دسته‌بندی نشده

صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین – نحوه گرفتن

[ad_1]

صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین ، به گزارشی گفته می شود که پلیس ، در آن قید می کند که بنا به دلایلی همچون تعویض قفل درب یا بیرون کردن زوجه از منزل ، وی قادر به بازگشت به منزل و تمکین از شوهر نیست . نحوه گرفتن صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین، به این صورت است که زن ، باید با پلیس تماس بگیرد و درخواست صورت جلسه نماید . از جمله آثار گرفتن صورت جلسه پلیس، آن است که می توان به استناد آن ، موجه بودن عدم تمکین زن را اثبات نمود .

برای مشاوره صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین

برای مشاوره صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین

 

بر اساس قانون ، زمانی که زن و مردی با هم ازدواج کردند ، می بایست با یکدیگر، حسن معاشرت داشته باشند و تکالیفی که برای زوج و زوجه در قانون تعیین شده است را به نحو احسن انجام دهند . یکی از مهم ترین تکالیف متقابلی که به لحاظ قانونی ، به عهده زنان و مردان قرار گرفته است ، تمکین از شوهر، توسط زن و پرداخت نفقه، توسط شوهر می باشد .

اما گاهی ، بنا به دلایلی ، ممکن است که زن ، از تمکین در برابر شوهر ، امتناع نموده و به این ترتیب ، اختلافاتی میان آنها ایجاد شود و دعوی عدم تمکین ، توسط شوهر مطرح شود ؛ حال آن که خود وی ، عملا زمینه عدم تمکین زن را فراهم نموده است . در این شرایط ، زن می تواند با گرفتن صورت جلسه یا گزارش پلیس ، اثبات کند که عدم تمکین ، به دلیل شرایطی است که مرد ، ایجاد نموده است . لذا، پرداختن به مساله گرفتن صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین از اهمیت زیادی برخوردار می باشد .

برای پرداختن به این موضوع ، در ادامه این مقاله ، ابتدا به این مطلب می پردازیم که صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین چیست و نحوه گرفتن آن به چه صورت است . در ادامه نیز ، آثار گرفتن صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین را شرح داده و به این سوال نیز پاسخ می دهیم که آیا با وجود صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین ، می توان حکم عدم تمکین زن را گرفت ؟

صورتجلسه پلیس برای عدم تمکین چیست

بر اساس قانون مدنی ، شوهر ، موظف است که نفقه زن و فرزندان خود را پرداخت نموده و زندگی مناسبی برای آنها فراهم سازد . در مقابل ، زوجه نیز ، به لحاظ قانونی ، ملزم به تمکین از شوهر خود می باشد . تمکین از شوهر ، در دو معنای عام و خاص ، قابل توجه است . نخست ، تمکین عام است که به موجب آن ، زن باید ریاست شوهر بر زندگی مشترک را پذیرفته و از همسر خود ، تبعیت نماید و دوم ، تمکین خاص می باشد که ناظر بر برقراری رابطه زناشویی متعارف، میان زوجین است .

متاسفانه ، اختلافاتی که زوجین در طول سال های اولیه زندگی خود با آن مواجه می شوند ، زمینه عدم تمکین زن از شوهر را فراهم می کند ؛ به نحوی که بنا به دلایل موجه یا غیر موجه ، زوجه ، منزل مشترک با همسر خود را ترک نموده و یا اینکه در عین سکونت در منزل مشترک ، وظایف زناشویی خود ، از جمله برقراری رابطه زناشویی را ترک می نماید .

در چنین حالتی ، می توان از عدم تمکین زن سخن گفت ؛ به این معنا که زن ، از ایفای وظایف زناشویی خود ، امتناع نموده است که در این حالت ، عنوان زن ناشزه به زن اطلاق خواهد شد . البته ، لازم به ذکر است که عدم تمکین زن ، می بایست حتما بنا به دلایل غیر موجه صورت گرفته باشد تا زن ، ناشزه شود . لذا در صورتی که عذر موجه عدم تمکین برای زن وجود داشته باشد ، نمی توان عدم تمکین زن را اثبات نمود .

اما سوالی که در این ارتباط مطرح می شود ، آن است که اثبات عدم تمکین زن چگونه امکان پذیر است ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اثبات عدم تمکین زن ، می تواند به استناد هر دلیل ، سند و مدرکی که نشان دهنده عدم تمکین وی باشد ، صورت گیرد که از جمله مهم ترین آنها ، می توان به شهادت شهود یا اظهارنامه دعوت به تمکین اشاره نمود . سوال مهم دیگری که مطرح می شود این است که صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین چیست و چه آثاری دارد ؟

صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین زن ، به صورت جلسه گزارشی گفته می شود که ماموران پلیس ، مکتوب کرده و به موجب آن ، مشاهدات خود در خصوص عدم تمکین زن را بر روی برگه صورت جلسه تنظیم می کنند . به عبارت دیگر ، زمانی که زن ، بنا به دلایلی ، همچون تعویض نمودن قفل درب منزل مشترک یا کتک زدن و بیرون شدن از منزل ، قادر به سکونت در یک منزل با همسر خود نمی باشد و ناچار به عدم تمکین است ، می تواند با تماس با پلیس، اقدام به گرفتن صورت جلسه پلیس نماید .

در چنین شرایطی ، زن می تواند با استناد به صورت جلسه پلیس در خصوص عدم امکان تمکین ، در دادگاه اثبات نماید که عدم تمکین وی ، به استناد دلایل موجه و خارج از اراده وی بوده است . به همین مناسبت ، در قسمت های بعد ، نحوه گرفتن صورت جلسه عدم تمکین و آثار قانونی آن را شرح خواهیم داد .

حتما بخوانید: تمکین چیست و عدم تمکین به چه معناست

نحوه گرفتن صورتجلسه پلیس برای عدم تمکین

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین زن چیست . همانطور که گفته شد ، گرفتن صورت جلسه پلیس ، یکی از روش هایی است که با استفاده از آن ، زن ، می تواند موجه بودن عدم تمکین خود را در دادگاه ، اثبات نموده تا شوهر ، نتواند حکم الزام به تمکین زن را از دادگاه دریافت نماید .

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که نحوه گرفتن صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین زن ، چگونه است . در خصوص نحوه گرفتن صورت جلسه پلیس ، برای اثبات موجه یا مشروع بودن عدم تمکین زن در دادگاه ، باید نکته ذیل را مد نظر داشت :

تا زمانی که زن و مردی ، در یک منزل مشترک با هم سکونت می کنند ، فرض بر آن است که زن ، از همسر خود ، تمکین خاص و تمکین عام دارد و به وظایف زناشویی خود ، عمل می کند . لذا کسی که ادعای عدم تمکین زن را دارد ، خود ، باید با فراهم نمودن اسناد و مدارک قانونی ، این ادعا را اثبات نماید .

در هر حال ، برای گرفتن صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین زن ، در همان موقعیتی که مرد ، زن را از منزل بیرون کرده یا کتک زده باشد ، زن ، می تواند با پلیس تماس گرفته و تقاضا نماید تا با مراجعه به محل سکونت مشترک میان ایشان ، عدم امکان حضور زوجه در منزل و دلیل عدم تمکین ایشان را صورت جلسه نماید . بعد از سپری شدن موقعیت های ذکر شده ، تماس گرفتن با پلیس و گرفتن صورتجلسه ، بی فایده می باشد .

صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین زن ، شامل نکاتی همچون تاریخ و ساعت حضور پلیس درب منزل ، مشاهدات پلیس و مواردی از این قبیل است و زن ، برای استفاده از گزارش یا صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین ، می بایست موقعی که مرد ، دادخواست الزام به تمکین زن را به دادگاه ارائه نمود ، به این صورت جلسه ، استناد نموده تا دادگاه ، با ملاحظه آن ، بتواند متوجه مشروع بودن عدم تمکین زن شود . لذا یکی از آثار صورت جلسه عدم تمکین ، آن است که این صورت جلسه ، برگ برنده زن در دعوای الزام به تمکین است .

حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر

 

آثار گرفتن صورتجلسه پلیس برای عدم تمکین

در قسمت های قبل ، به توضیح این مطالب پرداخته شد که صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین زن چیست و نحوه گرفتن صورت جلسه پلیس به چه صورت است . در همین ارتباط ، این سوال نیز ممکن است مطرح شود که اگر زن ، صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین را اخذ نماید ، این امر ، چه پیامدهای حقوقی به دنبال خواهد داشت ؟ به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم مهم ترین آثار گرفتن صورت جلسه عدم تمکین توسط پلیس را بررسی نماییم .

یکی از مهم ترین و اصلی ترین آثار گرفتن صورت جلسه پلیس ، آن است که به استناد این صورت جلسه ، زن ، می تواند موجه یا مشروع بودن عدم تمکین را در دادگاه ثابت کرده تا حکم الزام به تمکین ، علیه وی صادر نشود . البته ، اگر هم حکم الزام به تمکین علیه زن صادر شود ، نمی توان وی را مجبور نمود که با مرد ، در یک منزل ، سکونت کند .

در هر صورت ، اگر صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین زن ، در دادگاه، مورد توجه قاضی قرار گرفت و به دلیل عذر موجه عدم تمکین ، در دادگاه ، رای به نفع زن صادر شد ، حکم الزام به تمکین علیه زن صادر نمی شود و این ، مهم ترین اثر گرفتن صورت جلسه پلیس می باشد . چرا که اگر زن ، نتواند ثابت کند که عدم تمکین وی ، به استناد دلیل موجهی بوده است ، دو اثر عمده بر عدم تمکین زن بار می شود :

نخست ، اینکه مرد ، از تاریخ عدم تمکین به بعد ، ملزم به پرداخت نفقه به زن نبوده و زن ، از بابت مطالبه نفقه ، نمی تواند ادعایی داشته باشد ؛ دوم اینکه ، مرد ، در صورتی که بتواند عسر و حرج ناشی از عدم تمکین توسط زن را به دادگاه ثابت نماید ، ممکن است که دادگاه ، به مرد اجازه دهد تا مجددا ازدواج کند و این دو موضوع ، به صورت غیر مستقیم ، جز آثار گرفتن صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین زن محسوب می شوند .

آثار عدم تمکین زن

 

آیا با وجود صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین ، می توان حکم تمکین گرفت

در قسمت های قبل ، توضیحاتی در خصوص صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین زن ، ارائه نموده و نحوه و آثار گرفتن صورت جلسه پلیس را بررسی کردیم . در همین رابطه ، این سوال نیز مطرح می شود که آیا مرد نیز می تواند صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین را اخذ و با استفاده از آن ، حکم تمکین زن را از دادگاه بگیرد ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اولا ، عدم تمکین زن ، جرم نیست تا مرد ، بتواند عدم تمکین زن را به استناد گزارش پلیس ، صورت جلسه نماید .

علاوه بر این ، نکته بسیار مهمی که در خصوص گرفتن صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین زن وجود دارد ، آن است که اگر مرد ، اقدام به قفل کردن درب منزل نموده و یا اینکه همسر خود را کتک زده و یا وی را از منزل بیرون کرده باشد ، نمی تواند با تنظیم صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین ، این موضوع را اثبات نموده و از مزایای آن ، از جمله عدم پرداخت نفقه به زن ، بهره مند شود .

همچنین ، در خصوص میزان اعتبار صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین ، باید گفت از آن جهت که ماموران پلیس ، نوعی ضابط قضایی محسوب می شوند ، گزارش یا صورت جلسه تنظیم شده توسط ایشان ، از اعتبار و ارزش زیادی در دعاوی تمکین ، برخوردار می باشد .

با این حال ، میزان اعتبار صورت جلسه پلیس برای اثبات موجه بودن عدم تمکین زن ، تا حدود زیادی به سوالات قاضی در جلسه تمکین نیز بستگی دارد . به این معنا که اگر زن ، در دادگاه ، اقرار به عدم تمکین یا عدم تمایل به تمکین از همسر نماید ، ممکن است حکم الزام به تمکین علیه زن صادر شود .

باید در نظر داشت که زن ، علاوه بر استناد به صورت جلسه پلیس ، می تواند به سایر ادله اثبات دعوی نیز برای اثبات موجه بودن عدم تمکین خود استناد کند . به عنوان نمونه ، در صورتی که شهودی وجود دارند که کتک زدن یا بیرون کردن زن از منزل را ملاحظه نموده اند ، می توان به شهادت آنان نیز در دادگاه ، استناد نمود تا مرد ، نتواند حکم الزام به تمکین زن را گرفته یا زن را از دریافت نفقه محروم سازد .

ارسال اظهارنامه عدم تمکین

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- صورتجلسه پلیس برای عدم تمکین چیست ؟

در صورتی که مرد همسر خود را کتک زده یا از منزل بیرون کرده باشد زن می تواند با پلیس تماس بگیرد تا چرایی عدم تمکین زن را صورتجلسه نماید که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- آثار گرفتن صورتجلسه پلیس برای عدم تمکین چیست ؟

یکی از آثار گرفتن صورتجلسه عدم تمکین آن است که زن می تواند اثبات نماید که عدم تمکین وی به دلیل رفتار مرد بوده تا آثار قانونی عدم تمکین زن یعنی محرومیت از نفقه و اجازه ازدواج مجدد مرد ایجاد نشود که جزئیات آن در مقاله قید شده است .

3- آیا مرد نیز می تواند به استناد صورتجلسه پلیس حکم الزام به تمکین زن را اخذ نماید ؟

خیر عدم تمکین زن جرم نیست تا مرد بتواند آن را صورتجلسه کند و در صورتی هم که مرد اقدام به کتک زدن یا بیرون کردن زن از خانه یا تعویض قفل درب منزل نموده باشد نمی تواند به این صورتجلسه استناد نماید که اطلاعات تکمیلی این موضوع در مقاله ذکر شده است .

برای مشاوره صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین

برای مشاوره صورت جلسه پلیس برای عدم تمکین

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *