دسته‌بندی نشده

قرارداد شفاهی در قانون مدنی – نمونه دادخواست اثبات

[ad_1]

قرارداد شفاهی در قانون مدنی، یعنی قراردادی و عقدی که به صورت مکتوب درنیامده و صرفا، با الفاظ رد و بدل شده میان طرفین قرارداد، منعقد شده است. چنین قراردادی، از منظر قانون، دارای اعتبار بوده و با ادله اثبات دعوا، نظیر شهادت شهود، قابل اثبات در دادگاه است و می توان به موجب ثبت دادخواست الزام به ایفای تعهد و پس از اثبات قرارداد شفاهی، حکم به الزام متعهد، به ایفای تعهدش به موجب قرارداد شفاهی را از دادگاه خواست.

برای مشاوره اعتبار قرارداد شفاهی و نحوه اثبات آن

برای مشاوره اعتبار قرارداد شفاهی و نحوه اثبات آن

 

از دیرباز تا کنون، افراد، به موجب انعقاد قراردادها و عقود، بسیاری از نیازهای خود را مرتفع کرده و اقدام به داد و ستد با یکدیگر می نمایند. با توجه به کاربرد قراردادها، قانون گذار نیز در قانون مدنی، انواع عقود معین و نامعین و قواعد آن ها را پیش بینی نموده، آن ها را به رسمیت شناخته و منشا ایجاد آثار حقوقی و قانونی می داند.

قراردادها، می توانند، هم به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی، منعقد شده و منشا ایجاد آثار حقوقی گردند، اما، اعتبار قرارداد شفاهی در قانون مدنی و الزام متعهد، به ایفای تعهداتش، به موجب قرارداد شفاهی، تنها در صورتی ممکن خواهد بود که قواعد و شرایط قانونی لازم، در انعقاد این قرارداد، از سوی طرفین عقد، رعایت شده باشد؛ در غیر این صورت، چنین قراردادی، فاقد اثر خواهد بود.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم تا درباره عقد و اعتبار قرارداد شفاهی در قانون مدنی، صحبت کرده و در خصوص اثبات چنین قراردادی، همچنین، الزام متعهد این قرارداد به ایفای تعهدش، توضیح داده و یک نمونه دادخواست اثبات قرارداد شفاهی و فایل دانلود آن را ارائه کنیم.

عقد شفاهی در قانون مدنی

قرارداد شفاهی در قانون مدنی، یعنی عقدی که مکتوب نبوده و صرفا، با الفاظ رد و بدل شده میان طرفین قرارداد، منعقد گردیده است. برای بررسی عقد یا قرارداد شفاهی در قانون مدنی و وضعیت اعتبار آن باید، به ماده 10 قانون مدنی، مراجعه کرد. این ماده از مواد قانون مدنی، مقرر می دارد: “قراردادهای خصوصی، نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.”

با توجه به این ماده و عدم تاکید قانون گذار، بر شیوه انعقاد قراردادها و عقود، به صورت کتبی، می توان گفت که عقد شفاهی یا قرارداد شفاهی در قانون مدنی، پذیرفته شده است و صرف وجود شرایط صحت معامله و همچنین، عدم مخالفت با قانون و شرع، قرارداد ها و عقود، اعم از کتبی و شفاهی، محترم و لازم الاتباع، برای منعقد کنندگان آن، خواهند بود.

با توجه به اینکه، هر قرارداد، اعم از کتبی و شفاهی، تنها در صورتی، دارای اثر می باشد که از شرایط اعتبار در قانون مدنی برخوردار بوده، در ادامه مقاله، در خصوص شرایط اعتبار قرارداد شفاهی در قانون مدنی، صحبت خواهیم کرد.

حتما بخوانید: مفهوم عقد و قرارداد

اعتبار قرارداد شفاهی

در قسمت قبل، در خصوص عقد شفاهی در قانون مدنی، صحبت کردیم و گفتیم که قانون گذار، چنین عقدی را به رسمیت می شناسد. در این بخش از مقاله قصد داریم، درباره اعتبار قرارداد شفاهی در قانون مدنی و شرایط آن، صحبت کنیم. شرایط اعتبار قرارداد شفاهی در قانون مدنی، عبارتند از:

شرایط صحت معامله و قراردادها، در قرارداد شفاهی منعقد شده، وجود داشته باشد. یعنی، جهت و هدف قرارداد، مشروع و قانونی بوده و موضوع قرارداد، معین و مشخص باشد. در غیر این صورت، عقد صورت گرفته، باطل و فاقد هر گونه اثر حقوقی، خواهد بود و نمی توان، به موجب دادخواست، الزام طرف دیگر را به ایفای تعهدش، خواستار شد.

طرفین منعقد کننده قرارداد شفاهی، از اهلیت قانونی، برای انعقاد قرارداد برخوردار بوده باشند. یعنی، عاقل، بالغ و رشید (در صورت مالی بودن قرارداد) بوده باشند.

طرفین منعقد کننده قرارداد شفاهی، هنگام انعقاد آن، از قصد (قصد ایجاد قرارداد) و از اختیار کامل و رضایت، برخوردار بوده باشند و با اکراه و از روی اجبار، اقدام به انعقاد قرارداد نکرده باشند. در ادامه، در خصوص اثبات قرارداد شفاهی، با کمک نمونه دادخواست اثبات این امر و با استفاده از ادله اثبات دعوا، توضیح خواهیم داد.

حتما بخوانید: شروط باطل کننده قرارداد

 

اثبات قرارداد شفاهی در دادگاه

همانطور که گفتیم، قانون گذار، الزامی بر کتبی بودن عقود و قراردادها، ندانسته و قراردادهای شفاهی را نیز دارای اعتبار می داند. اما، بار اثبات قرارداد شفاهی واقع شده، میان طرفین، برعهده مدعی است که باید این کار را با استفاده از ادله اثبات دعوا، انجام دهد. لذا در این قسمت، در خصوص نحوه اثبات قرارداد شفاهی در دادگاه، صحبت خواهیم کرد که به شرح زیر می باشد:

اثبات قرارداد شفاهی با اقرار: در این شیوه، پس از ثبت دادخواست اثبات قرارداد شفاهی توسط خواهان، طرف دیگر قرارداد، یعنی خوانده، در دادگاه، حاضر شده و به نحوی، اقرار بر وقوع و وجود قرارداد شفاهی، فی مابین خود و خواهان می نماید که این ادله، بالاترین دلیل است و در صورت وجود آن، نیاز به سایر ادله اثبات دعوا، نخواهد بود.

اثبات قرارداد شفاهی با شهادت شهود: در این شیوه، شهودی که هنگام انعقاد قرارداد شفاهی حضور داشته اند، در محکمه حاضر شده و بر وجود قرارداد شفاهی، شهادت می دهند.

اثبات قرارداد شفاهی با سوگند: در صورتی که مدعی، فاقد هر گونه ادله اثباتی باشد و طرف دیگر دعوا نیز منکر وجود قرارداد، خواهان می تواند، از دادگاه، تقاضای سوگند نموده و بدین ترتیب، خوانده، بر عدم ذی حقی خواهان، سوگند یاد خواهد کرد و در صورت استنکاف از این امر، حکم بر بر حق بودن خواهان و اثبات قرارداد شفاهی، داده خواهد شد. 

اثبات قرارداد شفاهی با علم قاضی: علم قاضی، بالاتر از هر دلیلی است و در صورتی که قاضی پرونده، با استفاده از امارات و ادله ارائه شده و اوضاع و احوال پرونده، علم بر وقوع قرارداد شفاهی، فی مابین خواهان و خوانده دعوی پیدا کند، حکم بر اثبات قرارداد شفاهی خواهد داد.

قرارداد کار کتبی و شفاهی

 

الزام به انجام تعهد شفاهی

یکی از سوالات رایجی که در موقع انعقاد قرارداد به صورت شفاهی، مطرح می گردد، این است که آیا امکان الزام به انجام تعهد شفاهی، وجود دارد یا خیر و در صورت امکان، نحوه انجام این امر، به چه شکل خواهد بود؟ لذا در این قسمت، قصد داریم، در خصوص امکان و نحوه الزام به انجام تعهد شفاهی صحبت کنیم.

در پاسخ به پرسش فوق الذکر باید گفت، با توجه به اعتبار قرارداد شفاهی در قانون مدنی، چنانچه شخصی، به موجب یک قراردا شفاهی، تعهدی را به طرف دیگر بدهد، ملزم به ایفای تعهد داده شده خواهد بود؛ چراکه قراردادهای منعقد شده، ولو به صورت شفاهی، محترم بوده و افراد، ملزم به ایفای تعهدات خود، در تمامی عقود معین یا قراردادهای منعقد شده به موجب ماده 10 قانون مدنی می باشند.

نحوه الزام به ایفای تعهد داده شده به موجب قرارداد شفاهی، بدین صورت خواهد بود که متعهد له می تواند، با ثبت یک اظهارنامه قضایی، از متعهد، تقاضا کند که به تعهد خود، به موجب قرارداد، عمل نماید و در صورت عدم تاثیر درخواست به موجب اظهارنامه، متعهد له، می تواند، با کمک نمونه دادخواست های موجود، دادخواست اثبات قرارداد شفاهی و الزام متعهد به ایفای تعد اش را تنظیم و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ثبت نماید تا دادگاه در این خصوص، پس از بررسی ادله، حکم صادر کند.

تعهد به انجام کار در قرارداد

 

نمونه دادخواست اثبات قرارداد شفاهی

پس از صحبت در خصوص اعتبار قرارداد شفاهی در قانون مدنی و توضیح در این باره که می توان با کمک ادله اثبات دعوا، نظیر شهادت شهود یا اقرار، اقدام به اثبات قرارداد شفاهی نمود، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا متن و فایل دانلود یک نمونه دادخواست اثبات قرارداد شفاهی را در اختیار خوانندگاه محترم قرار دهیم تا در صورت نیاز، با اندکی تغییر در متن آن به تناسب موضوع قرارداد خود، بتوانند از آن، استفاده نمایند.

نمونه دادخواست اثبات قرارداد شفاهی

خواهان: نام- نام خانوادگی- آدرس

خوانده: نام نام خانوادگی- آدرس

خواسته: اثبات قرارداد شفاهی – الزام خوانده به ایفای تعهد مبنی بر تحویل و نصب درهای ساختمان

دلایل و منضمات: شهادت شهود – متن پیامک ها مبنی بر اقرار خوانده بر وقوع قرارداد – رسید واریزی ثمن معامله به حساب خوانده – فیلم دوربین های مدار بسته – اظهارنامه قضایی

شرح خواسته:

ریاست محترم دادگاه………..

با سلام

اینجانب…………….، فرزند……………، در مورخ …………….، در فروشگاه درب و پنجره فروشی متعلق به خوانده محترم، حاضر شده و با پرداخت…………. میلیون تومان، از طریق دستگاه کارتخوان مغازه ایشان، اقدام به خرید 5 عدد درب چوبی، برای واحد های آپارتمان خود، واقع در …………….. نمودم که در این خصوص، رسید پرداخت و فیلم دوربین های مدار بسته مغازه ایشان، موجود می باشد.

 در روز خرید، خوانده محترم، تعهد نمودند که حداکثر تا 5 روز کاری و تا مورخ …/…./…..، برای تحویل و نصب درب ها، در منزل اینجانب، حاضر خواهند شد و در این خصوص، پیامک هایی نیز رد و بدل شده است که تصویر آن ها، به پیوست، تقدیم می گردد.

لکن، علی رغم گذشت 1 ماه از انعقاد قرارداد شفاهی، ایشان، برای تحویل و نصب درب ها، حاضر نگشته اند و پس از درخواست لفظی و حتی درخواست کتبی اینجانب، به موجب اظهارنامه قضایی، به کلی، منکر قرارداد فی مابین و تعهد خودشان، نسبت به من گشته اند. 

با توجه به اینکه در روز انعقاد قرارداد، همسر بنده و سازنده ساختمان نیز جهت انتخاب درب ها، همراه من بوده اند و می توانند در دادگاه، بر وقوع انعقاد قرارداد شفاهی، شهادت دهند، همچنین، با استناد به رسید پرداخت وجه، از طریق دستگاه کارتخوان مغازه خوانده و پیامک هایی که در آن، در خصوص روز حضور در آپارتمان، برای نصب، تعیین تکلیف شده است، همچنین، با استناد به فیلم دوربین های مدار بسته مغازه خوانده، صدور حکم بر اثبات وقوع قرارداد شفاهی و الزام خوانده بر انجام تعهدشان، از آن مرجع محترم، مستدعی است.

 

علاقمندان به دانلود فایل نمونه دادخواست اثبات قرارداد شفاهی، می توانند از طریق لینک زیر و با کلیک بر روی دکمه دانلود، نسبت به این امر، اقدام کنند.

 

نمونه دادخواست اثبات قرارداد شفاهی




نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری


حجم: 451KB


منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعتبار قرارداد شفاهی و نحوه اثبات آن در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتبار قرارداد شفاهی و نحوه اثبات آن پاسخ دهند.

دادخواست الزام به انجام تعهد

 

 

سوالات متداول

1- آیا عقد شفاهی در قانون مدنی دارای اعتبار است؟

بله چرا که قانون گذار در هیچ یک از مواد خود الزامی بر کتبی بودن قراردادها و عقود منعقد شده میان طرفین عقد ندانسته و این امر را شرط صحت عقد نمی داند و بر همین اساس می توان گفت قرارداد شفاهی در قانون مدنی معتبر است که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- اثبات قرارداد شفاهی چگونه است؟

اثبات قرارداد شفاهی در دادگاه با کمک ادله اثبات دعوا نظیر شهادت شهود یا اقرار طرف دیگر یا با استفاده از امارات قانونی ممکن و میسر است که جزئیات و توضیات بیشتر این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- موارد مندرج در نمونه دادخواست اثبات قرارداد شفاهی چیست؟

ذکر مشخصات هویتی خواهان و خوانده و شرح نحوه انعقاد قرارداد شفاهی و اشاره به ادله اثبات کننده این امر از جمله موارد مندرج در نمونه دادخواست اثبات قرارداد شفاهی است که توضیحات و جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره اعتبار قرارداد شفاهی و نحوه اثبات آن

برای مشاوره اعتبار قرارداد شفاهی و نحوه اثبات آن

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *