دسته‌بندی نشده

دریافت دفترچه بیمه روستایی – نحوه تمدید اعتبار

[ad_1]

دفترچه بیمه روستایی، دفترچه ای بوده که پس از برقراری بیمه روستایی، برای روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای با جمعیت کمتر از بیست هزار نفر، صادر گردیده و بخشی از هزینه درمان بیمه گذاران را پوشش می دهد. نحوه دریافت این دفترچه، به صورت حضوری و با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت یا دفاتر ICT می باشد.

برای مشاوره دریافت و تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی

برای مشاوره دریافت و تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی

 

در سال های اخیر، دولت کوشیده است تا با اجرای طرح بیمه سلامت همگانی، تمامی افرادی را که فاقد پوشش بیمه درمانی بوده، تحت پوشش این بیمه دولتی، درآورده و به این ترتیب، بخشی از هزینه های درمان شهروندان را تامین نماید.

یکی از گروه های تحت پوشش این بیمه، روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای با جمعیت کمتر از بیست هزار نفر بوده که با ثبت نام در طرح بیمه روستایی و دریافت دفترچه آن، می توانند، هزینه های درمان خود را کاهش داده و مسئولیت پرداخت بخشی از آن را به بیمه منتقل نمایند. البته، دریافت دفترچه بیمه روستایی، دارای مراحل و نحوه مخصوصی بوده و لازم است تا دارنده، در مهلت مقرر، برای تمدید اعتبار آن نیز اقدام نماید. در غیر این صورت، از مزایای دفترچه، محروم خواهد شد.

لذا، در این مقاله، پس از پاسخگویی به این سوال که دفترچه بیمه روستایی چیست، مدارک، هزینه و نحوه دریافت این دفترچه را توضیح داده و پس از صحبت در مورد نحوه تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی، مساله حذف و پیگیری این دفترچه را بررسی خواهیم کرد. 

دفترچه بیمه روستایی چیست

در ارتباط با بیمه درمان، دفترچه های بیمه ای متعددی، از سوی نهادهای دولتی و خصوصی، صادر شده که با توجه به مرجع و صندوق ارائه دهنده خدمات بیمه ای، به انواع مختلفی، نظیر دفترچه بیمه تامین اجتماعی و بیمه درمان کارکنان دولت، تقسیم می گردد. یکی از انواع این دفترچه های بیمه ای که در کشور ما صادر گردیده، دفترچه بیمه روستایی است که هزینه، نحوه دریافت و تمدید اعتبار آن، دارای مقررات مخصوصی می باشد.

لذا، در این بخش، به این سوال که دفترچه بیمه روستایی چیست، پاسخ داده و پس از جواب دادن به پرسش مزبور، در ادامه، هزینه، نحوه دریافت و تمدید این دفترچه را برای متقاضیان واجد شرایط، توضیح خواهیم داد.

برای پاسخگویی به این سوال که دفترچه بیمه روستایی چیست، لازم است تا نگاه کوتاهی به سابقه تاریخی بیمه روستایی داشته باشیم. طرح بیمه روستایی، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر در سال 73 به تصویب رسید و یکی از نتایج مهم اجرای این طرح، این مساله بود که روستاییان و عشایر واجد شرایط، تحت پوشش بیمه همگانی خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت ایران، قرار گرفتند.

بر این اساس، همچون سایر صندوق های بیمه ای کشور، در صندوق بیمه روستایی نیز به افراد واجد شرایط، خدمات بیمه درمانی ارائه گردیده که جهت بهره مندی از این خدمات، افراد متقاضی باید دارای شرایط لازم بوده و با برقراری بیمه درمان، برای دریافت دفترچه ای تحت عنوان دفترچه بیمه روستایی، اقدام نموده و در صورت انقضای مدت اعتبار دفترچه، برای تمدید اعتبار آن، اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که بر اساس اعلام سازمان بیمه سلامت ایران، جهت دریافت دفترچه بیمه روستایی، لازم است تا متقاضیان، حداقل 18 و حداکثر 50 سال سن داشته و در یکی از این گروه ها قرار گیرند: روستاییان، یعنی افرادی که در روستا سکونت داشته و تمام افراد خانواده، از پرونده سلامت فعال در خانه بهداشت روستا، برخوردار باشند؛ عشایر، صرفا در صورتی که اداره امور عشایر استان، این مساله را تایید کند و ساکنین شهرهای دارای جمعیت زیر 20 هزار نفر، با ارائه قبض آب، برق و … یا ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه مورد تایید شورای محل، مشاورین املاک یا نیروی انتظامی.

سامانه بیمه روستایی و عشایری

نحوه دریافت دفترچه بیمه روستایی

روستاییان، کشاورزان و عشایری که شرایط لازم برای دریافت دفترچه بیمه روستایی را داشته، لازم است تا جهت دریافت این دفترچه، مطابق مراحل اعلام شده از سوی دولت، اقدام نموده تا دفترچه بیمه درمانی آنها صادر گردیده و از مزایای آن، برخوردار شوند. مراحل و نحوه دریافت دفترچه بیمه روستایی، به شرح زیر می باشد:

مطابق اعلام سازمان بیمه سلامت ایران، نحوه دریافت دفترچه بیمه روستایی، بدین صورت بوده که متقاضی، باید با در دست داشتن مدارک لازم، به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت یا دفاتر ICT مراجعه نموده و پس از تحویل مدارک مربوطه، ثبت نام خود را تکمیل نماید. لازم به ذکر است که دریافت نوبت دفاتر پیشخوان، از سایت نوبت دهی دفاتر پیشخوان، به صورت اینترنتی، امکان پذیر می باشد.

لازم به ذکر که شرط خانوار، همانند سایر انواع بیمه سلامت همگانی، در مورد بیمه روستایی نیز اجرا شده و بنابراین، تمامی افراد خانوار، شامل سرپرست و افراد تحت تکفل، باید برای ثبت نام بیمه اقدام نمایند. البته، در حالتی که یک یا چند نفر از اعضای خانواده، در روستا سکونت نداشته یا دارای سایر شرایط لازم برای دریافت دفترچه بیمه روستایی نباشند، در صورتی که این مساله، توسط شورای اسلامی و خانه بهداشت، تایید گردد، بقیه اعضای خانواده می توانند برای دریافت دفترچه، اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید : ثبت نام بیمه سلامت

 

مدارک لازم برای دریافت دفترچه بیمه روستایی

روستاییان، کشاورزان و عشایری که قصد داشته تا برای دریافت دفترچه بیمه روستایی، به دفاتر پیشخوان خدمات دولت یا دفاتر ICT، مراجعه نمایند، لازم است تا مدارک لازم برای دریافت این دفترچه را تهیه کرده و در هنگام ثبت نام، به همراه داشته باشند که در ادامه مطلب، به توضیح این مدارک می پردازیم.

مدارک لازم برای دریافت دفترچه بیمه روستایی روستاییان و عشایر، شامل فرم بیمه نامه تکمیل شده(که لزوما باید توسط بیمه گر، ثبت تاریخ و شماره گردد)؛ اصل شناسنامه و کپی صفحه اول و دوم شناسنامه سرپرست، همسر و صفحه اول شناسنامه سایر افراد تحت تکفل؛ اصل کارت ملی و کپی پشت و روی کارت ملی تمام افراد متقاضی بیمه و یک قطعه عکس سه در چهار، برای متقاضیان بالای 2 سال، می باشد.

مدارک لازم برای دریافت دفترچه بیمه روستایی ساکنین شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر، عبارتند از: فرم بیمه نامه تکمیل شده(که لازم است توسط بیمه گر، ثبت تاریخ و شماره گردد)؛ اصل شناسنامه و کپی صفحه اول و دوم شناسنامه سرپرست، همسر و صفحه اول شناسنامه سایر افراد تحت تکفل؛ اصل کارت ملی و کپی پشت و روی کارت ملی تمام افراد متقاضی بیمه و مدارک اثبات کننده سکونت در شهر مورد نظر، نظیر سند ملکی، اجاره نامه یا قبوض آب، برق و ….

بیشتر بخوانید : دریافت سوابق بیمه روستایی و عشایری

 

هزینه دریافت دفترچه بیمه روستایی

یکی دیگر از مسایل مهم مرتبط با دفترچه بیمه روستایی، بحث هزینه دریافت این دفترچه می باشد. از آنجا که در حال حاضر، صندوق بیمه روستاییان، عشایر و شهرهای زیر بیست هزار نفر، یکی از صندوق های تحت پوشش بیمه سلامت ایران می باشد، برای تعیین هزینه دریافت دفترچه بیمه روستایی، باید به سایت سازمان بیمه سلامت ایران، مراجعه نمود که طبق اعلام این سایت، حق بیمه قابل پرداخت برای روستاییان، به شرح زیر می باشد:

ثبت نام بیمه و دریافت دفترچه بیمه روستایی، برای دهک های 1 تا 3، رایگان می باشد؛ افرادی که به دهک 4 تعلق داشته، این امکان، برای آنها فراهم شده است تا با پرداخت 10 درصد حق بیمه مصوب، دفترچه بیمه روستایی خود را دریافت نمایند؛

دهک های 5 و 6 با پرداخت 25 درصد حق بیمه مصوب، دهک های 7 و 8 با پرداخت 50 درصد و دهک های 9 و 10 نیز با پرداخت 100 درصد حق بیمه مصوب، می توانند برای ثبت نام و دریافت دفترچه بیمه روستایی، اقدام نموده که البته، با توجه به وضعیت اقتصادی روستاییان، به نظر می رسد که افراد تحت پوشش صندوق روستاییان، کشاورزان و عشایری، صرفا در قالب 3 دهک اول و حداکثر، دهک 4، طبقه بندی می شوند.

علاوه بر هزینه حق بیمه، لازم است، در رابطه با هزینه دریافت دفترچه بیمه روستایی، به این نکته نیز توجه شود که مطابق مقررات نحوه ثبت نام این دفترچه، ثبت نام، دریافت و تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی، از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت یا دفاتر ICT، مستلزم پرداخت هزینه این دفاتر نیز خواهد بود.

بیشتر بخوانید : فیش حقوقی مستمری بگیران بیمه روستایی

 

نحوه تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی

دفترچه بیمه روستایی، مانند سایر دفترچه های بیمه درمان، نظیر بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی درمان، دارای اعتبار زمانی بوده و لذا، لازم است تا دارندگان این دفترچه های بیمه ای نیز پیش از انقضای اعتبار دفترچه، مطابق مقررات نحوه تمدید، برای تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی خود، اقدام نمایند.

نحوه تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی، بدین صورت بوده که متقاضی، باید با در دست داشتن مدارک شناسایی و دفترچه بیمه روستایی خود، حضورا به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت یا دفاتر ICT، مراجعه نموده و یا اینکه از روش اینترنتی، برای تمدید اعتبار دفترچه خود، اقدام نماید. انجام این روش تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی، مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه خدمات غیر حضوری شهروندی بیمه سلامت، یعنی www.bimehsalamatiranian.ir را در آن، جست و جو نمایید. در این صفحه، پس از وارد کردن کد ملی، شماره همراه و عدد تصویر امنیتی، بر روی دکمه ورود، کلیک نمایید.

 

 

در این مرحله از مراحل نحوه تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی، سامانه، یک رمز یک ‌بار مصرف را به تلفن همراه شما ارسال می کند. پس از وارد کردن این رمز، در کادر تعیین شده، دکمه تایید را بزنید.

 

 

اکنون، به منظور تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی، بر روی گزینه تمدید اعتبار، کلیک کرده و سایر مراحل را مطابق راهنمای تعریف شده از سوی سامانه خدمات غیر حضوری شهروندی بیمه سلامت، تکمیل نمایید.

 

 

لازم به ذکر است که تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی، علاوه بر روش فوق، از طریق سامانه سازمان بیمه سلامت، به آدرس ihio.gov.ir نیز برای کلیه روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر کشور، امکان پذیر می باشد.

بیشتر بخوانید : تمدید بیمه سلامت

 

حذف دفترچه بیمه روستایی

شیوع بیماری کرونا، در کشور ما، همانند سایر بخش های جهان، موجب این مساله گردید که دولت، جهت جلوگیری از رفت و آمد غیر ضروری به ادارات، بسیاری از خدمات خود را از شکل حضوری، خارج کرده و در قالب خدمات اینترنتی، به افراد متقاضی، ارائه دهد. 

 

این اینترنتی شدن خدمات، در رابطه با دفترچه بیمه روستایی نیز اثر گذار بوده و از خرداد ماه سال 1400، بر اساس اعلام مدیر کل بیمه سلامت، در استان های مختلف، دفترچه کاغذی بیمه روستایی، به تدریج حذف گردیده و با اجرای طرح نسخه‌ نویسی الکترونیکی، بیمه شدگان، این امکان را داشته تا با استفاده از اطلاعات مربوط به کد ملی و دریافت شناسه رهگیری، از خدمات درمانی تحت پوشش بیمه روستاییان، استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید : پرداخت اینترنتی حق بیمه روستایی و عشایری

 

پیگیری دفترچه بیمه روستایی

افراد واجد شرایطی که برای ثبت نام و دریافت دفترچه بیمه روستایی، اقدام کرده و هزینه های مربوطه را نیز پرداخت نموده اند، ممکن است با تاخیر در صدور دفترچه بیمه ای خود، مواجه شوند. به علاوه، با حذف دفترچه کاغذی بیمه روستایی، ممکن است که بیمه گذار، نیازمند اطلاع از سوابق بیمه ای خود و اعتبار دفترچه بیمه ای باشد. با توجه به اهمیت این مساله برای بیمه گذاران روستایی، در ادامه، به توضیح روش های پیگیری دفترچه بیمه روستایی، خواهیم پرداخت.

متقاضیانی که برای ثبت نام و دریافت دفترچه بیمه روستایی، اقدام نموده، اما، هنوز دفترچه بیمه ای خود را دریافت نکرده اند، جهت پیگیری دفترچه، می توانند حضورا، به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت یا دفاتر ICT، مراجعه نمایند.

اما، جهت اطلاع از وضعیت اعتبار دفترچه و در صورت لزوم، اقدام برای تمدید اعتبار آن، بیمه گذاران می توانند از طریق یکی از این روش ها، اقدام نمایند: شماره گیری کد #1666* ، مراجعه به سامانه خدمات غیر حضوری شهروندی بیمه سلامت، به آدرس www.bimehsalamatiranian.ir و سامانه تلفنی 1666.

بیمه تکمیلی روستایی و عشایری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دریافت و تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون دریافت و تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- دفترچه بیمه روستایی چیست؟

دفترچه بیمه روستایی دفترچه بیمه درمانی بوده که برای روستاییان عشایر و ساکنین شهرهای با جمعیت کمتر از بیست هزار نفر صادر می گردد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه دریافت دفترچه بیمه روستایی به چه صورت می باشد؟

نحوه دریافت دفترچه بیمه روستایی به صورت حضوری و با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت یا دفاتر ICT می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- نحوه تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی به چه صورت است؟

نحوه تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان خدمات دولت یا دفاتر ICT یا از طریق سامانه خدمات غیر حضوری شهروندی بیمه سلامت می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره دریافت و تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی

برای مشاوره دریافت و تمدید اعتبار دفترچه بیمه روستایی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *