خود را مطرح نماید . در صورت کامل بودن پرونده ، دادگاه می تواند اقدام به صدور رای نماید .

البته ، در صورتی که دادگاه خانواده رای صادر نماید ، مدت زمانی هم برای اعتراض به رای پیش بینی شده است . مثلا تجدیدنظر خواهی از حکم استرداد جهیزیه ظرف مهلت بیست روز پس از صدور رای و یا واخواهی از آن ، ظرف مهلت بیست روز از صدور رای غیابی امکان پذیر می باشد که برای اطلاع بیشتر در این خصوص می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید .

اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

 

استرداد جهیزیه چقدر طول میکشد

در قسمت های قبل ، به بررسی مدت زمان استرداد جهیزیه در شورای حل اختلاف و در دادگاه پرداختیم . اما استرداد جهیزیه از طریق دادگاه و شورا ، ظرایف حقوقی خاصی نیز دارد که در مدت زمان رسیدگی به پرونده ، می تواند موثر باشد . همانطور که اشاره شد ، در پاسخ به این سوال که استرداد جهیزیه چقدر طول میکشد ، گفتیم که مدت زمان خاصی را نمی توان تعیین کرد و این امر ، بسته به دادگاه رسیدگی کننده ممکن است متفاوت باشد .

اما برای رفع نگرانی خانم ها در خصوص طولانی شدن مدت زمان صدور حکم استرداد جهیزیه و فروش جهیزیه توسط مرد ، باید افزود که خواهان ، می تواند در هر مرحله ای ، ( قبل از طرح دادخواست تا صدور حکم ) تقاضای تامین خواسته جهیزیه نیز داشته باشد که جهیزیه ، تا زمان صدور حکم توسط دادگاه ، از تصرف مرد در امان باشد .

علاوه بر این ، باید دانست که استرداد جهیزیه حتی پس از صدور حکم توسط شورای حل اختلاف و یا دادگاه ، مراحل دیگری هم دارد که حسب مورد ، باید انجام شود . با این توضیح که ، گاهی مرد از اجرای حکم دادگاه به اراده خود ، امتناع می کند و زوجه ، می بایست از دادگاه صادر کننده رای ، تقاضای اجراییه نموده و از طریق قانونی ، جهیزیه خود را پس بگیرد .

برای اجرای حکم استرداد جهیزیه ، باید 20 روز از قطعی شدن رای دادگاه گذشته و خواهان ، به دادگاه صادر کننده رای مراجعه نماید . در این حالت ، دادگاه خطاب به مرد اجراییه صادر کرده و به وی مهلتی 30 روزه می دهد تا حکم را اجرا نماید و در غیر این صورت ، زوجه می تواند ارجاع پرونده به واحد اجرای احکام را درخواست نماید . در این صورت ، حکم استرداد جهیزیه از طریق مامور اجرای احکام و مامور کلانتری اجرا می شود .

به همین دلیل ، در پاسخ به این سوال که استرداد جهیزیه چقدر طول میکشد ، باید گفت که علاوه بر مهلتی که برای صدور حکم در دادگاه مورد نیاز است ، اگر مرد از استرداد جهیزیه امتناع نمود ، زوجه باید مدت زمانی را نیز برای تقاضای صدور اجراییه و اجرای حکم ، صرف نماید تا نهایتا به صورت قانونی ، جهیزیه مسترد شود . پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .

اجرای حکم استرداد جهیزیه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدت زمان استرداد جهیزیه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون مدت زمان استرداد جهیزیه پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- مدت زمان استرداد جهیزیه در دادگاه خانواده چقدر است ؟

بسته به تراکم کار شعب دادگاه ممکن است مدت زمان استرداد جهیزیه در دادگاه های خانواده متفاوت باشد و نمی توان مهلت خاصی برای آن تعیین نمود که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- مدت زمان استرداد جهیزیه در شورای حل اختلاف چقدر است ؟

مدت زمان استرداد جهیزیه در شورای حل اختلاف معین نیست لکن معمولا زودتر از دادگاه خانواده حکم صادر می کند البته برای استرداد جهیزیه های تا سقف بیست میلیون تومان که جزئیات این مطلب در مقاله ذکر شده است .

3- مدت زمان اجرای حکم استرداد جهیزیه در واحد اجرای احکام چقدر است ؟

پس از گذشت بیست روز از صدور حکم قطعی استرداد جهیزیه خواهان می تواند از دادگاه تقاضای صدور اجراییه نماید و اگر بعد از 30 روز از صدور اجراییه مرد حکم را اجرا ننمود با مامور کلانتری می توان جهیزیه را مسترد کرد که شرح آن در مقاله آمده است .

برای مشاوره مدت زمان استرداد جهیزیه

برای مشاوره مدت زمان استرداد جهیزیه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *