دسته‌بندی نشده

درخواست افزايش صلاحيت كارشناس رسمي



استحضار دارند كه به موازات بالارفتن تجربه و سابقه  همكاران محترم كارشناس رسمي بايستي نسبت به افزايش صلاحيت تخصصي خود مطابق آنچه در مصوبات شورايعالي درج گرديده اقدام نمايند.

معمولا كارشناسان دادگستري پس از اتيان سوگند و در شروع كارشناسي ر اساس اعلام خود و تخصص مورد قيول از طرف كميسيون تشخيص صلاحيت اولين صلاحيت را دريافت مي نمايند و به تدريج كه سابقه كارشناس اضافه شد هر يك الي دو سال بر اساس تجربيات علمي و تخصصي خود در رشته  خود درخواست ازايش صلاحيت مينمايد.

چون گروه صنعت و فن شامل 11 رشته تخصص مختلف ميباشد لذا پيشنهاد كانون و تصويب شورايعالي ليست تخصص هاي قابل احراز كارشناس هر رشته در جداولي درج گرديده و براي احراز هر صلاحيت نيز پيش نياز آن در جداول وجود دارد كارشناسان محترم بايستي قبل از انتخاب هر تخصص از طريق واحد امور كارشناسان كپي جداول مربوط به رشته خود را دريافت كند و بر اساس آن رشته مورد نظررا كه واجد شرايط احراز آن مي باشد مشخص نمايد.

سپس كارشناس رسمي بايستي با داشتن مدارك و سابقه كار مربوط به صلاحيت جديد به امور كارشناسان واحد تشخيص صلاحيت شخصا مراجعه و نسبت به تكميل فرم تقاضاي صلاحيت كه در واحد وجود دارد اقدام و سوالات خود را نيز مطرح تا فرم صحيح و كامل گردد.

واحد امور كارشناسان فرم مذكور را جهت موافقت رئيس كانون ارسال و پس از موافقت عودت داده ميشود.سپس براي آنكه سوابق شخصي كارشناس روشن باشد از طرف واحد مذكور سوابق كارشناس از كميسيون و دفاتر دادگاههاي انتظامي و دادسراي انتظامي سوال و مراتب در سابقه درج ميگردد.

پس از آن طبق مقررات قانوني چون افزايش صلاحيت بايستي به تصويب هيئت مديره برسد ليست كارشناسان متقاضي افزايش صلاحيت كا حائز شرايط نيز باشندبه هيئت مديره ارسال  پس از تصويب هيئت مديره سوابق به واحد تشخيص صلاحيت برميگردد و واحد با تماس با كميسيون تشخيص صلاحيت ذيربط درخواست و فرم را براي كميسيون ارسال و با هماهنگي تاريخ مصاحبه فني را مشخص و تلفني به همكار محترم طلاع ميدهد.

پس از اينكه كارشناس به كميسيون تشخيص صلاحيت مربوط به رسته معرفي شد اعضاي كميسيونهاي تشخيص صلاحيت كه از كارشناسان باسابقه و زبده هر رشته ميباشند و اسامي آنها از طرف هيئت مديره كانون ها به شورايعالي اعلام و شورا پس از بررسي احكام لازم تحت عنوان عضويت در كميسيون تخصصي را براي ايشان صادر مي نمايد. طبق روال معمولا كميسيونهاي تشخيص صلاحيت بين يك الي دو جلسه در هر ماه تشكيل ميشود و لذا كارشناس از طريق اعلام تلفني در ساعت و تاريخ تعيين شده در جلسه آزمون شفاهي شركت مي نمايد.

معمولا اعم از اينكه تعداد متقاضيان براي هر جلسه يك يا چند نفر باشد كارشناسان براي ساعت بخصوصي دعوت ميشوند و لذا امكان دارد براي حضور متقاضي در جلسه مدتي در نوبت باشد.

معمولا اعضا كميسيون از متقاضي مي خواهند در مورد سوابق تجربي علمي و عملي كه در مورد صلاحيت مورد درخواست دارند توضيح كافي و كامل بدهد كه در صورت تاييد مراتب و پاسخ به سوالات اعضا اين صلاحيت تصويب ميشود و طي مراحلي كه حدود يكماه و يا بيشتر طول ميكشد مراتب كتبا به اطلاع كارشناس ميرسد و در سايت كانون درج ميشود.

اگر كارشناس نتواند 70 درصد سوالات را پاسخ دهد كميسيون نامبرده را براي يك دوره 3 ماهه به كارشناس ديگري به عنوان راهنما معرفي تا نزد نامبرده اطلاعات فني لازم را بدست آورد و مجددا براي آزمون آماده ميشود و اين امر تا زماني كه كميسيون تشخيص دهد ادامه خواهد داشت.

به همكاران توصيه ميشود در هر رشته اي كه در جداول مصوب وجود دارد ابتدا كتب علمي و تخصصي مطالعات لازم را انجام دهند و ضمنا ميتوانند از اساتيد راهنماي خود نيز كمك بگيرند و يا با موافقت آنها گزارش كارشناسي  كه در اين مورد تهيه گرديده را مطالعه و اطلاعات لازم را كسب نمايند.

به هر حال چون كارشناسان تماما مهندسين با تحصيلات خوب و آگاه به مسايل فني ميباشند براحتي بايستي بتوانند در مورد موضوع صلاحيت قبل از رفتن به جلسه اطلاعات خوبي بدست آورند

همكاران محترم به ياد داشته باشند احراز هر تخصص و اينكه در آينده بايد براي دادگاهها يا افراد حقيقي و حقوقي اعلام نظر نمايند  بار مسوليت تخصصصي حقوقي مالي و از همه مهمتر قضايي را بدنبال خواهد داشت لذا اكيدا توصيه ميشود سعي نمايند در ابعاد مختلف نسبت به موضوعي كه ميخواهد اخذ صلاحيت نمايند مطالعه كنند.

توصيه اكيد ميشود هر كارشناس به تدريج يك بانك اطلاعاتي براي هر تخصص كه اخذ كرده اند ايجاد و گام به گام نيز اطلاعات را كاملتر و بروز رساني نمايند تا همواره بتوان از بانك اطلاعاتي خود بهره مند گردد و به همكاران نيز ياري رساني علمي و تخصصي نمايد.

براي آشنايي با ساختار كانون كارشناسان رسمي و وظايف قانوني آن  همراه با اطلاعات مربوط به تلفن ها و سايت رسمي كانون به لينك مربوطه مراجعه شود.

موضوعات مرتبط: درخواست افزايش صلاحيت كارشناسان

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *