امنیت عمومی

جعل استشهادیه – مجازات جرم جعل گواهی استشهادیه چیست

[ad_1]


در این مقاله به بررسی جرم جعل استشهادیه چیست و مجازات آن می پردازیم .

برای مشاوره مجازات جرم جعل استشهادیه

برای مشاوره مجازات جرم جعل استشهادیه

 

استشهادیه سندی است کتبی ، که شاهدین گزارشات خود را نوشته و برای صحت بیانات خود آن را امضا می نماید اما زمانی که فرد قصد دارد این سند را به صورت جعلی اماده کند جرم جعل استشهادیه است . در واقع یکی از انواع جرم جعل ، جرم جعل استشهادیه است ، در جرم جعل جاعل با فریب یا ضرر رساندن به دیگران قصد دارد که دروغ را به جای حقیقت عنوان کند ، جرم جعل استشهادیه زمانی به وقوع می پیوندد که فرد برای اثبات ادعای خود نیاز به دلیل و مدرکی دارد بنابراین سندی را به صورت جعلی آماده کرده که شاهدین گزارشات خود را نوشته و برای صحت بیانات خود آن را امضا می نماید . در این مقاله به بررسی اینکه جرم جعل استشهادیه چیست و مجازات جرم جعل استشهادیه می پردازیم .  

جرم جعل استشهادیه چیست ؟

در پاسخ به این سوال که جرم جعل استشهادیه چیست ؟ می توان گفت استشهادیه یکی از دلایل برای اثبات دعواست که اگرچه اعتبار شهادت را ندارد اما می تواند دلیلی برای علم قاضی محسوب گردد . استشهادیه سندی است غیر رسمی محسوب می گردد و در صورتی که استشهادیه خلاف واقع باشد و چه آنکه فرد جعل مادی انجام دهد یعنی با عملی مادی و فیزیکی تغییراتی در آن ایجاد کند و یا جعل معنوی انجام دهد یعنی مطالبی در سند به گونه ای دیگر غیر حقیقت و به قصد آسیب زدن به اعتبار اشخاص و … منتسب به دیگران در آن سند درج کند جعل معنوی می باشد . درصورتی که فرد استشهادیه را جعل کند جرم جعل استشهادیه محسوب می گردد . 

حتما بخوانید: استشهادیه و انواع آن

 

مجازات جرم جعل استشهادیه

مجازات جرم جعل استشهادیه به دلیل اینکه استشهادیه از اسناد عادی می باشد در ماده 536 قانون مجازات اسلامی اینگونه بیان شده است که هر فردی در اسناد و نوشته های غیر رسمی جعل یا تزویر کند و آنها را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم جعل استشهادیه چیست و مجازات آن ، در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا از طریق مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم جعل استشهادیه چیست و مجازات آن پاسخ دهند .

 

 

 

برای مشاوره مجازات جرم جعل استشهادیه

برای مشاوره مجازات جرم جعل استشهادیه

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *