امنیت عمومی

دیه تورم در سال 1401 – میزان ارش ورم کردن بدن

[ad_1]

 دیه تورم در سال 1401، در خصوص تورم بدن و تورم سر و صورت، دیه ارش می باشد. میزان ارش ورم کردن بدن را قاضی، با توجه به نامه پزشکی قانونی، تعیین می کند. همچنین، در صورتی که صدمه وارد شده، علاوه بر تورم، سبب تغییر رنگ پوست بدن، سر و صورت گردد، حسب مورد، به آن دیه تغییر رنگ پوست نیز تعلق می گیرد.

برای مشاوره دیه تورم

برای مشاوره دیه تورم

 

 دیه، مالی است که برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضا و منافع و یا جنایت عمدی، در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، به موجب قانون، به فرد بزه دیده پرداخت می شود. دیه، به دو نوع مقدر و غیر مقدر تقسیم می گردد. دیه مقدر، یعنی مال معینی که در مقابل جنایت غیر عمدی فرد مرتکب، پرداخت شده و مقدار آن، در شرع مشخص می باشد؛ اما دیه غیر مقدر، در شرع، مشخص نشده و دادگاه، بر اساس نوع و کیفیت جنایت، میزان آن را تعیین می کند.

اگر عمل فرد مرتکب، سبب تورم پوست اعضای بدن و سر و صورت بشود، در این حالت، این سوال برای فرد آسیب دیده پیش خواهد آمد که به این وضعیت ارش و یا دیه تورم تعلق می گیرد ؟ در قانون مجازات اسلامی، احکام مربوط به دیه و ارش تورم بیان شده است که چون حسب مورد، احکام آن متفاوت است، دیه تورم و ارش تورم در سال ۱۴۰۱، جز موضوعاتی است که باید به دقت بررسی گردد.

بنابراین، در این مقاله، قصد داریم در ابتدا، به این سوال پاسخ دهیم که آیا جنایتی که سبب تورم شود، دیه دارد؟ سپس در ادامه، دیه تورم سر و وصورت در سال ۱۴۰۱ و میزان ارش ورم کردن بدن را توضیح دهیم و بگوییم که دیه تورم در سال 1401 چقدر است. اگر در خصوص این موضوع، سوالاتی دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

آیا جنایتی که سبب تورم شود دیه دارد؟

بر اساس ماده 17 قانون مجازات اسلامی: ” دیه، اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس، برای ایراد جنایت غیر عمدی بر نفس، اعضا و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، به موجب قانون، مقرر می شود.” بنا بر این ماده، دیه از مجازات های اصلی تعیین شده در قانون مجازات اسلامی است و بر گرفته از شرع مقدس می باشد.

 در پاسخ به این سوال که آیا جنایتی که سبب تورم شود، دیه تورم در سال 1401 دارد یا خیر ؟ باید گفت: به موجب قانون مجازات اسلامی، اگر جنایتی سبب تورم سر و صورت یا بدن شخصی گردد، در این حالت، مرتکب باید، میزان ارش ورم کردن بدن و تورم سر و صورت را به آسیب دیده پرداخت کند. اگر آسیب وارد شده، علاوه بر تورم، سبب تغییر رنگ پوست گردد، در این وضعیت، به آن، دیه تغییر رنگ پوست نیز تعلق می گیرد که شامل سیاهی، سرخی و کبودی پوست سر و صورت و اعضا بدن می باشد.

 

حتما بخوانید: دیه چیست و در چه مواردی باید پرداخت شود

دیه تورم سر و صورت چقدر است؟

در پاسخ به این پرسش که دیه تورم در سال 1401، در خصوص تورم سر و صورت چقدر است؟ باید، به قانون مجازات اسلامی رجوع کرد. به موجب ماده 715 قانون مجازات اسلامی: “صدمه ای که موجب تورم سر یا صورت گردد، ارش دارد و چنانچه، علاوه بر تورم، موجب تغییر رنگ پوست نیز گردد، حسب مورد، دیه و ارش تغییر رنگ به آن افزوده می شود.” به موجب این ماده قانونی، در خصوص تورم سر و صورت و بررسی دیه تورم سر و صورت در سال ۱۴۰۱، دو حالت را باید در نظر گرفت:

اولا، اگر صدمه وارد شده، تنها موجب تورم سر و صورت گردد، در این حالت، به آن آسیب، ارش تورم تعلق می گیرد و دیگر، فرد آسیب دیده، مستحق دریافت دیه تورم نمی باشد. مقدار ارش تورم سر و صورت 1401، در قانون، تعیین نشده است و دادگاه، با استفاده از نظر پزشکی قانونی و بررسی شرایط، میزان آن را تعیین می کند.

دوما، اگر صدمه وارد شده، سبب شود که علاوه بر تورم سر و صورت، رنگ پوست فرد آسیب دیده نیز تغییر کند، در این حالت، دیه و ارش تغییر رنگ پوست به آن افزوده می شود. مانند ضربه ای که منجر به دریافت دیه پیشانی، می گردد. بر اساس بند الف ماده 714 قانون مجازات اسلامی، دیه سیاه شدن پوست صورت، شش هزارم دیه کامل، دیه کبود شدن و سرخ شدن پوست صورت، به ترتیب، سه هزارم و یک و نیم هزارم دیه کامل می باشد که این مبالغ، بر اساس نرخ دیه سال ۱۴۰۱ به ترتیب، 3 میلیون و 600 هزار تومان، 1 میلیون و 800 هزار تومان و 900 هزار تومان می باشد. 

باید به این نکته اشاره شود که به موجب تبصره دو ماده 714 قانون مجازات اسلامی، در تغییر رنگ پوست سر، ارش، ثابت است. بنابراین، حتی اگر صدمه وارده، علاوه بر تورم، سبب تغییر رنگ پوست سر گردد، به آن، دیه تعلق نمی گیرد، بلکه همانگونه که گفته شد، ارش آن ثابت بوده و برای آن، فقط باید ارش تورم 1401 که قاضی، آن را با توجه به نظر پزشکی قانونی تعیین می کند، پرداخت شود.

پس از بررسی دیه تورم در سال 1401، در خصوص تورم سر و صورت، در ادامه، قصد داریم، درباره دیه تورم در سال ۱۴۰۱، در خصوص اعضای بدن صحبت کنیم.

 

میزان مبلغ دیه کبودی

 

دیه تورم بدن چقدر است؟

در بخش قبل، دیه تورم در سال 1401 در خصوص سر و صورت و مقدار آن را بررسی کردیم. پس از بررسی دیه تورم در سال 1401 در خصوص سر و صورت، در این بخش، قصد داریم، مقدار دیه تورم بدن و میزان ارش ورم کردن بدن​ را توضیح بدهیم. براساس ماده 715 قانون مجازات اسلامی: ” صدمه ای که موجب تورم بدن گردد، ارش دارد و چنانچه، علاوه بر تورم، موجب تغییر رنگ پوست نیز گردد، حسب مورد، دیه و ارش تغییر رنگ به آن افزوده می شود.” به موجب این ماده قانونی، در این وضعیت، همانند تورم سر و صورت، دو حالت ایجاد می شود:

در حالت اول، بر اساس این ماده قانونی، باید وضعیت تورم بررسی گردد؛ اگر صدمه وارد شده، تنها موجب تورم گردد، در این حالت، فقط به آن، ارش تعلق می گیرد و برعکس دیه در رفتگی که میزان آن، در قانون مشخص شده، میزان ارش ورم کردن بدن را دادگاه، با استفاده از نظر پزشکی قانونی، تعیین خواهد نمود.

 در حالت دوم، به موجب بخش انتهایی این ماده، این موضوع بیان شده است که اگر صدمه وارد شده، علاوه بر تورم، سبب تغییر پوست نیز گردد، در این حالت، براساس وضعیت، دیه تغییر رنگ هم به آن، تعلق می گیرد. براساس بند ب ماده 714 قانون مجازات اسلامی، میزان دیه سیاه شدن پوست اعضای صورت، سه هزارم دیه کامل، یعنی، 1 میلیون و 800 هزار تومان، دیه کبود شدن پوست اعضای بدن، یک و نیم هزارم دیه کامل، یعنی 900 هزار تومان و دیه سرخ شدن پوست اعضای بدن، هفتاد و پنج هزارم دیه کامل، یعنی 450 هزار تومان می باشد.

 

دیه زیبایی صورت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه تورم در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه تورم پاسخ دهند .

 

 

 

سوالات متداول

1- آیا جنایتی که سبب تورم شود دیه دارد؟

خیر اگر جنایتی سبب تورم شود به آن ارش تعلق می گیرد و در صورت تغییر رنگ پوست باید برای آن دیه پرداخت شود که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

2- دیه تورم سر و صورت در سال 1401 چه قدر است؟

دیه تورم سر و صورت در سال 1401 یعنی دیه صدمه ای که موجب تورم سر و صورت گردد ارش می باشد و مبلغ آن را قاضی تعین خواهد کرد که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

3- دیه تورم بدن در سال 1401 چه قدر است؟

صدمه ای که موجب تورم بدن گردد ارش دارد که قیمت ارش 1401 را قاضی معین خواهد کرد و این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

برای مشاوره دیه تورم

برای مشاوره دیه تورم

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *