دسته‌بندی نشده

سوالات قاضی در دادگاه مهریه – در دادگاه مهریه چه بگوییم

[ad_1]

سوالات قاضی در دادگاه مهریه، درباره مسائلی مانند پرداخت یا عدم پرداخت مهریه، توسط زوج و دریافت آن، توسط زوجه است و بهترین نحوه دفاع و نکته مهم، در پاسخ به این سوالات، این امر می باشد که طرفین، ادله اثبات پاسخ های خود را همراه داشته باشند، یعنی، چنانچه مرد، مدعی پرداخت مهریه یا عدم توان مالی، در دادن مهریه عندالاستطاعه است، اسناد آن را به دادگاه، ارائه دهد.

برای مشاوره سوالات قاضی در دادگاه مهریه

برای مشاوره سوالات قاضی در دادگاه مهریه

 

علی رغم اینکه مالکیت زن بر مهریه، به محض وقوع عقد نکاح، واقع می شود و بدین واسطه، می تواند، هر تصرفی که می خواهد، در مهریه داشته باشد یا هر زمانی، آن را از همسر خود، مطالبه کند؛ به طور معمول، مطالبه مهریه از سمت زوجه و پرداخت آن، از سمت زوج، موکول به زمان بروز اختلاف و جدایی می گردد که امری طبیعی است.

موضوع، زمانی مساله ساز می شود که زن، در گذشته، مهریه خود را نسبت به همسرش بذل نموده باشد و قبل از جلسه رسیدگی، اعلام کند، از بذل خود رجوع کرده یا مرد، مهر زن را پرداخته، اما، مدرکی بر این موضوع، در دست وی، موجود نباشد. به همین جهت، اطلاع از سوالات قاضی در دادگاه مهریه، نحوه دفاع در این دادگاه و اینکه بدانند، باید در دادگاه مهریه چه بگویند، از مهم ترین مواردی است که جهت احقاق حق زوج و زوجه، باید از آن، اطلاع داشته باشند.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، در خصوص سوالات قاضی در دادگاه مهریه صحبت کرده و نحوه دفاع در جلسه رسیدگی و نکات مهم مربوط این امر را بررسی کنیم؛ سپس، به این پرسش که در دادگاه مهریه چه بگوییم؟ پاسخ دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما همراه باشید.

سوالات قاضی در دادگاه مهریه شامل چه مواردی است

مهریه، مهم ترین حق مالی هر زن است و در واقع، نوعی پشتوانه مالی، برای اکثر زنان، در ازدواج محسوب می شود. گرفتن مهریه، منوط به زمان و اتفاق خاصی نیست و می تواند، به محض وقوع عقد نکاح، در طول زندگی مشترک یا در زمان جدایی، صورت گیرد و یا بعد از فوت همسر، از ارث به جا مانده از او، گرفته شود.

به طور کلی، مطالبه مهریه از همسر و جلسات دادگاه برای رسیدگی به این امر، خصوصا در مواردی که مهریه، عندالمطالبه است، پیچیدگی خاصی نداشته، مگر اینکه مهریه، عند الاستطاعه باشد یا زن، مهریه خود را نسبت به همسرش، بذل و ابرا نموده و حال، به علت پشیمانی، اعلام کند که قصد رجوع از بذل خود را دارد یا علی رغم اینکه مرد، در طول زندگی مشترک، مهریه همسر خود را پرداخت کرده، زن، مجددا، مطالبه مهریه نماید و مرد، مدرکی دال بر پرداخت، در دست نداشته باشد. 

در چنین شرایطی، اغلب، افراد با این پرسش مواجه می شوند که در دادگاه مهریه چه بگوییم؟ برای پاسخ به این پرسش، اطلاع از سوالات قاضی در دادگاه مهریه، همچنین، نحوه دفاع، در برابر این سوالات، از مهم ترین مواردی است که باید، مد نظر قرار داد.

از این رو، در این قسمت، قصد داریم، سوالات قاضی در دادگاه مهریه را بررسی کرده و نحوه دفاع، در برابر این سوالات را توضیح دهیم تا زوج یا زوجه، بسته به شرایط شان، بتوانند، بهترین دفاع را در دادگاه مهریه، داشته باشند و به حق خود برسند.

لذا، در ادامه، سوالات قاضی در دادگاه مهریه، زمانی که مهریه، عندالاستطاعه یا عندالمطالبه است، زمانی که زن مهر خود را بذل کرده و حال، از بذل خود رجوع نموده و زمانی که مرد، مهر زن را پرداخته اما، مدرکی، دال بر این موضوع ندارد، مورد بررسی قرار گرفته است. 

زمانی که مهریه عندالمطالبه بوده و نه مرد، مدعی پرداخت مهریه، در گذشته است و نه زن، مهر خود را بذل کرده، سوالات قاضی در دادگاه مهریه، عموما، به این پرسش و پاسخ ساده ختم می گردد که قاضی، از مرد، می پرسد، مهریه همسر خود را داده ای یا خیر و یا از زوجه می پرسد، مهریه خود را گرفته ای یا خیر؟

سوالات قاضی در دادگاه مهریه، زمانی که مهریه عندالمطالبه بوده و مرد، مدعی اعسار از پرداخت مهریه است و از دادگاه، به موجب دادخواست اعسار، تقاضای قسط بندی مهریه را دارد، در خصوص مسائلی پیرامون توان مالی او، در پرداخت اقساط و پیش قسط مهریه می باشد.

زمانی که مهریه عندالاستطاعه بوده، سوالات قاضی در دادگاه مهریه، در خصوص مسائلی پیرامون دارایی و اموال مرد و توان و استطاعت او، بر پرداخت مهریه است؛ چراکه پرداخت این نوع از مهریه، منوط به توان مالی مرد بوده و اثبات این توان مالی، بر عهده زن است. البته، دادگاه، برای جلوگیری از تضییع حق زوجه، از مراجعی نظیر ثبت، راهور، مخابرات نیز استعلام گرفته تا دارایی های با سند رسمی زوج که مهریه، می تواند از محل آن ها، وصول شود، مشخص گردد.

سوالات قاضی در دادگاه مهریه، زمانی که مرد، مدعی ابراء مهر، از جانب زوجه یا پرداخت مهر، از جانب خودش بوده، ولی مدرکی دال بر این موضوع، ندارد، عمدتا، پیرامون مسائلی از قبیل نحوه پرداخت، وجود اسناد مثبت این امر، وجود شاهد و مسائلی از این دست می گردد؛ چراکه صرف ادعا بر پرداخت، کفایت نکرده و مدعی، باید، توان اثبات ادعای خود را نزد محکمه، داشته باشد.

نکته مهمی که در خصوص بذل مهریه، باید، در نظر داشت، این است که چنانچه زوجه، تمام مهریه خود را به موجب سند رسمی یا عادی، بذل کرده باشد، رجوع وی از بذل، پذیرفته نخواهد شد. مگر اینکه بتواند، عدم وجود اراده در هنگام تنظیم این سند و وجود فشار و اجباری از جانب مرد را که عرفا، غیر قابل تحمل بوده، اثبات کند که این امر بسیار سخت است و معمولا، ادعای آن، در محکمه، پذیرفته نمی شود.

در خصوص ابرا مهریه، یعنی، بری الذمه کردن مرد، از پرداخت مهریه، نیز باید گفت، در ابرا، رجوع وجود نداشته و چنانچه زن، با اختیار خود و با میل و رغبت قلبی، مهریه اش را نسبت به شوهر، ابرا نماید، رجوع در آن، قابل تصور نیست و مهریه ابرا شده، دیگر به زن، داده نخواهد شد.

حتما بخوانید: دادخواست مطالبه مهریه

نحوه پاسخ صحیح به سوالات قاضی در دادگاه مهریه

اطلاع از نحوه دفاع صحیح، در برابر سوالات قاضی در دادگاه مهریه، نقشی مهم، در تعیین سرنوشت پرونده مهریه، خواهد داشت. از این رو، در این قسمت از مقاله، قصد داریم، نحوه پاسخ صحیح به سوالات قاضی در دادگاه مهریه و به عبارتی، نحوه دفاع در برابر این سوالات را بررسی کرده و به این پرسش که در برابر سوالات قاضی در دادگاه مهریه چه بگوییم؟ پاسخ دهیم.

با توجه به اینکه سوالات قاضی در دادگاه مهریه، کاملا، وابسته به شرایط پرونده است، پاسخ به این پرسش ها که در دادگاه مهریه چه بگوییم و نحوه دفاع در دادگاه مهریه چگونه باشد نیز بستگی به این دارد که فرد، در خصوص آن شرایط تا چه میزان، از ادله اثبات دعوی یا امارات کافی برخوردار است و می تواند، با ارائه آن ها، قاضی را در صدور رای به نفع خود، مجاب کند. در زیر، به این پرسش که در شرایط مختلف در دادگاه مهریه چه بگوییم، پاسخ خواهیم داد.

بهترین نحوه دفاع، از جانب زوجه، زمانی که مرد، بدون ارائه ادله اثبات خاصی، مدعی بذل و ابرا مهریه، از جانب زوجه، همچنین، مدعی پرداخت مهریه به او می باشد، این است که این ادعا ها را انکار کرده و نپذیرد و چنانچه مرد، به اموال منقول یا غیر منقولی که در طول زندگی مشترک، به نام او زده، اشاره کرد و مدعی شد که توافق فی مابین، این بوده که این موارد، جایگزین مهریه باشند، بدین موضوع، اقرار نکند و بار اثبات ادعای پرداخت مهریه و بذل و ابرا آن از جانب زوجه را بر دوش مرد بگذارد.

بهترین نحوه دفاع، از جانب، زوج، زمانی که مهریه عندالاستطاعه است یا عند المطالبه بوده ولی، مرد، توان مالی، بر پرداخت آن، را ندارد، این است که با ارائه فیش حقوقی، استشهادیه کتبی دو نفر که از وضعیت مالی او، مطلع هستند و حاضر به شهادت در دادگاه نیز می باشند و ارائه لیست اموال، دادگاه را متقاعد کند که توان مالی کافی، بر پرداخت مهریه ندارد.

پس از پاسخ به این پرسش که در دادگاه مهریه چه بگوییم، همچنین، بررسی نحوه دفاع در برابر سوالات قاضی در این دادگاه، در ادامه مقاله، قصد داریم، نکات مهم مربوط به پاسخ به سوالات قاضی در دادگاه مهریه را توضیح دهیم.

فرم بخشیدن مهریه

 

نکات مربوط به پاسخ به سوالات قاضی در دادگاه مهریه

در قسمت های قبل، مساله مالکیت زن بر مهریه را توضیح داده و به این پرسش که در دادگاه مهریه چه بگوییم، پاسخ دادیم، همچین، گفتیم که بهترین نحوه دفاع، در برابر سوالات قاضی در دادگاه مهریه، چیست. در این قسمت از مقاله، قصد داریم، نکات مربوط به پاسخ به سوالات قاضی در دادگاه مهریه را توضیح دهیم که عبارتند از: 

با توجه به اینکه مالکیت زن بر مهریه، به صراحت، در قانون، پیش بینی شده، بهتر است که زنان، زمانی که هیچ گونه ادله ای، مبنی عدم مالکیت آن ها بر مهر، به علت مواردی نظیر بذل و ابرا مهریه، در دست نیست، از اقرار به این موضوع، خودداری کرده و بار اثبات آن را بر عهده مدعی این امر بگذارند.

بهتر است که مرد، در صورت ادعای عدم توان مالی بر پرداخت مهریه عندالاستطاعه یا در صورت تقاضای تقسیط مهریه عندالمطالبه، ریز مواردی که در طول ماه، بابت آن ها، هزینه می کند را در پاسخ به پرسش قاضی، در خصوص میزان توان مالی او بر پرداخت، به دادگاه، ارائه نماید و چنانچه زوجه، مدعی توان او بر پرداخت است، بار اثبات این امر را بر دوش زوجه بگذارد.

سوالات قاضی در دادگاه طلاق

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سوالات قاضی در دادگاه مهریه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون سوالات قاضی در دادگاه مهریه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- سوالات قاضی در دادگاه مهریه شامل چیست؟

سوالات قاضی در دادگاه مهریه پیرامون مواردی نظیر پرداخت یا عدم پرداخت مهریه پیش از این از سوی زوج و دریافت یا عدم دریافت آن توسط زوجه می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- زمانی که مرد بدون مدرک مدعی پرداخت مهریه است بهترین پاسخ زن در دادگاه چیست؟

بهترین نحوه دفاع در برابر سوالات قاضی زمانی که مرد مدعی پرداخت مهریه بدون ارائه مدرک است این می باشد که زن دریافت مهریه و پرداخت آن از جانب مرد را انکار کرده و بار اثبات پرداخت مهر را بر دوش مرد بگذارد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- نکته مهم در پاسخ زوج هنگام ادعای عدم توان مالی در پرداخت مهریه عندالاستطاعه چیست؟

نکته مهم در خصوص پاسخ زوج زمانی که مدعی عدم توان مالی در پرداخت مهریه عندالاستطاعه می باشد این است که مدارک مثبت عدم توان مالی را به دادگاه ارائه کرده و بار اثبات توان مالی را بر دوش زوجه بگذارد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره سوالات قاضی در دادگاه مهریه

برای مشاوره سوالات قاضی در دادگاه مهریه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *