دسته‌بندی نشده

عواقب اجرا گذاشتن مهریه – از ثبت و دادگاه

[ad_1]

منظور از عواقب اجرا گذاشتن مهریه از ثبت و دادگاه، آثاری است که پس از مطالبه مهریه توسط زوجه، ایجاد می شوند. از عواقب ارائه درخواست اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت، می توان به ایجاد زمان کافی، برای انتقال اموال و خودداری از پرداخت مهریه توسط زوج، اشاره کرد و عواقب ارائه دادخواست مهریه به دادگاه نیز شامل توقیف اموال و گاها صدور حکم جلب زوج، می شود.

برای مشاوره عواقب اجرا گذاشتن مهریه

برای مشاوره عواقب اجرا گذاشتن مهریه

 

یکی از آثار وقوع عقد نکاح، متعهد شدن زوج به پرداخت مهریه است. مهریه زوجه، دینی است که تا زمان پرداخت آن، بر ذمه زوج بوده و ملزم به پرداخت آن می باشد. در برخی مواقع، به دلیل بروز اختلاف میان طرفین عقد نکاح، یا ادعای نداشتن مال توسط زوج، ممکن است، زوج از پرداخت مهریه زوجه، خودداری کرده و مالی که به موجب قانون و شرع، حق او می باشد را به وی ندهد.

در چنین مواقعی، زوجه می تواند با استناد به قوانین، به طرح خواسته خود در مراجع ذی صلاح پرداخته و به اصطلاح، مهریه خود را به اجرا بگذارد. اجرا گذاشتن مهریه، از طریق ثبت یا دادگاه انجام می شود و بی شک، عواقبی را برای زوج به همراه دارد که از جمله این عواقب، می توان به ممنوع الخروجی یا گاها توقیف اموال زوج، اشاره کرد.

در راستای روشن تر شدن عواقب این اقدام زوجه، در این مقاله، ابتدا عواقب اجرا گذاشتن مهریه از ثبت و دادگاه را بررسی خواهیم کرد و در ادامه، توضیح می دهیم که در شرایطی که زوج، ادعای اعسار نموده و دعوای اعسار از پرداخت مهریه را، در دادگاه مطرح کند، چه عواقبی در انتظار او می باشد.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت

در گذشته، نحوه اجراگذاشتن مهریه به این صورت بود که زن می توانست با مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواستی تحت عنوان دادخواست مطالبه مهریه، تنظیم کرده و بعد از تقدیم این دادخواست به دادگاه، از طریق تامین خواسته، توقیف اموال شوهر را درخواست نماید. در چنین حالتی، به دلیل اینکه دادگاه در بیشتر موارد، ابتدا توقیف اموال را انجام داده و سپس، قرارتامین خواسته را به شوهر ابلاغ می نمود، زن معمولا موفق به توقیف اموال شوهر می شد.

اما رویه ذکر شده، در سال 1399 و به موجب بخشنامه «چگونگی رسیدگی به دادخواست‌ های مطالبه مهریه در محاکم»، دستخوش تغییر و تحولاتی شد که عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت را، تحت تاثیر قرار داد. در نتیجه تصویب بخشنامه مذکور، زنانی که قصد به اجرا گذاشتن مهریه خود را دارند، باید ابتدا، به اداره ثبت اسناد و املاک، مراجعه کرده و درخواست خود، مبنی بر اجرا گذاشتن مهریه را ثبت نمایند.

پس از انجام این مرحله، زوجه باید به دفترخانه ای که محل وقوع عقد نکاح وی بوده، مراجعه کند و نامه تاییدیه ای از آن جا دریافت نماید. نکته قابل توجه، این است که دفترخانه، علاوه بر تحویل تاییدیه به زوجه، نسخه ای از آن را برای زوج نیز ارسال می کند و به این وسیله، وی را از اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه، مطلع می کند.

زوجه پس از دریافت نامه از دفترخانه، مجددا باید به اداره ثبت مراجعه کند که در این مرحله نیز اداره ثبت، اجرائیه ای برای شوهر ارسال نموده و او را از درخواست زوجه، برای توقیف اموال او مطلع کرده و مهلتی را برای اجرای موضوع اجرائیه به وی می دهد. در نهایت، زمانی که جواب ابلاغیه مشخص شود، زوجه می تواند اقدام به شروع مراحل اجرایی، نماید.

متاسفانه در چنین رویه ای، زوج پس از اطلاع از اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه، با وجود زمان کافی، می تواند اقدام به منتقل کردن اموال خود کرده و معاملاتی را به قصد فرار از دین انجام دهد و شکایت زن، مبنی بر معامله فرار از دین نیز، نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

چرا که، به موجب رای وحدت رویه شماره 774 مورخ 20/01/98، یکی از شرایط تحقق معامله به قصد فرار از دین، صدور رای محکومیت قطعی مرتکب، در نظر گرفته شده است و از آن جا که عموما انتقال اموال توسط زوج، پس از ابلاغیه و قبل از صدور حکم قطعی صورت می گیرد، مشمول این نوع از معامله نمی شود و نمی توان ضمانت اجرای آن را در خصوص زوج، اجرایی کرد.

لازم به ذکر است که اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت، مستلزم پرداخت هزینه از طرف زوجه نمی باشد و تنها در صورتی که زوجه، موفق شود مالی را از شوهر توقیف کند، اداره ثبت، مبلغی معادل نیم عشر از ارزش کل مال را تحت عنوان حق ثبت، دریافت می کند.

حتما بخوانید: مطالبه مهریه از طریق ثبت

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه خانواده

پس از اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت، در صورتی که زوجه نتواند مهریه خود را از اموال زوج بگیرد، باید با دریافت نامه ای مبنی بر عدم توقیف اموال زوج، که از طرف اداره ثبت صادر می شود، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست مهریه خود را برای ارجاع به دادگاه خانواده، ثبت نماید.

از عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه خانواده، می توان به هزینه های بالای دادرسی در دادگاه اشاره کرد. در صورتی که زوجه بخواهد از طریق دادگاه، مهریه خود را به اجرا بگذارد، باید تا سه و نیم درصد از مبلغ خواسته (مهریه) را برای رسیدگی در مرحله بدوی، به عنوان هزینه دادرسی، پرداخت نماید. اما باید توجه داشت که در صورت عدم تمکن مالی، زوجه می تواند ادعای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه را مطرح کرده و در صورت اثبات اعسار وی، از مزایای این حکم بهره بگیرد.

یکی دیگر از مواردی که می توان به عنوان عواقب اجرا گذاشتن مهریه در دادگاه، به آن اشاره کرد، طولانی و زمان بر بودن پروسه رسیدگی به دادخواست مهریه در دادگاه است. با این توضیح که پس از ارائه درخواست مهریه توسط زوجه، تشکیل جلسه دادگاه و صدور رای اولیه، ممکن است تا چند ماه به طول انجامد که در این مدت، زوج می تواند اقدام به انتقال اموال خود کرده و در نهایت، ادعای اعسار کند.

اگر در شرایطی، زوجه بتواند اموالی از زوج پیدا کند (به دلیل روند دادرسی که بر اجرا گذاشتن مهریه حاکم است، احتمال وقوع این شرایط، بسیار پایین است)، می تواند از طریق تامین خواسته، توقیف اموال زوج را خواستار شود و پس از اجرای رای قطعی، اقدام به فروش اموال زوج و دریافت مهریه خود نماید.

ممنوع الخروج کردن زوج نیز از عواقب اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه است که هم از طریق دادگاه و هم از طریق اداره ثبت، می تواند تحقق یابد. با این توضیح که در خواست ممنوع الخروجی زوج در دادگاه، تنها در مرحله اجرای رای، قابل ارائه بوده و علاوه بر این، دارای پروسه زمانی گیری می باشد، اما دریافت حکم ممنوع الخروجی از اداره ثبت به مراتب آسان تر و سریع تر است.

شاید بتوان گفت، صدور حکم جلب زوج، از شدیدترین عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه است. با این توضیح که در صورت خودداری از اجرای رای و عدم ارائه دادخواست اعسار توسط زوج، زوجه می تواند درخواست صدور حکم جلب او را به دادگاه ارائه داده و اقدام به جلب وی نماید.

حتما بخوانید: مطالبه مهریه از طریق دادگاه

 

عواقب اجرا گذاشتن مهریه در صورت اعسار شوهر

قبل از پاسخ به این سوال که عواقب اجرا گذاشتن مهریه در صورت اعسار شوهر چیست، بهتر است به تعریف اعسار نگاهی بیندازیم. اعسار شوهر از پرداخت مهریه، در شرایطی تحقق میابد که زوج به غیر از مستثنیات دین، مال دیگری نداشته و یا در صورت تمکن مالی، به اموال خود دسترسی نداشته باشد.

در صورتی که رای قطعی، مبنی بر اعسار زوج صادر شود، عواقب آن، متوجه زوجه می شود و دیگر نمی تواند مهریه خود را، به صورت کامل و یک جا از زوج دریافت نماید، بلکه باید مهریه را مطابق مقررات نحوه تقسیط مهریه، در قالب پیش قسط و اقساط، از زوج دریافت کند.

در صورتی که شوهر، از تادیه اقساط تعیین شده برای مهریه در تاریخ مقرر خودداری نماید، زوجه می تواند خواستار صدور حکم جلب وی از دادگاه شده و به وسیله این حکم، زوج را به زندان بیندازد. لازم به ذکر است که نحوه تقسیط مهریه، به این صورت است که توسط دادگاه و با توجه به شرایط زندگی و درآمد زوج، انجام می شود، اما با تغییر شرایط موجود، هر یک از طرفین دعوا می توانند درخواست تعدیل اقساط را از دادگاه خواستار شوند.

نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه یا تقسیط آن

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عواقب اجرا گذاشتن مهریه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون عواقب اجرا گذاشتن مهریه، پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت چه عواقبی دارد؟

پس از اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت توسط زوجه ابلاغیه ای مبنی بر درخواست مطالبه مهریه برای زوج ارسال می شود و او می تواند اموال خود را به غیر منتقل نماید برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه چه عواقبی دارد؟

از عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه می توان به هزینه بالای دادرسی و زمان بر بودن آن اشاره کرد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- اجرا گذاشتن مهریه در صورت اعسار شوهر چه عواقبی دارد؟

در صورتی که اعسار شوهر در دادگاه ثابت شود زن دیگر قادر به مطالبه کامل مهریه نمی باشد و باید آن را در قالب پیش قسط و اقساط مشخص شده توسط دادگاه دریافت نماید برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره عواقب اجرا گذاشتن مهریه

برای مشاوره عواقب اجرا گذاشتن مهریه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *