وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات

رولزرویس داون

معرفی خودرو

car-intro

همین که چشمتان به مدل دراپ-تاپ جدید رولزرویس بیفتد با تصور یک مسافرت مجللِ حتی کوتاه درحالی که هوای آزاد را دور سرتان حس می کنید حس خوبی خواهید داشت. نامش داون (Dawn) است؛ به یاد مدل سیلوِر داون (Silver Dawn) که اوایل دهه 1950 تولید می شد و هنوز هم برای کمپانی ارزش و احترام خاصی دارد. شاید با دیدن تصاویر به ذهنتان خطور کند که این فقط یک رَیث با سقف بازشونده است و به اصطلاح چیزی در چنته ندارد، اما توصیه می کنم برای اظهارنظر کمی صبر کنید. مجلل ساز انگلیسی می گوید داون خیلی بیشتر از یک رَیث روباز است. 80 درصد پنل های بدنه جدید هستند، شیشه جلو ارتفاع کمتری دارد و چفت شدن سقف هنگام بسته شدن با لبه ها و کناره های آن به گونه ای است که نمای سیال و بسیار یکدستی به خودرو می دهد. داون با سقف باز هم واقعاً چشم نواز است و تناسب طراحی در جای جای بدنه موج می زند. هرچه بیشتر دقت کنید جزئیات بیشتری نظرتان را جلب خواهد کرد! برای مثال رنگ آبی عمیق و خاصی که داخل چراغ های جلو دیده می شود یا خطوطی که از زیر پای اسپیریت آو اِکستاسی (Spirit Of Ecstasy) تا روی کاپوت ادامه دارند و درست مثل این است که هنگام پرواز دنباله ای از خود به جا گذاشته است. مجلل ساز انگلیسی تلاش می کند داون را علی رغم ساختار کلّی 2+2 به عنوان یک خودروی 4 نفره کامل معرفی کند. صندلی های عقب ساختار سطل مانند خاصی دارند و به نظر می رسد درمجموع ردیف عقب برای افرادی با قد حداکثر 6 فوت (182.88 سانتی متر) راحت و بی دردسر خواهد بود. بر اساس مبانی مهندسی امکان طراحی طاقچه عقب در ارتفاعی پایین تر وجود داشته اما مهندسان رولزرویس آن را بالاتر قراردادند تا سرنشینان احساس دربرگفته شدگی بیشتری داشته باشند. سیستم صوتی این مدل برخلاف بسیاری از خودروسازان دیگر که از کمپانی های سازنده سیستم صوتی استفاده می کنند کاملاً خانگی و شامل 16 بلندگوی hi-fi است که می توانند بسته به شرایط مختلف و باز یا بسته بودن سقف خودشان را وفق دهند. این را هم در ذهن داشته باشید که کنترل کننده های مرکزیِ infotainment درواقع متعلق به آی-درایو ب ام و هستند! زیر کاپوت کشیده داون پیشرانه آشنای 6.6 لیتری V12 قرارگرفته که احتمالاً دو عدد توربو شارژر هم به آن اضافه شده است. با این شرایط بازده نهایی 563 اسب بخار در 5,250 دور بر دقیقه و 780 نیوتون متر در 1,500 دور بر دقیقه خواهد بود. برنامه شتاب گیری نیز با نقشه جدید خود پویاتر و پربازده تر شده و در میزان متوسط پدال گاز 30 درصد واکنش سریع تری نشان می‎دهد. برای جعبه دنده از 8 سرعته ZF استفاده می شود که همانند رَیث می تواند با کمک اطلاعات ماهواره ای مسیرِ پیشِ رو را تحلیل کند و با توجه به حالت رانندگی موجود و نوع پیچ های روبرو مناسب ترین دنده را انتخاب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *