دسته‌بندی نشده

مجازات هک وای فای – جرم هک کردن wifi

[ad_1]

هک کردن رمز wifi دیگران، نوعی سرقت اینترنتی و جرم بوده و مرتکب را با مجازات هک وای فای که جزای نقدی و حبس است، روبرو خواهد کرد. نحوه شکایت و رسیدگی به این جرم نیز با ثبت شکواییه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و سپس، ارسال پرونده به دادسرای جرایم رایانه ای و شروع تحقیقات مقدماتی در خصوص آن، می باشد.

برای مشاوره جرم و مجازات جرم هک وای فای

برای مشاوره جرم و مجازات جرم هک وای فای

 

امروزه، اینترنت، نقش بسیار پررنگی را در زندگی روزمره افراد و ارائه خدمات از طریق ادارات دولتی و خصوصی، به واسطه آن، ایفا می کند. اما، متاسفانه، علی رغم مزایای بسیار زیادی که در استفاده از تکنولوژی اینترنتی، وجود دارد، معایب بسیاری نیز، در استفاده از آن، وجود داشته که از جمله آن ها، هک کردن اطلاعات افراد و دسترسی غیر مجاز، به داده های آنان می باشد.

قانون گذار، ربودن و سرقت اینترنتی اطلاعات افراد را جرم انگاری کرده است و برای آن، مجازات در نظر گرفته است. از جمله موارد سرقت اینترنتی، به واسطه هک کردن، می تواند، سرقت رمز وای فای افراد و استفاده از اینترنت آن ها، به طور رایگان باشد که این مورد، صرفا در شرایط بخصوصی، جرم انگاری شده و در صورت شکایت از آن، بر اساس قواعد و تشریفات ویژه شکایت، منجر به صدور حکم مجازات هک وای فای، در خصوص آن، خواهد شد.

لذا در این مقاله، قصد داریم، جرم هک wifi را از نظر قانون جرایم رایانه ای، مورد بررسی قرار داده و مجازات آن را بگوییم؛ سپس، نحوه شکایت و نحوه رسیدگی به این جرم را از منظر قانون آیین دادرسی کیفری، توضیح دهیم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، می توانند در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

آیا هک وای فای جرم است

امروزه، با رشد و پیشرفت تکنولوژی و انجام بسیاری از امور، از طریق اینترنت، جرایم مربوط به این حوزه نیز افزایش یافته و همین امر، سبب شده که قانون گذار، در قانون جرائم رایانه ای، انواع جرم رایانه ای مرتبط با اینترنت و فضای مجازی را مورد پیش بینی قرار دهد.

با توجه به اینکه برای استفاده از اینترنت، بسیاری از افراد، از دستگاه وای فای استفاده می کنند، یکی از مواردی که این افراد با آن، مواجه می شوند، هک شدن رمز وای فای آن ها، توسط هکر ها می باشد و همین امر، سبب طرح این پرسش می شود که آیا هک وای فای، جرم است یا خیر و در صورت جرم بودن، مجازات آن، چه می باشد؟

قبل از پاسخ به پرسش فوق الذکر، لازم است تا توضیح دهیم که مقصود از هک کردن چیست و بررسی کنیم که آیا قانون گذار، در قانون جرایم رایانه ای یا قانون مجازات، عملی با مفهوم هک کردن را جرم انگاری کرده است یا خیر و پس از آن، بگوییم که آیا هک wifi جرم می باشد یا هنوز، جرم انگاری نشده است؟

مقصود از هک کردن در علم کامپیوتر و در حوزه تکنولوژی، رمزگشایی و نفوذ و رخنه کردن به داده های دیگری، با کمک دانش هایی نظیر نرم افزار و برنامه نویسی می باشد. زمانی که فردی، با رخنه کردن به سیستم دیگری، به اطلاعات او، دسترسی یابد، هک کردن، رخ داده است.

قانون گذار، در فصل سوم قانون جرایم رایانه ای، در ماده 12 و 13 خود، سرقت اینترنتی و ربودن غیر مجاز داده های دیگری، به هر طریق و کسب منفعت برای خود یا دیگری، از این راه را جرم انگاری کرده و برای آن، مجازات، در نظر گرفته است. 

مستفاد از این مواد و با توجه به توضیحات فوق، در خصوص هک کردن، می توان گفت، هک وای فای، جرم است و چنانچه کسی، به طور غیر مجاز، داده های متعلق به دیگری را برباید، به مجازات های پیش بینی شده برای این امر در قانون جرایم رایانه ای، محکوم خواهد شد که در ادامه، در خصوص این مجازات ها، توضیح خواهیم داد.

جرم رایانه ای چیست و مصادیق آن

مجازات هک وای فای

برای بررسی مجازات هک وای فای، باید به قانون جرایم رایانه ای، مراجعه کرد. این قانون، در فصل سوم خود، تحت عنوان سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، در مواد 12 و 13 خود، مجازات هایی را برای جرایم سرقت رایانه ای و ربودن اطلاعات افراد، به صورت اینترنتی، تعیین می نماید که مجازات جرم هک wifi را نیز باید، در همین مواد، جست و جو کرد. قانون جرایم رایانه ای، در مواد 12 و 13 خود، مقرر می دارد:

” ماده12ـ هرکس به طور غیر مجاز، داده های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (1.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال و در غیر این صورت، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.”

“ماده13ـ هرکس به طور غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا یکصد میلیون (100.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”با توجه به دو ماده فوق الذکر، در توضیح مجازات هک وای فای، باید به دو مساله، توجه داشت؛

در صورتی که فرد، صرفا با هک کردن، رمز وای فای دیگری را برباید ولی از آن، استفاده ای نکند، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان، یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.

در صورتی که مرتکب جرم هک wifi، علاوه بر هک کردن، از آن نیز استفاده کند، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از 2 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات هک کردن تلگرام دیگران، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.

بیشتر بخوانید : مجازات هک کردن تلگرام دیگران

 

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم هک وای فای

در قسمت های قبلی مقاله، توضیح دادیم که هک وای فای، یک جرم رایانه ای محسوب می شود و مرتکب، بر اساس قانون جرایم رایانه ای، مجازات خواهد شد. برای اعمال مجازات بر مرتکب، شاکی باید، نسبت به شکایت، علیه او اقدام کند؛ لذا، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص نحوه شکایت و رسیدگی به جرم هک وای فای، توضیح دهیم که به شرح زیرمی باشد:

 

نحوه شکایت از جرم هک وای فای

 

در ابتدا، شاکی باید، اقدام به تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا نماید؛ چراکه امکان ثبت شکواییه و بعد از آن، اطلاع از وقت رسیدگی به پرونده و آرای صادره در خصوص شکایت، تنها در صورت داشتن این حساب کاربری، ممکن است. برای تشکیل این حساب کاربری، متقاضی باید، نسبت به ثبت نام ثنا و انجام احراز هویت در سامانه احراز هویت ثنا، از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، یا مراجعه به آدرس اینترنتی sana.adliran.ir، اقدام کند.

در مرحله دوم، متقاضی باید، نسبت به تنظیم شکواییه جرم هک وای فای، اقدام کند. برای تنظیم شکواییه، شاکی می تواند، از نمونه شکواییه های موجود در این خصوص که در اینترنت نیز در دسترس هستند، استفاده کرده یا از یک وکیل یا مشاور حقوقی، کمک بگیرد. پس از تنظیم شکواییه، فرد باید، فایل ورد شکواییه تنظیمی را بر روی یک حافظه، نظیر رم یا سی دی یا تلفن همراه خود، ذخیره کند.

در مرحله سوم، شاکی از جرم هک وای فای، باید، با در دست داشتن نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا و فایل ورد شکواییه تنظیمی، به نزدیک ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی محل کار یا سکونت خود، مراجعه کرده و پس از پرداخت هزینه دادرسی و تعرفه خدمات دفاتر قضایی، نسبت به ثبت شکواییه تنظیمی و ارسال آن به دادسرا، اقدام نماید.

 

نحوه رسیدگی به جرم هک وای فای

 

پس از ثبت شکواییه و ارسال آن به دادسرا توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پرونده جرم هک وای فای، در دادسرا، ( که در تهران، دادسرای جرایم رایانه ای می باشد) تشکیل شده و دادسرا، رسیدگی و تحقیقات مقدماتی، در خصوص جرم مورد شکایت را آغاز می کند.

چنانچه، ادله ارائه شده توسط شاکی و نتایج تحقیقات، برای انتساب جرم به متهم، کافی نباشد، در دادسرا، قرار منع تعقیب، صادر و پرونده، مختومه می شود و در غیر این صورت، یعنی در صورتی که ادله، برای انتساب جرم به متهم کافی باشد و یا وقوع جرم توسط او را اثبات نماید، در دادسرا، قرار جلب به دادرسی صادر می گردد و پرونده، برای صدور کیفر خواست، نزد دادستان، ارسال خواهد شد.

پس از صدور کیفر خواست، دادسرا، پرونده را به دادگاه کیفری، ارسال خواهد نمود تا رسیدگی بیشتر و صدور حکم مجازات هک وای فای، در این دادگاه، انجام شود. پس از رسیدگی توسط دادگاه کیفری، در صورتی که مجرمیت متهم، محرز گردد، حکم مجازات هک وای فای، صادر خواهد شد و بعد از قطعی شدن حکم و طی کردن مراحل اعتراض، پرونده، به بخش اجرای احکام دادسرا، فرستاده می شود تا دادستان، نسبت به اجرای حکم مجازات جرم هک وای فای اقدام نماید.

جاسوسی رایانه ای و مجازات آن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم و مجازات هک وای فای ​در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم و مجازات هک wifi پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- آیا هک رمز وای فای دیگران جرم است؟

بله قانون گذار در قانون جرایم رایانه ای هرگونه دسترسی غیر مجاز و ربودن داده های افراد را جرم انگاری کرده و برای آن مجازات تعیین نموده است که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- مجازات هک وای فای چیست؟

بر اساس قانون جرایم رایانه ای مجازات هک وای فای حبس و جزای نقدی می باشد که جزئیات و توضیحات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- نحوه شکایت از جرم هک وای فای چگونه است؟

نحوه شکایت از جرم هک وای فای با ثبت شکواییه آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد که جزئیات و توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره جرم و مجازات جرم هک وای فای

برای مشاوره جرم و مجازات جرم هک وای فای

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *